מעדן הגולן: אלקסלסי הוא ההבטחה של מכבי נתניה

גולן אלקסלסי
גולן אלקסלסי | ערן לוף

הועדף על פני גלזר בצעירה, בכר הגיע לראות, שרצקי שלח נציגים, האבא הדומיננטי דחף, אבל רק בגיל 23, השוער המבטיח שסגר מעגל יערוך בכורה בהרכב בליגת העל (ותודה לטל בנין). הכירו את הפרויקט החדש של היהלומים

(גודל טקסט)

קיץ 2012. ראובן עטר עזב למכבי חיפה ומאמן מכבי נתניה הטרי, טל בנין, היה צריך לקבל החלטה לגבי זהות השוער השני של הקבוצה: גולן אלקסלסי או דין גל. הראשון, שוער בפרויקט הנבחרות הצעירות של ישראל ושוער קבוצת הנוער, היה אמור להיות הבחירה הטבעית. אלא שלמרות המלצותיו של מאמן השוערים המוערך של המועדון עופר בסון, בחר בנין דווקא את גל, שוער שרק סיים את גיל נערים א', והחליט שהוא זה שייסע למחנה האימונים בהונגריה.

למחרת, אלקסלסי כעס ופנה לגיל לב וקובי בלדב, ראשי הקבוצה באותם ימים, ואמר להם: "אין לי מה לחפש פה, אני רוצה את כרטיס השחקן שלי". גם אייל סגל, כיום בעלי מכבי נתניה ובאותם הימים תורם נדיב למחלקת הנוער, ניסה להתערב ואמר לבנין: "אתה גורם נזק אם אתה מעדיף שוער ששיחק בנערים על פני שוער קבוצת הנוער מזה שנתיים".

אלקסלסי רצה להישאר בנתניה, בה העביר את מרבית שנותיו במחלקת הנוער. אבל הרגיש שמסמנים לו את הדרך החוצה, ובחר לפרוש כנפיים. הפועל ניר רמת השרון קפצה על המציאה, ועד היום מספרים בקבוצה שרגילה למכור שחקנים, שאלקסלסי היה השחקן הראשון בתולדות המועדון שנרכש בכסף. 50 אלף שקלים שולמו על השוער בן ה-18. רצה הגורל וחמש שנים וחצי מאוחר יותר, אותו אייל סגל החזיר את אלקסלסי לנתניה כשוער שני, במקום מי? במקום דין גל. רמה"ש קיבלה למעלה מפי ארבעה מהסכום ששילמה.


סגל. החזיר את אלקסלסי למועדון (אודי ציטיאט)

נתניה לא התפשרה בקיץ הנוכחי בסוגיית השוערים. חיפשו שם שוער בכיר וסגרו במהרה עם האיש שרצו, דני עמוס. "ידענו שדין גל קרע את הרצועה ונצטרך שוער טוב לליגה שיהיה מחליף ראוי לדני. רון שושן היה בסדר גמור בעונה שעברה, אבל בסון המליץ לקחת את גולן", נזכרו בקבוצה. תיקון או סגירת מעגל? הכל מתקבל. בנתניה מספרים שגם המו"מ לא היה פשוט, אבל ההיכרות עם בסון, שגם אימן את אלקסלסי בפרויקט הנבחרות הצעירות וגם העביר לו אימונים אישיים היוותה קרקע לשיתוף פעולה פורה. המגעים לא היו פשוטים. מצד אביו של השחקן היו משקעים, אבל בנתניה הבהירו לשוער בשיאו של המו"מ: "אנחנו ממתינים לך ורוצים אותך, ייקח כמה שזה ייקח". בנתניה המתינו וגם שילמו: 225 אלף שקלים על 90 אחוז מכרטיס השחקן, כאשר רמה"ש תזכה ל-10 אחוז ממכירה עתידית. העסקה הייתה סגורה שבועות, אבל רמה"ש אישרה אותה סופית רק אחרי שהחתימה מחליף – את אסף רז.

הסיפור של אלקסלסי מתחיל בב"ש שם נולד. כבן להורים גרושים, החליט גולן לעבור ביחד עם אביו אמיר לאזור המרכז. הוא השתכן בבנימינה, והחל את הקריירה בקבוצה מקומית. בהמשך עבר למכבי נתניה, עד שבגיל 15 עמד בפני צומת דרכים: בשנתון נערים ג', החליט האבא, שבצעירותו שיחק בהפועל ב"ש ופרש עקב פציעה ברצועות, לחזור לדרום. גולן נשלח וצלח את המבחנים בקבוצה המקומית, אך רגע לפני המעבר להפועל ב"ש, התחרט האב והחליט להישאר במרכז. עד היום מספרים אצל האקסית מרמה"ש שהאב היה אומר להם לעיתים קרובות: "הפועל ב"ש תרצה את גולן במוקדם או במאוחר", והציג להם תמונות של כתבות בהן נקשר שמו של בן העיר לאלופת המדינה. בכלל, מקורבים למשפחה מספרים שהקשר בין האב לבנו לא רגיל: אמיר רואה בגולן כפרויקט ומגיל קטן החליט שהוא יהיה ברמות הגבוהות, כסוג של פיצוי על הקריירה שלו והפציעה.

לאחר עוד עונה במכבי נתניה, הגיעה רמה"ש. האבא אמיר, שהיה מיודד עם בעלי הפועל חדרה דאז, אלי דגני, החליט עוד לפני שגולן לא יחתום על אף חוזה עד הגעתו לקבוצת בוגרים, כך שבנתניה הוא בעצם שיחק כמושאל מחדרה, אליה היה שייך. כשרמה"ש רכשה אותו והפכה לקבוצת הבוגרים הראשונה בקריירה שלו, התחלקו חדרה והשחקן בכספי המכירה.


אלקסלסי. ההצלחה הביאה אותו לנבחרת הצעירה (אודי ציטיאט)

אלקסלסי, שמתגורר בפרדס חנה, שיחק חמש עונות ברמה"ש. בעונה הראשונה בקבוצת הנוער, בשנייה כשוער משנה לאיתמר ניצן בליגת העל ובשלוש העונות האחרונות כשוער ראשון בליגה הלאומית. 32 שערים בלבד ב-30 משחקים הוא ספג בעונתו הראשונה, 35 בשנייה (מ-31 משחקים, מקום שביעי בליגה) ו-42 בשלישית (36 משחקים). גם ברק בכר, מאמן הפועל ב"ש, הגיע במיוחד לצפות בעונתו הראשונה כמאמן האלופה. איזי שרצקי, אחד שמבין דבר או שניים בטיפוח כישרונות, שלח נציגים. השנים בלאומית הפכו את אלקסלסי לשוער המבטיח הבא. הוא רק היה צריך מי שיהמר עליו.

בעקבות ההצלחה ברמה"ש, הגיע גם הזימון לנבחרת הצעירה, במדיה בלט ואף פתח לפני שוערה של מכבי חיפה, עומרי גלזר. בנבחרת יודעים לספר על פציעתו של אלקסלסי באחד ממשחקי המוקדמות לפני כשנתיים. במהלך אחד המשחקונים והתרגולים, יצא השוער לכדור גובה והתנגש בעמודי הברזל המדמים את נוכחות השחקנים. התוצאה: קרע ברצועה הצדית. אך בעוד שהתחזיות ניבאו לו מנוחה של חצי שנה לפחות, השוער חזר לשער תוך שלושה חודשים בלבד. מבחינה מספרית, בקמפיין הראשון שלו שמר השוער על שער נקי בשישה מתוך שמונה משחקים, כולל ב-0:0 ההירואי בפורטוגל. מתוך ארבעת השערים שספג, שניים הובקעו מפנדלים.

הכל הכין אותו לצעד הבא. במהלך הפגרה, היו לשוער שתי הצעות ממ.ס אשדוד ומכבי נתניה, אלא שהוא הבהיר בשלב מוקדם: "אין פה התלבטות. אני חוזר למכבי נתניה". רמה"ש עוד ניסתה להערים קשיים, אך הבינה שאין טעם להחזיק בסגל שוער שלא רוצה לשחק אצלה. "היינו בטוחים עוד שגולן יימכר קודם. הגענו למצב שאם לא נמכור אותו נקבל שוער ממורמר וחוץ מזה ידענו שהוא כבר מתאים לרמות הגבוהות, אז לא החזקנו אותו בכוח", סיפר השבוע גורם בכיר במועדון.


אלקסלסי בבכורה מול סכנין. יצליח לעצור את מוליכת הטבלה? (ערן לוף)

במכבי נתניה חזר לזרועות עופר בסון. במשחק האימון הראשון מול הפועל רעננה הוא עלה בהפסקה והצטיין. בהמשך זכה לקרדיט בגביע הטוטו כשקיבל דקות מול מכבי פ"ת, משחק שלם מול מכבי ת"א וגולת הכותרת הייתה הופעת הבכורה בליגת העל – 55 דקות מרשימות מול בני סכנין בשבוע שעבר, בהן החליף את דני עמוס המורחק והציל את קבוצתו מספיגה. אותו עמוס הפך השנה לאחד מחבריו הטובים בקבוצה ובצוות הנתנייתי מספרים על יחסים שקשה לראות בין שוער למחליפו. מבחינת נתניה, עמוס אמור להכין את אלקסלסי להיות היורש.

הערב (שבת, 18:15, שידור ישיר בספורט4), בגיל 23, אלקסלסי יערוך בכורה בהרכב בליגת העל. עדיין מחפש לבסס את מעמדו בעוד שוערים כמו יואב ג'ראפי וגלזר כבר מובילים קבוצה. בניגוד למשחק הבכורה מול סכנין, הפעם הסיפור שונה: מגרש כמעט מלא, מעין משחק עונה מול מוליכת הטבלה עם אחת ההתקפות הטובות בליגה ובעיקר מוטיב הלחץ שעשוי להשפיע. לשם כך, בנתניה עבדו איתו השבוע בעיקר על הצד המנטלי, בניסיון לנתק אותו מהרעש וההמולה ולהשאיר אותו מפוקס. ומה קורה באימונים? צריך פשוט להגיע ולראות. אלקסלסי מאוד דומיננטי בעיקר בשלב התרגולים מול השער ונוטה להדליק את שחקני ההתקפה בטראש טוק לגבי סיכויי ההכנעה. "אתם לא מסוגלים להבקיע לי, אמר בצחוק". בוא נראה אותו עומד בזה גם מול מוליכת הטבלה.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי