אוראל גרינפלד: "לא מסתפק בשני משחקים בליגת האלופות"

אוראל גרינפלד
אוראל גרינפלד | Gettyimages

ההכנות למשחק, השיחות עם שחקני ריאל, הדרך שהובילה אותו לבחור במקצוע ומדוע הוא לא נעלב כשמקללים אותו. לאחר הישג השיא בקריירה, השופט הישראלי הבכיר מספק הצצה לעולמו, מצדיק את ה-VAR וחושף חידושים בחוקה

(גודל טקסט)

יום חמישי בצהריים. רגע לפני תחילת הראיון עם השופט הישראלי הבכיר היום אוראל גרינפלד, לפתע מגיע רכב יס"מ גדול עם סולמות על הגג ובו מספר לוחמי יס"מ. הנהג, קופץ על גרינפלד ומפתיע אותו: "אוראל" הוא צועק לו. רגע לפני שגרינפלד נעצר, התגלה לי הסיפור: השופט, שעשה השבוע היסטוריה ושפט את אלופת אירופה, ריאל מדריד, במסגרת שלב הבתים של ליגת האלופות, היה בעברו לוחם יס"מ ופגש את חבריו ליחידה מלפני עשר שנים.

גרינפלד, כיום שופט הכדורגל הבכיר בישראל, דווקא לא היה אמור להיות כזה: "בגיל 16, בתקופת בית הספר, היה לי חבר שהיה שופט כדורסל. בזמן הזה, שחשבתי על זה, העדפתי להיות שופט כדורגל בזכות מודעה שראיתי בעיתון. ראיתי את הקריטריונים וקבעתי ראיון. מאז אני שופט. הייתי מיועד להיות מפקד ביס"מ ובדיוק עליתי ליגה מהארצית ללאומית והייתי אמור לחתום על חוזה שיפוט. הבנתי שזה לא יכול להסתדר ביחד והעדפתי ללכת אחרי החלום כאשר השאיפה היא להיות שופט בינלאומי. הודעתי למפקד היס"מ שאני הולך עם החלום ותודה על ההזדמנות. זה לא היה פשוט, כי הגעתי למפקד המחוז שאמר לי שאשאר במערכת בתנאים שלי, אפילו בחצי משרה".

"הסברתי לו שזה לא יכול לקרות" המשיך גרינפלד: " גם אם אהיה אפילו שופט רביעי בליגת העל, זה יכול להתנגש. בזמן הצבא הייתי לוחם בסיירת ושהינו בעזה 39 ימים. בזמן הימים האלה, קיבלתי טלפון מיו"ר הוועדה המקצועית של ליגה א', שאמר לי שהוא מזמן אותי למשחק מבחן בליגה ב' שאם אעבור אותו בהצלחה אתקדם לליגה א'. הייתי השופט הכי צעיר בליגה ב' ובסופו של דבר נשארתי בעזה. למזלי, שבוע לאחר מכן, ארגנו לי משחק מבחן ואמרו לי שהם מרוצים וגאים מהעובדה שאני לוחם. שיצאתי מעזה, חזרתי לשפוט משחק בליגה א'. כל זה קרה בגיל 19.5".

רגע השיא של גרינפלד הגיע השבוע לשיאו, כששפט במשחק בין ריאל מדריד לויקטוריה פלזן ביום שלישי האחרון, אולי ההישג הגדול ביותר של שופט ישראלי. יחד איתו, שפטו עוזרי השופט רועי חסן ודביר שמעון, שופטי הרחבה היו זיו אדלר ואיתן שמואלביץ' והשופט הרביעי עידן ירקוני.


גרינפלד במהלך המשחק (gettyimages)

איך מגיע שופט ישראלי לשפוט באירופה ועוד במשחק שכזה?
 אני כיום נמצא בין 50 השופטים המובילים. יש ארבעה דרגים: דרג שלישי, דרג שני, דרג ראשון ודרגת עלית. בדרג 3 יש 170 שופטים, בדרג 2 יש 120 שופטים, בדרג 1 יש 50 שופטים ובדרג העלית 25 שופטים. בדרג 1, מתוך ה-50, יש חמישה ששופטים בליגת האלופות ואני אחד מהם. אם נשווה את זה לפה: כמו שיש את שופטי ליגת העל שהם הבכירים, ומתוכם שישה שופטים בינלאומיים. איך בחרו אותי למשחק כזה? בכל משחק באירופה יש מבקר שמגיע ממדינה נייטרלית שלא קשורה לאחת הקבוצות או לשופט והוא בוחן אותו. כדי להיות בכלל שופט בינלאומי, צריך להיות שופט מצטיין בליגת העל או שופט צעיר עם פוטנציאל עתידי לפי הוועדה המקצועית והמלצת אנשי UEFA. צריך לעבור קורס שופטים צעירים באירופה ( גרינפלד עבר ב-2010 בהצטיינות קורס שכזה). בקשר אליי, יש את IFAB, שזהו ארגון אשר אחראי על שינויי החוקה. מדי פעם, מתקיימת פגישה לגבי שינויי חוקה: לדוגמא, ממש בקרוב הם אמורים להיפגש ולדון על כך שכל חילוף שיבוצע, השחקן שיוחלף ייצא מהמקום הכי קרוב לקו האורך. זה נועד למנוע בזבוזי זמן. דבר נוסף אשר ידונו עליו הוא אפשרות להוציא כרטיסים צהובים ואדומים לאנשי הצוות המקצועי לרבות המאמנים. היו"ר הבכיר של הארגון, דיוויד אילרי (שופט עבר אנגלי) שמרצה כיום על ה-VAR, היה ב-2010-2011, האחראי על קורס ה-CORE שעשיתי ב-UEFA ועם סיום הקורס, פנה לאיגוד השופטים ואמר שהוא מצפה לראות אותי בעתיד שופט בליגת האלופות וכבר בטווח המיידי, שאהיה שופט בינלאומי".

איך שופט למעשה מרכיב צוות שיפוט שלם?
"אופ"א שולחת מייל להתאחדות ולאיגוד השופטים עם שם השופט המרכזי. היא מציינת במייל מה הם הקריטריונים לבחירת עוזרי השופט. בליגת האלופות לדוגמא, הדרישה היא שכל עוזרי השופט יהיו בינלאומיים. באישור חריג ניתן לבחור מישהו מנוסה שהוא לא בינלאומי. הרכבת הצוות היא בחירה של השופט עצמו, יחד עם אנשי האיגוד".

ספר על ההכנות למשחק כזה
"ההכנה מתחילה עשרה ימים לפני. אתה מתחיל לצפות במשחקים המלאים של הקבוצות. ראיתי משחק ליגה של פלזן בצ'כיה ולאחר מכן את ריאל ששיחקה מול לבאנטה. אתה חש את האווירה והמועדון וראיתי לדוגמא כמה לחץ שורר בריאל אחרי חמישה משחקים ללא ניצחון, לעומת פלזן שהגיעה בכושר טוב. אמרתי לצוות השיפוט שלי שאני צופה שפלזן שווה שער במשחק הזה, בניגוד למה שחושבים".

גרינפלד המשיך: "המטרה שלנו בתור שופטים כחלק מההצלחה במשחק כזה בין הקבוצה הכי מתוקשרת בעולם, היא להראות לכולם שהיחס בין הקבוצות הוא שווה. לשמחתי, בסיום המשחק גם כשפלזן הפסידה, אנשי הקבוצה הגיעו אלינו במנהרה ואמרו תודה רבה וכל הכבוד. הרגשנו שהם חשו שווים בין שווים. גם פלורנטינו פרס הגיע וביקש אישור להיכנס לחדר השופטים. הוא אמר שהוא שמח ששופט ישראלי שופט פה ושהוא מקווה ומאמין שנפגש שוב בעתיד ואיחל לצוות ולי הצלחה בעתיד, מכאן איחלתי לו ולקבוצתו המשך הצלחה".

בארץ היית מקבל כניסה של חברי הנהלה לחדר השופטים?
"בשונה משחושבים, אני אקבל בשמחה חברי הנהלה שיגיעו לחדר השופטים, ואין לי שום בעיה עם זה. כל עוד הם נכנסים בצורה רגועה ומדברים בנועם. לשאלתך כדוגמא את אבי לוזון: אם אחרי כל משחק תיתן לו 5-10 דקות אחרי משחק להירגע, מדובר בבן אדם זהב והכי נעים שיש. פשוט תמיד כולם תופסים אותו אחרי המשחק מעט אמוציונאלי כי הכדורגל זה בדם שלו. אני יכול לומר לך שאחרי עשר דקות זה אדם אחר לגמרי".

דיברת על המצב של ריאל מדריד כלמידה כחלק מההכנה. עובר לך בראש, שהחלטה אחת שלך נגד הקבוצה עשויה להיות קריטית לעתידו של המאמן?
"בוודאי שדיברנו על זה. אני הנחתי את השופט הרביעי מתוך היכרות, לא להתייחס לתנועות הגוף של לופטגי, כי הוא באופן רגיל משתמש בידיים. הבהרתי לו (לשופט הרביעי) שכל עוד הוא לא פונה או מוחה בפני צוות השיפוט, לא להתייחס לזה. לשאלתך, אני זוכר סיטואציה, לפני שנה, ששפטתי את מילאן בסן סירו וכל העיתונים דיברו לפני המשחק, שאם המאמן לא מנצח (הקבוצה שיחקה מול רייקה הקרואטית במסגרת הליגה האירופית), הוא הולך הביתה. בדקה ה-87, במצב של 1:2 למילאן, שרקתי לפנדל לזכות רייקה, שהשוו ל-2:2. בתוספת הזמן, בדקה ה-93, מילאן כבשה וניצחה. ככה שגם סיטואציות כאלה קורות".


גרינפלד: "המטרה היא להראות שהיחס בין הקבוצות שווה" (gettyimages)

כמה באמת משפיעה ההכנה על הפרטים הקטנים במהלך משחק?
"אני אתן לך דוגמא. בנובמבר בשנה שעברה, שפטתי במשחק בין אברטון לליון בליגה האירופית. במשחק הראשון, הבלם של אברטון עשה כביכול פרובוקציות נגד שחקן ליון ונגד הקהל והיה לי ברור, שכאשר הוא יבוא לבית של ליון, כל הקהל יהיה נגדו ויהיה את אפקט ההמשכיות. הצגתי לצוות את הקליפים ערב לפני המשחק, אחרי האימון שלנו באצטדיון וידענו שזה עשוי לקרות בליון".

"ברגע שזה באמת קרה במשחק השני, הכרתי את הסיטואציה וניגשתי לשחקן כדי להגיד לו שהוא מספיק בוגר ושלא ייגרר לזה. אם אתה מגיע למשחק כזה ולא מכין את עצמך, אתה יכול לא להבין מאיפה מגיעות שריקות הבוז ויכול לאבד את הסיטואציה. ההכנה היסודית והמוקדמת מונעת ומצמצמת את האפשרות שלנו כצוות שיפוט להיות מופתעים".

איך מצליחים מצד אחד ליהנות מהמעמד ומהצד השני לדעת לעשות את ההפרדה ולשמור על רמת שיפוט גבוהה?
"שמעתי הרבה אמירות בסגנון של: הגעת, תהנה מהחוויה, תעביר את המשחק. אמרתי להם: חבר'ה, אנחנו צריכים להיות נוכחים כדי להיות חלק בלתי נפרד ולנהל את המשחק בצורה טובה. אם רק נגיע לא נצליח במשחק. הצפי שלי לא היה רק להגיע לליגה האירופית או לליגת האלופות. יש שופטים שהיו אומרים אולי: תן לי משחק או שניים כאלו ואני פורש. אצלי זה לא ככה. שהייתי בקורס בקיץ עם השופטים הכי בכירים באירופה, דיברתי עם שופט רוסי ופולני שכל אחד מהם שפט משחק אחד במונדיאל והם היו מאוכזבים. יבואו אנשים ויגידו: למה אתם מאוכזבים? שפטתם במונדיאל. אני לעומת זאת מבין אותם גם כן ואומר לעצמי, שאם הגעתי לשם אני רוצה לשפוט כמה משחקים כאלה ולא רק שניים".


איך הרגיש לך לשפוט שחקני על כמו מודריץ', ראמוס, בייל וכו'?
"אם נרד לרזולוציה של שחקנים, אז נתחיל בטוני קרוס. ראינו בהכנה שאחרי כל עבירה שהוא עושה או שריקות שהוא סופג, תמיד שהוא בא לדבר עם שופט, הוא מנופף בתנועות ידיים. הגענו לזה מוכנים ושהוצאתי לו כרטיס צהוב, הוא הגיע אליי עם תנועות ידיים. אמרתי לו שאני לא אדבר איתו עם תנועות ידיים ושאני מבקש ממנו לדבר בלי תנועות ידיים. הוא היה נראה מאוכזב, הלך כמה צעדים אחורה, המשחק נעצר לכמה שניות, הוא חזר אליי בצורה מכובדת יותר ואז פשוט שוחחנו והשיח הפך לשיח עם כבוד ולא היו לו תנועות ידיים עד סוף המשחק.

דוגמא נוספת היא לוקה מודריץ': זיהינו בטקטיקת המשחק שכשריאל מאבדת כדור, עד לפני החצי הם בולמים את המשחק של היריב ושהם מובילים, הם לא מאפשרים ליריב חידוש משחק מהיר. מודריץ' עשה את זה במחצית הראשונה ושרקתי. במחצית השנייה זה כבר היה בוטה והוא פשוט עצר התקפה שהשוער בא לבעוט בעיטת חמש. הוא קיבל ממני שריקה אגרסיבית בליווי מסר מילולי עד כדי כך שהוא רץ החוצה. פתאום סרחיו ראמוס ניגש אליי ושאל מה קרה?. אמרתי לו: "זו פעם שלישית שהוא עושה את זה". הוא אמר לי: "אוקי, הבנתי". אגב, זה מוכיח כמה ראמוס מנהיג ואכפת לו מהקבוצה. שחקנים ברמות האלה מהר מאוד מזהים אם השופט מבין את תרחישי המשחק, אם השופט הגיע מוכן או שלא".


"ביקשתי שישמרו על שיח מכבד". גרינפלד מוציא צהוב לאיסקו (gettyimages)

"אני תמיד אומר, בתור שופט, שכל השחקנים או המאמנים שהם ידוענים מעל הממוצע, כאשר הם יודעים שהפוקוס עליהם, הם מקצינים את ההתנהגות כי הם מבינים שהם חלק מההצגה. אם תיקח את אותם השחקנים למנהרה, הם יתנהגו אחרת. אני אמרתי לצוות שלי לפני תחילת המשחק: השחקנים האלה אולי לא יודעים שבאנו מישראל וכו', אבל הם יודעים שאם נשלחנו ע"י UEFA, אז אנחנו ראויים להיות פה. הצוות שלי ואני חשים גאווה גדולה לייצג את איגוד השופטים, ההתאחדות ואת המדינה שלנו, הרי כולם באירופה יודעים שאנו "שופטים ישראלים".

יכול להיות שהמשחק הזה וההייפ סביבו, ייצרו רצון ואמונה גדולה יותר מצד אנשים ששוקלים להיות שופטים?
"שלח לי שופט צעיר השבוע הודעת SMS שריגשה אותי כמעט עד דמעות: "איזה כיף שבזכותך, אתה פורס את החלומות שלנו ליותר רחוקים". זאת אומרת שאם פעם החלום שלו הסתכם בלשפוט בליגת העל, פתאום החלום הפך ללשפוט בליגת האלופות, דבר שלא היה נראה ריאלי פעם. ששופט צעיר כזה רושם לך דבר כזה, זה מאוד מרגש ואתה מבין שעשית משהו למען השופטים הצעירים".

אחת המהפכות הגדולות בתחום השיפוט העולמי היא טכנולוגיית ה-VAR, טכנולוגיית הוידיאו העוזרת לשופט לקבל החלטות גורליות בזמן משחק. גרינפלד, כבר הספיק לנסוע להשתלמות באמסטרדם בנושא (השופט היחיד) וביום שני הוא יחזור למקום בו היה רק במהלך השבוע, מדריד, לכנס השני בנושא. רגע לפני, זה הזמן להבין לעומק, מה עומד מאחורי הטכנולוגיה הזאת. "המשפט הגדול סביב הנושא הזה, וזה בא מפיפ"א ואופ"א, הוא שהטכנולוגיה הזאת באה להגן על הכדורגל וחשוב שאנשים יבינו את זה. אחד המשפטים הראשונים שמופיע בפרוטוקול הראשוני של ה-VAR אומר שהמטרה היא לסייע למנוע טעות ודאית או משהו שהוא חד משמעי. לצורך העניין, אם יש החלטה של ספק במגרש ולא מדובר בטעות ברורה של השופט, המטרה היא ללכת עם השופט".


שחקני ריאל (gettyimages)

אז בוא תעשה לנו סדר, מה ההחלטות שהטכנולוגיה הזאת תתערב בהן?
"מקרה של התחזויות ברחבה, מקרה של כרטיס אדום שצריך לצאת לעבר שחקן, כל פעם שמובקע שער, ה-VAR בודק את תקינותו החל מתחילת המהלך ולצורך העניין, אם עשרים שניות לפני, לא הייתה עבירה בתחילת המהלך שהשופט לא שרק עליה. אם הייתה עבירה, השער מבוטל. צריך לזכור שבשנה האחרונה באיטליה, היו ל-VAR 99% הצלחה. ה-VAR יכול גם לתקן שופט אם הוא נתן כרטיס לשחקן לא נכון. ניתן יהיה למנוע ככה גם התחזויות".

ומה תגיד לאלה שטוענים שהמשחק הופך למלאכותי?
"בממוצע, בדיקת VAR לוקחת 30 שניות. 99% מהבדיקות של ה-VAR הן בדיקות שקטות-הכוונה שהן לא עוצרות את המשחק. רק 1% מהבדיקות הן ציבוריות-שופט ה-VAR, אומר לשופט הראשי: אנא תשהה את חידוש המשחק, אני בודק סוגיה כזאת או אחרת. כשהוא מסיים את הסוגיה, הוא אומר לו או להמשיך או לשנות את ההחלטה. במסגרת הפרוטוקול, מצוין גם שלא חשוב כמה זמן לוקח תהליך הבדיקה, אלא חשובה התוצאה ושמתקבלת ההחלטה הנכונה. המטרה היא לשמור על הכדורגל כדי שקבוצה שאמורה לנצח תנצח בצורה ספורטיבית ולא דרך טעות אנוש כזאת או אחרת. אל תשכח שכמות המצלמות מתפתחת וגדלה ואנחנו מנסים לצמצמם את הפערים בין המצלמות לבני האנוש באמצעות הטכנולוגיה הזאת".

איך בעצם הטכנולוגיה הולכת לפעול?
"שופטי ה-VAR בישראל יהיו בשלב זה שופטי ליגת העל הפעילים ושמונה עוזרי השופט הבינלאומיים. בארץ, יהיו ארבע ניידות כאלה וכל רכב כזה יגיע לאצטדיון עצמו בו יתקיים המשחק. כמו משאית תקשורת לכל דבר. לאף אדם חוץ משופט ה-VAR והאיש המפעיל את המערכת מטעם החברה, לא יורשה להיכנס".

אז מתי למעשה נתחיל לראות את השימוש בטכנולוגיה פה בישראל?
"בישראל, החל מחודש מרץ, עם תחילת משחקי הפלייאוף יחלו להשתמש בטכנולוגיה, ובכך גם ייפסק השימוש בשופטי הרחבה. אני אגלה לך משהו: החל מעונת המשחקים 2019-2020 יחל השימוש ב-VAR בליגת האלופות כשעונה לאחר מכן זה יקרה גם בליגה האירופית. גם ביורו 2020 ישתמשו ב-VAR".


טכנולוגית הVAR. תיכנס לשימוש בארץ במרץ הקרוב (gettyimages)

הזכרת את שופטי הרחבה, היו הרבה ביקורות על התרומה שלהם…
"אף אחד לא יכול לדעת באמת כמה שופט רחבה תורם לצוות השיפוט, כי מלבד לנוע על הקו ולדבר באוזנייה, אין שום שפת גוף שתעיד על המעורבות שלהם. העזרה שלהם מתבטאת בכל דבר אפשרי: זה לא רק פנדל או לא וכד'. זה עוד זוג עיניים רואות וצריך לציין שכל שופט רחבה הוא שופט מרכזי בליגת העל, עם הרבה ניסיון אחריו.

אז נכון, לפי דעת הקהל, שופטי הכדורגל הם לא אהובים במיוחד, ובכלל, להיות שופט כדורגל זה אולי אחד התפקידים הכי אינטרסנטיים בתחום, ועדיין, גרינפלד מספק הצצה על החיים מחוץ למגרש, על קבלת ההחלטות, האמוציות אחרי משחקים ומוכיח שגם השופטים הם בני אדם. גרינפלד בן ה-37, מקיים הרצאות ברחבי הארץ על נושא הגזענות והאלימות ובנוסף סביב סבלנות וסובלנות. אחד הנושאים אשר מדוברים הוא "הכרטיס הירוק", כרטיס אשר נשלף כאשר שחקן מבצע פעולה של משחק הוגן במהלך המשחק. 50 השחקנים ההוגנים ביותר מגיעים לטקס "מגן הכבוד" אצל נשיא המדינה.  בנוסף, הוא עובד על הרצאה חדישה העוסקת בקשר בין טכנולוגיה וספורט והשילוב ביניהם אשר נקראת "future of sport".

שופטים עדיין מתרגשים מקללות נגדם?
"פעם במשחק ששפטתי בסמי עופר בין מכבי חיפה להפועל ב"ש, שרו לי "אוראל גרינפלד ה***". במהלך ההרצאות שלי, אני משאיר לפעמים זמן פתוח לבני נוער לשאול שאלות. שאלתי אותם מה לדעתם אמרו לי באוזנייה חברי הצוות. אז סיפרתי להם שאחד מחברי הצוות אמר לי: "תראה איזה יופי אוראל, 30,000 צופים צועקים את השם שלך בצורה נכונה". אמא שלי תמיד אמרה לי כבר שהייתי שופט בליגה הארצית והתחלתי להיות מסוקר, שהיא מציעה לי מהיום והלאה לקחת כל קללה כברכה. ברגע שזה נכנס לך במוח, כל קללה גורמת לך לחייך".

אחת השאלות היותר מעניינות היא האם שופט שטעה, מודע לטעות שלו בזמן אמת
"בימינו, שופטים יודעים כמעט תמיד מה קרה בכל מיני דרכים כאלה או אחרות. אחת התכונות הכי חשובות לשופט היא שגם אם הוא יודע שהוא קיבל החלטה לא טובה, הוא צריך להבין שהמשחק נמשך ואסור שזה ייראה או ישפיע על המשחק, כי אז זה יכול לגרור חוסר ריכוז והחלטות פחות טובות נוספות. אני תמיד אומר לצוות שלי שהשיפוט במשחק כדורגל הוא לא ריצת מרתון אחת ארוכה של 90 דקות. זו ריצה ארוכה עם הרבה ספרינטים, הרבה החלטות. לקחנו החלטה אחת? המשחק נמשך ומחכים להחלטה הבאה. אם תתייחס לזה כדבר ארוך, אז כל החלטה עתידית תושפע מההחלטה הקודמת".


איך מרגיש שופט אחרי משחק שהוא יודע שהוא טעה?

"בד"כ אחרי משחק לוקח לך משהו כמו 48 שעות לעבור מבחינת הראש למשחק הבא. כל שופט שאני מכיר, לוקח קשה ומאוכזב אחרי שהבין שלקח החלטה פחות טובה. אני אישית לוקח את זה למקום של מחשבה מקצועית. למה זה קרה? האם לא הייתי מרוכז? אני מסתכל על כל מהלך קטן, אפילו על זריקת כדור חוץ. אנחנו רוצים להצליח בכל משחק, הרבה יותר משכל אדם חושב. לפעמים זה נראה כאילו זה לא כזה נורא, אבל ששופט יוצא מהבית השאיפה שלו להיות הכי טוב שאפשר. אין אחד שרוצה לטעות. אם קרה ומישהו טעה, צריך להבין שזה חלק מהעניין. אין אדם שהוא מושלם והחלק הטוב שבזה, הוא שתמיד אפשר להמשיך להתפתח וללמוד.


שואף להתפתח. גרינפלד (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי