מקרלסן עד בניון: ההבדל בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה של רוני לוי

רוני לוי
רוני לוי | בית"ר ירושלים, רשמי

האווירה בחדר ההלבשה, יחסי הגומלין בין המנהל המקצועי למאמן והגישה כלפי השחקנים. סיכום מחנה האימון של הקבוצה מהבירה עובר, איך לא, דרך זיכרון עמום מכפר גלים. תשאלו את משה חוגג ועלי מוחמד

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

1.  השבוע תציין מכבי חיפה שלוש שנים בדיוק לטראומת רוני לוי-קרלסן. מאמן מכבי חיפה לשעבר נקלע אז למשבר גדול מול המנהל המקצועי שלו, במהלכו אפילו סילק את הנורבגי מהדשא במהלך אימון כשהוא מדבר בטלפון, בטענה לזלזול במקצוע.

 
לו היה נקלע זר שחווה את הטראומה ההיא מקרוב, למחנה האימונים של בית"ר ירושלים בפולין, אותה מאמן לוי שלוש שנים אחרי – הוא בוודאי היה מושך בכתפיו. במקום לריב עם המנהל המקצועי, רוני לוי עורך תחרות בעיטות עונשין עם יוסי בניון – האיש שעשה לפני כארבע שנים את הדרך מכפר גלים לרחוב המסגר בתל אביב כדי לשוחח ביחידות עם יענקל'ה שחר על עתידו במועדון, שבועיים לפני שאלירן עטר מצא את הלוקר שלו נעול. השניים, למי שמתקשה לזכור, הביאו בסופו של דבר גביע למכבי חיפה.

 
השורה התחתונה, רוצים לומר, היא שבניגוד לעונה שעברה, אז החלו תלונות על חדר הלבשה לא בריא שבונה גיא לוזון, לוי נע על קו התפר הדק בין מאמן שעושה שיחות רקע עם שחקנים, מתלוצץ איתם לעתים על הדשא, לכזה שכולם מכירים – מאמן שיודע להציב גבולות. במהלך המחנה, כשנראה היה שהאווירה הופכת להיות רגועה יותר, לוי פנה לשחקנים והבהיר להם שאפשר להתאמץ יותר. "בניגוד לחוויה שהוא קיבל בקדנציה האחרונה שלו במכבי חיפה, כאן זה שונה. האווירה שונה, השחקנים שונים. לא תשמע שחקן מלכלך על אנשי הצוות או מאבקי אגו בין שחקנים. כשרוני מזהה משהו, הוא עוצר את זה מיד", סיפר אחד השחקנים ממלון מיסטרל במחנה, שכלל כיאה לחוגג' מגרשי ספורט ומתקנים ברמה גבוהה.


רוני לוי עם שחקני בית"ר.  מתלוצץ אך יודע להציב גבולות (דני מרון)

ההשוואה למכבי חיפה מתבקשת בשל כמה קווים מקבילים: זו לא הייתה הקדנציה הראשונה של לוי בשתי הקבוצות, שני המועדונים התנהלו בתקציב דומה וגם רשימת השחקנים הבכירים שהגיעו בסכומי עתק מזכירה ימים אחרים. בבית"ר אומרים שבניגוד לתקופה ההיא, לוי לא צריך להתעסק ברכילות הזולה של חלק מהשחקנים בדרך לבית וגן. פתאום, אומרים בבית"ר, אף אחד לא זוכר מה קרה כאן בעידן גיא לוזון וערן לוי.

 
2.  לוי לא מבזבז זמן יקר מדי באסיפות. במהלך המחנה הוא קיים אסיפות קצרות וממוקדות מאוד, והשחקנים יצאו לאימון כדי לעבוד על השיטה והתיאום בניהם. לוי שם דגש מיוחד על כל מה שקשור למשמעת טקטית. לא בטוח שלוי גרסיה וגדי קינדה יאהבו את זה, אבל המאמן אוהב הנעת כדור ולא כדרורים מיותרים.

הטקטיקה: 4:5:1, 4:3:3, איך שלא תקראו לזה, המאמן לא שינה את השיטה במחנה. אבל יש לו שתי בעיות עיקריות שיש לשים אליהם לב – לוי אוהב קשר אחורי מהסוג הישן, אגרסיבי שרץ הרבה. כרגע, עלי מוחמד נמצא על תקן השחקן הזה. ללוי חסר עוד שחקן כזה ובשיטה שלו, הוא זקוק לעוד מתקל נהדר. השניה: הוא עדיין לא סגור על הקו ההגנתי שלו. הוא רוצה לצרף עוד מגן שמאלי למקס גרצ'קין, אבל מכבי חיפה דורשת ממנו לשלם הרבה כסף על סאן מנחם ומתן בלטקסה הוא ממש לא הפתרון האידיאלי עבורו. "טל בן חיים חוזר לכושר, אור זהבי נראה מעולה, אבל חייבים עוד בלם דומיננטי כדי לייצר תחרות של שלושה בלמים ברמה גבוהה", אמר גורם בקבוצה אתמול והוסיף: "רוני מאוד מרוצה ממה שהוא רואה. מרגישים שיש אווירה טובה, אבל כמו שטענו בעבר – אנחנו זקוקים לשני שחקנים בכירים לפחות כדי לכוון הכי גבוה שאפשר. אנחנו די מוכנים, למרות מהפכת השחקנים שהייתה כאן".


טל בן חיים. חוזר לכושר, אך בקבוצה רוצים עוד בלם (דני מרון)

בניון ולוי נפגשו כל ערב במחנה כדי לראות עוד ועוד שחקנים. המטרה הראשונה היא כמובן לצרף בלם. חלק מהמועמדים סירבו להגיע לבירה, אחרים היו יקרים מדי וכעת הם מנסים למצוא את האיזון בין הדרישות שלהם כדי לייצב, סוף סוף, את קו ההגנה.

 
3.  בחזרה למוחמד. תרצו או לא, השחקנים מעידים: הקשר מניז'ר מקבל יחס מיוחד מהצוות המקצועי. השלכה של האירועים האחרונים שהביאו אותו עד הלום? אולי, אבל לפחות על פי המחנה, נראה כי הקשר מרגיש בטוח. בניון שוחח איתו, הוא אפילו קיבל גיבוי משחקנים מסוימים בקבוצה, אבל מאחורי הקלעים עומדת תופעה לא נעימה שכדאי לשים אליה לב: לאוזנו של מוחמד הגיעו שמות של שחקנים בכירים שתמכו בו באמצעות האינסטגרם. מרשימת התומכים נעדרו כמה שחקנים ישראלי בכירים. מוחמד לא הלין על כך, אבל בסביבתו ציפו שגם הם יצטרפו למאבק המתוקשר נגד הגזענות הזועקת לשמיים. "היו כאלה שגזרו שתיקה, ולו רק כדי לא להסתבך עם חלק מהאוהדים", אמר אחד השחקנים השבוע במהלך המחנה. "אני לא חושב שזו צביעות. הם פשוט חוששים. בחדר ההלבשה הם כן מחבקים אותו. לגיטימי".


חוגג עם בניון ואוחנה. הבעלים דורש מסר חדש (דני מרון)

4.  משה חוגג הגיע למחנה הזה באיחור מאולץ, משום ששהה בחופשה פרטית עם משפחתו. הוא נחת בפולין עם פמליה מכובדת, אבל כל זה לא הפריע לו כדי להתעדכן ביחסים המורכבים עם ארגון לה פמיליה. כשהוא נמצא בפולין, ההודעות מנציגי הארגון המשיכו להגיע. חוגג ענה גם ענה ושלח מסר ברור: כל עוד לא תהיה כאן אמירה ברורה בנושא הגזענות, לא ארפה מהם. בלה פמיליה הבינו את המסר ושיגרו הודעה בניסיון לא למתוח את החבל. על חוגג זה עדיין לא מקובל. הוא דורש הודעה חדשה עם מסר חדש. אחרת, אומרים בסביבתו, יהיו לכך השלכות.

אתמול היה מי שלחש על אוזנינו, ברגע אחד ובתזמון די משעשע המקביל לאירועים בבית"ר – התבקש ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לא למתוח את החבל יותר מדי. כדי לחבור עם מרץ, הבהיר לו חבר הכנסת עיסאווי פריג', עליו להתנצל על אירועי 2000. לא עוד התנצלות עקיפה, כפי שעשתה לה פמיליה, אלא התנצלות כנה עם מסר מדויק כפי שדורש מהם חוגג. "הוא פתח את הדלת לדיאלוג עם החברה הערבית", אמר פריג' אחרי ההתנצלות הפומבית של ברק אתמול. מסר זהה של לה פמיליה, אמר לנו אתמול גורם במועדון, יכול לפתוח את הדלת לדיאלוג עם שחקן ערבי חדש.

 
בלה פמיליה ממתינים בחשש להודעה של חוגג. שם יודעים כי הודעה חד משמעית תסלול את הדרך של חוגג לעשות כראות עיניו, ללא הפגנות מיותרות. התשובות בקרוב.


אוהדי בית"ר ירושלים (יונתן זינדל/פלאש 90)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי