מנהלת הליגה קבעה: עד חמישה זרים, ישראלי אחד בכל זמן נתון

שמואל פרנקל
שמואל פרנקל | עדי אבישי

"מתווה שרעבי" אושר, שחקן מכבי ת"א ג'ייק כהן מחא על כך בטוויטר. הפיינל פור יישאר לעוד עונה, מנכ"ל הפועל י-ם גיא הראל: "כבר הוחלט לבטל את הסיבוב השלישי, לא ברורה לי הסיבה לדחות את זה בשנה נוספת"

(גודל טקסט)
"מהפך בכדורסל הישראלי", כך הגדירה מנהלת ליגת העל בכדורסל את ההחלטות שהתקבלו בישיבת הדירקטוריון שלה הערב (רביעי). השורה התחתונה היא שהחל מהעונה הקרובה, כל קבוצה תוכל לרשום חמישה זרים לכל היותר ותחויב לשתף ישראלי אחד לפחות בכל זמן נתון, כאשר רישום הזר החמישי יגרור קנס של 500 אלף ש"ח. קבוצות שירשמו שלושה זרים בלבד, יזכו למענק כספי.


בנוסף, הדירקטוריון אישר את "מתווה שרעבי", שייכנס לתוקף החל מעונת 2020/21 וזאת בגלל שהקבוצות כבר החתימו שחקנים והחלו בהכנות לעונה הקרובה. כחלק מהמתווה, כל קבוצה תחויב לרשום לפחות ארבעה שחקנים בוגרי מחלקות נוער בישראל.


בנושא המתאזרחים, כפי שהיה מתוכנן, הקבוצות יוכלו לרשום עד שני מתאזרחים בעלי וותק של ארבע שנים בישראל או פחות. הראשון שבהם יגרור קנס של 200 אלף ש"ח והשני יוביל להיטל של 300 אלף ש"ח. על מתאזרחים ששיחקו בישראל יותר מארבע שנים, לא יהיו הגבלות. רק שחקנים שגדלו במחלקות נוער בישראל או מתאזרחים ותיקים ייחשבו במניין הישראלים על הפרקט, בעוד מתאזרחים "חדשים" ייחשבו רק בתנאי שהקנס עליהם שולם.


תצליח להביא שינוי לכדורסל הישראלי? שרת התרבות והספורט, ח
תצליח להביא שינוי לכדורסל הישראלי? שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב. (עדי אבישי)


בעונת המשחקים הקרובה השיטה תישאר זהה, כלומר שלושה סיבובים, פלייאוף ופיינל פור. החל מהעונה הבאה ישוחקו שני סיבובים. לאחר מכן הליגה תחולק לבית עליון ובית תחתום ויתקיים סיבוב נוסף. בהמשך יחל הפלייאוף, כאשר ברבע הגמר ישוחקו סדרות של הטוב מחמישה משחקים ובחצי הגמר והגמר, הטוב משלושה משחקים.


תגובת שרת התרבות והספורט מירי רגב: "ההסכם שנחתם הערב הוא בשורה אדירה לכדורסל הישראלי ולכדורסלן הישראלי בפרט. אין לי ספק שהוא יחזיר את הנבחרות הלאומיות לימי הזוהר שלהן. אני שמחה על החלטת המנהלת לאמץ את המתווה לחיזוק מעמד השחקן הישראלי, פרי הוועדה שהקמתי על רקע המשבר שנוצר בליגה הבכירה ולאור הפגיעה במעמד השחקן הישראלי בוגר מחלקות הנוער.


כבר בתחילת הדרך התוויתי מדיניות ברורה של יותר דקות עבור השחקן הישראלי, שמעמדו הלך ונפגע לאורך השנים האחרונות. מזה כמה חודשים מנהל מנכ"ל משרדי ביחד עם צוות הוועדה הליך בחינה עמוקה, שבסופו הוצע המתווה עליו חתמה הערב מנהלת הליגה בכדורסל. הסכם זה, ביחד עם מבחן התמיכה של משרדי לתמרוץ קבוצות שישתפו שחקנים ישראלים בוגרי מחלקות נוער, יביאו בשורה עצומה לכדורסל הישראלי ויתרמו משמעותית לקידום ופיתוח השחקן הישראלי.


ברצוני להודות במיוחד למנכ"ל משרדי, יוסי שרעבי, לצוותו, ליו"ר המנהלת, שמואל פרנקל, למנכ"ל עדלי מרכוס, לכל חברי הנהלת הליגה, ליו"ר ארגון השחקנים, ניר אלון ולכל מי שתרם וסייע להצלחת הוועדה".


קיבל את החלטות המנהלת בכעס. שמעון מזרחי (עומרי שטיין)
קיבל את החלטות המנהלת בכעס. שמעון מזרחי (עומרי שטיין)


החלטות המנהלת התקבלו בזעם בעיקר במחנות של מכבי תל אביב והפועל ירושלים, כיוון ששתיהן שואפות להישגים במפעלים הבינלאומיים וסגליהן מורכבים משישה זרים לפחות מדי עונה. יו"ר הצהובים שמעון מזרחי סירב להגיב, אך נראה כי כעס על הזגזוג בהחלטות שנפלו. אחת הסיבות לכך הייתה ההחלטה לאמץ את "מתווה שרעבי" לגבי מספר הזרים לחמש שנים ואת שיטת הסדרות רק לשלוש שנים, כאשר בתום התקופה ניתן יהיה לחזור לשיטת הפיינל פור. לכך מזרחי לא היה מוכן לתת יד.

גם חזרת המנהלת בהחלטה שלה לאפשר לקבוצה שתרצה בכך לרשום שישה זרים, לאחר שהייתה הסכמה על כך, הכעיסה את מזרחי בלי קשר לעובדה שקבוצתו החתימה כבר שבעה זרים לעונה הקרובה ומתכוונת לצרף אחד נוסף.

מנכ"ל הפועל ירושלים גיא הראל מסר בתגובה: "בישיבה הקודמת הוחלט שמה שטוב לליגה זה מעבר לסדרות וביטול הסיבוב השלישי, לא ברורה לי הסיבה לדחות את זה בעונה נוספת. שיטת המשחקים הייתה צריכה להיקבע לפני חודשיים. היינו צריכים לבטל כבר העונה את הסיבוב השלישי ולעבור בשעה טובה להכרעה בסדרות, חבל".

מה שהוצג לנו הוא מתווה ארוך טווח שלהבנתנו מקובל על ארגון השחקנים, כך שבמידה והיה מקובל על חברי המנהלת, אז היינו יודעים מה שיטת המשחקים ומה מתווה הזרים לטווח ארוך ואני חושב שיציבות היא דבר חשוב לליגה".


התקומם על חוקי המתאזרחים החדשים. ג'ייק כהן (עדי אבישי)
התקומם על חוקי המתאזרחים החדשים. ג'ייק כהן (עדי אבישי)


פורוורד מכבי תל אביב, ג'ייק כהן, לא אהב את חוקי המתאזרחים החדשים. כהן הגיב למנהלת בטוויטר ושאל: "תוכלו להסביר לי מה מגדיר שחקן שגדל בארץ?". לאחר שקיבל הסבר על כך שמתאזרחים לא ייחשבו לשחקנים מקומיים, כיוון שלא גדלו במחלקות הנוער בארץ, הוא הגיב: "אוקיי, אז עכשיו אנחנו המתאזרחים שווים פחות מישראלים שגדלו כאן. הבנתי אתכם. בושה".





מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי