מנור סולומון: "להוציא את דינמו קייב ושחטאר, הליגה הישראלית יותר טובה"

מנור סולומון
מנור סולומון | אתר רשמי

ארבעה חודשים לאחר שהגיע לשחטאר, הקשר בן ה-19 מתרגל לחיים שמעבר לים ורוצה לזכות בדאבל. בראיון באוקראינה הוא מספר על הכל: "התרגלתי למציאות חדשה. החלום? לשחק נגד ברצלונה ומסי"

(גודל טקסט)

את העונה הנוכחית פתח מנור סולומון במכבי פתח תקווה עם שאיפות להתברג בפלייאוף העליון. בזמן שהאקסית ירדה ביום ראשון לליגה הלאומית, סולומון נמצא במקום אחר לגמרי. הקשר בן ה-19 סוגר ארבעה חודשים טובים באוקראינה במדי שחטאר דונייצק וחולם לזכות בדאבל,  כפי שהוא מספר בראיון באוקראינה, כשבינתיים רשם 12 הופעות (שמונה מהן בליגה, שתיים בליגה האירופית ושתיים בליגה) ולאט לאט תופס את מקומו. הוא כבר יודע את המילים הבסיסיות, מסתדר עם דודו שגר יחד איתו ועוזר לו, לומד מהמאמן פאולו פונסקה ומתגעגע בעיקר למגרשים החדשים בישראל. 

על ההתאקלמות באוקראינה: "קשה לומר עד כמה התאקלמתי. זה עדיין לא הסוף. יהיה אפשר לדבר על זה רק בעוד כמה חודשים. אני שמח ששיחקתי הרבה בפרק הזמן הזה. הרגע הכי קשה? ההבנה שאני מחוץ לבית, בלי ההורים, במדינה זרה. הבנתי שעליי להתרגל למציאות חדשה לגמרי וזה לוקח הרבה זמן. לא ציפיתי שקייב תהיה עיר כזו יפה ונהדרת: המסעדות, הנופים. יש זמן לטייל ולהירגע. כשהגעתי לכאן לראשונה עם ההורים שלי, היינו מאוד מרוצים".

על קשיי השפה: "יש מחסום שפה אבל בעיקר ברחוב, לא כולם באוקראינה יודעים אנגלית, אז לעתים יש קצר בתקשורת. בקבוצה יש לנו מתרגמים. בעתיד אני רוצה ללמוד רוסית ופורטוגזית כי ידע בשפות הוא חשוב מאוד בחיים". איזה מילים הוא יודע? – "אני יודע את המספרים והמילים הבסיסיות: בוקר טוב, אחר צהריים טובים, מה קורה? לילה טוב, אני רוצה, אני לא מדברת רוסית".

מי עזר לו להתרגל: "לארי קאיודה עזר לי להתרגל לכל ההתחלות הקדשות – לקבוצה, לעיר, ליום-יום. אני יכול לצאת לטייל או סתם לפגוש אותו. אבל גם אחרים הציעו לי את עזרתם. סרהיי בולבאט, ג'וניור מורארס, טארס סטפאננקו (הקפטן)". סולומון הוסיף: "אני חושב שזה היה קשה מאוד עבורי לחיות לבד. הדוד שלי עוזר לי הרבה. יש לי כמה חברים מישראל שמתגוררים בקייב, אחד מהם אפילו גר דלת לידי. אני לא לבד. אני לא יכול להביא את הוריי לכאן לצערי זה בלתי אפשרי. אחי הצעיר ואחותי עדיין בבית הספר. הם באים לבקר אותי לעתים. חברה שלי עכשיו בצבא ויש לה עוד שנה לשירות עד שתצטרף אליי".


סולומון וחבריו. הציעו את עזרתם (צילום: שחטאר דונייצק, האתר הרישמי)

על ההתעניינות ממנצ'סטר סיטי וקבוצות גדולות: "לא, זה לא סובב לי את הראש, אסור שזה ישפיע. זה גורם לי לגאווה אך נשארתי ממוקד בעבודה. אני ממשיך לעבוד קשה ורק שחטאר בראש שלי". סולומון הוסיף: "כאשר הופיע מידע בתקשורת בארץ על מעבר אפשרי למנצ'סטר סיטי, כולם היו המומים. אף אחד לא האמין לזה אז העדפתי לשתוק. בנוגע למעבר שלי לאוקראינה, איש לא ידע על כך מראש. רבים האמינו שאני צריך להוכיח את עצמי כאן למרות ההבדלים הגדולים בין הארצות. אני לא מרגיש כוכב".

השחקנים הצעירים בישראל: "יש לנו הרבה צעירים מוכשרים, יש להם טכניקה מעולה. מאמנים הבינו שצריך לקדם את הצעירים, ואם הם משחקים טוב אז הגיל לא רלוונטי. במכבי פתח תקווה נתנו לי לשחק כבר בגיל 17". 

על הצבא: "זו הבעיה הגדולה בכדורגל הישראלי בגילאים 18-21. אם יש שחקן שהוא כישרון גדול, הוא לא יכול לצאת לאירופה בגלל הצבא. אני חושב שהאקדמיות בישראל החלו לעבוד הרבה יותר טוב מבעבר. המועדונים לא יכולים לעשות דבר. אם הגעת לגיל, אתה חייב לשרת".


סולומון מוצג במדי שחטאר. "איש לא ידע על כך מראש" (צילום: שחטאר דונייצק, האתר הרישמי)

המאמן פאולו פונסקה: "הוא יודע מה כל שחקן צריך לעשות על המגרש והוא מאוד ייסודי. כל מהלך במשחק מחושב מאוד ומנותח בקפידה. הוא מאמן טוב מאוד. הוא מסתמל על עבודה עם הכדור ותנועה תוך שימוש באגפים, ודורש מאיתנו להפעיל לחץ בכל רגע שהכבוד אובד. סולומון מוסיף שנדרש להרבה יותר עבודות הגנה בקבוצה מאשר בישראל.

מודל לחיקוי בקבוצה: " יש הרבה שחקנים מנוסים וחזקים ואני מנסה ללמוד מכל אחד משהו אחר. כל אחד יכול לשמש דוגמא. מרלוס טייסון שגם כן משחק באגף הוא השחקן שאני שואב ממנו הרבה. הוא עובד זמן רב עם המאמן שלנו". 

השוני בין הליגות: "יש הבדלים בולטים. באוקראינה הליגה חזקה הרבה יותר ברמה הפיזית. בישראל כמו שאמרתי, השחקנים יותר טכניים עם מהירות. בישראל האצטדיונים טובים יותר, רובם חדשים לגמרי. יש הרבה יותר קהל ואווירה נהדרת. אני חושב שהליגה בישראל טובה לא פחות להוציא את שחטאר ודינמו קייב".


במדי מכבי פתח תקווה. "בישראל האצטדיונים טובים יותר" (עדי אבישי)

על האליפות המתקרבת: "אנחנו מתקרבים. אנחנו רוצים לזכות באליפות בהקדם האפשרי אבל יש לנו עוד משחקים קשים. כל שחקן רוצה לזכות בתארים".

על ליגת האלופות: "זו אחת הסיבות מדוע בחרתי בשחטאר, היא קבוצה מצליחה באירופה. זה הטורניר היוקרתי ביותר בכדורגל והמקום להראות את הכישורים שלך. אני לא יכול לחכות לרגע שאשחק בליגת האלופות. משתדל לא לחשוב על זה".

סולומון היה שחקן חשוב בהגעתה של הקבוצה לגמר הגביע ועבר עליו קמפיין די מטלטל. הוא הצטיין ברבע הגמר אך החמיץ פנדל, בחצי הגמר שער שלו נפסל ובגמר הוא יקווה לפתוח ב-11 מול אינהולץ מליגת המשנה. הקשר סיכם: "ברבע הגמר הצגתי את אחד ממשחקיי הטובים ביותר. השחקנים תמכו בי לאחר החמצת הפנדל. העובדה שניצחנו הפכה הכל לקל יותר. לא חשבתי על זה שגזלו ממני את השער נגד דנייפרו, העיקר שניצחנו. אני לא מופתע שנפגוש יריבה מהליגה השנייה, הכל אפשרי, בטח בגביע. תהיה להם מוטיבציה ענקית. קבוצות מהליגות הנמוכות תמיד משאירות הכל על המגרש".

הקבוצה האהובה עליו: "הקבוצה שלי היא ברצלונה והשחקן האהוב עליי הוא ליאו מסי. החלום שלי לשחק נגדם בליגת האלופות, זה יהיה מושלם".

החלום בעוד חמש שנים: "המטרה העיקרית שלי היא להצליח בשחטאר: "לתפוס את המקום שלי בקבוצה, לשחק טוב גם באירופה ולהיות שחקן נבחרת ישראל. אני לא רוצה לחשוב על זה הרבה, אבל כמובן שהליגות בספרד ובאנגליה קורצות לי. זה יהיה נחמד לשחק שם".


סולומון במדי הנבחרת. חולצת ההרכב ומשחק נגד מסי ברשימת החלומות שלו (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי