בנהר של סביליה: דאבור הפך בעל כורחו לסמל של מאבק האוהדים במאמן

מואנס דאבור
מואנס דאבור | Aitor Alcalde Colomer / Contributor

הליגיונר נפל בין הכיסאות בחילופי מאמנים, מאבקי כוחות וקיבעון מחשבתי, ולא נראה שיזכה לרגע שלו בספרד בקרוב. האם שער נגד דודלאנז' הערב (21:55, ספורט3), במקרה שיקבל דקות, יעזור? ענבל מנור מנסה לענות

קבוצות: סביליה
(גודל טקסט)

"בכל שנותיי כעיתונאי שמסקר את סביליה, לא נתקלתי במצב כל כך מוזר עם שחקן של המועדון כמו במקרה של מואנס דאבור. קנו אותו ב-15 מיליון יורו. הוא בדיוק מה שהקבוצה צריכה ואף אחד לא מבין למה הוא לא משחק בכלל". הדובר הוא העיתונאי פאקו ריקו, כתב הגרסה הספרדית של האתר "גול". גם הוא, כמו לא מעט אנשי תקשורת שמקיפים את המועדון, מתקשה להסביר את תופעת דאבור.

תשעה משחקי ליגה מחוץ לסגל, ורק 15 דקות בשתי הופעות בליגה האירופית. זה מאזן של שחקן שלא נספר מקצועית. יש שני שחקני שדה בסגל של סביליה שלא קיבלו דקת משחק בליגה: דאבור וסרג'י גומס. בניגוד לחלוץ הישראלי, הבלם ישב פעמיים על הספסל ושיחק 90 דקות נגד אפואל ניקוסיה בליגה האירופית. במילים אחרות, דאבור הוא שחקן מס' 23-24 ברוטציה של ז'ולן לופטגי.

ועדיין, בסביליה מתעסקים בסוגית דקות המשחק שלו באובססיביות שמזכירה את העיסוק בו בארץ. דאבור כנראה לא רצה בזה, אבל הוא הפך לסמל המאבק של כל מתנגדי לופטגי. זה כמובן לא עושה לו יותר מדי טוב.

דאבור. הפך לסמל בעל כורחו (Aitor Alcalde Colomer/Getty Images)
דאבור. הפך לסמל בעל כורחו (Aitor Alcalde Colomer/Getty Images)

הרבה חלוצים, מעט מקום
היסטוריית הליגיונרים מלאה בישראלים שיצאו ומיעטו לקבל דקות. המקרה של דאבור שונה. הגרסה הרשמית שיוצאת שוב ושוב ממונצ'י, לופטגי ושאר בעלי התפקידים במועדון פשוטה: הסיבה לייבוש מקצועית. "גם בשיחות שלא לציטוט, כולם במועדון טוענים שאין עם דאבור שום בעיות, שהוא מתאמן כמו שצריך ושהגישה שלו טובה", מדגיש ריקו. רק בשבוע שעבר הטיח מונצ'י בכתבים: "אתם רוצים שנגיד שדאבור מאחר לכל אימון ושהוא הרביץ למאמן ולכן הוא לא משחק. לא, הוא מקצוען גדול".

מונצ'י מרבה לדבר על התאמה לשיטה. זה רק חלק מהסיפור. עוד לפני הגעת צ'יצ'ריטו ביום האחרון של חלון ההעברות, לופטגי ניסה את דאבור כשחקן כנף במערך של 4-3-3. הוא שיחק איתו בעמדה הזאת לא פעם במשחקי ההכנה ולא תמיד היה מרוצה מהתוצאה. על פי אחת ההערכות, דאבור הבהיר שאינו מרגיש נוח בעמדה הזאת ונדחק לאופציה הרביעית בהתקפה.

ללופטגי יש הרכב די קבוע לליגה. שימו לב למספרים. השוער ואצליק, חסוס נבאס, פרננדו ודייגו קרלוס פתחו בכל המשחקים, ז'ואן ז'ורדן שותף בכולם, אוקמפוס, באנגה ודה יונג החמיצו משחק ליגה אחד. קאריסו, נוליטו ואוליבר טורס החמיצו רק שניים. אלו ה-11 הדי קבועים. השאר נאבקים על פירורי הזדמנויות ופותחים בליגה האירופית. דאבור, כאמור, לא שם ולא שם.

לופטגי. יש לו סדר קבוע לחלוצים (CRISTINA QUICLER/AFP via Getty Images)
לופטגי. יש לו סדר קבוע לחלוצים (CRISTINA QUICLER/AFP via Getty Images)

"הסדר של לופטגי הוא: דה יונג, צ'צ'יריטו ומוניר בחוד. הוא חושב שדה יונג מתאים יותר כתשע כי הוא חזק בגובה וגם עושה יותר עבודת הגנה מדאבור", ממשיך ריקו, "בכנפיים יש את נוליטו, אוקמפוס, אוליבר טורס ורוני לופס. כלומר, הרבה שחקני התקפה ומעט מקום לדאבור". נוליטו, אגב, היה אמור לחזור בקיץ לסלטה ויגו. יכולת טובה במשחקי ההכנה גרמה ללופטגי ולמונצ'י לשנות את דעתם. זה היה עוד צעד שדחק את דאבור למטה.

כלי במאבק כוח פוליטי
לפני שלושה שבועות עלה דאבור להופעת בכורה ברמון סאנצ'ס פיחואן במשחק מול אפואל ניקוסיה. "האצטדיון רעד", סיפר אז העיתונאי הקפריסאי אנדראס ונטוריס שליווה את אפואל לסביליה. האקט הזה של האוהדים היה כל כולו נקיטת עמדה במאבק שלהם מול לופטגי. "בכדורגל, כולם מתחילים עונה על הסוס ומי שנופל, נופל", כתב אלברטו פרננדס בטורו ב"מארקה". לופטגי, דמות לא אהודה במיוחד בספרד אחרי המונדיאל, נפל מהסוס מזמן.

לטענת פרננדס, כבר במשחק נגד סוסיאדד (2:3) ארבעה ימים לפני אפואל נשמעו ביציעים קולות שטענו שאולי עדיף להפסיד כדי שלופטגי יישלח הביתה. "כל מה שחסר להם זה 'אמרתי לך'… העידוד לדאבור היה יותר ממפגן תמיכה לשחקן שהקהל רוצה שישחק. אוהדי סביליה יודעים היטב מה קורה כשלחץ ותסיסה מגיעים לשחקן. לעיתים נדירות זה נגמר טוב", המשיך פרננדס. "אם הוא יעזוב בינואר או ביוני, לופטגי יהיה האשם. אם יבקיע שלושער בליגה האירופית, יאשימו אותו שלא השתמש בו. אם יעזוב ויצליח במקום אחר, ישתמשו בכל שער שיבקיע כמקל לחבוט במאמן".

דאבור חוגג. גם הצמד בנבחרת לא אמור לשנות משהו (דני מרון)
דאבור חוגג. גם הצמד בנבחרת לא אמור לשנות משהו (דני מרון)

"זה הגיע למצב שלופטגי לא יכול לתת לו הזדמנות", ממשיך ריקו את אותו הקו. "התחושה היא שהוא קיבל החלטה רדיקלית ומפחד להראות שהוא מתקפל או שדאבור יוכיח לו שטעה. האוהדים תפסו צד ותומכים בדאבור. הם לא ראו אותו, אבל מכירים את המספרים. הם יודעים שהוא הבקיע 60 שערים באוסטריה והצליח גם בליגה האירופית. גם הצמד בנבחרת הגביר את הלחץ. אף אחד לא מבין למה הוא לא משחק כשהחלוצים לא כובשים. אוהדים רוצים שיקבל הזדמנות כדי לבחון אם לופטגי צדק. אם הוא ישחק ויכבוש, כולם יצביעו לעבר המאמן ויאמרו: 'טעית'".

למעשה, דאבור נקלע לתוך מאבק אגו. מה יקרה נגד דודלאנז' הערב (חמישי 21:55, שידור ישיר בספורט3)? העיתונאי ריקו מעריך שמוניר ורוני לופס, שלא שיחקו נגד לבאנטה, יפתחו בוודאות. דאבור עשוי להסתפק בעוד הופעה מהספסל. סביליה אמורה להמשיך לטייל בבית הקל אליו הוגרלה. לצערו של דאבור, כרגע במצבו הנוכחי הוא אפילו לא בהרכב השני של מאמנו.

הקרלוס באקה הבא?
ליגיונרים ישראלים ספגו במשך השנים ביקורות על בחירת קבוצה ו/או על התנהלות לא מספיק נכונה ומקצוענית בחו"ל. היו שחקנים שעשו קפיצה גדולה מדי, שיצאו מהר מדי, שלא היו מוכנים למעמד, שלא הראו מספיק רצון להילחם על מקומם. המקרה של דאבור שונה. הוא עבר מסלול נכון בשווייץ ובאוסטריה, ואחרי המספרים וההישגים בזלצבורג המעבר הגדול הרגיש טבעי. נכון, הליגה הספרדית היא לא הליגה האוסטרית, אבל מצד שני כל ילד בסביליה יודע לספר את סיפורו של קרלוס באקה שהגיע מקלאב ברוז' והפך לאליל מקומי. ובלי קשר, 15 מיליון יורו אמורים לקנות לך לפחות הזדמנות.

דאבור במדי סביליה. אמור לקבל הזדמנות הערב (Aitor Alcalde Colomer / Contributor)
דאבור במדי סביליה. אמור לקבל הזדמנות הערב (Aitor Alcalde Colomer / Contributor)

במקרה של דאבור, קשה להתעלם גם מהפיל שבחדר – העובדה שהובא בתקופת חואקין קפארוס כמנהל ספורטיבי ופאבלו מאצ'ין כמאמן. מונצ'י, שטען בתוקף בקיץ שהוא אוהב את עסקת דאבור, נשמע בשבוע שעבר טיפה אחרת: "זה נכון שדאבור הובא כשהיה כאן מאמן אחר ועכשיו יש שיטה אחרת. שאר שחקני הרכש הובאו בהתאם לשיטה ומואנס צריך להתאים את עצמו. הוא צריך זמן להבין את דרישות המאמן. הוא מתקדם ולכן הוא התחיל לשחק. השחקן בעצמו אמר שהוא מתפתח. הוא חלוץ טוב, אבל הדרישות של המאמן שלו בסביליה שונות מאלו שהיו לו באוסטריה".

המצב, מגדירים בסביליה, מסובך. ההחלטות המקצועיות של לופטגי מקבלות נכון לעכשיו גיבוי מלא מלמעלה והעיסוק האובססיבי בדאבור (להבדיל, למשל, מרוני לופס שהגיע ממונאקו בעסקת בן יידר ושיחק 11 דקות ליגה בלבד) רק מכניס את המאמן לאנטי. לופטגי מרגיש את התמיכה מהקהל ומהתקשורת ומתבצר בעמדותיו. גם הציטוט של קפארוס השבוע: "כשדאבור יתחיל להבקיע, ללופטגי לא תהיה ברירה אלא לתת לו לשחק", לא בהכרח עזר לישראלי. מצד שני, הקבוצה כבשה רק 11 שערי ליגה בתשעה משחקים (תשיעית בליגה). שער הניצחון של דה יונג נגד לבאנטה (אחרי שירד לראשונה לספסל) היה הראשון של מי שאמור להיות אחד החלוצים המובילים בליגה.

כרגע התחושה היא שהמצב המורכב ישתנה רק אם בנסיבות כמו מכת פציעות, פיטורי מאמן או שדאבור ינצל את פירורי הדקות בליגה האירופית לשלוח מסר ברור. מה יהיה בינואר? ריקו חושב שהכל תלוי בחלוצים שלפניו: "באוגוסט, היו"ר פפה קסטרו לא היה מוכן לשמוע על עזיבה. הכל יהיה תלוי בכמה שערים דה יונג, צ'יצ'ריטו ומוניר יבקיעו עד ינואר. אם יספקו מספרים, אולי הקרקע תבשיל לתת לו ללכת. אם לא, האוהדים ימשיכו לדרוש את דאבור על המגרש וילחצו למנוע ממנו לעזוב".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי