חנן ממן: התפללתי שיבוא היום ואשחק בהפועל באר שבע

חנן ממן
חנן ממן | לירון מולדובן

שחקן העונה זוכר את התקופה הקשה בהפועל חיפה: "לראשונה בחיי גרמו לי להרגיש ששונאים אותי. לא מצפה שיואב כץ יתקשר לברך". וגם: שינוי התפקוד תחת בכר, ליגת האלופות, תקרת הזכוכית וההשוואה לאבא. ראיון

(גודל טקסט)

 העיר באר שבע התעוררה אתמול ליום שגרתי. הזכייה באליפות שלישית ברציפות התקבלה די בטבעיות ולא הוציאה את ההמונים לרחובות. פה ושם התנופפו דגלים אדומים, תלמידי בתי-הספר עשו שמח, ואלה שחגגו עד אור הבוקר במועדון הפורום השלימו שעות שינה. את הכבוד הממלכתי המגיע להם יקבלו האדומים של אלונה וברק בכר על במות האליפות שיוצבו בעוד מספר ימים בשדרה החמישית של בירת ההזדמנויות והסייבר.

כוחו של הרגל או של תשישות – ביום שאחרי הנפת הצלחת הכסופה לא ניכרו אותות התרגשות מיוחדים על השחקנים שכבר עשו את זה פעמיים. אלא שעבור חנן ממן, כדורגלן העונה מטעם מנהלת הליגות, דווקא מדובר בשינוי מרענן והתרגשותו הייתה מובנת. "הדאבליסט היחיד בליגת העל", כהגדרתו של אביו, ברוך ממן, היה מאושר עד העננים. ובעצם, מותר לו לחגוג טריפל: הולדת בת בכורה, אליפות ראשונה בקריירה, ומעורבות בזכייתה של קבוצתו הקודמת בגביע המדינה.

"ניר קלינגר וכמעט כל השחקנים של הפועל חיפה התקשרו אליי כדי לברך אותי על האליפות", סיפר אתמול הבינגו של חודש ינואר, "יואב כץ לא התקשר, ולמען האמת אני לא מצפה לשיחת טלפון ממנו", הוסיף בפנים רציניות, "כבשתי שער בניצחון של הפועל חיפה (1-2, ח"ז) על הפועל פ"ת בשלבים המוקדמים של הגביע ותרמתי בישול באותו משחק, אבל מי סופר. אני שמח שהפועל חיפה לא נפגעה מהעזיבה שלי ומאושר שהצלחתי לתרום את חלקי לאליפות של הפועל ב"ש".


ניר קלינגר התקשר לברך (לירון מולדובן)

המעבר לנגב אולי צמצם את המעגל החברתי של ממן ג'וניור בעיר הכרמל, אבל הקפיץ אותו במעלה ההר. פסגת חלומותיו סוף סוף נכבשה, ובמבט לאחור המחיר היה שווה. "הימים של לפני המעבר לבאר שבע היו קשים", שחזר אתמול, "פתאום הקהל של הפועל חיפה שרק לי בוז. אנשים לא הבינו את המהלך שעשיתי, ולראשונה בחיי גרמו לי להרגיש ששונאים אותי. היו הרבה רעשים, שאלו אותי למה אני צריך את זה. הזהירו אותי שלא אזכה למספיק דקות משחק, העיקר לגרום לי לשנות את ההחלטה. הייתי חייב להתעלם. ידעתי שאני חייב לשבור את תקרת הזכוכית האישית שלי. ובאמת, בבאר שבע בחנתי את קצה גבול היכולת שלי. במבט לאחור, שני הצדדים הרוויחו. חיפה קיבלה פיצוי כספי, וצירפה שחקן רכש במקומי. הכול בא על מקומו בשלום".

השידוך עם אלונה וברק התאפשר לאחר תקופת חיזורים ארוכה. בכל פעם שחלון ההעברות נפתח, האופציה הבאר שבעית עלתה על הפרק. פעמיים נדחתה החתונה, ובפעם השלישית גלידה. הציטוט הבא פותר את כתב החידה: "עוד כששיחקתי בהפועל חיפה צפיתי במשחקים של הפועל ב"ש במפעלים האירופיים. ראיתי אותם עושים דברים מדהימים והתפללתי ליום שבו אשחק איתם".

בבירת הנגב ציפתה לו קבוצה שבדיוק חיפשה את הגרוש ללירה. "הגעתי סמוך למשחק מול מכבי ת"א, ואחרי שהפסדנו התעורר חשש שאנחנו מתקרבים לנקודת שבירה. המקום שידר לחץ מסוים, קלטתי שהצפייה ממני היא עצומה. מעבר למספרים על המגרש, היה חשוב לי להביא לבאר שבע את האופטימיות שלי. הייתה חסרה חתיכה בפאזל, ואני חושב שהשלמתי אותה. ברק בכר והשחקנים עזרו לי להשתלב בצורה טובה. לפלייאוף הגענו בכושר הכי טוב ועשינו את העבודה. אני לא יכול לקחת את הקרדיט לעצמי כשיש מאמן כזה ושחקנים כאלה טובים".

איך משחקים תפקיד ראשי לצדם של שחקנים שכבר לקחו שתי אליפויות לפני שהגעת?
"הגעתי לקבוצה תחרותית שכל אחד מהשחקנים שלה רוצה להצליח. לא חושב שנתקלתי ב'ערמה של אגו', כפי שאנשים מסוימים חושבים".


התפוח גדול יותר מהעץ? חנן ממן (דני מרון)

מאז הפס הראשון בקבוצת הילדים, זוכה חנן לליווי צמוד מאביו, סמל ירוק שהסתגל לסמלי השלטון החדשים בכדורגל הישראלי – האדום הבאר שבעי. במוצאי שבת בטרנר תפסנו את ברוך מאמץ לחיקו את גביע שחקן העונה שהוענק לבנו מטעם מנהלת הליגות. "האמנתי שחנן יצליח בבאר שבע, כי אני מודע ליכולות שלו. בחלומות הכי ורודים לא האמנתי שהוא יגיע לרמה כזאת", אמר האב המאושר. "הייתה לחנן חצי עונה מדהימה בבאר שבע, הוא השחקן הישראלי היחיד שזכה בדאבל. כל אחד מאיתנו עשה משהו בכדורגל, ועדיין אין מקום להשוואות בינינו, כי התפוח גדול יותר מהעץ".

התפוח לבש בינתיים גוונים של זהב, באר שבע קטפה את הפירות, ומשפחת ממן צהלה ושמחה. חיים שכאלה, גרסת חנן: "מהיום הראשון שנעלתי נעלי כדורגל אבא ליווה אותי מקרוב. בהמשך, אחרי שעזבתי את הבית, הגיעו שיחות הטלפון 'לך לעומק, תרוץ לכיוון הרחבה'. בגיל צעיר מאוד הוא ידע למה אני מסוגל. מה שלא אעשה, אבא שלי תמיד ידע להגיד לי את הדברים הנכונים, התמיכה שלו הייתה משמעותית לאורך כל הקריירה שלי".

הטיפים מהבית עזרו לקשר המחונן בכל שלב בקריירה, עד שנתקל בדמות הבאה שתשנה את חייו. "מהיום הראשון שהגעתי להפועל ב"ש ברק עבד איתי על שינוי בתפקוד, והזיז אותי קדימה. במקום לייצר מצבים לחברים, הוא דרש ממני להיות תמיד באזור הרחבה. שמונת השערים שכבשתי מחודש ינואר מוכיחים שבכר צדק לגביי. בלעדיו קשה לי להאמין שהייתי מגיע לעונת השיא בקריירה שלי".

עד כמה חשובה בעיניך הזכייה בתואר כדורגלן העונה?
"תמיד שאפתי להגיע לרגעי האושר האלה, ואני שמח שסוף סוף זה קרה. הבחירה בי ממלאת אותי גאווה".


מלא גאווה. חנןן ממן עם תואר שחקן העונה מטעם המנהלת (דני מרון)

בסוכנויות ההימורים הצביעו על זוכים אפשריים אחרים בתואר. הופתעת שבחרו בך?
"מלבדי גם דיא סבע, ערן לוי, קלאודמיר ועדן בן בסט נתנו עונה מדהימה והיו ראויים לתואר. העובדה שאני משחק אצל האלופה עזרה לי לצרף את התואר האישי לרזומה".

בעונת 2013-2012 לבש ממן את החולצה האדומה של הפועל ת"א והזיע בה בשלב הבתים של הליגה האירופית. הוא חתום על ארבעה שערים (שניים במוקדמות, שניים בשלב הבתים) ואולי יצליח לתרום מניסיונו בקמפיין הבאר שבעי שייפתח בחודש יולי."עבר הרבה זמן מאז ששיחקתי עם הפועל ת"א באירופה, היה ונגמר. עכשיו המטרה שלנו ברורה, ועד שנגיע לרגע הזה נצטרך לסיים את הליגה בצורה מכובדת".

ביום שלישי אתה מגיע לסמי עופר לדרבי פרטי. אתה בטח סקרן לדעת איך יקבלו אותך?
"אשמח אם יקבלו אותי יפה, ובכל מקרה הולך להיות מפגש מעניין בין האלופה לבין מחזיקת הגביע. בעיניי זה סוג של קדימון לקראת משחק אלוף האלופים".

אחרי הזכייה באליפות השלישית ברציפות, סימנת כבר את היעד הבא?
"שלב הבתים בליגת האלופות, כבר אמרנו, זכייה באליפות רביעית ברציפות, ובעצם אנחנו שואפים לזכות בכל תואר אפשרי".


מקווה שיקבלו אותו יפה בסמי עופר. חנן ממן (לירון מולדובן)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי