הן במצב דומה: על הבעיות של בית"ר ירושלים ומכבי חיפה

עידן ורד, מיקי סירושטיין, מאור בוזגלו
עידן ורד, מיקי סירושטיין, מאור בוזגלו | דני מרון

קלינגר תלוי בפלומיין, אך העובדה שהציל את המועדון מקריסה זה הישג והמטרה צריכה להיות לשוב לצמרת בעונה הבאה. בלבול הפך את קבוצתו לקשה, אבל לא גיוון את משחק ההתקפה והמפתח ברגליים של שחקני הרכש. אוזן מסכם

(גודל טקסט)

ביתר ירושלים הגיעה אמש (ראשון) לטדי אחרי שני ניצחונות רצופים, שניפחו שוב את בלון התקוות שלה להגיע לפלייאוף העליון העונה, כדי לפגוש את מכבי חיפה, שלקחה 17 נקודות מ-21 אפשריות בעידן מרקו בלבול וטיפסה עד המקום השני.

בלבול, שנהנה מהופעה מרשימה של עוואד במחזור הקודם, המשיך עם הקרדיט בהתקפה למלך השערים לצידו של רוקאביצה במערך של 3:5:2 גמיש, שנראה לעתים כ-3:4:3, בגלל תנועות העומק של סלליך לכיוון האגף הימני. השינוי המשמעותי בהרכב היה דווקא בחוליית ההגנה כשרמי גרשון תפס את מקומו של עאיד חבשי המוצהב בעמדת הבלם השמאלי.

הקבוצה מהבירה, שחיזקה את הסגל בחלון ההעברות של ינואר בשלושה זרים חדשים ובגדי קינדה אחד, השאירה את שני הזרים הטריים, אנאן ו-וודוץ על הספסל (קינדה עדיין מורחק זכר לתקרית היריקה באשדוד), כשלצידם יושב גם הקפטן עידן ורד, מה שאומר שקלינגר המשיך לתת קרדיט בהרכב ליוסי בניון, שהצטיין בניצחון על בני יהודה, כשלפניו פותחים פלומיין, וארן ובוזגלו.

למרות שפתח עם רביעייה קדמית, קלינגר עלה למשחק באסטרטגיה מאוד פסיבית, כשהוא מוותר על הכדור, מתחיל את הלחץ במחצית המגרש ובונה על חטיפות כדור ומעברים. קלינגר סמך על האנמיות של חיפה באגף השמאלי ועל העובדה שבמידה וסוגרים לה את אגף ימין של מאבוקה וסלליך, היא מתקשה לייצר מצבי כיבוש מול הגנות צפופות.


פלומיין. בלעדיו אין לבית"ר מה למכור בחלק הקדמי (דני מרון)

ואכן, קלינגר צדק. למרות שחיפה שלטה בצורה בולטת בכדור, היא לא הצליחה לייצר יתרונות בחלק הקדמי. שלושת הבלמים הניעו את הכדור ביניהם באיטיות כשמלבד ארד, אף אחד מהם לא מבטל שחקני יריב במסירת עומק או בכדרור. לביא ומנדז'ק לא נעו לעומק מה שעזר להגנה לקבל ביתר קלות את שחקני החלק הקדמי. גם השחקנים הקדמיים, לא מצאו את עצמם בצפיפות של בית"ר. אבל אליה וקוץ בה.

אמנם התוכנית ההגנתית עבדה, אבל הפסיביות של בית"ר באה לידי ביטוי גם ברכות במרכז השדה, מה שלא אפשר לה לחטוף כדורים ולאיים בעצמה על הגנת הלבנים ירוקים. עד הדקה ה-38 שתי הקבוצות אכן ביטלו אחת את השנייה מה שהוביל למשחק חסר מצבים, אבל אז הגיע מנדז'ק והחליט לנער את העסק כשביצע עבירה לא חכמה מאחור על יוסי בניון (אחרי שקיבל צהוב על עבירה אפילו פחות חכמה על קלטינס 70 מטר מהשער צמוד לקו האורך), ספג צהוב שני והורחק. ההרחקה פתחה את המשחק ועוד לפני שהמאמנים הספיקו להגיב, שגיאות של סלליך ולביא נתנו לשיימן חופש באגף השמאלי וכדור הרוחב שלו מצא את וארן, שבעצמו ניצל שגיאה של גרשון בשמירה וכבש שער יפה. בית"ר חגגה את השער ושכחה לשמור בכדור חוץ פשוט, השאירה את רוקאביצה לבד, ומשם דרך סלליך ומאיר חיפה חזרה למשחק ממש עם השריקה למחצית.

במחצית השנייה בלבול עבר ל-4:4:1, ביתר נאלצה לשלוט בכדור בניגוד לתוכנית המשחק המקורית, אבל הייתה נטולת רעיונות התקפיים, לא הצליחה לייצר לחץ אמיתי על הגנת חיפה וכשפלומיין לא נמצא ביום טוב, אין לבית"ר מי שישבור הגנה ביכולת אישית.


פריי. בלבול עדיין לא הצליח לשלב אותו במערכת (דני מרון)

מרקו בלבול הצליח לייצב את מכבי חיפה מאז הגעתו והפך אותה לקבוצה שקשה לשחק נגדה. אבל כדי לעשות את קפיצת המדרגה, חיפה תהיה חייבת לגוון את משחק ההתקפה שלה. בלבול קיבל כלים איכותיים בחלון של ינואר, בדמותם של קארים פריי וירדן שועה, אבל עדיין לא הצליח לשלב אותם במערכת. היכולת של בלבול להכניס לרוטציה שועה ופריי, יחד עם איטורה ו/או פלקושצ'נקו, מה שאמור להגדיל משמעותית את היצירתיות בחלק הקדמי, כל זאת מבלי לפגוע במשחק ההגנה, יהוו את המבחן האמיתי למאמן ולקבוצה שלו עד לסיום העונה במאבק על הסגנות.

בית"ר ירושלים סובלת מבעיות דומות לאלו של חיפה רק שהיא בעלת ארגז כלים פחות איכותי בחלק הקדמי. אחרי פתיחת עונה נוראית מבחינה הגנתית, קלינגר עשה מאמצים עילאיים כדי לחזק את משחק ההגנה והצליח בכך בגדול. אבל לכל דבר יש מחיר. ההשקעה במשחק ההגנה ובמשחק מסודר, באה על חשבון החופש במשחק ההתקפה ובית"ר נראית חסרת רעיונות במשחק המסודר, מה שיוביל אותה כנראה לסיים את העונה בפלייאוף התחתון. אבל צריך תמיד לזכור ולהזכיר, שבית"ר עברה קיץ איום בו הבעלים הקודם פירק את הקבוצה, השאיר מועדון נטול בסיס ניהולי ומקצועי, הקבוצה לא עשתה הכנה, קיבלה בעלים חדש שניסה לבנות סגל ברגע האחרון ממה שנותר על המדף, החליפה מאמן באוקטובר ושוב ביצעה שינויים בינואר. במצב שנוצר, עצם הצלת המועדון מקריסה היא הישג, והמטרה לחזור לצמרת הכדורגל שלנו צריכה להיות רק לקראת העונה הבאה.


הציל את בית"ר ירושלים מקריסה. ניר קלינגר (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי