יפתח זיו: "בטוח שאני יכול להוביל את הנבחרת"

יפתח זיו | דני מרון

השיפור ביכולת ("אני יותר בוגר"), החלום לשחק באירופה ("מרגיש בשל"), הביקורת על הקליעה ("הכל בראש"), המודל לחיקוי וההבטחה אם גלבוע/גליל זוכה באליפות. רגע לפני חצי הגמר, הרכז בראיון מיוחד לספורט1

(גודל טקסט)

רק ביום חמישי האחרון יפתח זיו רשם את שיא הקריירה שלו בליגת העל, כשקלע 24 נקודות במשחק השלישי בין הפועל גלבוע/גליל להפועל חולון במסגרת רבע גמר הפלייאוף ולאחר סדרה אדירה, הוביל את קבוצתו להופעה ראשונה בפיינל פור מאז עונת 2010/11, תוך כדי שהוא רושם את עונתו הטובה בקריירה.

הרכז בן ה-25 הפך השנה לאחד הישראלים הבכירים בליגה והערב (ראשון) הוא ינסה לעשות צעד נוסף לעבר הישג השיא בקריירה, כשיפגוש בחצי הגמר את מכבי תל אביב ויצטרך לעצור את הרכז הטוב בליגה ואולי גם באירופה כולה, סקוטי ווילבקין.

"אין יותר מאתגר וטוב מזה. בשביל הרגעים האלה משחקים כדורסל – להתמודד מול השחקן הטוב באירופה. אני אגיע מוכן ובטוח שגם המאמנים יכינו אותי ואת כולם טוב", אומר זיו בראיון מיוחד לספורט1, רגע לפני המעמד הנכסף.

אתם מסוגלים להדיח את מכבי?

"מסוגלים כן. יכולים אני גם מאמין שכן. כמובן שמכבי פייבוריטית כי מכבי זו מכבי. כמו שבמשחק השלישי בדרבי אי אפשר היה להספיד אותם, כך גם הפעם. נבוא להיות גלבוע/גליל. מה צריך לעשות? לשחק בשיטה שלנו, שבחודש האחרון הלכה לנו טוב גם בליגה וגם בפלייאוף. אנחנו צריכים להיות אנחנו".

העונה הזו מיצבה אותך כאחד הישראלים הטובים בליגה. מה קרה השנה?

"דברים יותר התחברו. אפשר להגיד מילה טובה קודם כל לגלבוע/גליל ולצוות המאמנים שנתנו לי את האמונה לאורך כל הדרך. באופן אישי, אני מסתכל גם על דברים אחרת. אני הרבה יותר בוגר, גם בתור בן אדם שחקן. גם במשחק עצמו השתפרתי. עשיתי איזשהו שדרוג בחוסן המנטלי וזה עזר לי".

סקוטי ווילבקין, יפתח זיו
"מסוגלים לנצח את מכבי" | דני מרון

שלושה ישראלים בולטים מאז החזרה מפגרת הקורונה: דני אבדיה, ים מדר ואתה. אתה חושב שאתה לא פחות טוב בתקופה האחרונה?

"חד משמעית כן".

כמו ים ודני, סומנת בגיל מאוד צעיר. מה התעכב אצלך בתהליך הפריצה?

"אני חושב שגם דני וגם ים שחקנים מצוינים. הם עשו משהו שלא עשו פה אף פעם – זכייה במדליית זהב בארץ. הם הביאו הרבה כבוד. הדור של היום הרבה יותר פתוח עם כל הרשתות החברתיות והמשחקים שמצולמים. הכול ערוך טוב ויפה, כך שיותר קל לפרוץ. גם בדור שלי היו שחקנים טובים שעשו דברים יפים. זו תקופה אחרת. כמה שזה נשמע מצחיק, יש בינינו הבדל של שבע שנים וזה משמעותי. גם הדור שלי מתחיל לצאת החוצה עכשיו כמו תומר גינת, רפי מנקו ואיתי שגב".

אתה רואה את כל השחקנים האלה יוצאים עכשיו לאירופה. כמה זה מגביר אצלך את הרצון?

"זה מאוד מדגדג לי ואם להגיד את האמת, אני עובד על זה ומחפש. אני מקווה שיהיה משהו קונקרטי שאפשר יהיה להתקדם איתו. לצאת לאירופה זו אופציה מאוד רצינית. אני מרגיש בשל לצאת עכשיו – אני מוכן גם מבחינת השחקן שאני וגם מבחינת הבן אדם שאני והבגרות. זה חשוב להמשך כי אתה צריך לעבור לגור במדינה זרה. אולי יהיו הפתעות. הליגה המעניינת ביותר עבורי? הספרדית. סגנון המשחק שם יותר מתאים לי, האתלטיות והפיזיות. יש שם המון קבוצות טובות וזו ליגה גדולה של המון קבוצות שמשחקות בשתי מסגרות".

כל הליגות באירופה הסתיימו. כל העיניים יהיו נשואות לפיינל פור ולמשחק שלכם מול מכבי. זו הזדמנות טובה עבורך להרשים כדי להגדיל את הסיכויים שלך.

"לגמרי. שמעתי את זה לא מעט. כל אירופה צופה בליגה שלנו וזה משהו שיכול לעזור. אני לא חושב במהלך משחקים על דברים כאלה אבל בוא נגיד שלהגיע למקום חמישי עם רצף של שבעה ניצחונות ולהעפיל לפיינל פור עם קבוצה שסימנו אותה בתחילת השנה כיורדת הבטוחה ומי יודע עוד מה יהיה קדימה, זה הישג – ומי שצריך לראות ומבין יודע על מה להסתכל".

שיפרת השנה משמעותית גם את יכולת הקליעה וגם הפחתת את האיבודים. הפכת משחקן שהוא יותר "פריסטייל" לשחקן יותר אחראי.

"גם כשהיה לי את סגנון הפריסטייל מאוד אהבתי את זה, כי זו הייחודיות שלי. זה מה שאני אוהב. אתה יכול לעשות דברים שהם כאילו 'וואו' ואם הם מצליחים אתה על גג העולם, אבל אם הם לא מצליחים יגידו שאתה לא אחראי. הפן המנטלי והבגרות שלי, כמו שאמרתי, שדרגו אותי עוד מדרגה בסולם שאני מטפס בקריירה. זה שם אותי במקום של לשחק כדורסל יותר נכון. הביקורות על הקליעה? אני לא יודע אם זה עצבן אותי. אתה צריך לחפש משהו על שחקן ועליי לא יגידו שאני לא אתלט או שומר או שאין לי ג'אמפ שוט. אז הקליעה זה החלק שהוא פחות טוב. זה לא שהוא לא טוב, הוא פחות טוב. אני עובד על זה ולא מתרגש וכשצריך לקחת זריקה, אני מאמין בעצמי שאני אקלע אותה ולכן זה הכול בראש".

הגעת לסגל הנבחרת ונופית ברגע האחרון. יפתח בכושר הנוכחי יכול להוביל את הנבחרת?

"אני יודע ובטוח שכן. יש לי מה לתרום ולתת. הנבחרת זו זכות וכל פעם שאקבל את הטלפון אני אהיה הראשון להגיע. זה דברים שלא תלויים בי. עודד לא דיבר איתי מאז, אבל זה הגיוני כי אולי עוד ניפגש בעונה הזאת (צוחק). לפי מה שאני יודע, בגלל הקורונה כל הטורנירים בוטלו אז יש לנו עוד הרבה זמן".

מה השתנה ברכזים הישראלים? פתאום אנחנו רואים אותך ואת ים מובילים קבוצות.

"לגבי ליגת העל זה מאוד דינמי. זה תלוי בשחקנים שגדלים פה ומגיעים לליגה הראשונה. באירופה, בשביל לפתוח את הדלת לרכזים ישראלים נצטרך לעשות לא מעט, אם זה בליגה פה או במסגרות האירופיות. בליגה המקומית יכול להיות כל שנה רכז ישראלי ומנגד יכול להיווצר בור של חמש עונות ללא אחד כזה. הרכזים הישראלים שפה ומקבלים את המפתחות צריכים להראות ולהוכיח ולבנות את הקרקע לשחקנים הבאים. העונה הזאת הראתה שצריך לספור אותנו והשחקן הישראלי הוא שחקן טוב שמשקיע ונותן מעצמו. יש הרבה כשרון ואני חושב שהליגה הישראלית צריכה להתבסס על השחקנים הישראלים ולתת להם את הבמה והמפתחות. גם הם ייהנו וגם האוהדים ייהנו".

ליאור ליובין
"לפני הכל, הוא בן אדם" | דני מרון

מי המודל לחיקוי שלך כרכז ומאיזה רכז ששיחקת לצדו למדת הכי הרבה?

"אני מאוד אוהב את ראסל ווסטברוק. אני לא אגיד שהוא מזכיר אותי כי זה לא קרוב, אבל הסגנון הזה של האתלטיות והכוח. הוא פשוט שונה מכולם. אם זה לחטוף כדורים ולצאת לדאנקים ולעשות הכל מהכל על המגרש. אני מאוד מתחבר לזה. במבנה גוף אנחנו באותו הגובה והמשקל, אני קצת פחות אתלט (צוחק). לגבי רכז שממש למדתי ממנו, אני חושב שקודם כל ליאור ליובין. אמנם לא שיחקתי איתו, אבל זה רכז שלימד אותי בתור מאמן. עברתי כמה רכזים אבל אין לי מישהו שממש לקח אותי תחת חסותו. היה לי את מאיר טפירו שלימד אותי המון ושיחקתי כמה שנים עם מורן רוט, שלמדתי ממנו לא מעט".

דיברת על ליאור ליובין. מה באמת הסוד שלו? הוא נראה מאמן שקט ולא קולני ובכל זאת עשה הישג אדיר.

"לפני הכל, הוא בן אדם וזה הסוד. הוא בן אדם נעים ושלו. הוא משרה לך ביטחון. ליאור באמת בן אדם מאוד מיוחד. כשאתה לומד להתחבר לשקט שבו, אתה לומד לשאוב מהבן אדם את כל האיכויות שבו. הוא באמת מסביר וסבלני וכיפי וזו זכות גדולה להתאמן תחתיו".

בוא נעשה קצת עניין: אם גלבוע/גליל זוכה באליפות, מה יפתח זיו מתחייב לעשות?

"אני צובע את כל השיער לבלונד. מקובל?".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי