תמונת מצב עדכנית לגבי עתידו של ערן זהבי

ערן זהבי
ערן זהבי | אודי ציטיאט

הדיווחים על מעבר לשנגחאי שנואה, המיצוי המקצועי, סוגיית השכר, ההצעה מניוקאסל, הקשר החם עם רפא בניטס והחוקים החדשים בסין. בעקבות גל השמועות שהצית עיתונאי מקומי, רון עמיקם עושה סדר בבלאגן

(גודל טקסט)

חלון ההעברות בסין שנפתח לפני יומיים לתקופה של חודש, מעלה שוב את הספקולציות לגבי עתידו של ערן זהבי בגוואנגז'ו ר.פ, בכדורגל הסיני או בכדורגל העולמי בכלל. בלוגר סיני שציטט אתמול (שלישי) עיתונאי מקומי שסיפר כי זהבי צפוי לעבור לשנגחאי שנואה, הצית גל שמועות לגבי עתידו של כוכב נבחרת ישראל.

ערן זהבי נמצא תחת חוזה בגוואנגז'ו, שיסתיים בעוד שנה וחצי. הוא היה שמח לעזוב את הקבוצה כבר בסיום העונה, בחודש נובמבר, לאחר שמעשית מיצה את דרכו במועדון אחרי שלוש עונות וחצי. הקבוצה לא תגיע גם העונה – אלא אם תתפוס מקום רביעי ואחת משלוש הראשונות תזכה בגביע – לליגת האלופות באסיה, ומהבחינה המקצועית מיצה זהבי את דרכו בקבוצה, בה הוא השחקן המוביל, מקצועית וכלכלית, בפער ניכר מחבריו. גוואנגז'ו תרצה בוודאי לפצות את עצמה על ההשקעה הגדולה בזהבי ויתכן, כי לשם שינוי – עד כה סירבה – היא תנסה למכור אותו בפגרת החורף.

זהבי, שהחל את דרכו בסין בשכר של קרוב לשישה מיליון דולר, מרוויח כיום 12.5 מיליון, יותר מפי ארבעה מהשכר הכי גבוה שהיה לאיזה כדורגלן ישראלי בהיסטוריה. ולכן, הסיכוי שלו לשדרג את עצמו כלכלית, יהיה רק בסין. זהבי מרוויח שכר שזהה לצמרת משתכרי המעגל השני של צמרת כדורגלני העולם. במונחים בריטים, הוא מרוויח למעלה מ-350 אלף ליש"ט בשבוע.

כשהגיעה לפני מספר שבועות הצעה מניוקאסל, עצר אותה הבעלים של גוואנגז'ו, עוד בטרם חלחלה מטה לנשיא המועדון צ'אנג לי ולזהבי עצמו. ניוקאסל פשוט הציעה פחות מ-10 מיליון דולר על העברתו של זהבי. גוואנגז'ו רכשה אותו בקיץ 2016 ממכבי ת"א בשמונה מיליון דולר, ומבחינתה, פחות מ-25-30 מיליון דולר, יהיו פיצוי עלוב להשקעה. לשכר כלל לא הגיעו. עד לחילופי המנג'רים לאחרונה לא שילמה ניוקאסל יותר משני מיליון יורו שכר.


עמד מאחורי ההצעה לצרף את זהבי לניוקאסל. רפא בניטס (Gettyimages)

מאחרי ההצעה של ניוקאסל עמד המנג'ר, רפא בניטס, המצוי בקשרים חמים עם סוכנו של זהבי, רונן קצב, עוד מהימים שבהם עשו עסקים בהעברות של יוסי בניון. ולכן, החתימה של בניטס לפני יומיים בדליאן ייפנג הסינית, המדורגת מקום אחד אחרי אחרי גוואנגז'ו ר.פ, חידשה את הספקולציות, בעניין מעבר אפשרי של זהבי.

צריך לזכור, בכל קבוצה בסין מותרים ארבעה זרים, רק שלושה על המגרש. הקבוצות הסיניות לא מרבות לבצע שינויים בהרכב הזרים שלהן, אלא אם כן שחקנים עוזבים ומפנים חוזה, ובדליאן למשל משחקים שחקנים כמו מארק האמשיק ויאניק קרסקו. בנוסף, בהוראת הממשלה הסינית וכדי לבלום את השתוללות המחירים בליגה, כל העברה פנימית בליגה היא בשיטת המצ'ינג: על כל יואן שמשלם מועדון על רכישת שחקן, הוא מחויב להעביר יואן לטובת פיתוח הכדורגל בסין.

וכך, סכום העברה של 25-30 מיליון דולר הוא למעשה סכום העברה של 50-60 מיליון. זהבי גם לא יעזוב את גוואנגז'ו לקבוצה אחרת בשכר שיהיה פחות מ-15 מיליון דולר ולכן, סיפור של קרוב ל-100 מיליון דולר, הוא כמעט בלתי אפשרי גם במדינה שבה הכדורגל שופך מיליארדי דולרים על הבאת כדורגלנים זרים, חלקם בעלי שם. חלק מהקבוצות כלל לא נכנס לתחרות הזו. גוואנגז'ו אברגרנדה, מי שהייתה אלופת סין שש עונות ברצף עד לעונה שעברה, נוהגת לרכוש כדורגלנים צעירים בלבד, גם אם השחקן הטוב בעיר, משחק בקבוצה השנייה.

עד כה, ולמרות לא מעט ספקולציות, לא היו כמעט הצעות רשמיות לרכישת זהבי, והדגש על "רשמיות". בסין, הבעלים של הקבוצות מנהלים עסקים זה עם זה, ובמהלך פגישות שכאלה עולות גם הצעות לרכישת שחקנים, הצעות שנידונות, נסגרות או נדחות, בפורום די מצומצם, ומבלי שיובאו לידיעת הגורמים המעורבים.

כך למשל נודע לזהבי באיחור של יותר משנה כי בעבר הציעה אלופת סין, שנגחאי SIPG, הצעה מרשימה, וגם ההצעה הזו הגיעה לאוזניו במקרה, כתוצאה מפליטת פה של חבר הנהלה. בסביבתו של זהבי טענו אתמול כי לא ידוע להם על הצעה משגנחאי שנואה – כפי שנכתב בסין – אבל אין זה אומר שבחדרי חדרים לא דובר בין הבעלים של שני המועדונים על אפשרות כזו. שנגחאי מדורגת מקום אחד מעל הקו האדום, נמצאת במצב עדין, וגם הגעתו של זהבי לא תהפוך אותה לקבוצת צמרת.


ינסה לעזוב את גוואנגז'ו לאחר סיום העונה. ערן זהבי (אתר הליגה הסינית)

זהבי יחגוג בעוד שלושה שבועות את יום הולדתו ה-32. הסיכוי כי קבוצה אירופית תשלם עבורו למעלה מ-50 מיליון יורו היה גדול יותר אילו זהבי היה היום בן 28-29 ועם אותו רזומה של שש העונות האחרונות – למעלה מ-200 שערים בכל המסגרות. לזהבי לא רע בסין, והוא גם שותף בחברה הנותנת ייעוץ לאנשי עסקים מישראל וסין בצעדיהם הראשונים כאן ושם. מהבחינה הזו הוא אינו קשור לגוואנגז'ו, העיר השלישית בגודלה בסין, והצעה משנגחאי למשל – העיר היפה בסין – הייתה מתקבלת אצלו בשביעות רצון.

ולמרות זאת, חובה לומר. אילו הייתה מגיעה לגוואנגז'ו הצעה מקבוצת צמרת אירופית, טופ שש באנגליה, טופ שלוש בספרד, טופ שתיים בגרמניה או טופ ארבע באיטליה, זהבי היה מפעיל לחץ לא מתון על ראשי הקבוצה הסינית לשחררו, ולא משנה באיזה סכום. מהבחינה הזו, כסף לא היה מהווה עבורו מכשול.

בשורה התחתונה: זהבי ינסה לעזוב אחרי סיום העונה בנובמבר, אבל גם לא מן הנמנע שייאלץ – מהיעדר הסכמות – להמשיך לעונה חמישית ואחרונה בגוונגז'ו, ומשם כל האפשרויות יהיו כבר פתוחות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי