ילד טוב בקבוצה של גברים: על סיפור ההצלחה של קניקובסקי בנתניה

גבי קניקובסקי
גבי קניקובסקי | דני מרון

דרש לעזוב את רעננה, סירב לשמוע על רמלה ואחרי חצי עונה קשה, השתלט על הקישור של דראפיץ'. המסלול המיוחד של כדורגלן דתי וההבדל מחבריו לשעבר במכבי ת"א. הסיפור האמיתי

(גודל טקסט)

"גבי קניקובסקי הוא הקשר החדש. אינטנסיבי מספיק כדי לשחק גם 50-50 וגם בכנף. יש לו מהירות טובה, צעד ראשון והוא שיפר משמעותית את כמות הבעיטות ואיכות האיומים לשער. העונה שעברה בהפועל עכו נתנה לו ביטחון. הוא בלט במיוחד מתוך חוסר הכישרון שם", על הדברים הללו חתום מאמן בכיר בליגת העל והוא לא לבד. אנשי מקצוע בכדורגל הישראלי משוכנעים שקניקובסקי, בסך הכל בן 21, הוא דוגמה נהדרת להתנהלות נכונה ושהחיבור עם מכבי נתניה עוד יגשים את החזון של מי שמנווט מגיל צעיר את הקריירה של הקשר – סוכנו דודו דהאן.


זו העונה של צעירי מכבי ת"א. כולם מדברים על המושאלים שהוחזרו בלית ברירה ופרחו תחת ולאדן איביץ' או על מאוויס צ'יבוטה ששימש כקלף מיקוח בעסקת מאור קנדיל וכמובן על אליאל פרץ, מתן בלטקסה, מתן חוזז ואפילו על הדור הבא – איילון אלמוג ועדן קארצב. מאגר הכישרונות הבלתי נגמר של הצהובים אמור להחזיק אותם בטופ עוד שנים רבות ועל הדרך לעזור למי שמכבי ת"א חפצה ביקרו בעסקאות השאלה. כשהמאגר כל כך גדול, יש גם פספוסים, כמו למשל ירדן שועה – עוד אחד מהשמות המדוברים של העונה.



בלט בחוסר הכישרון בעכו (מאור אלקסלסי)


קניקובסקי נדחק הצדה מהשיח הזה. בשביל להבין למה, צריך לחזור אחורה. הוא גדל ברעננה במשפחה דתית. בעונת 2013/14 שיחק בקבוצת נערים א' שנלחמה על חייה בליגה. חיים סילבס רצה לקדם אותו לקבוצת הנוער, אבל המנהל המקצועי עמי וזאנה סירב מחשש לירידה. קבוצת הנערים הייתה אפורה וחסרת כישרון ואילו קניקובסקי עורר עניין בגדולות. במהלך העונה, אביו הודיע לאנשי רעננה שהשחקן ייכנס להסגר. בשלב הזה, נרקח טרייד – קניקובסקי קיבל את מבוקשו ועבר למכבי ת"א בתמורה לשוער עומרי גלזר ששיחק ברעננה כמושאל. 


קניקובסקי לא בלט בקבוצת הנוער המוכשרת שזכתה באליפות הליגה לנוער בעונת 2014/15 שכללה בין היתר את גלזר, חוגג, יונתן כהן, צ'יבוטה, פרץ ואחרים. שנה לאחר מכן, שנתון פחות מוכשר של הצהובים איבד את התואר למכבי חיפה. בקיץ של 2016, קיבלו במכבי ת"א את ההחלטה לוותר על חריגי גיל בקבוצת הנוער לטובת פרויקט "קבוצת הבת" ברמלה. אבל לקניקובסקי ודהאן היו תכניות אחרות. הם לא רצו "להיתקע" ברמלה והעדיפו מסלול קידום מהיר יותר שיביא גם לשחרור הכרטיס מהצהובים. קניקובסקי הושאל להפועל פ"ת.


"אתה תכיר אותי ולא תתחרט", אמר לו המאמן דאז אסף נמני. "אני מאמן של צעירים ואצלי תהיה בורג משמעותי". קניקובסקי השתכנע. למעמד החתימה הגיע עם מכנסיים קצרים, חולצת פולו והכיפה שמעטרת את ראשו. הכי רחוק מסטיגמת הכדורגלן. מספרים שאפילו הבעלים דורון גלנט הרים גבה לנוכח הילד הצנום והביישן שהיה ההחתמה הראשונה של הקבוצה באותו קיץ. ביקורת נשמעה גם מהאוהדים, אבל קניקובסקי לא אכזב. במהלך אותה עונה, למרות הקשיים, הבין גם שכדי להצליח ברמות הגבוהות יצטרך לעשות ויתורים בנושא השבת.



האנטיתזה לכדורגלן (אריאל שלום)


אחרי עונה אחת, דהאן לקח את קניקובסקי לפרויקט שלו בעכו, והשחקן עשה עוד קפיצת מדרגה, גם במספרים. הוא עלה משלושה שערים בעונה האחרונה בנוער לארבעה בלאומית ולשישה בליגת העל. "הוא היה שחקן שעושה פעולות נהדרות עד ה-16 ואז מחפש מסירה. הוא לא היה מאיים מספיק על השער", מספר אחד ממאמניו לשעבר על השינוי ומוסיף: "הוא חייל, אבל לא פראייר. בחדר ההלבשה יש שחקנים שלא יודעים איך הקול שלו נשמע, אבל עדיין נקשרים לשקט שלו. הוא יודע להנהיג בשקט".


בניגוד לשחקנים אחרים, מכבי ת"א ויתרה על קניקובסקי בשלב די מוקדם. הפועל עכו מימשה את האופציה ורכשה אותו בסכום נמוך יחסית של 350 אלף שקל. למה זה קרה? הדעות חלוקות. "היה מי שחשב שבשל הגובה וממדי הגוף הוא לא יהיה טוב מספיק כדי לשחק במכבי ת"א", טוענים בסביבת השחקן. הוא ילד טוב, לא מוחצן, לא שחצן במובן החיובי, לא "מכביסט" קלאסי ולא שיחק לפי הכללים. עליו אפשר היה לוותר ומלכתחילה, במצב שנותר זה מה שהוא רצה. הצעד השלישי בתכנית ההתקדמות היה מעבר לקבוצה גדולה יותר בליגת העל. נתניה שמה ידה על קניקובסקי הרבה לפני סיום העונה שעברה, אבל חיכתה בחשש שהבלאגן הניהולי בעכו ייפתר כדי שיהיה עם מי לסגור עסקה.


החשש היה מלווה בהרבה שיחות עם השחקן ומשפחתו. בנתניה פחדו ממחטף ובצדק. בית"ר ירושלים וגיא לוזון הפעילו לחצים כבדים, אבל קניקובסקי העדיף בסופו של דבר סביבה רגועה יותר ותומכת יותר. מבחינת אייל סגל וסלובודאן דראפיץ', קניקובסקי הובא כדבר הבא. אחד שמתאים באופן מושלם למדיניות המועדון – צעיר, יחסית לא יקר ושחקן שעם מגע הקסם של המאמנים יעשה את קפיצת המדרגה הנוספת למעמד של טופ ליגת העל. למעשה, קניקובסקי היה מטרת הרכש הראשונה והמשמעותית של נתניה הקיץ תוך ידיעה שערן לוי ודיא סבע יעזבו בשלב כזה או אחר את הקבוצה.



הדבר הבא של נתניה (דני מרון)




דראפיץ' ושי ברדה שמו לקניקובסקי מטרה – לבעוט יותר לשער, גם ובמיוחד ממרחק. במובן מסוים, גרף השיפור של נתניה בחלק השני של העונה מקביל לשיפור של השחקן עצמו. את השער הראשון שלו העונה הוא כבש ב-0:2 בסכנין. מאז, נתניה הפסידה פעמיים ב-17 משחקים בכל המסגרות. קניקובסקי הוא סגן מלך הבישולים של הקבוצה (שלושה), שלישי באיומים לשער (אחרי מלמד ובצ'יראי) ומחצית מהאיומים שלו (20 מ-41) הלכו למסגרות. כשקניקובסקי השתחרר, המשחק של נתניה הפך שוטף יותר. גם בצ'יראי הבקיע 13 מ-14 השערים שלו בכל המסגרות מאז חודש דצמבר, כשקניקובסקי קיבע את מעמדו כשחקן הרכב.


המונטנגרי הוא המוציא לפועל, אבל החלק של קניקובסקי בשינוי משמעותי לא פחות. מקבוצה תקועה שמתקשה להגיע למצבים ותלויה במצבים נייחים, נתניה חזרה להראות לחץ, אנרגיות ודינמיות שאפיינו אותה אשתקד. קניקובסקי הוא שחקן המפתח בין אם הוא מתופקד בשפיץ של היהלום או בכנף ב-4:4:2 קווים. חופש הפעולה שהוא מקבל מוחלט וההוראות ברורות – קח על עצמך ואל תפחד להיכנס לרחבה ולאיים בכל הזדמנות. מי שעוקב אחרי נתניה, יכול לראות שחקן אחר לעומת זה המהוסס של פתיחת העונה. גם איכות האיומים השתפרה פלאים. קניקובסקי מבין שבעמדה שלו וכדי להגיע למקומות שהוא רוצה – הוא חייב מספרים.


נתניה, בעונה שאחרי ערן לוי ודיא סבע, היא קבוצה שחסרה קצת רוע. הפנים שלה הן הפנים המחייכות של דראפיץ' וברדה וקצת החיוך המבויש של בצ'יראי כשהוא רץ לקהל ומסמן את תנועת הלב. אין לה מנהיג דומיננטי, אין לה את המניאק שיוביל אותה וינער אותה. קניקובסקי, אולי ההיפך מכל מה שחשבתם על שחקן הכדורגל, הוא ילד טוב בקבוצה של ילדים טובים. הוא לא מצועצע, מקועקע, מדוגם או מסתובב בבגדי מעצבים. הוא לא כוכב אינסטגרם, הוא לא מכביסט ולכן הוא לא במכבי ת"א. אבל הוא כן נמצא במקום הכי נכון עבורו בזמן הנכון עבורו. והוא השחקן הכי משמעותי של מכבי נתניה.



האוהדים התאהבו (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי