איביץ' והטעויות: הניצחון הקשה על נתניה דווקא הבליט מפתחות לאליפות

אלי דסה
אלי דסה | דני מרון

מאמן מכבי ת"א כמעט הצליח להפסיד את המשחק, אבל קבוצתו נראית הכי עמוקה בליגה. אם רק תשדרג בינואר את מצבת הזרים, היא על הדרך הנכונה לצלחת. אורי אוזן מנתח את הניצחון התל אביבי בנתניה

(גודל טקסט)

המשחק המרכזי של המחזור הרביעי הפגיש לקרב קצוות אמיתי את המוליכה, מכבי ת"א, שהתארחה בביתה האלטרנטיבי בנתניה, אצל סוגרת הטבלה ובעלת הבית המקורית, מכבי נתניה, שעדיין מתאוששת מהשינויים הגדולים שעברה בקיץ האחרון.

בעונה שעברה מכבי נתניה הייתה המרעננת הרשמית של ליגת העל. כקבוצה שעשתה חיזוק מינימלי לסגל השחקנים שעלה ליגה אחרי פירוק והורדת תשע נקודות, עם שני מאמנים שעובדים ביחד בהרמוניה ובדרך שונה ויפה, נתניה סיפקה כדורגל התקפי ואטרקטיבי תוך שימוש מבריק בשיטת משחק שמבליטה את האיכויות של שני שחקנים בעלי תכונות ייחודיות.

את העונה נתניה התחילה בסגל דומה, עם תקוות לשחזור העונה הקודמת ואפילו לשדרוג קטן מבחינת המיקום בטבלה, אבל אז התחילו הצרות. ערן לוי הפעיל את מנגנון ההרס העצמי שלו ויחסיו עם המועדון הגיעו לסיום בטונים צורמים. האיש, שבגיל 31 מצא את המקום הנכון בשבילו והתחיל לממש את הפוטנציאל העצום שלו, החליט שהוא לא מרוצה מהסיטואציה שנוצרה סביבו וייצר, תוך התנהגות ילדותית וחסרת אחריות, משבר אמון עמוק בינו למועדון שגרם לסיום הקשר בין הצדדים.

ןכאילו זה לא הספיק, גם הכוכב הגדול השני, דיא סבע, שלא מצא קבוצה באירופה לשביעות רצונו והאריך את חוזהו במועדון, נמכר לבאר שבע על הבאזר של חלון ההעברות, לאחר שנתניה והשחקן קיבלו הצעה שלא ניתן לסרב לה. בעזיבה של השניים נתניה איבדה כ-50 שערים, כמות בלתי ניתנת לשחזור, ודאי בזמן הקצר שהיה למועדון להתארגן. אם ניקח בחשבון את העובדה שכל תקופת ההכנה, מחנה האימונים ומשחקי גביע הטוטו איבדו רלוונטיות בעקבות השינוי הדרסטי בסגל שהגיע תוך כדי תנועה, נוכל להבין את הקושי של צוות המאמנים לגבש קבוצה מחדש תוך לחץ להביא תוצאות כאן ועכשיו.


לוי וסבע. אובד של כ-50 שערים (דני מרון)

נתניה פתחה את המשחק ב 4:4:2 יהלום, כששני שחקני הרכש הבולטים, גיא מלמד ופאטוס בצ'יראי המונטנגרי, פותחים בחוד ההתקפה ואביב אברהם פותח בעמדה של דיא סבע, השפיץ של היהלום. נתניה פתחה את המשחק עם לחץ והתלהבות, אבל אט אט מכבי השתלטה על מרכז השדה ודחקה את נתניה לאחור. נתניה התקשתה לצאת להתקפות כשקניקובסקי עסוק בעזרה הגנתית לטוויטו וכמעט ולא תורם למשחק ההתקפה וגם מלמד עדיין לא מוצא את המקום שלו על המגרש. כדור נהדר של ייני לשכטר, ששוב נהנה ממגן ימני ששובר את קו הנבדל (כחלון עשה מאבוקה) הוריד את מכבי ליתרון במחצית שהתחושה הייתה שאם המשחק יימשך באותה צורה, לנתניה יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחזור למשחק. אבל אז הגיע איביץ' לעזרתה, שבמהלך מפתיע הכניס את ז'איר למשחק במקום דוידזדה ועבר למערך של 3:5:2, כשמיכה מתופקד כמגן כנף בצד שמאל.

המהלך הזה פשוט הפך את המשחק. נתניה השתלטה לחלוטין על המרכז, אולסק לא קיבל לחץ וניהל יפה את המשחק והכי גרוע מבחינת מכבי – היא איבדה את דור מיכה שנעלם לו באגף השמאלי ולא היווה פקטור במשחק ההתקפה. נתניה אכן לחצה, חזרה למשחק בתרגיל קרן יפה (אי הבנה בין פיבן לז'איר בשמירה על תירם) ואפילו הייתה קרובה להפוך את המשחק. איביץ' אמנם לא שינה מערך, אבל הכניסה של אצילי לעמדה של מיכה וההעברה של האחרון למרכז, סידרה בסופו של דבר את השער של דסה ששלח את שלוש הנקודות לקריית שלום.

ההיגיון מאחורי שינוי השיטה של איביץ' היה רצון להתמודד עם המרכז המעובה של נתניה עם שלושה קשרים ושלושה בלמים (שישה מול שישה – יהלום פלוס שני חלוצים) כשהמגנים פוגשים באחד על אחד את מגני היריבה. על הנייר, זה רעיון הגיוני. הבעיה הייתה שמכבי לא נראתה מתורגלת לשיטה, המגנים לא תקפו גבוה את המגנים של נתניה והחלוצים אפשרו לאולסק לקבל את הכדורים בחופשיות והלכו לאיבוד. הפער בין המחציות היה עצום. אם במחצית הראשונה, נתניה איימה 3 פעמים על השער ורק אחת למסגרת, במחצית השניה היא איימה 9 פעמים על השער ומהן 5 למסגרת. מכבי מנגד, איימה במחצית הראשונה 5 פעמים (2 למסגרת) ובשנייה 3 איומים, 1 בלבד למסגרת.  ולמרות זאת, היא ניצחה.


ולדימיר איביץ' מתדרך את ז'איר אמאדור. מהלך שכמעט עלה בהפסד במשחק (דני מרון)


מכבי ת"א ממשיכה בפתיחת העונה הטובה שלה בליגה. כרגע לפחות, מכבי נראית כקבוצה החזקה והעמוקה בליגה. עוד נתון שעומד לזכות מכבי – היא פתחה מול נתניה עם עשרה שחקני שדה תוצרת הארץ (מצב זמני, בגלל הפציעות של ז'איר וסאבוריט –  ועדיין, מכבי ת"א דלילה מאוד בעמדות הזרים). תהיה לה אפשרות לשדרג את מצבת הזרים בינואר ולהביא את האס שייתן לה את הדחיפה בחלק השני של העונה (ע"ע פריצה וזהבי באליפות הראשונה של ג'ורדי). אם היא תגיע לינואר כשהיא בפער משמעותי על ב"ש ואכן תביא עוד שחקן או שניים שיתנו ערך מוסף, הדרך לאליפות תהיה סלולה.

מכבי נתניה תצטרך להיות מאוד סבלנית העונה. אין ספק שהיא בידיים טובות מבחינת צוות האימון, אבל גם למאמנים טובים לוקח זמן לבנות קבוצה, ודאי שכאשר זה אמור לקרות תוך כדי תנועה. דראפיץ' וברדה יצטרכו למצוא שיטת משחק ואסטרטגיית משחק, שתתאים יותר לסגל השחקנים הנוכחי שלהם. ברגע שזה יקרה והרכש החדש יתחיל להשתלב (בצ'יראי נראה רכש איכותי שיוסיף הרבה), התוצאות יתחילו להגיע. עד אז, נתניה תוכל לקוות לעונה "משעממת" שתכין בסיס חדש טוב,  לקראת החזרה למעלה בעונה הבאה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי