מימר: "95% משחקני הפועל חיפה שלחו לי הודעות התנצלות"

שרון מימר
שרון מימר | מאור אלקסלסי

ההתפטרות ("הקבוצה הייתה צריכה זעזוע"),הפועל ת"א ("אין לי שום דבר איתם"), 'הסכסוך' עם ורמוט ואראל ("שום דבר לא אישי"). וגם: עזיבת פלקושצ'נקו, פרשת תמאש ומערכת היחסים עם יואב כץ. ראיון מיוחד

(גודל טקסט)
כמעט שבועיים חלפו מאז החליט שרון מימר להתפטר מאימון הפועל חיפה ולקחת אחריות על מצב הקבוצה. מימר, שפתח את הקדנציה שלו בכרמל בצורה מוצלחת עם אחוזי הצלחה גבוהים ומקום כמעט מובטח בפלייאוף העליון, סיים את הפרק בחיפה עם רצף של 11 משחקים ללא ניצחון ומקום בפלייאוף התחתון כשהשיא היה ההפסד במשחקו האחרון בבית להפועל רעננה, בסיומו הוא מסר את המפתחות.


כעת, בראיון מיוחד הוא מדבר: על המשרה שנטש, היחסים עם יואב כץ, גילי ורמוט וגל אראל, גבי תמאש וגם הקריירה שלו ועתידה.


הרבה אנשים הופתעו מזה שהתפטרת, זה לא מאפיין אותך. מה גרם לך לעזוב?
"קודם כל הלכתי לא כי הרמתי ידיים, אלא כי הקבוצה צריכה זעזוע. הרגשתי שהזעזוע היחידי שיכול לעבוד פה הוא רק אם אלך. ניסיתי את כל הזעזועים ברמה של אספות קשות, שיחות אישיות וקבוצתיות והכל. בשני המחזורים האחרונים הרגשתי שהקבוצה שלי מתפרקת מנטלית וכל דבר קטן שקרה כמו החמצה או גול שספגנו הוביל את הקבוצה לנפילה שאני לא רגיל אליה וזה אף פעם לא קרה לי בקבוצה".



"לא הרמתי ידיים, הלכתי כי הקבוצה הייתה זקוקה לזעזוע (מאור אלקסלסי)


"בסופו של דבר האימונים היו טובים ולא הרגשתי שאני מאבד את השחקנים. מגיעים למגרש ומשהו נשבר בקבוצה. אחרי מחשבה של כמה שעות ושיחה עם יואב אחרי המשחק, הרגשתי שזה הדבר הנכון. להגיד אם זו החלטה טובה או לא? קשה לדעת. אני הולך עם הלב שלי בכל המקומות שהייתי. אני לא אחד שבורח מאחריות או מפחד מזה. חשוב לי להגיד שזה לא בא מהרמת ידיים כי הקבוצה לא במצב של ירידה. יכול להיות שאם אשדוד היו מנצחים ואמרתי את זה גם לצוות ואז הסכנה הייתה יותר מוחשית, לא הלכתי בגלל פחד מלרדת ליגה. הלכתי כסוג של אחריות. להשאיר את הקבוצה בליגה הייתי משאיר עם עוד נקודה אבל הרגשתי שזה לא נכון להישאר".


לאבד משרה, רגע לפני סוף העונה, שאתה יודע את מצב המאמנים בשוק זה בעצם להגיד: הסיכוי שאני מתחיל את העונה הבאה הוא קטן.
"לקחתי את זה בחשבון אבל מי שמכיר אותי יודע שהכסף זה לא מה שמוביל אותי, אלא ליהנות מכדורגל ולבוא למקום שאתה בא עם אנרגיות חיוביות ויכול להפיק מהקבוצה שלך את המקסימום. ב-90% מהזמן הרגשתי ככה, גם בתקופות הפחות טובות. בתקופה האחרונה האנרגיות לא היו מספיק טובות וזה גרם לקבוצה להיראות כפי שהיא נראתה בשני המשחקים האחרונים. הכדורגל זה הנאה עבורי לפני הכל. הכדורגל הוא דינמי וכמו שאנשים לא חשבו שאעזוב את הפועל חיפה לפני סוף העונה, או מאמן נבחרת במכבי פתח תקווה לא יסיים אותה, או רוני לוי אחרי מה שעשה בקפריסין לא יסיים עונה. אף מאמן לא חסין ואנחנו חלק מסוג של דינמיקה שנדיר שמאמנים שורדים זמן רב במקום מסוים. אני כן ארצה להיות במקום מסוים הרבה שנים".



"אנשים לא חשבו שמאמן נבחרת לא יסיים את העונה במכבי פ"ת". אלישע לוי (לירון מולדובן)


הייתה לך הזדמנות פה סוף סוף לפתוח עונה בקבוצה מסוימת וליצור המשכיות, מה שכמעט ולא קרה לך עד עכשיו. כמה זה צורב לך?
"זה הדבר הכי נורא עבורי. לבנות קבוצה ולהכיל את הדרך ועקרונות המשחק מתחילת העונה. לצערי רוב הזמן יוצא לי לבוא לקבוצות באמצע אחרי משבר ועם סגל שלא אני בניתי. בדרך כלל אתה בא לקבוצה אחרי דברים לא טובים שקורים ואתה צריך להביא תוצאות לפני דרך והדרך הופכת למשנית".


"אני מאוד רוצה להתחיל עונה וזה יעזור לי לסדר קבוצה לפי העקרונות. קרו כמה מקרים בשנים האחרונות שלא תמיד הכל היה תלוי בי. בכפר סבא אחרי חצי עונה טובה, כן התחלתי את העונה ובאמצע העונה איבדו סבלנות ופיטרו אותי למרות שהקבוצה לא הייתה בסכנת ירידה. בבית"ר השלמתי את המשימה ואפילו חתמתי בניגוד למאמנים שהיו לפניי, לעונה נוספת. קרה מה שקרה עם אלי טביב ואני לא רואה את זה כמה שקשור אליי".



מימר פתח את עונה נוספת בבית"ר ירושלים בניגוד למאמנים האחרים בתקופת טביב (דני מרון) 


"שתי העונות האחרונות אלו דברים שאני לא מבין. בפ"ת שבוע לפני מה שקרה (העימות עם משפחת לוזון), כבר ישבנו על חוזה לעונה הבאה והיה רצון של שני הצדדים להמשיך. לא המשכתי לא בגלל דברים שקשורים לכדורגל ולצערי גם לא אליי. בהפועל חיפה? אני לא יודע אם כולם יודעים אבל כבר הייתי סגור לשנתיים נוספות והוא רצה להחתים אותי. זה התמזמז לצערי וזה נגרר לתקופה הלא טובה. אולי גם יש לזה חלק בזה שהקבוצה לא נראתה כפי שנראתה, כי אם היו יודעים שאני ממשיך לעוד עונה, אולי ההתנהלות של אנשים מסביב הייתה אחרת אבל אי אפשר לדעת".



עולות שמועות על מועמדות שלך להפועל ת"א. כמה זה נכון?
"קודם כל זה לא נכון ולא ראוי לדבר על זה, כי יש שם מאמן שעושה עבודה טובה. אני לא חושב שיש פה על מה לדבר. זה לא מכובד לדבר על זה. אין מבחינתי שום דבר שקשור להפועל ת"א".


יש דמיון בין העונה הזאת לעונה שעברה בפתח תקווה. אתה מגיע באמצע העונה, גורם לשינוי, מפספס את הפלייאוף העליון ואז יש דעיכה. איך אתה מסביר?
"זה יקרה גם בעתיד כי בכדורגל אין פרופורציות. אם תיקח את השנים האלה שהחלפתי מאמנים, תראה שבכולם קידמתי את הקבוצה עובדתית. גם מקצועית וגם בטבלה. כל זה לצערי בטל כי אנשים נוטים לשכוח ושמים לעצמם מטרות קשות ולא תמיד אפשריות".


"במקרה הזה, לקחת קבוצה ממקום 13 ולהגיד שהמטרה היא פלייאוף עליון זה קצת לסטות מהפרופורציות. היו צריכים ליהנות ממה שעשיתי בקבוצות, כי בכל הקבוצות שלי שיחקו כדורגל אטרקטיבי. כמו שאמרתי, קל לשכוח את זה וללכת לכיוון הדרמה של לא השגנו פלייאוף או משהו מסוים. זה הכדורגל ובגלל זה אנחנו נוטים להחליף הרבה מאמנים ולאבד דרך".



"כל פעם שהחלפתי מאמן קידמתי את הקבוצה עובדתית" (אודי ציטיאט)


"קח את סכנין ואשדוד שהחליפו 3-4 מאמנים. אנשים חושבים שזה קל להגיע לקבוצה ולשנות אותה. אלו קבוצות שהיו מעלינו בטבלה ועובדה שהם הלכו אחורה. קח גם את פתח תקווה וקריית שמונה שהחליפו מאמנים, או בית"ר והם עדיין לא בפלייאוף העליון. הבאתי את הפועל חיפה למקום נורמלי ואולי הבעיה שלי הייתה שיצרתי ציפיות. אנחנו צוחקים אבל זה אוקסימורון. מצד אחד אני מביא את הקבוצה למקום טוב, מדברים עלינו כקבוצה שמשחקת הכי טוב אחרי מכבי, עם סגל שבתחילת השנה הוריד את הקבוצה מתחת לקו ופה אנשים מאבדים שליטה. היה איבוד פרופורציות בהפועל חיפה והיה לי חלק מזה. אי ההעפלה זו האכזבה הכי גדולה שלי כמאמן כי היינו ראויים ויכולים לעשות את זה. קיבלנו סטירה מאוד גדולה שלא התאוששנו ממנה".


אתה מסיים את המשחק מול רעננה. מה עובר בראש?
"בוא נגיד שהשיחות שלי עם יואב היו מצוינות והייתה לי עבודה טובה איתו. גם הוא ניסה להרים את השחקנים מנטלית. כשראיתי שגם זה לא עובד, אחרי רעננה התייעצתי עם הצוות אם להתפטר. הצוות לא הסכים איתי. דיברתי עם יואב והעליתי לו את המחשבה הזאת. הוא נתן לי להבין שהוא לא חושב שאני הבעיה, אבל הוא לא היה נגד הפתרון הזה. דיברנו על לקחת שעתיים לחשוב מה היה הכי נכון. אחרי שחשבתי עם עצמי, הודעתי לו בשיחה השנייה שזה הדבר הנכון. הוא ביקש 24 שעות לחשוב על זה, ואמרתי לו שזאת ההחלטה שלי. כנראה שהוא התבשל וחשב גם שזה הדבר הנכון. אם הוא היה אומר שלא? אם הייתי רואה לנכון שיש פה משהו אחר שיכול לזעזע, אולי הייתי חוזר בי, אבל לא ראיתי ולא הציעו לי זעזוע אחר".



"הסטיגמות עבור יואב כץ הם חלק מהמשחק" (דני מרון)


איך העבודה מול יואב כץ. הועלו הרבה סטיגמות.
"כמו שאמרת – הרבה סטיגמות. אם אתה מצליח להתחבר אליו בצורה נכונה הוא נוח. לדעתי הוא אוהב את הסטיגמות הללו ואת האש. בשבילו זה חלק ממשחק והוא לא מתרגש ממה שמדברים עליו. הוא מאוד מפולפל ויודע מה הוא רוצה מעצמו. לדעתי כל הדברים הללו עושים לו יותר כיף".


איך זה הרגיש כל שבוע לראות התבטאות שלו בתקשורת?
"דווקא חוץ מהשבועיים הראשונים שלי, עם המקרה של הנסיעה שלי, הוא התערב מינימלית בתקשורתית. לפי מה שאמרו לו במועדון, זה שונה ממה שהיה לפניי במועדון. לדעתי בזכות הדינמיקה הטובה בינינו. הוא יכול היה לדבר איתי פנים אל פנים ולא להעביר מסרים דרך התקשורת".


אם נתחיל לפרק את העונה של הפועל חיפה, הרגע שפגע בכם, היה המשחק מול מכבי ת"א? בו זכיתם לכ"כ הרבה מחמאות?
"בדיעבד כן. מצד שני, שבוע האימונים לפני אשדוד היה שבוע האימונים הטוב ביותר שלנו העונה וגם בצוות אמרו את זה. באנו לאשדוד וזה היה המשחק הכי גרוע שלנו העונה. משם באה נפילה. עד אז היינו 90% בפלייאוף העליון. בזמן הפנוי שלי כיום אני מתחיל לראות את כל עשרת המשחקים שלא ניצחנו ולנתח איפה טעינו ומה יכולנו לעשות אחרת. מבחינתי: "כולם טועים וטיפש מי שלא לומד מטעויות".


"ניצחון אחד היה מחזיר את הביטחון" (מאור אלקסלסי)


ומה ראית, מה הפך קבוצה שנותנת שלישיות, לקבוצה שלא מצליחה להתברג בפלייאוף העליון?
"זה מורכב. אחד הדברים שהכי השפיעו זה רף הציפיות. דיברו על שחקנים דברים חיוביים שהרימו אותם ופתאום שהלך יותר קשה, לא הצלחנו להחזיר את הדברים ולייצר ביטחון מחודש. גם כששיחקנו טוב אחרי, לא הצלחנו לנצח. ניצחון אחד היה מחזיר את הביטחון".


כואב לך שבראש אתה אומר, רק ניצחון אחד היה מספיק לי כדי להעפיל לפלייאוף העליון?
"ברור. זה משהו בלתי נתפס. אחרי הרמה שהפגנו במשך שלושה חודשים, לא יכול להיות שלא הצלחנו לנצח אפילו קבוצה אחת. לא ראיתי נפילה באימונים או שאיבדתי את השחקנים".


הלחץ חנק את השחקנים?
"קשה לי לנתח את זה. יכול להיות שזה חנק את כולנו-כמערכת. בסופו של דבר, לא הצלחנו לעצור את הסחף".



"הייתה ירידה בחלק ההתקפי". בן אז'ובל ומתן חוזז על ספסל הפועל חיפה (מאור אלקסלסי)


איפה אתה טעית? מה היית עושה אחרת?
"הרבה דברים. זו חוכמת הבדיעבד. שדברים הלכו פחות טוב, ניסיתי לשנות דברים כדי לחזור למסלול. יכול להיות שהייתי צריך להיות יותר סבלני עם שיטות ושחקנים. בחודש ינואר הייתי צריך להפוך עולמות כדי להביא חלוץ בכיר. ראיתי שיש ירידה בחלק ההתקפי. אם הייתי רך? אני לא אוהב שאומרים את זה כי רך זה מתבטל בפני שחקנים ואז יש בעיות משמעות. אני לא ראיתי את זה אצלי. אני לא דיקטטור אבל הרגשתי שאני מקבל את הכבוד מהשחקנים. השחקנים צריכים לכבד אותי ולא לפחד ממני וככה הרגשתי עד היום האחרון בהפועל חיפה. אני יכול להגיד לך שקיבלתי הודעות התנצלות מ-95% מהם, שאני זה שמשלם את המחיר ושהם מרגישים חלק גדול מאי ההצלחה".


כמה העזיבה של מקסים פלקושצ'נקו למכבי חיפה שינתה את העונה?
"אני יכול להגיד לך שכשהגעתי, עוד לפני שהעברתי את האימון הראשון, לקחתי את מקסים לשיחה ואמרתי לו שלמרות שהוא היה שחקן ספסל עד עכשיו וכמעט לא קיבל דקות, מהיום הוא מקבל ממני את המפתחות והתמיכה כל עוד הוא ייתן מעצמו. בהתחלה היה לו קשה להיכנס לקצב כי הוא לא שיחק הרבה זמן ובהמשך הוא נכנס לקצב והיה שחקן משמעותי הגנתית והתקפית. הדבר העיקרי שקרה מהעזיבה? זו הייתה מכונה משומנת שנתנה שתי רביעיות ועשרה משחקים ללא הפסד. כשאתה מוציא בורג ממכונה, גם אם הוא קטן וגם אם הוא גדול, משהו מתערער. יכול להיות שזה משהו שהקשה עליי למצוא איזון מחדש. אולי כל השינויים שעשיתי לא פגעו. בטוח יש לזה גם חלק".



"יכול להיות שהעזיבה של מקסים שהקשתה עליי למצוא איזון מחדש" (אודי ציטיאט)


כל עניין המעצר של גבריאל תמאש השפיע גם הוא?
"השפיע אנרגטית. גבי הוא לא עוד אחד: הוא מנהיג והוא מושך אש. כל המקרה שלו לא תרם והוציא אותנו ממסלול של לא לדבר על כדורגל".


הופתעתם ממה שקרה איתו?
"קודם כל הוא עשה עבירה חמורה וזה מפתיע לגבי כל אחד. לעלות על הגה ולהגיע ל-200 קמ"ש ברמת אלכוהול כזאת זו טעות גדולה וגם הוא יודע. אני יותר הופתעתי ממה שקרה אח"כ, כי כל הסיפור של מעצר הבית שלו הזוי ולא מובן. במיוחד כשראינו את הקשר של אשדוד משוחרר, אחרי פחות מיום במעצר. אני חושב שזה מוריד מהערך שלנו כמדינה. צריכים לתת לו לפחות לחזור להתעסק בכדורגל, כי לשם כך הוא בא לארץ".



גבריאל תמאש (יוני אריאלי)


הכתובת הייתה על הקיר? הרקע שלו ידוע לכולם.
"בואו לא נהיה נאיביים. אנחנו יודעים מי זה גבי תמאש ושיש לו את היתרונות והחסרונות שלו. זה לא המקרה הראשון. גם בשנה שעברה אני יודע שהיו דיבורים. בתור מאמן אני לא צריך להיות שוטר ולעקוב אחרי השחקנים שלי. זה תפקיד של מערכת, שאם יש בעיות מעבר למגרש, היא צריכה לטפל. ברוב הזמן הוא היה בסדר גמור והביא תוצאות על המגרש. כשזה דברים שעוברים גבולות, צריכים לטפל בזה. אני לא יודע על עוד מקרים שהוא עבר בהם את הגבול. אני לא הבאתי את גבי, אבל כשאתה מביא שחקן כזה ושם לו סעיפים כאלה ואחרים, אז ידעו לקראת מה נכנסים. אנחנו לא צריכים להתייפייף. מפה צריך להתנהל בצורה אחרת".


נעשו טעויות בהתנהלות מולו?
"טעויות עושים כולם. להגיד עכשיו שאתה צריך להיות שוטר ולהצמיד אומנת לשחקן שהלך לשתות? לא צריך לעשות את זה ואף מועדון לא עושה את זה. לפני כמה זמן הייתה לנו שיחה עם בעל שכול שהרצה לנו על נושא השתייה. אתה יכול לעשות את הדברים, אבל מדובר בשחקנים ואנשים בוגרים שצריכים לקחת אחריות".


היו הרבה ביקורות על חוסר שיתופם של גילי ורמוט וגל אראל.
"לפעמים בכדורגל השחקנים לוקחים החלטות מקצועיות לכיוון משהו אישי. בכל הקבוצות בליגה ממכבי ת"א ועד אשדוד, יש שחקנים שיושבים על הספסל. אף מאמן לא מושיב על הספסל שחקן שהוא חושב שיותר טוב ממישהו שעל המגרש. המאמנים רוצים להצליח. לפעמים לשחקנים נוח להסתכל על זה בצורה אישית ולפעמים יש סביבה שגורמת להם לחשוב על זה ומושכת אותם לכיוון הזה. אין לי משהו אישי נגד אף שחקן ומהשיחות שלי גם עם גילי וגם עם גל, אחרי שהלכתי, ניקינו את הדברים והם הבינו שאין לי שום דבר אישי נגד אף אחד. עובדה שכשהגיע להם לקבל את המושכות בתקופה האחרונה, הם קיבלו אותן. זה היה יותר רעשי רקע מבחוץ".



"אין לי משהו אישי נגד אף שחקן". גל אראל וגילי ורמוט (דני מרון)


למה זה צבר רעש כל כך גדול?
"כי לא ניצחנו בעשרה משחקים וצריך להוציא אנרגיות על משהו. גל אראל הוא לא עוד אחד בהפועל חיפה וגם גילי הוא שחקן מוביל בהפועל חיפה. לגבי גילי הוא פתח כמעט בכל המשחקים, אולי החלפתי אותו פעם אחת בטעות ואז נוצר אפקט שרשרת כי אחרי זה כל פעם שהוא הוחלף עשו רעש מזה. צריכים לכבד החלטות של מאמן. אין מאמן שרוצה להיכשל".


מה קרה לך מול הקהל של הפועל חיפה? זה נראה דומה למה שקרה מול הקהל של מכבי פ"ת.
"קודם כל אסור לבודד אותי מול קהל. אתה מסקר את מכבי פ"ת וגם מול אלישע לוי, היו תקופות שהיה לקהל תלונות. זה טבעי שכשיש רגעים לא טובים אז מי שעומד במוקד הוא המאמן. זו מנת חלקנו שאנחנו לא מצליחים. אני לא רואה את זה כשמשהו אישי. אם תלך לקבוצות אחרות תראה שגם שם זה קורה. גם שמכבי חיפה לא ניצחה כמה משחקים באו בתלונות. קהל מביא מחאה בצורת תלונות".



אוהדי הפועל חיפה (מאור אלקסלסי)


אתה שבע רצון מהקריירה שלך עד עכשיו?
"אני חושב שהייתי יכול להיות במקום יותר טוב ולהצליח יותר. עובדתית, שדרגתי כל קבוצה שהייתי בה. אני בטוח שיכולתי לעשות יותר טוב וחסר לי לבוא לקבוצה עם תקציב ראוי ולבנות אותה בצלמי עם כדורגל התקפי. אני חושב שאם אעשה זאת בקבוצה עם תקציב ראוי, אוכל למדוד את עצמי. לרוב הקבוצות שבאתי, באתי בזמן משבר והחלפתי ואז זה קשה לשנות. זה נראה קל מבחוץ אבל מהשטח זה לא פשוט".


אתה מודע לזה שיזכרו לך את הסוף. בבית"ר הלכת, במכבי פ"ת ובכפ"ס גם וגם בהפועל חיפה.
"צריך להפריד. גם בראשון שעבדתי זוכרים אותי לטובה, גם בית"ר אלי טביב ואני עברנו את המשברון שבגללו הלכתי ועד היום זוכרים אותי בבית"ר לטובה. במכבי פ"ת אני בטוח שגם אבי וגם עומר מעריכים את מה שעשיתי, במיוחד השנה כשרואים כמה קשה לשים את הקבוצה בפלייאוף העליון ואנחנו סיימנו במקום השביעי המכובד".



"בראשון ובבית"ר ירושלים מעריכים אותי לטובה" (לירון מולדובן)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי