אבוקסיס: כל עוד ברק אברמוב בכדורגל, אני רוצה להישאר איתו

יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס | אודי ציטיאט

הנבחרת: "עברתי את הדרך", המושאלים: "מכבי ת"א עזרה לנו, מכבי חיפה הרוויחה את חבשי", מעמד המאמן: "יש מאמנים שמסכימים לפגיעה בכוחם", והמטרות: "נתמודד על המקום הרביעי". מאמן בני יהודה חוגג עלייה לפלייאוף העליון. ראיון

(גודל טקסט)

 יוסי אבוקסיס לא בנה בקיץ על פלייאוף עליון. גם לא אחרי פתיחת עונה רעה. "במחזור השמיני הובלנו 0:1 על אשדוד והפסדנו 2:1. זה היה משחק אחד אחרי שהפסדנו למכבי תל אביב בליגה. ברק שלח לי סמס, כי הוא ידע שאין לי חשק לדבר עם אף אחד וראה שהייתי עצבני וגמור ממשחק שהיינו טובים והפסדנו. הוא כתב לי שהוא מאמין שהכל יהיה בסדר והוא מאמין בדרך שלי והוא איתי בכל מצב, שאנחנו יחד, בן אדם אחד, לאורך כל הדרך. אמרתי לעצמי שבשביל הבנאדם הזה אני אלחם ומגיע לו שיהיה טוב, כי דווקא אז הוא חיזק אותי והמשיך להאמין בי".

בני יהודה הבטיחה אתמול (ראשון) הופעה ראשונה בפלייאוף העליון אחרי חמש שנים. מבחינת אבוקסיס, שמגיע למעמד שנה שלישית ברציפות (פעמיים עם סכנין), ההסבר הוא בחיבור בין הבעלים לבינו ובין השחקנים לבינו. בראיון נרחב לספורט1, הוא מדבר על העונה המרשימה, המטרות להמשך, על חבשי, מרסלו ויתר המושאלים, החלום לאמן את נבחרת ישראל ומאבק האליפות שרק הולך ומתחמם.

יוסי, זו המטרה שסימנת לעצמך בתחילת העונה?
"תמיד יש שאיפות ורצונות, אבל קבוצה שבעונה שעברה הבטיחה את ההישארות רק מחזור אחד לסיום העונה, קודם כל לא רוצה להסתבך למטה. אמנם הקבוצה זכתה בגביע בשנה שעברה, אבל מבחינת הליגה זו הייתה עונה מאוד מאוד קשה, שלא רצינו לחזור עליה. לא הרבה האמינו שנהיה בפלייאוף העליון. אני חושב שעשינו עבודה מדהימה לאורך כל הדרך ומגיע לכולם כל הכבוד, בעיקר לבעלים ברק אברמוב, שהוא האיש המרכזי להצלחה".


אבוקסיס. תמיד יש שאיפות (דני מרון)

איך נוצר הקשר המיוחד עם אברמוב?
"דווקא בתקופה הלא טובה ואני שוב חוזר לברק, כשהכל צלע והיו הפסדים, הוא נתן לי את כל הכוח שמאמן כדורגל צריך לקבל. מאמן לא צריך פרגונים וחיזוקים בניצחונות, אלא דווקא בהפסדים ובתקופה שלא הולך. ברק היה איתי ואמר לי שהוא מאמין בי והכל יהיה בסדר ואם נצטרך לעשות שינויים נעשה אותם".

התחלתם לא כל כך טוב את העונה, מתי הרגשת שהמקום בפלייאוף הוא בהישג יד?
"היה לנו רצף מדהים שהתחיל בניצחון על מכבי פ"ת. ניצחנו בדקה ה-90 ושבוע אחרי זה ניצחנו גם את בית"ר. אח"כ בא הפסד לקרית שמונה ואז עשינו עוד סדרה של ארבעה ניצחונות רצופים, נגד סכנין, נתניה, מכבי חיפה ואשקלון. אחרי שישה ניצחונות משבעה משחקים האמנתי שאנחנו כבר לא קרובים לתחתית, אלא חושבים על פלייאוף עליון. כל הקבוצה הרגישה שאפשר לעשות את זה".

דיברת אחרי הניצחון שלשום נגד קרית שמונה הרבה מאוד על אופי שיש לשחקנים שלך. במה זה בא לידי ביטוי?
"אופי זה לנצח ארבעה-חמישה משחקים בדקות הסיום, על סף הדקה ה-90. אופי זה לצאת מפיגור כמה וכמה פעמים, חלק לסיים בתיקו, חלק לנצח, אבל לא להישבר מזה. שלשום למשל, הייתה ירידה בחצי השני, החמצנו אפילו פנדל לקראת הסיום וידענו לא לספוג משני מצבים שלהם ואפילו הצלחנו לנצח שוב בדקה ה-90, למרות שגם תיקו היה מספיק לנו. כל הדברים האלה מראים על אופי, שהפך למרכיב מאוד חשוב בכדורגל. בתחילת העונה הפסדנו על זה משחקים, על איבודי כדור, שטויות וטעויות שעשינו. למדנו והשתפרנו תוך כדי תנועה".


אברמוב. קשר מיוחד עם המאמן (דני מרון)

זה אומר שבשביל זה אתה צריך חומר אנושי מסוג מסוים בקבוצה?
"ברור, אין ספק. בלי חומר אנושי טוב, אתה לא יכול להצליח כמאמן. אני חושב שקבוצת כדורגל טובה, זה קודם כל החומר האנושי בחדר ההלבשה של השחקנים, ממשיך לחומר האנושי בצוות המאמנים ויש לי צוות מדהים העונה. גם אורי גוטמן ויעקב אסייג וגם אבנר עיני מאמן הכושר וגם בהנהלה עצמה. יש אנשים מדהימים ויש שקט. לא שומעים כמעט על דברים שהיו בעונה שעברה. לראות את השחקנים מפרגנים אחד לשני, לראות אותם חברים שמבלים יחד, גם אחרי האימונים, יוצאים יחד, נפגשים באמצע השבוע בבתים אחד של השני, זה כיף. באחת הפעמים שהשחקנים יצאו לבלות, ברק אברמוב ראה אותם ואמר לי אחרי זה, שזה הדבר הכי חשוב שיש לנו בקבוצה. לראות 15 או 16 שחקנים מבלים יחד – זה חומר אנושי מדהים".

איך שומרים עכשיו את כולם מפוקסים, כדי שלא תהיו תפאורה בפלייאוף?
"בפלייאוף הזה כל קבוצה יכולה לנצח כל אחת ואנחנו רוצים להיות חלק. אנחנו רוצים להיות קבוצה שלא מעבירה את הזמן. זו הבמה הכי טובה לכל השחקנים, כי הרבה שנים לא קרה ששלוש ואולי ארבע קבוצות נלחמות על האליפות ועוד שתי קבוצות, אנחנו ונתניה, שרוצות להתמודד על המקום הרביעי. לכל קבוצה יש מטרה. אנחנו רחוקים אמנם שבע נקודות ממקום רביעי, אבל יש עוד 12 משחקים בקופה ואנחנו רוצים להיות חלק מזה".

כמו שהקבוצה שלך הלכה והתבגרה במהלך העונה, אתה מרגיש את זה גם על עצמך כמאמן? מרגיש שעשית דרך ועיצבת את עצמך?
"כמאמן, אתה תמיד לומד. כל הזמן. גם אני ראיתי דברים אחרת בתחילת העונה ואתה לומד להתאים את עצמך לשחקנים והם צריכים להתאים את עצמם אליך ולמערכת. צירפנו שחקנים תוך כדי העונה, אחרי שיצאנו בסגל מאוד קצר למחנה האימונים. אני תמיד מתאים את עצמי לסגל השחקנים שנמצא ברשותי. יש לנו סגל שבנוי למשחק מסוים וככה אנחנו מתאימים את עצמנו כל הזמן. גם אני השתפרתי עם הזמן וכל הזמן לומד".


אבוקסיס מרוצה ויש לו סיבות טובות לכך (עדי אבישי)

אמרת אחרי קרית שמונה, שאם טוב לך במקום מסוים, אתה לא פוזל למקומות אחרים, אבל אי אפשר להתחמק מזה שאתה אחד המועמדים החזקים לנבחרת ישראל ואוטוטו אמורים למנות מאמן. אתה כבר יודע איפה תאמן בעונה הבאה?
"אני יכול להגיד לך בוודאות דבר אחד, שכיף לי בבני יהודה ומה שיהיה עם הנבחרת או דברים אחרים, נחכה לראות. אני רק יכול להגיד לך שלאמן את הנבחרת זה חלום של כל מאמן כדורגל, אם זה בישראל או בבלגיה או באנגליה או ברוסיה. לפעמים כשטוב לך במקום מסוים, אתה בכלל לא מסתכל למקומות אחרים ורק אומר לעצמך שמה שצריך לקרות יקרה. אני גם לא חולם על מקומות אחרים, כדי לא להוציא את עצמי מריכוז מהמועדון בו אני נמצא. אם צריך להיות משהו אחר בהמשך, נחכה ונראה".


אבוקסיס כעוזרו של גוטמן בנבחרת. האם ישוב למדים האלה? (אודי ציטיאט)

זה נכון שיש הסכם ג'נטלמני בינך ובין אברמוב על כך שאם תקבל הצעה לנבחרת, הוא ייתן את ברכת הדרך?
"אני חושב שזה משהו שיש בכל מקום בארץ. הנבחרת זה משהו אחר, זה לא קבוצה אחרת, או הצעה של יותר כסף, נבחרת ישראל זו לא עוד משרה. בעקרון יש לי חוזה עם ברק לעוד שנה אחת והוא רוצה שאני אשאר איתו. כל עוד הוא נמצא בכדורגל, אני גם רוצה להיות איתו כי כיף לי איתו. הוא גם בעלים וגם חבר שלי ואנחנו מסתדרים יחד. לגבי הנבחרת, זה משהו שלא הוא ולא אני נחליט. מן הסתם אם יהיה משהו, כשזה יגיע, נדבר על זה".

אתה מרגיש אחרי הדרך שעשית כמאמן, בשל לאמן היום את נבחרת ישראל?
"את זה יצטרכו להחליט האנשים שיקבעו לגבי זה. אם תשאל היום כל מאמן במדינת ישראל, הוא יגיד לך שהוא בשל לאמן את נבחרת ישראל. אני חושב שכדי לאמן את נבחרת ישראל, צריך לעבור דרך ועברתי את הדרך הזו. אם זה יגיע אני אשמח ואם לא, נאחל הצלחה למי שימונה".


אוהדי בני יהודה. שנה של נחת (אודי ציטיאט)

זה נכון להגיד שמשהו נשחק במעמד המאמן בארץ?
"אני לא חושב שלא צריך לשמוע בקול הבעלים. אני שומע לברק ומקשיב לדעתו וזה מצוין שבעלים מדבר ומציע, אבל כל עוד זה בגבול הטעם הטוב וברמת הכבוד למאמן ובצורה שזה נעשה. אין ספק שהכוח של המאמן נפגע בשנים האחרונות בארץ. אין מה לעשות, כי יש מאמנים שמסכימים לזה ונותנים לזה יד והכל תלוי איך זה נעשה. פעם זה היה קיצוני לצד השני שרק המאמן קבע לבד ואני חושב שזה יפה לעבוד יחד ולהקשיב".

כמה קשה היה לך לבנות את סגל השחקנים העונה? לא קיבלת צ'ק פתוח וסימנת לך את מי שרצית
"לשמחתנו, מכבי תל אביב עזרו לנו עם כמה שחקנים טובים שרצינו. לשמחתנו, גם פגענו עם יובל אשכנזי, שהגיע מכפר שלם בליגה א'. אגב אשכנזי הגיע להיבחן בהמלצתו של אברמוב, שהכיר אותו ואמרתי שאין בעיה ונבחן אותו. הוא התגלה כבינגו של העונה שלנו. בסך הכל אנחנו יודעים שלבני יהודה אתה לא יכול להביא שחקנים ב-200 או 300 אלף יורו, ואנחנו גם לא יכולים להילחם בשוק. יש שחקנים שלא שווים את הסכומים האלה, אבל בגלל שיש שוק דליל, הם הופכים להיות כאלה יקרים. אני כן יכול להגיד לך שאם יהיה שחקן טוב על המדף, ברק ירצה לשלם לו. למשל אם איתי שכטר יהיה על המדף, זה שחקן שברק יתאבד בשבילו ויביא אותו לבני יהודה. אם שכטר לא יסגור בבית"ר, אנחנו נלך עליו בכל הכוח וברק יסכים לשלם לו סכומים גבוהים, כי הוא מסוג השחקנים ששווים את זה, בניגוד לשחקנים ששווים רק על הנייר, בעזרת עבודה של סוכנים שמקפיצים מחירים. אנחנו עובדים בהגיון".


יונתן כהן. עוד רכש ממכבי תל אביב (דני מרון)

אבל כשאתה בונה סגל ממושאלים, אין חשש לאבד אותם בעונה הבאה? לדוגמה אחד כמו חבשי, שהוא אחד המצטיינים שלך השנה, יחזור אוטומטית למכבי חיפה בקיץ ותאבד אותו
"קודם כל אני שמח בשביל חבשי, כי הוא בחור מדהים וגבר ומקצוען. שלשום במחצית הצוות הרפואי כבר אמר לו לצאת מהמשחק, והוא החליט להישאר ולשחק. בדרך כלל שחקנים מושאלים שיודעים שהם חוזרים, שומרים על עצמם לפני החזרה. הוא יודע שהוא חוזר ועדיין שיחק כמו גבר ואני מעריך את זה. אני גם יודע שנצטרך כנראה להביא משהו אחר. אנחנו לא רוצים להיות תלויים בשחקן כזה או אחר והייתי מת שחבשי יישאר, אבל לפחות חיפה תרוויח אחלה שחקן".

איך אתה רואה את כל עניין מרסלו הברזילאי שלא הצליח להשתלב אצלך וחוזר לברזיל?
"אל תתפלא אם הוא חוזר לברזיל ושם הוא יהיה טוב. יש שחקנים שההתאקלמות היא דבר חשוב אצלם. קח לדוגמא את מאוויס צ'יבוטה. בחור קונגולזי, הגיע כזר, אבל מהרגע הראשון, אחרי שני אימונים, ההתאקלמות שלו והאופי שלו והחיבור שלו, היו מושלמים. השפה והחיבור זה משהו מאוד חשוב. מרסלו לא דיבר אנגלית, הוא בחור מאוד ביישן ומופנם ולא הצליח להתחבר. כל הדברים האלה מאוד פגעו בו. אין לו כאן משפחה והוא היה כאן רק עם החברה. אני חושב שהוא שחקן טוב שיכול להצליח שם, אם הוא יתאקלם ויתאים. זה קורה להרבה כוכבים בעולם שלא משתלבים וחוזרים למולדת שלהם והופכים לשחקנים מצוינים".


אבוקסיס מדלג מעל עוד משוכה (דני מרון)

היו דיבורים על זה שמכבי ת"א הצליחה "להשחיל" אותו לבני יהודה, ובתמורה לכך קיבלתם עדיפות עם המושאלים כמו יונתן כהן, אליאל פרץ וצ'יבוטה. זה נכון?
"אף אחד לא השחיל לנו שום שחקן. לקחנו אותו כי חיפשנו קשר אחורי וזה היה הימים האחרונים של חלון ההעברות. מכבי ת"א שילמה לו את רוב השכר שלו, כך שהוא לא עלה לנו כמעט כסף. לקחנו את הסיכון וחשבתי שהוא יצליח להתאקלם אצלנו, בניגוד למה שהיה לו במכבי. זה לא הלך וזה קורה בקבוצת כדורגל. זה שבוטאפוגו, מועדון ענק בברזיל, לקחו אותו מראה שמחזיקים ממנו ושם יהיה לו יותר קל. אני חושב שהצלחנו עם שחקנים אחרים ובסך הכל מכבי די עזרו לנו".


צ'יבוטה. סיוע גדול לזהובים ממכבי תל אביב (אודי ציטיאט)

איך אתה רואה את מאבק האליפות העונה? מי לדעתך עוצמתית יותר מבין שלוש המוליכות?
"אני חושב שהולך להיות פלייאוף מטורף. היו תקופות שהפלייאוף היה מאבק אליפות בין שתי קבוצות בלבד ועוד שתי קבוצות במקומות 5-6 כבר סיימו את הסיפור והיה הרבה גארבג' טיים. פה לא יהיה את זה, כי יהיו משחקים מטורפים וזה טוב לכדורגל. שיחקנו נגד שלוש המובילות, עשינו מולן גם תוצאות טובות יחסית והצלחנו להקשות על שלושתן. יהיה קרב מאוד צמוד".

המטרה הקרובה – כרטיס לאירופה?
"כמובן שאחרי שאתה מבטיח פלייאוף עליון, אתה מסתכל קדימה. אמרתי לשחקנים שיש לנו ליגה חדשה עכשיו, של 10 מחזורי פלייאוף ועוד שני משחקי ליגה סדירה שנשארו לנו, זו עונה אחרת מבחינתי ואני אף פעם לא מסתפק במה שהשגתי. הפער ממקום רביעי הוא שבע נקודות, אבל אנחנו משחקים מולם עוד פעמיים ונשארו לנו שלושה מפגשים מול נתניה, אז בהחלט יהיה מאוד מעניין העונה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי