מיליון דולר בייבי: הסיפור המדהים של עלי מוחמד

עלי מוחמד
עלי מוחמד | דני מרון

כל חייו שמע הקשר שהוא לא מספיק גבוה כדי להתמודד ברמות הגבוהות. בורדו ופרייבורג דחו אותו, מימר פספס אותו, אבל דראפיץ' וברדה הפכו אותו לשם הכי מרתק בליגה עם תג מחיר שלא מפחיד את הגדולות. הכירו את היהלום של נתניה

(גודל טקסט)

 סיפורו של עלי מוחמד אל פאז, קשרה הניז'רי של מכבי נתניה, הוא סיפור של אמונה. סיפור של שחקן שהרבה אמרו לו: "לא, אתה נמוך מדי, תחזור בעוד שנה", אבל הוא לא ויתר, עד שהגיע כיום, להיות אחת מתגליות העונה בליגת העל במכבי נתניה המרעננת.  

מוחמד, שיחגוג 22 בעוד פחות מחודש, נולד בגאנה לאב מניז'ר ולאם גנאית, שהכירו בארץ מולדתה של האם. אביו של מוחמד הלך לעולמו כשהיה בן 14, ומוחמד נשאר צמוד לאמו, שעד היום היא אחד האנשים הקרובים אליו. בכלל, כששואלים אותו לגבי מוצאו הוא תמיד מעדיף להזכיר את היותו גנאי. אז בניגוד למתאגרף האגדי מוחמד עלי, כאן השם הוא הפוך ומוחמד של נתניה הוא בכלל נוצרי אדוק, שמדבר אנגלית וצרפתית.

לפני כשלוש שנים שיחק מאוויס צ'יבוטה הקונגולזי, חלוצה של בני יהודה כיום, במדי נבחרתו בטורניר אליפות אפריקה עד גיל 20 מול נבחרת ניז'ר. מיד לאחר המשחק, הרים צ'יבוטה טלפון לסוכנו אבי ציוני ואמר לו: "שיחקנו נגד שחקן, שנראה היה שאנחנו שחקני נערים ב' והוא בוגרים. הוא קטן קטן, אבל מנהל את המשחק בצורה מדהימה". ציוני התלהב, ושלח את צ'יבוטה למלון הנבחרת הניז'רית לשוחח עם אותו שחקן, אלא שמוחמד כבר לא היה שם, אלא המריא ישר לבורדו.

הקבוצה הצרפתית גם הייתה הראשונה שאמרה לו לא. מאמנו של מוחמד בנבחרת הצעירה היה צרפתי והמליץ לאנשי בורדו לקחת אותו: "מדובר בשחקן שעשה בית ספר לשחקנים שישחקו בליגה הראשונה. אם הם כוכבים בליגה הראשונה, גם הוא יכול להיות". אז מוחמד נסע לשם, לפני עונת 2014/15, כשהיה בן 19 ואף הרשים. אלא שמשהו הדליק לצרפתים נורה אדומה: גודלו הפיזי. "בוא תשחק בקבוצה השנייה או שתתחשל שנה ותגיע אלינו". מוחמד נעלב ובכלל, אמר לחבריו: "לא אהבתי כל כך את הצרפתים. הסגנון שם בקבוצות שהן לא בצמרת הוא מאוד אגרסיבי".


עלי מוחמד חוגג עם חבריו בנתניה (דני מרון) 

אז נכנס לתמונה ציוני והצליח להביא אותו לארץ: בהתחלה הוא הונחת בהפועל פתח תקווה של עידן בראון, שבדיוק עלתה לליגת העל. אימון אחד הספיק או יותר נכון לא הספיק. במלאבס לא היו שלמים עם צירופו והתמהמהו. עד היום בראון מודה שזו אחת הטעויות הגדולות שלו. לאחר מכן, הוא הגיע לבית"ר תל אביב/רמלה של סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה, מאמניו כיום. הוא הרשים במשחקי אימון מול בית"ר ירושלים והפועל ר"ג, מולה אף כבש שער וצוות המאמנים הבהיר להנהלה: "תחתימו אותו. עם שחקן כזה לא צריך יותר כלום. הוא יהיה פה כוכב".

אלא שאז, נסע מוחמד למשחק נבחרתו ולא חזר. הסיבות לא מעטות: הראשונה נעוצה במצב הביטחוני באותם ימים, ימי צוק איתן. בדרכו לאימוני רמלה היה מביט הקשר מדי יום בשמיים וביירוטי כיפת ברזל מעל שמי העיר ונבהל. הסיבה השנייה הייתה טמונה בלחץ שהפעיל סוכן מקומי בניז'ר שכפה עליו לא לחזור. בתקופה שלאחר מכן מוחמד נעלם. דראפיץ' חייג וסימס, ציוני ניסה גם, אך השחקן לא ענה. הרומן בין מוחמד לברדה את דראפיץ' לא התממש, אבל כבר באותם ימים הבהירו צוות המאמנים אחד לשני: "זה שחקן שאנחנו נאמן בקבוצה הבאה שלנו". לרומן המחודש בין מוחמד לצוות המאמנים, עוד נחזור בהמשך.


מימר. פספוס גדול (דני מרון) 

לאחר ההיעלמות משמי ישראל, הוא חזר לניז'ר, אך לא שיחק שם מהסיבה הפשוטה שהחוזה היה בעונתו האחרונה והוא סירב להאריכו. במהלך אותה עונה, הוא נבחן בפרייבורג הגרמנית, שאף הייתה קרובה להחתימו. הצדדים היו קרובים להסכם כספי, והקשר אף שיחק במדי קבוצת המילואים מול נבחרת ניגריה, אך שוב, רגע לפני הגשמת החלום, הוא שמע את המשפט שילווה אותו: "אתה קטן פיזית, תחזור בעוד עונה".

מוחמד שמע והפנים, והתחנה הבאה כבר הייתה ישראל. בתחילה, רמת השרון רצתה לצרפו, אך הקשר חזר לסגור מעגל בבית"ר תל אביב/רמלה וחתם על חוזה לשלוש עונות. מוחמד הוביל את רמלה לעונה שהסתיימה עם פספוס כרטיס לפלייאוף העליון ברגע האחרון, אך עם כרטיס למכבי נתניה, שבעסקה משולבת שאלה אותו ובהמשך רכשה אותו ואת חברו דידייה קוגבנייה במחיר שמוגדר כ"מחיר מציאה". לפני שחתם בנתניה, הוא הוצע גם להפועל כפר סבא, אך המנכ"ל רובי רגב והמאמן שרון מימר לא רצו להחתימו. צ'יבוטה, חברו הטוב ששיחק גם הוא במדי כפ"ס אשתקד, אמר אז: "עם עלי לידי, אני כובש 15 שערים בעונה".


עלי מוחמד מול איתן טיבי (עדי אבישי)

מוחמד חתם אשתקד בקבוצה מעיר היהלומים לעונה עם אופציה לשלוש נוספות ולאחר עונה מוצלחת אשתקד במסגרתה עזר להעפיל עם הקבוצה חזרה לליגת העל, האופציה עליו מומשה במהירות והוא החל השנה את עונתו הראשונה מבין שלוש כפי שנקבע בחוזה. בקיץ האחרון הוא גם נישא ובמכבי נתניה ביחד עם סוכנו, מנסים בימים אלו ממש להביא את אשתו הטרייה ארצה, שתשהה לצידו.

הדבר הכי בולט אצלו מעבר לזה שהוא שחקן טוב, שאפשר לראות שמספר הפעולות ההגנתיות שלו לא נופלות מההתקפיות. זה שחקן שכמות חילוצי הכדור שלו זהה לכמות המסירות לעומק, ואלו נתונים שמגובים במנהלת", פרגנו בנתניה. "הדבר הכי יפה אצלו שהוא כל הזמן מוסיף עוד מרכיב במשחק שלו והשנה זה נושא הכניסה לעומק ושיפור המספרים. זה שחקן שכל הזמן רוצה ללמוד ויכול לשחק במספר תפקידים בקישור".

דראפיץ' וברדה גילו כלפיו סבלנות מדהימה, גם כששעשועים מיותרים עם הכדור עלו לקבוצה לא פעם בעונה שעברה בשערי חובה. בשיחות סגורות שמעו המאמנים שוב ושוב שקשר שבשתי עונות בלאומית הבקיע שני שערים ומיעט לבשל לא יתאים לליגת העל, אבל מבחינתם הוא המפתח למערך 4-4-2 יהלום שנועד לחפות ולהוציא את המיטב מערן לוי ומדיא סבע. מוחמד מתופקד בצד הימני ובמחזורים הראשונים הראה, לצד אגרסיביות ודינמיות, שיפור משמעותי גם בחלק הקדמי.


דראפיץ' וברדה. סבלנות מדהימה כלפי השחקן (דני מרון) 

השנה התאחד מוחמד עם חברו מבית"ר תל אביב רמלה, דן גלזר, שהצטרף לקוגבניה, שהפך לחברו הטוב. בנתניה מספרים, שעל אף גילו הצעיר, מוחמד הולך לביתו של קוגבניה, דואג לו ואף מבשל לו אוכל. "מדובר בבחור אינטליגנט, שגם באספות, למרות שהוא זר, מנסה להבין הכול ולאחר מכן לתרגם לזרים", סיפרו במועדון. "להביא זר כזה זאת זכות, מסוג השחקנים שאתה אומר תודה שנחתו בארץ בגיל כזה, בסגנון של רוסו, פראליה ויעקובו".

לפני שחתם בנתניה, שקל סוכנו אבי ציוני להעבירו דווקא לדילה גורי הגיאורגית, למקום בו יהיה לו קל להתפתח ולעבור לליגה הרוסית, אך ההיכרות עם אייל סגל והעובדה כי הוא מתווה דרך שונה במועדון גרמה לו "להפקיד" את הניז'רי בידיים טובות. סעיף השחרור שנקבע בחוזה החדש? מיליון דולר, כאשר בימים אלו ממש בנתניה רוצים להגדיל את הסעיף, בגלל פתיחת העונה הטובה. שלוש הגדולות: מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל ב"ש כבר שלחו גורמים כאלה או אחרים לגשש בסביבתו, והבהירו: "אל תגדילו את סעיף השחרור".


עלי מוחמד. הגדולות לוטשות עיניים (דני מרון) 

"צריך לטפל בו בעדינות" אומרים בסביבתו. "צריך לזכור שבקדנציה הראשונה שלו כאן, כשקצת הלחיצו אותו הוא ברח מכאן, אז צריך לדעת איך להתנהל מולו כי מדובר בבחור צנוע שלא רגיל שלוחצים איתו".

בחדר ההלבשה של נתניה מספרים על אדם שקט שבעיקר נמצא עם קוגבניה, אך באדם חביב ומקצוען. בארץ הוא כבר הספיק לאהוב את השירים אייל גולן, למרות שאין לו באמת מושג מה פירוש המילים. הערב, מוחמד, שמשחק באופן קבוע בנבחרת ניז'ר, ינסה לעשות עוד צעד קדימה ולהוכיח שלא רק החזק שורד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי