"אם הייתי גבר, היו מתייחסים אליי כמו לאלוהים"

סילבי ז'אן, יפעת אורלב
סילבי ז'אן, יפעת אורלב | אריאל שלום

בגיל 45, סילבי ז'אן כבר לא מפחדת. לא מהחיים שאחרי הפרישה ("אין דבר שלא עשיתי בכדורגל"), לא מהמחלה שתקפה אותה ("עליתי בחזרה למסלול ואני רצה קדימה") ואפילו לא מאהבה. ראיון זוגי יחד עם ארוסתה הטרייה

(גודל טקסט)

אין חובב כדורגל ישראלי שלא מכיר את השם סילבי ז'אן (45). הכדורגלנית הטובה בישראל בכל הזמנים החלה את הקריירה שלה בליגה הנורבגית, עברה ילדות קשה, התמודדה עם פרידה מההורים בגיל צעיר, סבלה ממחלה אוטואימונית קשה וכיכבה על מסך הטלוויזיה בתוכנית "גולסטאריות".
כיום היא מאורסת לבחירת לבה יפעת אורלב, וכעת מתכננות השתיים לכבוש את העולם בהרצאה משותפת ומרגשת. אחרי שכבשה למעלה מ-1,000 שערים בקריירה, ז'אן עומדת לכבוש לנו גם את הלב.

"לפני שנפגשנו לא אהבתי כדורגל בכלל. אפילו שנאתי את הענף הזה, כי הגרוש שלי היה כל הזמן מול הטלוויזיה", מספרת אורלב בפתיחת הראיון המשותף. "היום אני ממש אוהבת את הספורט הזה, הייתי עם סילבי במשחק ברומא והייתי מאושרת. הרגשתי כאילו אני באירוויזיון". ז'אן: "היא יותר נהנתה ממני. גם בבית אנחנו רואות משחקים".

"סילבי הייתה זאב בודד וגרה במגדל השן שלה, לעומתי – שאני סחבק, עושה רעש וצחוקים", ממשיכה אורלב, וז'אן מאשרת: "יפעת שינתה אותי. הייתי רגילה לחיות לבד, בשקט שלי". אורלב: "מה שהשתנה אצלי זה שהורדתי את המסכות. הייתי נשואה לאיש עסקים, חייתי בפנטהאוז וקניתי בכיכר המדינה. כשהכרנו היא אמרה לי: 'אם את אוהבת אותי, תחיי קצת יותר בפשטות, תרדי לעם'".


ז'אן ואורלב (אריאל שלום)

חולה על רונאלדו
סיפור ההיכרות בין השתיים מתחיל כשאורלב, מתקשרת, יועצת אישית ועסקית וגם נומרולוגית, שידרה בקו המומחים של רדיו 103FM. יום אחד עלתה ז'אן לשידור, ולאחר מכן אורלב יצרה איתה קשר וקבעה איתה פגישה – אף על פי שבאותו זמן בכלל הייתה רשומה לאתר היכרויות בחיפושיה אחר גבר.
"אני מתאהבת בנשמה של בן אדם, ובמקרה הזה בנשמה של סילבי. היא הגיעה אליי כשהיא מתמודדת עם דלקת מפרקים שגרונית ועם לב שבור ללא זוגיות, המפגש הראשון בינינו היה קטסטרופה", מספרת אורלב, וגם ז'אן מדגישה שההתחלה לא הייתה קלה: "כל החיים תקעו לי סכינים בלב ונפגעתי מאנשים ומחברות טובות. לא האמנתי באף אחד יותר, וגם לא באהבה. בהתחלה לא חשבתי בכלל על להיות איתה".

אבל אורלב דווקא נשבתה בקסם של ז'אן, ולא הרפתה עד שחיזוריה נענו. שלוש שנים לאחר מכן התארסו השתיים לאחר שז'אן הציעה לאורלב להינשא לה. "זה היה חשוב לי", מצהירה שחקנית העבר, "זאת עליית שלב ביחסים".

ועל המגרש, את מי את אוהדת?
"תמיד אהדתי את מכבי נתניה, אבל אני לא ממש עוקבת אחרי קבוצה ספציפית בישראל. עד לא מזמן אהדתי את ריאל מדריד אבל מאז שכריסטיאנו רונאלדו עבר ליובנטוס, אני אוהדת אותם. רונאלדו הוא הגבר שאני הכי אוהבת. אני חולה עליו".

אורלב: "קצת קינאתי בכל האהבה הזאת לרונאלדו. יום אחד סילבי אמרה לי 'אני רעבה', עניתי לה: 'שרונאלדו יכין לך לאכול'".


כריסטיאנו רונאלדו (Gettyimages)

מי השחקן הישראלי הטוב בעינייך?
"אני מאוד אוהבת את ערן זהבי. הוא איש של עבודה קשה. הוא הגיע לרמה מקצועית מטורפת ולרמה כלכלית שאין מילים לתאר. כולם קנאים, וכל אחד היה חותם על חוזה כזה. הלוואי והרבה שחקנים יגשימו את עצמם כלכלית. חוץ מזה אני אוהבת שחקנים שעובדים קשה ולא סתם הוא מקבל את ההערכה הזאת".

מה דעתך על ליגת העל נכון להיום?
"מאוד עצוב לי לראות את מצבו של הכדורגל הישראלי. אני לא רואה שיפור, בעיקר בגזענות ובאלימות במגרשים, וזה שמאוד מפריע לי. גם הרמה המקצועית לא הכי מלהיבה אותי. סיימתי קורס מאמני פרו עם אופיר חיים וקשה מאד גם להחזיק מעמד בכדורגל בתור מאמן. אני מאחלת לו להצליח, הוא בן אדם מדהים. כדורגל זה הרבה מזל, ואני מקווה שיצליח. לאמן? אני לא יודעת אם זה יקרה אני לא רוצה להיות גימיק ולעשות את זה כדי להגיד: 'עשיתי היסטוריה'. אני שואפת להיכנס לעולם העסקים וההרצאות. אני מרצה על סיפור החיים שלי ומעצימה את הקהל. אני מספרת איך רק בגיל 22 התחלתי לשחק כדורגל, ולפני זה שיחקתי רק בשכונה. הגעתי לנורווגיה והגשמתי את החלום שלי. הגעתי בקריירה ל-1,010 שערים. אם הייתי גבר, היו מתייחסים אליי כמו לאלוהים".

"אנשים מפחדים לצאת מהארון"
כשסילבי נזכרת בקריירת המשחק שלה, שהסתיימה ב-2012, עיניה בורקות. "בארץ לא התייחסו אליי כשחקנית, אלא כגבר", היא קובעת וממהרת להסביר: "כששיחקתי הייתי רואה כמה מהלכים קדימה, ולפני שחליתי גם השתייכתי לנבחרת האומנים. ברחוב היו צועקים לי אוהדים של הפועל ת"א ובית"ר ירושלים: 'סילבי, לכי תעזרי בבוגרים, תצילי אותם'. זה החמיא לי מאוד".

מתגעגעת?
"יש געגוע, ברור, אבל הגשמתי הכל. אין דבר שלא עשיתי בכדורגל. אני הישראלית הראשונה שכבשה בליגת האלופות, ויש לי 17 שערים במפעל הזה. בשיא הקריירה שלי הבקעתי 108 שערים ב-30 משחקים! אין נתונים כאלה אצל הגברים, אבל בגלל שאני אישה לא מתייחסים לזה כמו שצריך. גם בנורבגיה הייתי מלכת השערים, וזו הליגה הטובה ביותר בעולם. הרבה אומרים לי שזה הישג שקורה אחת לדור".


מלכת השערים בליגה הטובה בעולם. סילבי ז'אן (אריאל שלום)

ועכשיו את עם הפנים קדימה.
"אני רוצה להיחשף לעולם העסקי. אני טובה בעסקים ואוהבת ומאוד אוהבת את הכדורגל. החיים שלי נעצרו בגלל המחלה, ככה שלא הכל תלוי בי, אבל עכשיו אני עולה לאט לאט בחזרה למסלול ורצה קדימה. אני בנאדם שאוהב קהל ואני רוצה לגעת באנשים".

אורלב: "השאיפה שלנו היא להרצות יחד. יש לנו תוכנית משותפת ברדיו סול, נכנסנו כגימיק וזה פשוט הצליח. לקחנו את הקונספט הזה שאני בתחום הנומרולוגיה והרוחניות וסילבי בתחום של הספורט ומביאה את הסיפור האישי שלה. היא מרצה מחוננת, יש לה הרצאות אישיות שנקראות 'לבעוט את הכאב ו'חישוב מסלול מחדש', והחלטנו לייצא יחד את 'מספרים ושערים' שאמורה להגיע גם לחו"ל. מה שיקשר בין שתי ההרצאות זה סרטון היציאה של סילבי מהארון כשכיכבה בגולסטאריות".

סילבי, יש לדעתך שחקני או שחקניות כדורגל שעדיין בארון?
"ברור. יש מלא שחקנים ושחקניות הומוסקסואליים. אנשים מפחדים לצאת מהארון. אצל גברים זה יותר קשה, כי הכדורגל והסביבה שלו הם מאוד אגרסיביים, לא רק בישראל אלא גם בכל העולם. אני חושבת שאנחנו יכולות לעורר השראה, אבל אנחנו ב-2019 וזה לא משהו שבכלל לא מדברים עליו. גם גילי מוסינזון יצא מהארון, ויש הרבה יותר פתיחות לכך. אני מאמינה שאני יכולה לתת כוח לשחקניות שחוששות לדבר על המיניות שלהן. היום זה לא מה שהיה פעם. אם ההורים שלי היו בחיים, אולי גם אני הייתי מפחדת לצאת מהארון".


(אריאל שלום)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי