שביט בראיון: "סכנין הייתה במומנטום והיה טירוף, לא יודע איך נחזור"

אלדד שביט
אלדד שביט. הוביל את סכנין חזרה לליגת העל | מאור אלקסלסי

הוא החל את העונה כיד ימינו של יחזקאל, חזר כעוזרו של אזברגה ובמהרה קיבל את תפקיד המאמן. בשיחה עם ספורט1 הוא מספר על החזרה לחיים של ראדי והשפעות נגיף הקורונה

קבוצות: בני סכנין
(גודל טקסט)

שנים ארוכות הייתה בני סכנין הקבוצה הבכירה של המגזר. בשנת 2003 היא העפילה לראשונה בתולדותיה לליגה הבכירה, בסך הכל שש שנים אחרי שרשמה את הישג השיא בתולדותיה בדמות העפלה לליגת המשנה. אלא שבשנה שעברה, עם ירידתה לליגת המשנה, משהו השתנה.

בני סכנין, שזכתה בגביע המדינה בעונת הבכורה שלה בליגת העל, החלה את העונה בליגה הלאומית בצורה רעה, דשדשה בתחתית ונקלעה למאבק חדש: היא לא רק נלחמה על עלייה בחזרה לליגת העל, אלא ראתה קבוצות נוספות מהמגזר מתחרות איתה על תואר "הקבוצה הבכירה".

לא פחות משישה מאמנים החליפה סכנין בעונה שעברה בדרך ללאומית – מבני בן זקן ועד אלדד שביט – וגם העונה כבר היה נראה שהמועדון בדרך לכישלון שיותיר אותו עונה נוספת בלאומית. הייאוש בהנהלה הלך וגבר, יושב הראש אבו יונס בצעד נואש החליט לתת הזדמנות אחרונה והחזיר לקווים את אלדד שביט, שלהפתעת אנשים במועדון לא רק הצליח לייצב את הקבוצה – אלא הצליח להשיב אותה לחלק העליון ולמאבקי העלייה לליגת העל.

שביט ניצח בבכורה את מכבי פתח תקווה והוביל את הקבוצה עד למקום השלישי, מרחק ארבע נקודות מהפועל ראשון לציון שבמקום השני, ובמועדון כבר האמינו שדבר לא ימנע מהם את החזרה לליגת העל, אלא שאז התפרץ וירוס הקורונה. "כרגע יש כאוס מוחלט", מספר אלדד שביט בראיון לספורט1, "זה מצב לא ידוע ואומנם היו מגפות בעולם גם לפני שנים רבות, אבל המעברים ממדינה למדינה הפכו לקלים והכל קורה תוך זמן קצר. המגפה הזאת פשטה בקלות על העולם ואף אחד לא יודע איך להתמודד עם זה".

אז איך מתאמנים תחת ההנחיות החדשות?
"אנחנו נסגור את האצטדיון ונעשה אימונים בקבוצות קטנות. נצטרך לפלג את חדר ההלבשה וזאת לאחר שהצלחנו לחבר אותו מחדש ונחלק את האימונים בין השחקנים. בעיקר יהיו אימוני כוח וטכניקה, נצטרך להיות יצירתיים בימים האלה. אולי נעשה חלק מהאימונים בים וחלק בכדורגל או אימונים אישיים במרכז 'פאבלה' שם יש טכנולוגיות שיכולות להוסיף לנו".


שביט. "נצטרך להיות יצירתיים" (דני מרון)

מה דעתך צריך לעשות עכשיו? הקפאת העונה על הפרק?
"עובדתית, הכדורגל נהיה מינורי והעולם סובל ממגפה. אם אנחנו מסתכלים על האינטרסים שלנו כאוהבי ספורט וכדורגל, אז אולי היה נכון להמשיך את הליגה בלי קהל בינתיים, כי האנשים בבית מחפשים משהו מהנה למלא את הימים וגם אתנחתא מסוימת. אין כדורגל בלי קהל, אבל גם אין חיים בלי כדורגל – צריך להעביר את הזמן הזה איכשהו".


כיצד להערכתך זה ישפיע עליכם?
"אני לא יודע, רק ברגע שנחזור לשחק נדע. על פי התוצאות האחרונות היינו במומנטום מצוין והיה טירוף גדול. המטרה היא להילחם על עלייה ולאחרונה היו לנו תחושות שאנחנו בכיוון הנכון. ברגע שנחזור, רק אז נדע מה הייתה ההשפעה האמיתית לכך".

למי שלא זוכר לאור השינויים הרבים, שביט החל את העונה כעוזר המאמן בבני סכנין. הוא עבד תחת ניסן יחזקאל, אולם החליט לעזוב לתקופה ובסופו של דבר חזר בתור עוזרו של סולימאן אזברגה. עד שהגיע הטלפון המיוחל מאבו יונס אחרי חודש בלבד: "נפרדנו מאזברגה ואנחנו רוצים אותך".

פתחת את העונה כעוזר מאמן, עזבת, חזרת כעוזר והפכת למאמן הראשי. ספר קצת על השתלשלות האירועים
"בקיץ החלטתי לפתוח עסק שקשור לאימונים אישיים בכדורגל והייתה לי אפשרות לשבת בבית, אבל העדפתי להישאר בכדורגל וידעתי שאני 'תורם' את העונה הזאת. לקחתי את תפקיד עוזר המאמן ועשיתי השתדלות שהמאמנים שהיו מעליי יצליחו. לא חתרתי ולא חיכיתי לכישלון, עשיתי את המוטל עליי, אבל זה לא הלך ובסופו של דבר עזבתי".


"לא חיכיתי לכישלון של אחרים ועשיתי את המוטל עליי" (אודי ציטיאט)

ואז הגיע הטלפון מאבו יונס?
"זה היה יום שישי ועבדתי באימונים אישיים. פתאום ראיתי מלא טלפונים והודעות מחברי הנהלה בסכנין ואוהדים, אז הבנתי שקורה משהו. רק בסוף היום שוחחתי עם אבו יונס שביקש ממני לחזור כמאמן ראשי. באתי אליו בשבת והוא דיבר איתי על רצון להביא מאמן מנטאלי, אני מצידי אמרתי שלא צריך כלום ושאני רוצה את המפתחות כי אני מכיר את המערכת והצלחתי לשכנע אותו לרדת מכל הרעיונות שהיו לו. הייתה תקופה לא פשוטה כי ירדנו למקום ה-12 עם תקציב מהגבוהים בליגה, אני זוכר שהיה חשש גדול כי משחק הבכורה שלי היה מול מכבי פתח תקווה ובאנו עם מספר פצועים. האנרגיות החדשות הביאו ניצחון וזה נתן לנו להרוויח את הקבוצה מחדש".

מה בכל זאת היה השינוי שהחזיר אתכם למאבק על ליגת העל?
"היו כמה פרמטרים. אני חושב שמעבר לשינויים המקצועיים והחברתיים, היה גם שינוי באנרגיה. נכון שזה לא מדע מדויק, אבל זה התחבר והדברים הטובים יצאו החוצה".

היה גם שינוי מהותי כאשר סכנין נפרדה מהסמל חאלד חלאיילה ואילו מהראן ראדי, שרצו לשחרר אותו, פורח מחדש. 
"הסיפור עם חאלד עוד הסתיים כאשר הייתי עוזר מאמן וכבר אז הוא יצא מהקבוצה. ברמה האישית אני מאוד אוהב אותו ומעריך את זה שהייתה לי האפשרות לאמן אותו. אני פחות רוצה להיכנס למה שהיה בינו לבין ההנהלה. ראדי פורח מחדש, נראה כמו ילד בן 25 שחזרה לו שמחת החיים והוא התחבר מחדש לסביבה. כיף לראות אותו".


ראדי. "נראה כמו ילד בן 25" (מאור אלקסלסי)

איך עשית את הסוויץ' ברמה האישית לחזור כמאמן ראשי?
"תמיד הייתה לי תשוקה וגם העסק שפתחתי הוא לא של רהיטים או סניף של בית קפה, אלא בכדורגל. תמיד יש רעב ותשוקה וכמובן שמצליחים אז זה הרבה יותר נעים וכיפי".


לאחרונה גם חזר החיבור בין הקהל להנהלה, דבר שלא נראה לפחות שנה וחצי.
"זה לא מתפקידי לבקר את ההנהלה ולבטח מי שלא עושה, לא טועה. אין לי ספק שאם מסתכלים במראה, אז גם בהנהלה מבינים שהיו צריכים לעשות חלק מהדברים בצורה אחרת. כמובן שנעשו טעויות, אבל אני שמח שכולם התעשתו – ההנהלה והקהל ביחד זה כוח משמעותי בסכנין. בכלל, מדובר במועדון עם מחלקת נוער טובה, מועדון שראוי להיות בליגת העל".

העונה שוב מגחכים על חילופי מאמנים הזויים בליגה הלאומית. איך אתה רואה את זה?
"אני חושב שיש הרבה שמאשימים את המאמנים, אבל אני חושב שהמאמנים פחות אשמים וזה מצב שנכפה. מדובר במציאות מטורפת, בה במקרה של הפסד יש אשם אחד והוא המאמן. אם ההנהלה תחזק את המאמן גם מנטאלית וגם סמכותית, משמע המאמן לא יחשוש לעלות עם שחקני נוער או כל הרכב בו ירצה לשחק, אז המגמה תימשך. המאמנים נשפטים על פי תוצאות בלבד ואחרי כל הפסד הם האשמים ומיד מחליפים אותם. המאמן שחושש לפרנסתו אינו מקדם את השחקנים או את הקבוצה לטווח הארוך, וזה בסופו של דבר פוגע במועדון".

בליגת העל כבר אימנת, וזו לא הייתה תקופה טובה עבורך. עוד תזכה להזדמנות לתקן?
"זה דברים שאי אפשר לחשוב ולנבא, אבל עובדתית הייתי בליגת העל וקיבלתי צ'אנס שפחות צלח בתנאים לא פשוטים. אני עדיין צעיר ואין לי ספק שגם אם זה ייקח שנה, שנתיים או עשר שנים, יש לי סבלנות כדי לחזור לליגת העל. את הידע והיכולות יש לי".

אז אם תחזור הליגה: סכנין במאבק העלייה לליגת העל?
"אני חושב שכולם בעניינים. מכבי פתח תקווה אומנם פתחה פער יפה, אבל אחריה יש את ראשון לציון, קטמון וסכנין ואם הליגה תימשך אז גם המאבק יהיה מרתק עד לסיום העונה".




"יש לי סבלנות כדי לחזור לליגת העל" (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי