עודד קטש: "רציתי להיות כמוך". דורון שפר: "רקדת על המגרש ונתת לי השראה"

השנים המשותפות, המפגש כיריבים בגמר גביע אירופה, שיר השחקן שהתגלה באומן והיום שבו האחד הפך למאמן של חברו ("זה היה הכי מוזר"). בלעדי - הצמד קטשפר מתאחד בריאיון זוגי: "כשאנחנו מתגעגעים, אנחנו פשוט הולכים לשחק בשכונה"

(גודל טקסט)

"אני, כשהייתי צעיר, בכלל הייתי מלא שמחת חיים, אבל רציתי להיות כמוך, ולמדתי ממך להיות קר רוח ולא לחייך", צוחק עודד קטש בריאיון זוגי לוואלה! ספורט, יחד עם שותפו לצמד קטשפר. "לאיש קרח שכמוני היו מעלות, וגם חסרונות, והייתה לי נטייה לקחת את המשחק קצת יותר מדי ברצינות", משיב לו דורון שפר, "הילד שבך היה כל כך נוכח במגרש, והיית בשבילי מקור להשראה. אתה החזרת לי את חדוות המשחק, והזכרת לי שכדורסל הוא בסך הכול משחק".

קטש: "דורון היה כמו אחי הגדול, עוד לפני שהכרנו בכלל. הלכתי בעקבותיו לגליל עליון, ורציתי ללכת לקולג'. אתה לא מבין בכמה זריקות ספציפיות, ובתנועות עם הכדור בין הרגליים, חיקיתי אותו. הכול אצלו היה נכון, ואני הייתי יותר פושטק".

שפר: "אתה היית רקדן, ופשוט רקדת את המשחק".

דורון שפר ועודד קטש
"החזקנו את האש. 2,000 או 3,000 אוהדים חיכו לנו אחרי כל משחק". קטשפר | דני מרון

עודד קטש ודורון שפר. דורון שפר ועודד קטש. רבים מהצמדים האלמותיים בעולם הכדורסל זכורים בגלל התיאום העיוור ביניהם, ויותר מכך – הודות לתארים שבהם זכו יחד. אלא שהצמד הזה היה שונה. "לא שיחקנו הרבה יחד", מנסה קטש להיזכר. "שנתיים וחצי בסך הכול", משלים אותו שפר, "אבל הסיפור הזה נמשך עד היום".

אמש (רביעי), כשיותר מ-10,000 צופים ביד אליהו הריעו לשניים, וחזו בגופיות עם המספרים 10 ו-11 עולות אל תקרת ההיכל, קשה היה שלא להצטמרר ולהתרפק על הזיכרונות מפעם; לימים שבהם שני הכדורסלנים הישראלים היו הכוכבים האמיתיים של מכבי תל אביב, והפגינו דומיננטיות ומנהיגות שלא זכורות מאז; דור שלם של אוהדים אולי לא ראה אותם מניפים את גביע אירופה בצהוב, או מביאים את נבחרת ישראל להישג חסר תקדים – אבל רבים התאהבו במשחק בזכותם.

"לא הצלחנו להביא תוצאות באירופה, ביחס לסטנדרט של מכבי", מודה שפר.

קטש: "אלה היו שנים שחונות, אבל אנחנו החזקנו את האש… לא הגענו לפיינל פור או להישגים יוצאי דופן, והיו קבוצות הרבה יותר עשירות מאיתנו, אבל אחרי כל משחק חיכו 2,000 או 3,000 אוהדים מחוץ להיכל. ההגעה לאוטו הייתה משימה בלתי אפשרית. זה מראה על החיבור שהיה כאן, ומוכיח שהניצחון לא מקדש הכול. ככה לימדת אותי, נכון?"

שפר: "בדיוק".

קטשפר
"אם עשיתי משהו בשביל עודד, אז זכיתי". קטשפר כיריבים, בגמר האירופי ב-2000 | אתר רשמי, FIBA

– אתם זוכרים מה היה שיר השחקן שקיבל כל אחד מכם מהיציע?

"עודד היה מלך ישראל", שולף שפר באופן מיידי, ובזמן שקטש מנסה להיזכר בשיר שהוקדש לחברו, ממהר האייסמן להסביר: "אני הייתי ברבאבא [אין כמוך בעולם, אוהבים אותך כולם]. כשהגעתי לקבר רבי נחמן באומן בפעם הראשונה, שמעתי ששרים את השיר הזה עם המילים 'רבי נחמן, אין כמוך בעולם'. זה היה מוכר לי מההתחלה, עד שנזכרתי מאיפה".

קטש: "קח אותי איתך פעם לאומן".

שפר הצטרף לקטש במכבי בקיץ 1996, אבל חברו עזב ב-1999 ומאז הם לא חזרו לשחק יחד. בהופעתם האחרונה במפעל הבכיר באירופה, בגמר הפיינל פור בסלוניקי ב-2000, הם נפגשו כיריבים – ואת השלשה הגורלית שקלע קטש לזכות פנאתינייקוס, הוא זרק מעל ידיו של חברו הטוב. "באינטואיציה הרגשתי שאני לבד, אבל הוא כמעט חסם אותי", נזכר.

שפר: "אם עשיתי משהו בשביל עודד, אז זכיתי. עברתי מתחת לחסימה, למרות שצריך לעבור מעל"…

עודד קטש דורון שפר היכל התהילה
זכו לכבוד. קטשפר | דני מרון

– כעבור שמונה שנים, דרכיכם נפגשו שוב, אבל בסיטואציה שונה לחלוטין – כשעודד אימן את דורון בגליל.

קטש: "זה היה הכי מוזר. הוא היה אחי הגדול ופתאום מצאתי את עצמי מאמן אותו. אבל ברגישות שלו הוא עשה את זה קל".

שפר: "אני בכלל שכחתי מזה לרגע… היו לי הרבה זיווגים במהלך הקריירה, וכאן משהו תפס. לא הייתה לנו שליטה על זה, ואנחנו שמחים בזה מאוד".

– ועכשיו, כשחוויתם שוב את האווירה במשחק יורוליג ביד אליהו, ומהיציע שוב בקעו שירי "עודד מלך ישראל" ו"דורון שפר, אין כמוך בעולם", לא התעורר בכם געגוע למשחק?

"לא לא, כבר עברנו את שלב הגעגוע", משיב קטש, ושפר מתנדב לבאר: "כשאנחנו מתגעגעים לכדורסל, אנחנו פשוט יוצאים לשחק בשכונה".