"אני לא אתן לאף אחד לפגוע בהפועל ירושלים"

גיא הראל
גיא הראל | עדי אבישי

גיא הראל החל את עונתו השביעית כמנכ"ל הקבוצה מהבירה והוא לא מתכוון לעצור. בראיון חגיגי הוא מסרב להציב מטרות, מקווה להישגים גם באירופה, מסביר מדוע התנגד לחוק הרוסי ושולח מסר תקיף לאוהדים

(גודל טקסט)
לפני כשש שנים החליט איש ההייטק אורי אלון, שקנה קודם לכן 30 אחוז ממניותיו של גומא אגייאר המנוח והפך לבעלי הפועל ירושלים, למנות למנכ"ל המועדון את גיא הראל. עד אז שימש הראל כסוכן שחקנים, ובין השאר ייצג כדורסלן צעיר בשם עומרי כספי. אביו של הראל, אבי, שימש לפני 26 שנים כיו"ר הפועל ירושלים, ובין היתר היה זה שהחתים בקבוצה לא אחר מאשר את מיקי ברקוביץ', הסמל הגדול של מכבי ת"א וגדול שחקני הכדורסל בישראל.


תחת הראל זכתה ירושלים בגביע מדינה אחד ובשתי אליפויות. כעת, ללא אלון, שהחליט לפני שנתיים לעזוב ולהתמקד בעסקי ההייטק, הראל לא מתכוון לעצור. יחד עם שותפו לדרך, היו"ר ואיש הפרסום אייל חומסקי, ממשכים השניים בדרכם, ומחר יפתחו עונת כדורסל נוספת.


גיא, לאן אתה רץ עם הפועל ירושלים?

"הפועל ירושלים וגיא הראל מגדירים את רמת הציפיות כבר כמה שנים, מבלי לצאת בהצהרות. בארבע השנים האחרונות זכינו בשתי אליפויות ובגביע המדינה, לאחר הפסקה של 11 שנים. לא צריך לצאת בהצהרות. הציפיות שלנו ברורות וידועות".


ובכל זאת, אתם מנסים בכל שנה לזנב במכבי ת"א, שתקציבה משולש משלכם.

"כל שנה אנחנו בונים את עצמנו לטופ. אנחנו קבוצה שרוצה וגם זוכה בתארים. קבוצה המובילה בקהל שלה ובפעילות הקהילתית שהיא מקיימת".



גיא הראל. "ירושלים קבוצה תחרותית בכל החזיתות" (דני מרון)


אתם מצליחים בעיקר בליגת העל, אבל באירופה לא ממש. 

"המטרות שהצבנו לעצמו הן להביא את משחקי הפיינל-פור של ליגת האלופות לפיס ארנה. בשנה שעברה לא הצלחנו, השנה אני מקווה שכן. קיבלנו הבטחה מפיב"א שאם נעפיל לפיינל-פור, הוא יתקיים בירושלים. אנחנו לא מחפשים רק את הזירה המקומית. הפכנו לקבוצה תחרותית בכל החזיתות".


איך החיים בלי אורי אלון?

"זו המציאות. תרומתו לצמיחתה של הקבוצה עצומה, ואנחנו אסירי תודה. היום אנחנו נמצאים במציאות חדשה. אורי בנה את התשתית, העמיד את המועדון על רגליו, חיזק אותו וייצב אותו. לראיה, ההצלחה שלנו בעונה שעברה, שהייתה מוצלחת מאד וגורמת לנו להמשיך ללכת בדרכו".


הוא מתעניין במועדון?

"המעורבות של אורי כבעל עניין במועדון הסתיימה. נשארנו חברים, ואנחנו מדברים כל הזמן, אבל לא על מה שקורה בקבוצה".


נפרדתם הקיץ משני סמלים: ליאור אליהו ויוגב אוחיון. 

"אני אוהב את שניהם. נהנינו מהם מאוד. היחסים בינינו נשארו נהדרים. ליאור היה קפטן וגורם משמעותי בקבוצה. לשניהם היה חלק גדול בהפיכת הפועל ירושלים למה שהיא היום. העזיבה, גם אם הייתה מתבקשת ולא משנות הסיבות, היא אירוע מכונן למועדון. אני שמח בשביל ליאור שהוא ממשיך לשחק ולתרום, כי הוא אוהב את המשחק. היו לו שש שנים נהדרות בקבוצה, ואין צל של ספק שהוא חלק נכבד מההצלחות שלנו".



ליאור אליהו. "עזיבתו – אירוע מכונן" (אודי ציטיאט)


דווקא יותם הלפרין, שפרש שנה קודם לכן, נשאר במועדון. 

"יותם בחר להישאר איתנו, ואנחנו שמחים. אנשים יכולים לקבל החלטות בצמתים של חייהם. כבוד גדול הוא לנו שהוא בחר להישאר איתנו. התרומה של יותם כמנהל מקצועי אדירה, וזה קרה הרבה יותר מהר ממה שצפיתי. מדובר בבחור נהדר שניחן ביכולות אדירות. מדובר בתפקיד שונה לגמרי מאשר שחקן. היום הוא מכהן בתפקיד שנה שנייה, והוא במקום אחר לגמרי. מבחינת הפועל ירושלים מדובר בהצלחה אדירה".


אבא שלך היה יו"ר, וכיום אוהד. אתה מקבל ממנו הערות?

"אבא שלי נהנה מאוד ממה שקורה היום בקבוצה. אני מקווה שאני אכן מסב לו נחת. עד כמה הפועל ירושלים אצלו בדם תעיד העובדה שהוא קונה כרטיסי טיסה, ומדי פעם מצטרף איתנו למשחקים בחו"ל".


בבית אתם עושים השוואות?

"מדובר בתקופות אחרות, תקציבים שונים. מאז שאבא פרש המועדון עבר כברת דרך. זכה בתארים בארץ ובאירופה. לאבא יש זכויות רבות בהצלחה שלנו, כי הוא היה ממקימי היסודות של המקום בו אנו נמצאים היום".


איך מערכת היחסים עם היו"ר הנוכחי?

"חומסקי ואני עובדים בהרמוניה מלאה. כל אוהד של הפועל ירושלים יכול להיות מאושר שאדם כמוהו משמש כיום כיו"ר. רק טובת הקבוצה לנגד עיניו. הוא מכוון, נותן עצות טובות. הוא שילוב של אהבה מטורפת לקבוצה, ווינריות ומשפחתיות. נפלה בחלקי הזכות הגדולה  להיות עובד שלו. הוא בעלים ואני המנכ"ל".



"רק טובת הקבוצה לנגד עיניו". אייל חומסקי (דני מרון)


ושניכם לא אוהבים להפסיד.

"לא חושב שיש אחד יותר אמוציונלי מאייל. אני הרבה יותר מאופק ממנו. אייל הוא כולו לב, והוא לא צריך להסתיר זאת. אנחנו בהחלט נהנים יחד".


חלק מאוהדי הקבוצה לא נחשבים לאוהביך.

"אני לא עוסק במערכת היחסים ביני לבין אותם אוהדים שהתעמתו איתי. אני מאוד מצר על כך, אבל דברים כאלו קורים. בכל מועדון יש רבדים, והקהל זה הרובד הכי חשוב. הרוב הגדול של האוהדים ביחסים טובים איתי ועם המועדון. יש כאלו עם טענות. להגיד שאני נהנה מזה? לא. אם מישהו יגיד אחרת, אז הוא מבלבל את המוח. טוב שיש חילוקי דעות, גם אם יש מחאות. אני רק יכול להצטער שדברים כאלו קורים".


איך מטפלים בהם?

"בשורה התחתונה, לא ניתן לאף אחד לפגוע במועדון. אם יהיו אוהדים שיפגעו במועדון, נטפל בהם. זה לא נעים לאף אחד, ובטח שלא לי, כאחד שהפועל ירושלים היא הרבה יותר ממקום עבודה בשבילו".


נחזור לליגה. ביטול החוק הרוסי ישפיע על מאזן הכוחות בליגה?

"ימים יגידו מה תהיה ההשפעה, עלינו ועל יתר הקבוצות. להערכתי זה ישפיע בסופו של דבר על כולם. ההתחלה אולי תהיה קשה, אבל בטווח הרחוק זה יעשה לקבוצות וגם לשחקן הישראלי רק טוב".



"לא ניתן לאף אחד לפגוע במועדון" (דני מרון)


היית ממתנגדי החוק הרוסי?

"החוק הרוסי לא שיפר כלום, לא את השחקן לא את הנבחרת, למעט הנבחרות הצעירות, שם לצעירים לא הייתה תחרות עם זרים".


אז מה יצעיד את השחקן הישראלי קדימה?

"רק אם ישתתפו כמה שיותר קבוצות במפעלים האירופיים. קבוצות שמשתתפות באירופה משתדרגות. זה נותן לשחקן הישראלי אפשרות להתמודד טוב יותר מול שחקנים זרים. ראינו מה עושים משחקים באירופה לקבוצות כמו נס ציונה, חולון, ראשל"צ וגם להפועל ירושלים ולמכבי ת"א. אני בטוח שאם יותר ויותר קבוצות יירשמו, ועם החוקים החדשים במנהלת, מעמדו של השחקן הישראלי ילך וישתפר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי