בוחבוט בראיון: "בישראל מעדיפים קשרים במקום כישורים"

אבי בוחבוט
אבי בוחבוט | דני מרון

למרות שהשאיר את מ.ס אשדוד כנגד כל הסיכויים, המאמן מחפש בית חדש: "כאלה שנכשלים באופן סדרתי מקבלים הצעות מליגת העל". זלקאי שוחח איתו על ההצעה שלא הגיעה מב"ש, ההתנערות מתדמית הבובה והימים בליגות הנמוכות

קבוצות: מ.ס. אשדוד
(גודל טקסט)

אבי בוחבוט יושב בבית ומחכה. חודש עבר מאז שהמאמן הבאר שבעי הציל את מועדון ספורט אשדוד מירידת ליגה כמעט ודאית, וטרם התקבל עבורו אישור המראה ליעד חדש. מליגת העל לא זורמות ההצעות, והוא די מאוכזב מהעניין. "איך יכול להיות שמאמנים מצליחים כמוני וכמו עופר טסלפפה יושבים בבית, ומאמנים שנכשלים באופן סדרתי בכדורגל הישראלי ממשיכים לקבל קבוצות בליגת העל?", הוא שואל רטורית. "מסתבר שפה עדיין עובד העיקרון של קשרים במקום כישורים".

בוחבוט בוחן כמה הצעות. הפועל אשקלון מתעניינת בו, היו דיבורים עם בית"ר נורדיה מליגה א' ואפילו עלתה אפשרות שיאמן קבוצת נוער של מועדון גדול. מהפועל באר שבע, שהייתה יכולה לסדר לו שירות קרוב לבית, קיבל כתף קרירה. "זכותו של כל מאמן לבחור את העוזר שלו, אין לי שום בעיה עם זה", אמר בוחבוט ביום שגיא צרפתי צורף לבית האדום. "הבנתי שנותנים שם דגש על אנשי צוות שמתמחים בענייני מחשבים ותוכנות אימון מתקדמות, וזה בסדר גמור. אבל אילו היו מצרפים אותי לצוות של ברק בכר, הם לא היו מצטערים".

מבצע ההצלה שבוחבוט חתום עליו היה מדהים. זקני באר שבע משווים את הישגו של אבי למבצע ההישרדות ההירואי של ג'קי (אפללו) דקל המנוח בעונת 1984/85. כשנותרו שני מחזורים לסיום העונה, הייתה באר שבע בדרך הבטוחה לליגת המשנה, כשהיא מרוחקת חמש נקודות מחוף מבטחים. ג'קי הטריף את שלום אביטן וחבריו, באר שבע ניצחה פעמיים ועם מעט עזרה ממכבי יבנה שגברה על בית"ר תל אביב (היריבה העיקרית של ב"ש במאבק ההישרדות), נשארה בליגה, בניגוד לכל הסיכויים.


בוחן הצעות לקראת העונה הבאה, אך לא מליגת העל (דני מרון)

במחזור הסיום באר שבע אירחה את בית"ר ירושלים. דב רמלר ואלי וייצמן מחקו פיגור מוקדם וסללו את דרכו של ג'קי אל כתפי האוהדים. אותה בית"ר הייתה כעבור 34 שנים ציון דרך במסעו של בוחבוט לעבר התודעה, ותמסרו תודה בשמו לקובי רפואה והפועל תל אביב שתקעו שני מסמרים בארונה של מכבי פתח תקווה. "הרבה אנשים השוו את המבצע שלי באשדוד עם מסע ההישרדות של ג'קי דקל בהפועל באר שבע", מספר בוחבוט. "זו בהחלט מחמאה גדולה בשבילי".

מעטים האמינו שהמאמן בן ה-50 שהטיל עוגן בעיר הנמל הדרומית אחרי קדנציות מתישות בדימונה וירוחם, ישקם את הספינה האשדודית הרעועה וימנע את טביעתה. בירוחם התיידד עם צ'רלי פרץ, אקס הפועל באר שבע שמסייע לסוכן השחקנים דודו דהאן באיתור כישרונות דרומיים, ודרכו נוצר החיבור עם בן זקן.

בוחבוט לא רואה פחיתות כבוד בהדרכת קבוצות מן הליגות הנמוכות ואפילו קיבל חיזוקים מדמות מוכרת בענף. כשאשדוד אירחה את מכבי תל אביב במסגרת הליגה הסדירה, ניגש אליו מאמן האלופה שבדרך ודיסקס איתו. "הכרנו, לחצנו ידיים", משחזר בוחבוט את המפגש עם האייקון הסרבי. "איביץ' שאל אותי איפה אימנתי, עניתי שמדובר בקבוצות לא מוכרות מהליגות החובבניות, ואז הוא אמר לי 'הכי טוב להתחיל את קריירת האימון בקבוצות קטנות'. הוא נתן לי עוד כמה טיפים ועודד אותי. לקבל מ'פיגורה' כמוהו איחולי הצלחה זה לא הולך ברגל"

.
בראשית מסעו באשדוד ננעצו בו מבטים חשדניים, ראו בו מעין "בובה" שמושכים בחוטיה. היה קשה למצוא מישהו ברחוב רוגוזין שהאמין שתעודת ה"פרו"שבכיסו של המאמן גבה הקומה היא לא רק כסת"ח, ושבעצם מישהו אחר יפעיל את המנגנון. אבל בוחבוט התנער מהדימוי הבובתי, תפס מנהיגות והוכיח שיש לו את זה.


התנער מהדימוי הבובתי והוכיח שיש לו את זה. עם אוחיון (דני מרון)

בתקופתו ניפצה אשדוד כמה תקרות זכוכית. עכשיו הוא יכול לאסוף בכיף את הזכוכיות: "שלוש פעמים מחקנו פיגור והפכנו את הקערה, ניצחנו את רעננה שתמיד עשתה לנו את המוות. עשינו חמישה ניצחונות בפלייאוף התחתון, שאין דברים כאלה. לשחקנים כמו בן רייכרט שכתם הירידה דבק בו החדרתי לקופסה 'השנה אתה לא יורד'. ומתי שגיב יחזקאל נתן כאלה תצוגות? חלוץ כמוהו יכול להגיע לקבוצה גדולה, המלצתי עליו להפועל ב"ש. את ניר דוד טיפחתי באשקלון ואצלי הוא פרח באשדוד. הדברים התחברו, הרגשתי שהבאנו את הברכה, הייתה תחושה של התעלות".

עם דן ביטון היו לבוחבוט הרבה שיחות מוטיבציה: "ידעתי איך לגשת אליו ולהפיק ממנו את המקסימום, עקבתי אחריו עוד בתקופה שכיכב בנוער של הפועל באר שבע וידעתי שיש לנו אוצר ביד. בחצי העונה האחרונה דן עשה קפיצת מדרגה, ועדיין לא הציג 40 אחוז מהיכולת שלו. בשקט הוא יכול להיות ה'עומר אצילי החדש'".


"עומר אצילי החדש". דן ביטון (דני מרון)

אצל בוחבוט הרגש והאמונה מקבלים קדימות בהרכב. הוא בחור מאמין, משתדל לא להחמיץ את תפילות יום השישי בבית הכנסת. לפעמים הוא מתייצב בנתיבות ומשתטח על קברי צדיקים. "מהרגע הראשון האמנתי, ולאט לאט החדרתי את האמונה בשחקנים ובהנהלה", נזכר המושיע של אשדוד. "לג'קי בן זקן ולכול העובדים במועדון אמרתי בכל הזדמנות 'אנחנו לא יורדים!'".

אחרי הניצחון על בית"ר ירושלים בטדי, ביקש מנהג האוטובוס של הקבוצה לחשב מסלול מחדש. "נסענו לכותל המערבי והתפללנו, חזרנו מאוחר בלילה עם תחושה של התרוממות רוח. באותו לילה הייתי בטוח שנעשה את זה, שאין סרט שנרד ליגה". גם כמה ימים לפני יום הדין זנח את שיטת היהלום והגיע עם 12 משחקניו לאחוזת הקבר של הבאבא סאלי. התפילות עזרו ובמחזור הנעילה הוטבעה חותמת הכשרות להצלחתו בליגה של הגדולים.


בוחבוט. "לא הרגשתי את הגוף והתחלתי לבכות" (דני מרון)

חטאב עשה 0:1 ואחרי שהמשחק במושבה הסתיים בניצחונה של הפועל תל אביב על מכבי פתח תקווה, נכנסו באשדוד לתוספת זמן. עד שנשמעה השריקה האחרונה, כמעט יצאה לבוחבוט הנשמה. "הפועל חיפה 'הרגה' אות', איזה פייט הם נתנו נגדנו! בשניות הסיום עבר לידי דור מלול, ראיתי בעיניים שלו שהוא חדור מוטיבציה ברמות מטורפות. מלול העביר כדור רוחב, ורגל חיפאית כמעט עשתה 1:1. לא נשמתי. בתוך תוכי אמרתי 'למה דור, למה?'. ואז נשמעה השריקה. הסתכלתי למעלה, דבר ראשון הודיתי לאלוהים שהיה איתנו ברגעים הקשים, ואז לא הרגשתי את הגוף והתחלתי לבכות. זו הייתה התפרקות אדירה".

בוחבוט ממותג עתה כאיש למשימות מיוחדות, אם תרצו מחולל ניסים, והוא רשאי לראות את עצמו כמאמן לגיטימי בכל ליגה בארץ. לפני שאשדוד נפרדה ממנו ללא הסבר מניח את הדעת ("אשדוד היא משפחה, נפרדנו ברוח טובה"), הרחוב הספורטיבי ידע להעריך את תרומתו המכרעת להצלחתו של מבצע ההישרדות. "זה היה מרגש ברמות", נזכר בוחבוט, "רק מאוהדי אשדוד קיבלתי 400-300 הודעות תמיכה, אפילו אביגיל האוהדת המפורסמת של בית"ר ירושלים יצרה איתי קשר. חובבי הכדורגל האמיתיים ידעו להעריך את העבודה שלי. הם אלה שבאמת חיממו לי את הלב".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי