פעם היה פה שמח: על מפגשי העבר הגדולים בין הפועל לבית"ר

גוטמן ובאדיר לא יכולים לעצור את הדמעות
גוטמן ובאדיר לא יכולים לעצור את הדמעות | אדי ישראל

הערב הן יפגשו במושבה למשחק עצוב במסגרת הפלייאוף התחתון, ואין ספק שהאדומים והצהובים-שחורים מתגעגעים לעבר ומתרפקים על הנוסטלגיה: גמרי גביע עוצרי נשימה, זכיות בדאבל וגם הדרמה הגדולה של ערן זהבי

(גודל טקסט)

כבר עשור שלם שהמשחקים בין הפועל תל אביב לבית"ר ירושלים רחוקים מאור הזרקורים. מה שנחשב פעם לאחד המשחקים הגדולים בכדורגל הישראלי איבד לא מעט מהזוהר והיוקרה שלו. הפעם האחרונה בה הפועל ת"א ובית"ר ירושלים נפגשו למפגש צמרת אמיתי הייתה בעונת 2008/09.

הערב הן יפגשו במושבה למשחק די עצוב במסגרת הפלייאוף התחתון. זמן טוב כדי להיזכר בחמשת מפגשי העבר הגדולים בעשרים השנים האחרונות, משחקים שהיה בהם הכל: גמרי גביע עוצרי נשימה שהוכרעו איך לא – בפנדלים, סיפורים על דאבל אחד לכל צד וגם ערן זהבי אחד וערב שבהפועל תל אביב, בבית"ר ירושלים וגם במכבי חיפה לא ישכחו. מסע בזמן.


גרשון מול דה סילבה וטופוזאקוב (דני מרון)

הגמר שלא נגמר – עונת 1999/2000
שנה שנייה ברציפות שגמר גביע המדינה הפגיש בין הפועל תל אביב לבית"ר ירושלים. שוב דרמה אדירה, שוב פנדלים ושוב ניצחון אדום-מתוק. ב-1998/99 פנדל מוצלח של שמעון גרשון שלח את הפועל תל אביב לחגוג על רקע הסינגל: "כולם שרים, כולם רוקדים, כולם אדומים, הפועל תל אביב מחזיקת הגביע", בעוד יוסי אבוקסיס שהתחתן באותו ערב, נשאר מאוכזב.

אבל גמר הגביע בעונת 1999/00 היה אחד מגמרי הגביע הטובים שהיו כאן. הפועל של קשטן זכתה באליפות ימים ספורים קודם לכן בעוד בית"ר של אלי אוחנה עברה עונה לא פשוטה, אבל לגביע חוקים משלו. דיאן ראשוניצ'ה כבש שער נפלא בדקה ה-86 וכולם היו בטוחים שהגנת הברזל של הפועל תשמור על שער נקי, אבל בדקה ה-92 האמר הרים לרחבה והמחליף פאצ'ה התגנב ונגח לרשת, הארכה. 

הדרמה לא עצרה ובדקה ה-115 סלים טועמה קיבל מסירת אומן מהיהלום שלום תקווה וכבש בקלילות מול קורנפיין. נגמר? זהו שלא. בדקה ה-119 ויקטור פאצ'ה שוב עשה זאת ולקח את המשחק לדו קרב פנדלים.

שביט אלימלך שכבר תסכל את מכבי חיפה בחצי גמר הגביע, נבחר לשחקן העונה של מעריב, וגם בערב ה-17 במאי הוא הוכיח למה. גרשון כבש ראשון להפועל ואבוקסיס השווה, ואז השוער זינק והדף את הפנדל של גולן דרעי. בכר כבש לזכות הפועל וטרטיאק בעט לשמיים, אבל טועמה שוב החמיץ ושאנדור צימק. אחרון ניגש לכדור ראצ'וינה שכבש וקבע: הפועל תל אביב משלימה דאבל גדול. שמעון גרשון הזמין את שלום תקווה להצטרף אליו לטקס הנפת הגביע.


שמעון גרשון ושלום תקווה (עדי אבישי)

בסגנון מנצ'סטר יונייטד – עונת 2006/07
כבר בגביע הטוטו כשנפגשו הקבוצות בבלומפילד בחום של אוגוסט המשחק היה לוהט. שמעון גרשון חזר לראשונה לבלומפילד לאחר שעשה מעשה שלא ייעשה ועזב את הפועל לטובת בית"ר. אוהדי הפועל זרקו לעברו שטרות של כסף עם פרצופו. בית"ר הגיעה למשחק עם קבוצת המיליונרים של אוסבו ארדילס שפתחה עם ניצחון 1:2 על מכבי תל אביב מצמד של מיכאל זנדברג. ממול עמדה הפועל של יצחק שום, התקפית מתמיד.

הפועל עלתה ליתרון בדקה ה-38 כשהחלוץ איבן יוליץ' נגח לרשת אחרי כדור חופשי של טועמה. בית"ר נראתה מבולבלת והפועל החמיצה הזדמנויות נוספות. קורנפיין רשם משחק מצוין בין הקורות ובנוסף בלט חוסר פרגון בחלק ההתקפי של הפועל. בדקה ה-61 הבור של בית"ר העמיק כשהקשר הגנאי דרק בואטנג הורחק לאחר שספג צהוב שני.


בן שושן כובש שער ניצחון יקר (עדי אבישי)

כמאמר הקלישאה בכדורגל, מי שלא כובש – סופג. בדקה ה-84 זנדברג הרים לרחבה ועמרי אפק אקס הפועל תל אביב נגח לרשת. בית"ר לא עצרה כאן ועמוק בתוספת הזמן השלימה מהפך מדהים: פבריס פרננדס הרים כדור קרן ועמית בן שושן המחליף הצעיר שעלה עם פתיחת המחצית השנייה, קנה את עולמו עם שער ניצחון מתוק. הקהל ששרק בוז במחצית – לא היה יכול להפסיק לחגוג. בית"ר, כמובן, החזירה את כתר האליפות לראשונה מאז עונת 1997/98, עם יוסי מזרחי על הקווים כשארדילס פוטר כבר במחזור החמישי. באופן סמלי, את האליפות היא חגיגה נגד אותה הפועל תל אביב כששוב ניצחה אותה בדקה האחרונה במשחק בסיבוב השלישי (שוב 1:2).

הדאבל הראשון של בית"ר – עונת 2007/08
בית"ר פתחה את עונת 2007/08 כאלופת המדינה הגאה והמועמדת הבלתי מעורערת לזכות שוב בתואר. גיורא שפיגל הגיע כמנהל מקצועי, יצחק שום היה האיש על הקווים, ולבית"ר לא היו מתחרות. במחזור השני התארחה הקבוצה בבלומפילד נגד הפועל תל אביב של גיא לוזון שאיבדה את מרבית כוכביה שעזבו בקיץ: סלים טועמה, גילי ורמוט, אליניב ברדה ואחרים.

בית"ר פתחה את עונת 2007/08 כאלופת המדינה הגאה והמועמדת הבלתי מעורערת לזכות שוב בתואר. גיורא שפיגל הגיע כמנהל מקצועי, יצחק שום היה האיש על הקווים, ולבית"ר לא היו מתחרות. במחזור השני התארחה הקבוצה בבלומפילד נגד הפועל תל אביב של גיא לוזון שאיבדה את מרבית כוכביה שעזבו בקיץ. הפועל הובילה אבל רומולו וברק יצחקי הפכו את התוצאה והפועל שמה קץ לשבע השנים הרעות בהן לא ניצחה בבלומפילד. בסיבוב השלישי בית"ר רצתה לחגוג אליפות על חשבון הפועל בבלומפילד והקהל הצהוב-שחור הגיע מוקדם ואפילו 'פתח מנגלים' במגרש, אבל הפועל נתנה הצגה וניצחה 1:3.

בסיום העונה הקבוצות שוב נפגשו בגמר הגביע. הפועל, שהגיעה למשחק אחרי שניצחה בקושי את בית"ר שמשון מהליגה הארצית, החזיקה מעמד מול בית"ר והמשחק נקלע להארכה ואף לפנדלים. אחרי שני הפסדים שוברי לב מול הפועל, הגיעה תורם של הבית"רים לנצח בפנדלים וחשוב מכך – לזכות בדאבל ראשון בהיסטוריה. ערב מטלטל עבר על שמעון גרשון, מהפנדליסטים הבולטים בליגה בתקופתו, שחשש לבעוט. הוא כבש בפנדל מול אניימה אחרי שברוך דגו החמיץ הזדמנות להביא את הגביע להפועל. הבועט האחרון היה ראובן עובד שבעט חלש למרכז השער, קאלה הדף ושלח את הבית"רים לחגוג.


דאבל היסטורי. בית"ר ירושלים חוגגת (עדי אבישי)

אדום עולה בבלומפילד – עונת 2008/09
לאחר שתי אליפויות רצופות (דאבל ב-2007/08), בית"ר הובסה במוקדמות ליגת האלופות מול ויסלה קראקוב ואיבדה מכוחה. סבסטיאן אבראו שוחרר וגם בואטנג רצה לעזוב. הפועל ת"א מנגד חזרה להיות קבוצת צמרת אחרי שגוטמן קיבל את המושכות. הפועל השיגה 0:2 בטדי בסיבוב הראשון אחרי יום גדול של אניימה בין הקורות וצמד של סמואל יבואה, ובסיבוב השני בית"ר של עטר רצתה לנקום. המאמן העלה הרכב התקפי מאוד, בעוד בהפועל, גוטמן בחר בבן לוז שהציג מחצית ראשונה מצוינת.

הפועל ספגה שלישייה מבני יהודה רק במחזור הקודם והגיעה למשחק בחשש. דאריו פרננדס שלח בעיטה חזקה לקורה והפתיחה הייתה של בית"ר ירושלים, אלא שבהמשך הקבוצה מהבירה התפרקה. גם יום גדול של אריאל הרוש ששיחק בשער במקומו של קאלה, לא סייע. זה היה הערב של מהראן לאלה שכבש צמד נהדר. החלוץ הבקיע בדקה ה-38 אחרי מסירה של סמואל יבואה וכעבור ארבע דקות הפועל הכפילה את היתרון אחרי נגיחה של דגלאס דה סילבה.

במחצית השנייה זה כבר הפך לניצחון מוחץ. הפועל יצאה למתפרצת קטלנית בסיומה יבואה שוב פרגן ללאלה שהצטרף במהירות וכבש מול הרוש. על השער האחרון היה חתום ביבראס נאתכו שחזר לשחק לאחר מותו הטראגי של אביו, שדחק לרשת אחרי מסירת רוחב של גילי ורמוט. הפועל השיגה את אחד מניצחונותיה הגדולים ביותר על היריבה השנואה אך לא הצליחה לזכות באליפות. בבית"ר ירושלים חשבו לפטר את ראובן עטר אך המאמן נשאר, ניצח את הפועל תל אביב בסיבוב השלישי בטדי והוביל את הקבוצה לזכייה בגביע המדינה השביעי בתולדותיה, כשבית"ר מנצחת את מכבי חיפה של אלישע לוי משערים של אלבארס וברוכיאן ומונעת ממנה זכייה בדאבל.


הפועל חוגגת ניצחון מוחץ על בית"ר (דני מרון)

עונת 2009/10 – הסיום המותח איי פעם
עונת הקיזוז הידועה לשמצה יצאה לדרך. מכבי חיפה פתחה פער גדול על הפועל תל אביב של אלי גוטמן שהייתה קבוצה מצוינת, אך הפער נחתך משש נקודות לשלוש ערב פתיחת הפלייאוף, והאדומים ניצחו 0:1 בקריית אליעזר במשחק העונה משער של מהראן לאלא. במחזור ה-34 הטבלה שוב התהפכה כשמכבי תל אביב הצליחה לעצור את הפועל, ומנגד מכבי חיפה ניצחה את בית"ר ירושלים 1:2 משער מאוחר של דקל קינן. הפועל הגיעה לטדי במחזור הסיום עם סיכוי קלוש לזכות באליפות, כשמנגד מכבי חיפה הייתה צריכה בסה"כ לנצח את בני יהודה בבלומפילד כדי לזכות באליפות שנייה ברציפות.

אף אחד לא הכין אותנו לדרמה הכי גדולה בכדורגל הישראלי מאז ומעולם. בית"ר, מצידה, רצתה להילחם על הכבוד והמאמן דוד אמסלם נאלץ לבחור במערך הגנתי לאור פציעות רבות. אלא שכבר בדקה השלישית התוכניות השתבשו: גל שיש הרים מצד שמאל, עידן טל טעה בהחזרת כדור לאחור עם החזה וגילי ורמוט אמר תודה ועשה 0:1 להפועל, שבמצב העניינים הזה – אלופה. לאורך כל הדרך אוהדי שתי הקבוצות 'זיגזגו' בין המגרשים והתעדכנו מה קורה.

עמרי קנדה הורחק בדקה ה-30 אחרי הצגה של אלירן דנין ורגע לפני ההפסקה הקהל בטדי שאג אחרי שער נהדר של ברק יצחקי שמצא את המשקוף ופנימה. הדרמה המשיכה. שכטר נשלח בכדור עומק נפלא ובן יוסף הכשיל את שכטר והורחק, עשרה נגד עשרה, אלא שהפנדליסט של האדומים, השוער וינסנט אניימה, התרגש ושלח כדור גבוה מעל השער.


ערן זהבי ואביחי ידין. תמונה שווה אלף מילים (אדי ישראל)

בבלומפילד, בינתיים, בני יהודה הובילה בדקה ה-50 משער של לירוי צעירי, אלא שבדקה ה-75 השווה הבלם טשיירה ובמצב הזה כשיש תיקו בשני המגרשים – מכבי חיפה אלופה. הירוקים טיווחו שוב ושוב ושוב על השער של רן קדוש, שוערה השני של בני יהודה, אך לא הצליחו לכבוש. גם הזמן של הפועל תל אביב הלך ואזל אלא שהפועל המשיכה בכוחותיה האחרונים. בדקה ה-92 הגיע השער ההיסטורי.

הבעיטה של ורמוט נבלמה, דה סילבה ניסה להיכנס לרחבה עם הרבה כוח אבל נבלם, טיבי עשה גליץ' ומסר לאחור ואז הגיעה השורה שהפכה לפס קול ידוע מאת מאיר איינשטיין ז"ל. גילי ורמוט בעט בסיבוב, הרוש הדף ועל הריבאונד בצד ימין עט ערן זהבי שבעט מכל הלב לרשת. הפועל ת"א עלתה ליתרון בדקה ה-92 וברק יצחקי הורחק. ידין תפס את הראש כלא מאמין, אלי גוטמן נע מצד לצד ואיתי שכטר לא היה יכול לחכות לשריקת הסיום בבלומפילד.

ההמתנה עבור האדומים הייתה כמו נצח, אבל זה היה שווה את זה: עשר השנים אחרי הדאבל של תינוקות קשטן, הפועל תל אביב שוב עשתה את זה, הפעם עם כדורגל התקפי ומלהיב ודווקא במגרשה של היריבה השנואה בית"ר ירושלים. זהבי, כמובן, לא היה אז כוכב על כמו היום אלא שחקן מוכשר שחסה בצילם של איתי שכטר וגילי ורמוט. דמעות היה שם המשחק בערב הזה. דמעות של שמחה בטדי, ודמעות של עצב בבלומפילד. 15 במאי 2010, יום אותו האוהדים לא ישכחו.


וואליד באדיר ואלי גוטמן לא יכולים לעצור את הדמעות (אדי ישראל)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי