בעקבות המלצת זהבי: סבע יתפוס את מקומו של רנאטיניו

ערן זהבי, דיא סבע, מנור סולומון
ערן זהבי, דיא סבע, מנור סולומון | דני מרון

בעקבות האכזבה מהברזילאי, הכוכב הישראלי שימשיך בקבוצה בעקבות התקנות החדשות, היה מי שדחף לצירוף חלוץ ב"ש. וגם: איזה קבוצות יגרפו הכנסות מהעסקה והאם אצילי הבא בתור? עמיקם עם תמונת מצב מסין

(גודל טקסט)

חלוץ הפועל ב"ש דיא סבע חתם אתמול (שלישי) לשלוש שנים בגוואנגז'ו R&F, הקבוצה בה משחק ערן זהבי כבר שנתיים וחצי, והוא צפוי לשתף איתו פעולה במהלך העונה הקרובה בסופר ליג הסינית.

סבע ישתכר בגוואנגז'ו שני מיליון יורו בעונה, בשדרוג משמעותי לקשר-חלוץ בן ה-26, שמעולם לא שיחק מחוץ לגבולות ישראל. כזכור, חתם זהבי בקיץ 2016 בגוואנגז'ו, וקיבל בחוזהו הראשון בקבוצה שכר בסיס של 4.5 מיליון דולר – והיום הוא מרוויח למעלה מכפול – כך שמהבחינה הזו סבע עוד עשוי לשדרג את שכרו. החלוץ נמצא בימים האחרונים בישראל לסידורים אחרונים וצפוי להמריא בשבוע הבא בחזרה לסין, כדי לצאת ביום חמישי הבא עם הקבוצה למחנה האימונים שתקיים בסידני.

הסיבה שהוא לא נמצא בסין כעת היא משום שהקבוצה יוצאת לחופשה בת שבוע בגלל אירועי ראש השנה הסיני והשחקנים יצאו לנפוש. בעוד כחודש וחצי תחל הליגה הסינית שתגיע לסיומה בנובמבר. סבע וזהבי צפויים להגיע לישראל לקראת סוף מארס, לאחר שני מחזורי ליגה, ולהצטרף לנבחרת שתשחק בחיפה נגד סלובניה ואוסטריה בפתיחת מוקדמות יורו 2020.

גוואנגז'ו תשלם עבור כרטיסו של סבע חמישה מיליון יורו והפועל באר שבע, שרכשה אותו ממכבי נתניה תמורת 1.9 מיליון יורו והעברתו של גיא מלמד בתמורה, אמורה לקבל מהעסקה סכום של 4.72 מיליון יורו. נתניה זכאית ל-10 אחוזים מההפרש בין סכום המכירה של סבע לבאר שבע לסכום מכירתו של החלוץ מהאלופה, ומאחר ששוויו של מלמד הוערך בעת ביצוע העסקה בקיץ האחרון ב-300 אלף יורו, הרי שנתניה תקבל כ-280 אלף יורו.

גוואנגז'ו תשלם עבור סבע עוד חמישה אחוזים (250 אלף יורו) כדמי סולידריות, שיתחלקו בצורה לא שווה בין הפועל חיפה, בית"ר נס טוברוק, מכבי תל אביב, בני סכנין ומכבי פתח תקווה, הקבוצות בהן שיחק סבע מאז גיל הנערים.


הפועל ב"ש תגרוף 4.72 מיליון יורו מהעסקה (סיון פרג')

סבע צפוי להחליף בגוואנגז'ו את הקשר הברזילאי, רנאטו קליסטו (רנאנטיניו), ששיחק בה בשלוש השנים וחצי האחרונות, אחרי שהגיע מהליגה היפנית. בקבוצה שרר חוסר שביעות רצון מתפקודו של רנאנטיניו במהלך החודש בו היה זהבי מחוץ לסגל בגלל פציעה והקבוצה לא הפסיקה להפסיד. סבע, עליו המליץ זהבי חמות למאמן הסרבי דרגאן סטויקוביץ', צפוי למלא את תפקידו של רנאנטיניו בקבוצה, כקשר מצד ימין שלעיתים ישחק עם זהבי כאחד משני החלוצים.

"בקבוצה העדיפו שחקן שמשחק מהר ולעומק מאשר שחקן שמחזיק יותר מדי זמן בכדור ותוקע את המשחק", הסביר מקורב לעסקה. עם הבאתו של הקשר הבלגי, מוסא דמבלה, יעזוב את הקבוצה גם הברזילאי השני ג'וניור אורסו. בסין יהיה מותר לרשום העונה ארבעה זרים בלבד, כששלושה יוכלו להיות בסגל לכל משחק, ולכן הזר הרביעי, מלבד זהבי, צפוי להיות הבלם הסרבי המבוגר דושקו טוסיץ'. מהבחינה הזו, גוואנגז'ו השתפרה משמעותית במצבת הזרים שלה, בפרט לאחר שקלטה גם מספר סינים מוכשרים.

בשלב הזה זהבי נשאר בקבוצה, למרות שאיפתן של כמה מקבוצות הצמרת הסיניות לראות אותו אצלן. ב-20 בדצמבר קיבלה ההתאחדות הסינית שורה של החלטות שמקטינות את הסיכוי שזהבי יעבור לקבוצה סינית אחרת. האחת היא תקרת תקציב והשנייה היא הגבלת שכר כולל, כאשר בכל שנה בשלוש השנים הקרובות התקרה תרד. כך למשל, יותר העונה לכל קבוצה בסופר ליג הסינית להחזיק תקציב שלא יעלה על 178 מיליון דולר, ובעוד שנתיים רק 116 מיליון. תקרת השכר הכוללת לשחקנים תעמוד על 134 מיליון דולר העונה ובעוד שנתיים תרד ל-74 מיליון דולר.


זהבי עם רנאטיניו. בעונה הבאה יתחבק עם סבע (אתר הליגה הסינית)

זהבי, ששואף לשדרג את שכרו מ-12.5 מיליון דולר כעת לאזור ה-18-20 מיליון דולר בשנה, יתקשה בכך מאוד. יש לציין כי על כל סנט שתשלם קבוצה כדמי העברה על שחקן בתוך הליגה הסינית, היא תחויב לשלם סנט גם לפיתוח הכדורגל בסין, כך שהעברה בסך 30-20 מיליון דולר – במקרה של זהבי – תהפוך ל-60-40 מיליון דולר מלבד שכרו. האלופה, שנגחאי SIPG, מכרה את מלך השערים שלה וו לי לאספניול הספרדית, אך ממאנת להיפרד מהזרים היקרים שלה, האלק ואוסקר, הגם שתיפרד כנראה מאלקסון והאוזבקי אחמדוב, כך שסיכוייו של זהבי להגיע לשם קטנים לאין שיעור ביחס לשמועות על כך.

סבע כתב אתמול בחשבון האינסטגרם שלו: "שמח לשתף פעולה עם האח ערן זהבי. שנדע הרבה גולים והצלחות. זה הזמן להגיד תודה לכל מי שדאג ופעל ימים כלילות כדי שזה ייצא לפועל. תודה רבה לך רונן קצב הגאון, תודה רבה לאלונה ברקת על ההזדמנות להיות חלק מאלופת המדינה, למרות המצב אליו נקלעה הקבוצה שנמצאת בעונה פחות טובה. אני בטוח ומאמין בכל מי שקשור למועדון הענק הזה שזה רק עניין של זמן שהמועדון יחזור למסלול שהוא כל כך רגיל אליו". סבע הוסיף והודה למשפחתו ולחברים ולמכבי נתניה "שם הכל התחיל".


סבע. מחכה לשיתוף הפעולה הישראלי (גוואנגז'ו ר.פ, רשמי)

על הצטרפותו של החלוץ לקבוצה הסינית אמר זהבי: "בהצלחה לדיא סבע בדרך החדשה. מניסיוני האישי אני יודע שאתה הולך לעבור חוויה מטורפת ומאתגרת". סוכנם של השניים, רונן קצב, הוסיף: "דיא יוצא לאתגר חדש, מרתק ומלא עניין, ואני מאחל לו בהצלחה רבה מעל הלב. המילה אחרונה שלי היא לערן זהבי: ההצלחה האדירה שלך פתחה דלת ענקית ומאתגרת לכדורגלן הישראלי בסין ועל כך תודה".

לאחר שובה של קבוצתו החדשה מסין, צפויים לחבור לסבע אשתו ובנו, והמשפחה אמורה לקבל דירת פנטהאוס בבניין רב קומות בעיר הענקית. ההערכה היא כי הצלחה של סבע תסלול הגעת ישראלים נוספים בקיץ הקרוב, כאשר השם החם הוא עומר אצילי. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי