עכשיו הולכים הביתה: המצב העגום של ליאור רפאלוב בקלאב ברוז'

ליאור רפאלוב
ליאור רפאלוב | האתר הרשמי

לקו לא סופר אותו, הדרישות המקצועיות לא מתאימות לו, דהאן איבד סבלנות ואפילו נקבע כבר תג מחיר לינואר. עיתונאים ואנשי מקצוע בבלגיה מסבירים מדוע הסמל הישראלי וקלאב ברוז' עומדים להיפרד בקרוב מאוד

קבוצות: קלאב ברוז'
(גודל טקסט)
בקיץ נפל דבר בקלאב ברוז'. מישל פרודום, שחקן אגדי ומאמן אגדי לא פחות, פינה את מקומו לאיבן לקו. הקרואטי בן ה-39, שחקן עבר של המועדון, אימן בהצלחה בעבר רק את לובן וסט. טרוידן הקטנות, אבל הוא הגיע לאתגר הגדול בחייו עם אמביציה ענקית. מי שנפגע מהסופה שעורר במגרש הוא ליאור רפאלוב. כמו שאומרים "לקו לא ידע את יוסף". הקרואטי היה קשר מספר 10 בקלאב ברוז' בין 2005 ל-2009, לפני שהמשיך לבירסחוט ולוקרן. רפאלוב הגיע שנתיים אחריו והשניים שיחקו לא מעט אחד נגד שני. 

לקו היה ידוע כ"מר עצלן". הוא אף פעם לא רץ וחיכה תמיד לכדור כמו מספר עשר קלאסי מיושן. הבעיה שהוא הגיע לקלאב ברוז' עם מנטרה אחת. הוא דורש מהשחקנים לא להפסיק לרוץ לרגע, לתת את כל האנרגיות שלהם במשחק ולשחק כדורגל התקפי מסורתי נוסח קלאב ברוז' עם הקרבה נון סטופ. כאן נכנס ליאור רפאלוב לבעיה. תוסיפו לכך את המעמד המיוחד שבנה לעצמו הישראלי, הקירבה לפרודום ולנשיא ותבינו שיש כאן סיטואציה מיוחדת ובעייתית.

 



מי שטוען שלקו מתנכל לרפאלוב על רקע אישי טועה כנראה, אבל עם העובדות אי אפשר להתווכח. רפאלוב פתח רק בשלושה משחקים העונה, הוא שיחק שש דקות בלבד בהפסד לגנק 2:0 ב-25 באוקטובר ובתיקו 0:0 מול אנדרלכט במשחק האחרון בבריסל לא נכלל בסגל. הדבר יותר מרגיז את סוכנו דודו דהאן שבפעם הראשונה במקרה של רפאלוב יצא מגדרו והתראיין לעיתוני בלגיה שם תקף בחריפות את המאמן לקו כשאמר: "הוא צריך לדעת איך להתייחס לשחקנים שהיו ופעם סמלים וכוכבים במועדון. הופתעתי שהוא מקבל כל כך מעט דקות אצל לקו, אבל עוד יותר הופתעתי שבמשחק הצמרת האחרון נגד אנדרלכט הוא אפילו לא היה בסגל למרות שהיה כשיר לחלוטין. זה נראה לי מוזר מאוד. אני מסכים תמיד עם אלה שאומרים שהמאמן תמיד צודק גם כשהוא לא צודק, אבל קצת יחס לסמל לא יזיק". 



לקו. הרגיז גם את דודו דהאן (Gettyimages)


כעת אומרים עיתונאים בבלגיה שהדברים של דהאן יכולים רק להזיק. ואולי בכלל הכל מחושב. אחרי שש שנים יחד ולמרות חוזה מצוין עד סוף העונה הבאה, סוכן העל והלקוח שלו מתכננים עזיבה לטובת חזרה לכדורגל הישראלי. קלאב ברוז', להזכירכם, לא חובבת גדולה של ניהול מגעים עם קבוצות ישראליות נוכח סאגת טל בן חיים מינואר האחרון. דהאן ורפאלוב גורמים לגלגלים לנוע קצת יותר מהר לקראת ינואר.


פטרט קינט ממגזין הכדורגל המוביל בבלגיה "ספורט/ווטבול" ניסה להסביר למה רפאלוב לא מצליח אצל לקו: "הוא מאמן צעיר. בתחילת העונה הוא נתן לרפאלוב לשחק באגף ימין וזה לא עזר לשיווי המשקל של הקבוצה. הוא הציב שם את האנס ואנקן במקומו. אחרי ההפסדים של הקבוצה בליגה האירופית הוא התחיל לנצח ומאז הוא משחק עם אותו הרכב בערך ואותה שיטת משחק. גם התיקו נגד אנדרלכט לא ישנה את השיטה שלו, כך שרפאלוב לא יכול לשחק את השיטה שלו. הוא דורש מהשחקנים שלו בקישור לרוץ 12-13 קילומטרים למשחק ורפאלוב הוא יותר גולר שמשחק למעלה ופחות אוהב לרוץ. בכל מקום בקישור ומעלה שתשים אותו היום רפאלוב נמצא בעמדה מספר שתיים. הוא יכול לשחק אולי כחלוץ שני, אבל גם שם יש שניים-שלושה חלוצים טובים ממנו".



מי שמככב היום בקלאב ברוז' הוא החלוץ הברזילאי ווסלי מוראש בן ה-20 שכבש ארבעה שערים ב-13 המשחקים האחרונים. אד דה מוס מאמנו של אלי אוחנה בעבר במכלן אמר על כך: "הייתי מצפה שלקו ייתן את המפתחות ליילה פוסן, אבל ווסלי הוא טנק ואני מבין שלקו בוחר בו". גם הילד הניגרי עמנואל דניס מקבל עדיפות ומוכיח את עצמו מספרית ואפילו עבדולאי דיאבי שמיעט לשחק אצל פרודום מקבל יותר דקות מלקו. רפאלוב נדחק לקצה הרוטציה.




רפאלוב. נדחק לקצה הרוטציה (קלאב ברוז', הרשמי)


קינט חוזר ואומר: "אין ללקו שום דבר נגד רפאלוב. הוא מעריך אותו כשחקן. ההנהלה מאוד מרוצה מהגישה המקצועית שלו ומהעבודה שלו באימונים, אבל טקטית ומקצועית הוא לא ממש מתאים. הוא יכול לשחק בכל קבוצה היום בבלגיה, אבל בשיטה של המאמן כיום אין לו מקום ב-11 של המוליכה. לקו משחק 3-5-2 עם שני חלוצים וחמישה בקישור. אם רפאלוב היה מוסט לעמדה ימנית, היה לו קשה לתפקד ולעזור להגנה וזו בעצם השיטה של לקו לשחק התקפי, אבל להפוך לקבוצה מאוד הגנתית ברגע שהיריבה תוקפת".


בבלגיה כותבים שרפאלוב נמצא כיום בשיא השפל ואם זה היה תלוי באשתו, הם היו חוזרים מיד לישראל. רק לפני שלוש עונות, ב-2014/15, רפאלוב היה הגיבור של קלאב ברוז' כאשר כבש את השער בגמר הגביע שהביא להם את התואר אחרי שמונה שנים. הוא היה מלך השערים של המועדון באירופה עם שבעה שערים ובישל עוד ארבעה. שנה לאחר מכן הוביל את הקבוצה לאליפות ובמחזורי הנעילה שיחק פצוע. נשיא קלאב ברוז', ברט ורהאגה, אמר שרפאלוב עשה אותו האדם הכי מאושר בעולם ואולי הוא יצטרך לבנות פסל עבורו. היכן הימים האלה?



מכבי חיפה רצתה אותו בקיץ האחרון, אבל רפאלוב החליט בסופו של דבר להישאר. אולי המצב בחיפה לא מזהיר, אבל עדיף לספוג השפלות בבית מאשר בחו"ל. רגע לפני סגירת החלון, ניסיון למעבר למכבי תל אביב לא צלח, אבל מה שלא קרה בקיץ, יכול לקרות בינואר. העיתון "דר סטנדארד" כתב: "אוהדי קאלב ברוז' רוצים לראות את רפאלוב מחייך ומאושר, אבל הימים בהם הקבוצה היתה תלויה בו חלפו. מצד המאמן אין בעיה שלא ישחק אפילו עוד דקה". 




"הימים בהם הקבוצה היתה תלויה ברפאלוב חלפו" (AFP)


לקו עצמו יצא בסדרת ציטוטים על רפאלוב שלא מבשרת על כך שהוא אוהב את השחקן הישראלי. "השמות לא מדברים אצלי. אני רוצה שחקנים שנותנים תוצרת", אמר. קלאב ברוז' לא משחקת בכלל עם מספר 10 ולכן לרפאלוב אין מקום. בספטמבר טען לקו: "רפאלוב יודע טוב מאוד למה הוא לא משחק אצלי. הוא יצטרך לבוא ולדפוק על הדלת אם ירצה לשחק כמו שכל שחקן עושה כשהוא רוצה לשחק. הוא יצטרך לעבוד קשה מאוד לחזור, אבל ככל שאני יודע הוא היה שחקן חשוב מאוד במועדון בעבר והוא יכול לחזור ולהיות כזה גם בעתיד". עכשיו צפויים לקלאב ברוז' שמונה משחקים, בהם חמישה משחקי בית בליגה, והכתבים צופים שרפאלוב יחזור לשבת על הספסל. כן, ברגע זה הישיבה על הספסל היא מטרה עבור הקשר הישראלי.


קלאב ברוז', שמוליכה את הטבלה, תרצה אולי להשתחרר מרפאלוב בינואר ומכבי תל אביב תהיה אחת המעוניינות. נראה שבברוז' לא ישחררו אותו בחינם וירצו עליו חצי מיליון יורו. מבחינתם מדובר בסכום סמלי עבור סמל שנשאר נאמן למועדון, אבל עדיין מחזיק בחוזה לעונה וחצי ונרכש בעבר תמורת 2.5 מיליון יורו. במועדון יודעים שרפאלוב סובל, אבל אין להם מילה אחת רעה לומר על לקו ואף אחד לא נעמד על הרגליים האחוריות כדי לעזור לישראלי. תסבוכת לא נעימה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי