פרסום ראשון: תוקם ליגה ארצית, משחקי ליגות א' יהיו בימי חול

שינו זוארץ
שינו זוארץ | אודי ציטיאט

אלה הן חלק מהמלצות הוועדה לבדיקת מצב הליגות החובבניות שאותה מינה היו"ר המתפטר של ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ. מטרת השינויים הצפויים: להפוך את הליגות הנמוכות לאטרקטיביות

(גודל טקסט)

העתקת משחקי הליגות החובבניות לימי חול, הצגת תקציבים וחוזים להתאחדות לכדורגל, הקמת מפעל גביע ליגות נמוכות, הגדלת תקציבים וביטול קנסות משמעתיים לשחקנים. אלה עיקרי ההמלצות שהגישה ועדה לבדיקת מצב הליגות החובבניות אותה מינה היו"ר המתפטר של ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, ואשר עיקריה הגיעו למערכת ספורט1.

בראש הוועדה עמד חבר הנהלת ההתאחדות, שמעון מימון, וחבריה היו בעלי תפקידים בקבוצות וחברי הנהלה נוספים בהתאחדות. היא קמה לאור תלונות רבות שהגיעו בשנים האחרונות על מצב הליגות החובבניות, וניסיון להפוך אותן לאטרקטיביות יותר.

המלצות הוועדה עלולות ליצור בעיות עתידיות, בגלל היעדר תשתיות, אך גם הזדמנויות, ולא ברור כלל מי ישרוד את השינויים הרבים. בין השאר ממליצה הוועדה כי החל מהעונה הבאה יתקיימו משחקי ליגה א' באמצע השבוע, בין השעות 19.00 ל-20.30 במגרשים תקניים עם תאורה בינונית, והחל מעוד שנתיים יתקיימו המשחקים האלה רק במתקנים שלהם הוצמדו קריטריונים מחמירים. אחד ממשחקי הליגה יועבר מדי שבוע בשידור ישיר באחד הערוצים הארציים, כנהוג בליגת העל לנוער, ולצד השידור הישיר יופק גם מגזין לסיכום המחזור. 

יש לציין כי ההחלטה מאוד בעייתית, שכן רוב השחקנים בליגה א' עובדים בעבודה עיקרית במהלך השבוע וההחלטה תאלץ קבוצות לקיים אימונים בסוף השבוע, כאשר חלק מהמתקנים לא זמין (מושבת או תפוס). קיימת הצעה לפיה יתקיימו משחקי ליגה א' בימי חמישי בערב או שלחילופין, רק המשחק המשודר.


משרדי ההתאחדות. למען הליגות הנמוכות (עדי אבישי)

במקביל תושק בעוד שנתיים מחדש (כעשור מאז שנסגרה) ליגה ארצית, מבוקרת שכר, שתהווה מדרגה במעבר מליגה א' לליגה לאומית ולהיפך. בהמלצות הוועדה לא צוין מאילו קבוצות תורכב הליגה הארצית, זאת כיוון שבמנהלת הליגות המקצועניות עדיין נזרקים רעיונות שונים לאוויר, בין השאר להתחיל להריץ ליגה ארצית בת 12 קבוצות שתורכב מ-4 היורדות מהלאומית, 4 עולות משני המחוזות בליגה א' ו-4 קבוצות ב' של 4 הגדולות שיוצנחו לליגה הזו ללא הרצה. להצעה הזו יש מתנגדים רבים, אך גם תומכים מקרב הלוביסטים החזקים במנהלת. במקביל הומלץ בוועדה – דבר הסותר הקמת ליגה ארצית – כי במקום שני משחקי מבחן – בית וחוץ – בין מנצחת פלייאוף ליגה א' לקבוצה שתסיים במקום ה-14 בלאומית, יתקיים משחק מבחן אחד במגרש נייטרלי.

כל קבוצה בליגה א' תקבל הגדלה תקציבית מההתאחדות של 50 אחוז, החל מהעונה הבאה, שתתבטא ב-25 אלף שקלים בלבד, אך הקבוצות יצטרכו להמציא להתאחדות כל הסדר כספי, במידה וקיים, בינן לבין שחקנים. הדבר נועד למנוע תשלומים מתחת לשולחן, תופעה נרחבת בליגות הנמוכות, וההצעה מציינת כי במידה ויתגלו חוזים כפולים, יקבע העונש לקבוצה בהפחתת 6 נקודות ליגה ושחקן שייתפס יורחק לחצי שנה. על פי הדוח, ייעשה מאמץ להגדיל את ההקצבות ממועצת ההימורים אך אין על כך המלצה קונקרטית.


שינו זוארץ. היו"ר המתפטר קיבל את ההמלצות ויעבירן לדיון (אודי ציטיאט)

בנוסף למשחקי הליגה וגביע המדינה, יוקם מפעל גביע הליגות הנמוכות בין קבוצות ליגה א', ב' וג', כולל מעמד חצי גמר וגמר במגרשים נייטרלים ופרס: השתתפות אחת לשנתיים במשחקי אליפות אירופה לחובבנים (פריבילגיה שניתנה עד כה לקבוצה ההוגנת), ואחת לשנתיים יינתן פרס כספי. גם מענקי המיקום יוחזרו לליגה א', אך בהיקף נמוך מאשר בעבר. כאן יש לציין כי אחת ההמלצות מעניקה 25 אלף שקל לכל אחת מהעולות לליגה הלאומית, על אף שהמענק האמיתי לעולה לליגה הלאומית מתבטא בסכומים של למעלה מ-2 מיליון שקלים שנכנסים לכל משתתפת בלאומית מזכויות שידור ומהקצבות מועצת ההימורים.

גם מועד ההעברות בליגות הנמוכות ישתנה ובמקום יום רביעי שלפני פתיחת הסיבוב השני, יהיה המועד החדש שבוע לאחר סגירת חלון ההעברות בליגות המקצועניות, וזאת על מנת לאפשר לשחקנים שנפלטו מהליגות המקצועניות, למצוא אכסניה חדשה בליגות החובבניות, דבר שלא התאפשר להם עד עכשיו.

כמו כן יבוטלו בבית הדין המשמעתי העונשים הכספיים לשחקנים (שבעצם מושתים על הקבוצות) ורק לאחר אי ההופעה השלישית של קבוצה למשחקי הליגה, תופסק פעילותה. ההמלצות יוגשו לאישור הנהלת ההתאחדות לכדורגל בשבוע הבא.     

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי