שרויה באפילה: אחרי עונה רצופת כישלונות, הפועל ירושלים עומדת בפני קיץ גורלי

play
רטין אובסוהאן, הפועל ירושלים | דני מרון
הולכים למשחק חמישי: גלאטסראיי גברה על אנאדולו והשוותה את הסדרה ל-2:2 02:00

משבר הבעלות בשיאו, והאדומים עשויים לצאת לדרך חדשה. ההשתתפות באירופה כבר אינה מובנת מאליה. סיכוייו של יותם הלפרין להמשיך כמאמן אינם נראים גבוהים. ומקומו של שחקן אחד בלבד מובטח בוודאות לעונה הבאה

(גודל טקסט)

"איבדנו שליטה. אני מאמין שיציבות בעמדת המאמן היא נקודת מפתח, ואני מחפש מישהו לרוץ איתו לאורך הדרך. מה שהכי קשה לי הוא שמתחילת העונה אנחנו לא שולטים במציאות ולא מכתיבים את הדברים. אנחנו מוצאים את עצמנו מגיבים כל הזמן לדברים שקורים".

את הדברים הללו אמר מנכ"ל הפועל ירושלים, גיא הראל, בריאיון לוואלה! ספורט ב-18 בפברואר. לא 2022, אלא 2021. כאילו לא חלפה שנה, ולא התחלפו עוד ארבעה מאמנים, ולא הסתיימה עוד עונה עם הדחה בשלב הראשון של ליגת האלופות, ובלי גביע המדינה, וללא כרטיס לקרב על האליפות.

אחד האוהדים הוותיקים והידענים נשמע ונראה שבור לב אמש (חמישי), בצאתו מהארנה. "ההפסד הזה כואב הרבה יותר מכל הפסד אחר", הסביר, "ולא בגלל היריבות עם הפועל חולון. יש איזה מין חידלון שכל אוהד ירושלמי סוחב איתו כבר שנתיים וחצי, מאז מגיפת הקורונה. הכל מתנהל בעצלתיים, וללא חשק ואנרגיות, במין באסה כזאת שלא נגמרת, על מה שהיה ונעצר באמצע, ובעצם לא חזר. ואתמול, בפעם הראשונה, האולם התמלא ביותר מ-8,000 אנשים, והאווירה הייתה חמה כמו שלא נראתה מאז הסדרה ההיא נגד ולנסיה ביורוקאפ ב-2017. הרגשתי שיש כאן הזדמנות לקנות כרטיס ולצאת מהמערבולת. אבל הדלת נטרקה שנייה לפני שחצינו אותה".

שחקן הפועל ירושלים סולימאן בריימו
סולימאן בריימו מתבודד לאחר ההפסד, אתמול בארנה | מערכת וואלה!, אור שקדי

זו הייתה עוד עונה מבוזבזת ונטולת בשורה של האדומים; שוב הם לא בנו בצורה חכמה ומדויקת, שוב הם לא הצליחו לחבר אליהם מחדש את הקהל, שוב הם נעצרו בכל פעם שנתקלו ברגע משמעותי ומכונן במסגרות השונות, שוב הם מגיעים לפגרה כשסימני השאלה מרובים הרבה יותר מסימני הקריאה.

שתי הקבוצות הגדולות (לכאורה) של הכדורסל הישראלי פיטרו מאמן העונה, ולא טרחו לייבא לו מחליף; כל אחת עשתה זאת בנסיבות שונות ומסיבות אחרות, אבל בשורה התחתונה – שתיהן הודחו בסדרות חצי הגמר, למרות שאחזו ביתרון הביתיות. והן הפסידו לשתי קבוצות מאומנות; האחת, מכבי תל אביב, נכנעה למאמן שעבד אצלה והיא לא הבחינה כנראה עד כמה הוא טוב. והאחרת, הפועל ירושלים, פגשה את האקס שתמיד מדיח אותה. הפועל חולון, בדומה לה, פיטרה מאמן העונה. רק שהיא לא הסתפקה באסיסט, אלא גם זרקה לסל, ומינתה מאמן חדש במקומו. כמה פשוט, ככה לא מובן מאליו. וכך, באופן סמלי, זה נגמר.

1. משבר הבעלות

סימני השאלה שילוו את ירושלים בכניסתה לקיץ 2022 אינם רק בפן המקצועי, השיווקי או הרגשי. המועדון הזה עומד בפני שבועות או חודשים קריטיים, שצפויים לעצב את עתידו. איל הנדל"ן משה גרינברג, שנכנס לבעלות בעידן שאחרי אורי אלון, עשוי לעזוב בקרוב, ואז הקבוצה תעבור לידיים חדשות או שתחזור (לפחות באופן זמני) לניהול עמותת האוהדים בראשות איל חומסקי.

המינוי של מייקל דייויס לנציגו של הבעלים, שנעשה בקול תרועה רמה, לא באמת הביא לשינוי, שיפור או שדרוג. לאורך חודשים ארוכים נרשמה התעניינות מצד רוכשים פוטנציאליים, ואף התקיימו לסירוגין מגעים, אך בינתיים ללא תוצאה סופית. ועוד לפני שראשי המועדון יוכלו להתחיל בעיצוב פניה של הקבוצה לקראת העונה הבאה, הם יצטרכו לקבל תמונה ברורה יותר של מבנה הבעלות. לא מדובר בהכרח בבשורה רעה מבחינת האדומים, וייתכן שהשינוי הזה יוביל דווקא לעלייה בתקציב.

מאמן הפועל ירושלים יותם הלפרין
סחב את הקבוצה למקום הראשון, אבל לא צלח את שלבי הנוקאאוט בשום מסגרת. יותם הלפרין | דני מרון

2. אירופה

כ-35 דקות לפני כדור הפתיחה למשחק המכריע אתמול, בישרה מנהלת הליגה על הודעתה של ליגת האלופות, ולפיה ישראל תקבל שני כרטיסים מובטחים לשלב הבתים. בשל העפלתן של חולון ובני הרצליה לגמר, ולאור העובדה ששתיהן מעוניינות להירשם למפעל ולהופיע בו, הכרטיסים הללו ילכו אליהן על פי התקנון.

לכן, נכון לעכשיו, ולפחות על הנייר, מקומה של ירושלים בזירה האירופית אינו מובטח בכלל. קיימת אפשרות אחת, שלפיה היא תתבקש לעבור במוקדמות ומשם להתברג בבתים. אפשרות אחרת היא שה-BCL עצמה תעניק לאדומים כרטיס חופשי, בנוסף לשתי הישראליות האחרות. התרחיש שלפיו הקבוצה תיעדר לחלוטין מהזירה הבינלאומית נשמע תלוש.

האם בהזדמנות זו תהיה לאדומים הזדמנות לחשב מסלול מחדש – ואולי לשוב ליורוקאפ? ההחלטה לעבור לליגת האלופות ב-2018, מיד עם עזיבתו של אלון, הייתה הגיונית ואולי אף מתבקשת לשעתה. אלא שהקהל הצביע ברגליים, ולא התחבר למפעל הזה, לשיטתו או ליריבות שהציע. ממוצעי הצופים (מבלי לשקלל פנימה את תקופות הסגרים וההגבלות) ירדו באופן משמעותי, וגם היעדר ההצלחה בליגה הזו לא בדיוק עזר לשווק אותה לקהל בבירה.

לפני ארבע שנים, הצ'מפיונס ליג נהנתה ממומנטום שכירסם במעמדו של היורוקאפ, אך מאז השתנתה התמונה לבלי הכר. רוב הקבוצות הבכירות שביצעו את המעבר, בדומה לירושלים, קיצצו תקציבים ושינמכו את מעמדן (דוגמת אוניקאחה מלאגה ובאמברג), וממילא צמרת היורוקאפ שוב מתהדרת במועדונים אטרקטיביים יותר (וירטוס בולוניה ופרטיזן בלגרד המתקמבקות בעונה הנוכחית, מונאקו ואוניקס קאזאן לפניהן, וגם ולנסיה, בדאלונה ולוקומוטיב קובאן – עד הרחקתה עם שאר הקבוצות הרוסיות).

מעבר לעונה הארוכה ביורוקאפ ידרוש מהאדומים תקציב גבוה יותר כדי לבנות סגל עמוק יותר, אך יבטיח לקבוצה תשעה משחקי בית לפחות, ואפשרות לא רעה להתברג גם בשלבי הנוקאאוט המוזרים משהו שהונהגו במפעל. אז נכון, הקהל באדום עטף את המעבר לליגת האלופות בטיעונים אידיאולוגיים, אבל דומה הדבר לאותו גבר שנדחה בידי אישה והטיח בה "מי רוצה אותך בכלל?". הלוא המועדון הזה, בתקופת אלון, נבנה כדי להיכנס ליורוליג, ועזב רק כשנטרקה בפניו הדלת; הפגיעה מובנת, אך ההחלטה לוותר מראש ולהמשיך להתבוסס במסגרת פחות אטרקטיבית – מייצרת מציאות בעייתית.

גיא הראל מנכ"ל הפועל ירושלים
אולי הגיעה העת לחשב מסלול מחדש בנוגע למפעל האירופי? גיא הראל | לירון מולדובן

3. המאמן

יותם הלפרין הוצנח לעמדת המאמן במקומו של אורן עמיאל בעיקר מחוסר ברירה. המנהל הספורטיבי מלכתחילה הוציא תעודת אימון מבלי להתכוון לעבור אל הקווים, אבל העובדה שבצוות העוזרים לא היה מי שיוכל לקחת על עצמו את התפקיד, אילצה אותו לקפוץ למים.

באופן מפתיע למדי, הלפרין הצליח לייצב את הקבוצה, היה קרוב להוביל אותה לקאמבק מרשים באירופה והצעיד אותה למקום הראשון בליגה. גל הקורונה שהיכה באדומים פגע בהם בסדרת הפלייאין נגד פרומיטיי, אבל חוסר ניסיונו של המאמן היה לו לרועץ ברגעי האמת ובמשחקי הנוקאאוט, שהאחרון שבהם התקיים אתמול.

ומה זה אומר לגבי העתיד? סיכוייו של הלפרין להישאר כמאמן נראים נמוכים בשלב זה. הוא ייפגש בקרוב עם חומסקי והראל, ויגיע איתם להחלטה, כשברקע עומד שוב הרעיון לייבא מאמן זר, בכיר ככל הניתן. העובדה ששני מאמנים ישראלים בכירים, בדמותם של דן שמיר ועודד קטש, נותרים עדיין פנויים – עשויה להוביל להתפתחות גם בגזרה שלהם בשלב מאוחר יותר.

נועם דוברת, הפועל ירושלים
השחקן היחיד שניתן לומר בביטחון מוחלט כי יישאר. נועם דוברת | דני מרון

4. השחקנים

סגל הקבוצה יעבור, שוב, מתיחת פנים משמעותית. למעשה, השחקן היחיד שמקומו מובטח לעונה הבאה במאת האחוזים הוא נועם דוברת, שהגיע במהלך העונה בעסקת ענק ממכבי ראשון לציון. סולימאן בריימו נראה כל פניו בתור הזר בעל הסיכוי הגבוה ביותר להמשיך, ולא מן הנמנע שייעשה ניסיון להשאיר אחד משני הגארדים – ג'יילן אדאמס או רטין אובסוהאן (עם עדיפות לאמריקאי).

עתידם של איתי שגב ואדם אריאל ייגזר כתוצאה מהאלטרנטיבות הישראליות בתפקידיהם. בירושלים, כמו בחולון ובמכבי תל אביב, עוקבים כבר תקופה ארוכה אחרי גבי צ'אצ'אשווילי מהפועל גליל עליון, וגם שחקנים מקומיים שייפלטו מיד אליהו יהפכו באופן כמעט אוטומטי למועמדים בארנה. ירושלים יצרה קשר גם עם תומר גינת, שסיים ככל הנראה את דרכו בלוולואה מטרופוליטן, אולם הוא מעדיף להמשיך בקריירה שלו כליגיונר, ועדיין אינו פתוח לקבל הצעות מישראל. גם מכבי והפועל תל אביב רוצות בו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי