מרין: "בישראל מאוהבים בכדורגל יפה, ושוכחים לעשות הגנה"

לואיס מרין
לואיס מרין | אלן שיבר

הבעיות הטקטיות, ההבדלים מקוסטה ריקה, הזיכרונות, ההצעה שנפלה וההבטחה: "עוד אחזור". לואיס מרין חוגג עלייה נוספת למונדיאל וחולם לראות את מכבי נתניה אלופה. ולחזור לארץ

(גודל טקסט)
לואיס מרין עושה חיל. לאחר קריירת משחק שזכורה לחובבי הכדורגל הישראלי בעיקר בזכות שלוש עונות נפלאות במכבי נתניה, הוא משמש כבר חמש שנים כעוזר מאמן הנבחרת הקוסטה ריקנית, שרק השבוע העפילה למונדיאל. לפני שלוש שנים בברזיל, הטיקוס העפילו עד רבע הגמר ונכנעו רק להולנד בפנדלים. מרין כבר מחכה לרוסיה: "אנחנו מוכנים לשחק שם. נקיים כמה משחקי אימון ואנחנו ממתינים להגרלת שלב הבתים כדי לדעת מי היריבות", אבל אף פעם לא שוכח את מכבי נתניה.



קוסטה ריקה היא מדינה אפילו קטנה יותר מישראל. מה אתם עושים שם נכון שכאן לא?

"אנחנו מאוד אוהבים כדורגל. ההבדל? אתם מתחרים במוקדמות באירופה וזה קשה יותר. שיחקתם עכשיו מול ספרד ומול איטליה וזה לא קל. הדבר השני הוא הצורך לשנות את הטקטיקה. יש לכם איכויות טובות, שחקנים עם יכולות, אבל צריך להתמקד יותר בטקטיקה. הסוד שלנו? אולי היסודות. אנחנו מתחילים לעבוד עם שחקנים צעירים, ילדים מתבגרים עובדים כאן מאוד קשה ויש להם רעב אדיר להצליח. אנחנו מאוד אוהבים כדורגל ומנסים להנחיל להם יסודות כבר מגיל קטן שישרתו אותם בעתיד".


מרין שיחק כאן עד גיל מבוגר. בגיל 34, הוא הנהיג ביד רמה את אחת מקבוצות ההגנה הטובות שהיו כאן בעשור האחרון וזכה לכינוי המחייב "סופרמן". כנראה שהוא, יותר מכולם, יכול לספק לנו חוות דעת אודות הבעיות בכדורגל הישראלי. וגם לענות על שאלה נוספת – מעניינת לא פחות.



הוא יהיה במונדיאל. מרין במדי נתניה (אלן שיבר) 


מה הבעיות כאן באמת?
"שוב אגיד, החלק הטקטי ובמיוחד ההגנתי. מתמקדים פה בטכניקה ובאיכויות, אבל לפעמים אתה חייב לתת את הפוקוס בחלק ההגנתי ואתם חייבים לשים לב לדברים הקטנים. אם תעשו זאת, תתמודדו בצורה טובה יותר בשלבי המוקדמות. נגד נבחרות כמו אנגליה, קרואטיה, צרפת וכדומה אתה חייב לדעת לעשות הגנה כמו שצריך. אתם מאוהבים בכדורגל יפה, אבל לפעמים צריך לבצע גם את הצד השני. איטליה הצליחה עם נבחרת שעושה הגנה בצורה הטובה ביותר. עובדה שאני הגעתי לישראל בגיל מבוגר ועדיין הסתדרתי הגנתית".


למה שחקנים מקוסטה ריקה לא מגיעים לכאן?
"אני מניח שהסיבה היא שרוב שחקני הנבחרת בקוסטה ריקה חושבים שמבחינתם אירופה זה ספרד או פורטוגל. הם חושבים שהרמה בישראל נמוכה. הם לא באמת יודעים איך הכדורגל והרמה כאן. אני גיליתי שזו מדינה נהדרת והכדורגל לא רע וכדאי שינסו לשחק פה. אבל אם שחקנים ירצו להרוויח טוב הם לא יבואו לישראל, אלא ל-MLS הקרובה. השחקנים הצעירים יותר יעדיפו ללכת למדינות גדולות כדי להישאר בתודעה ולראות אם הם מסוגלים לשחק. הם חושבים שאם הם יעזבו לישראל, ישכחו אותם והם לא יוכלו אחרי זה ללכת לשחק בספרד או בצרפת".


העיתוי לראיון לא היה מקרי. זו לא רק ההעפלה של קוסטה ריקה למונדיאל, אלא גם ובעיקר הפתיחה המרשימה של מכבי נתניה בליגת העל, רגע לפני מפגש הצמרת מול בית"ר ירושלים ולמרין זה הזכיר נשכחות: "אני עוקב אחרי הקבוצה ואחרי התוצאות. רק בסוף השבוע האחרון בדקתי אודות הקבוצה. איך הקבוצה, באיזה מקום היא. אני יודע מה קרה פה בשלוש השנים האחרונות, שמעתי על ה'בלאגן' שהיה ושהקבוצה ירדה ליגה. אני יודע הכל. אני יודע על חילופי הבעלים. אבל בשמות של השחקנים, של הבעלים הנוכחי ושל המאמן אני פחות שולט. אני יודע שיש להם אצטדיון חדש, אבל חלק מהאנשים שהיו בתקופה שהייתי עזבו. אני עדיין בקשר עם קובי בלדב בעיקר, וגם עם איציק גניש ויש לי קשר גם עם דניאל יאמר, שהיום לא בכדורגל".



הספיק לתפוס שיחה עם גוטמן (ערן לוף) 


שמרת על קשר עם חלק מהשחקנים?
"לא כל כך. רק קצת עם אורי אוזן ולירן שטראובר. אני יודע שהם עובדים כפרשנים בטלוויזיה. אני יודע שאלמוג כהן עדיין משחק בגרמניה. הוא אמר שהוא חוזר לארץ? לא ידעתי. איתי שכטר ישחק מול נתניה? באמת?".


ועם מאמנים?
"שוחחתי עם אלי גוטמן לפני כמה חודשים. אני יודע שהוא אימן את נבחרת ישראל. מה הוא עושה היום? גם הוא פרשן? אני יודע שראובן חזר לאמן בליגת העל ושהייתה לו תקופה לא טובה כמאמן".


מה הזיכרון שלך מאצטדיון טדי, בו נתניה תשחק היום?
"הקהל שם מטורף. אחד הטובים בישראל. אני זוכר הכל ועוקב אחרי כל הכדורגל בישראל. אני זוכר משחק אחד בירושלים, אני חושב שזה היה המשחק הראשון שלי נגדם בחוץ. היה לי משחק טוב כי אני חושב שסיימנו בתיקו. סיימנו עם שער נקי".



אוהב את ישראל. מרין (אלן שיבר) 


מה הסיבה שהיה חיבור טוב כל כך בינך לבין הקהל?
"הם התנהגו בצורה מצוינת כלפי. קשה לי להסביר למה היה חיבור כל כך טוב, אבל באמת אהבתי את האנשים בישראל ואני עדיין בקשר עם חלק מהם. לפעמים הם רושמים לי הודעות בפייסבוק שהם אוהבים ומתגעגעים אליי".


יש לך חלום לחזור לבקר באצטדיון בנתניה?
"הייתי שמח לבוא. מתי? אני עוד לא יודע. אם נתניה תסיים בצמרת ותשחק באירופה בשנה הבאה אני ארצה לבוא".



שמח לחזור. מרין על האצטדיון בנתניה (אריאל שלום) 


ולאמן כאן?
"כמובן. הייתי רוצה ביום מן הימים לחזור לכאן ואני אגיד לך: יש לי תחושה עמוק בלב שיום יבוא ואני אחזור, לא יודע למה אני מרגיש ככה. כבר לפני שנתיים הייתי קרוב לחזור, אבל באותה התקופה היה בלאגן גדול במועדון ולא היה הרבה כסף. זו אחת הסיבות שלא הגעתי. אני מאוד אוהב את המועדון ואת המדינה. הלוואי ותהיה לי את האופציה".


מה אתה מאחל למכבי נתניה?
"לקחת את האליפות או לפחות לסיים במקום הכי גבוה שהם יכולים. כמו בתקופה שאני שיחקתי כאן".


זוכר מילים בעברית?
"מה נשמע? שלום, מה קורה?, הכול בסדר?, בסדר גמור. הרבה מילים: ימינה, שמאלה, עזוב לשוער, קדימה".



איחולים ממרין. שחקני נתניה (דני מרון) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי