הלו, בלומפילד: האצטדיון קרוב להיפתח, הבעיות רחוקות מלהיפתר

אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד | אלוני מור

הקבוצות, העירייה והמשטרה עדיין דנות בשאלות שלא נענו בקשר לפתיחת הבית החדש בדרום תל אביב. המכשול הנוכחי הוא התחבורה הציבורית, אבל גם הדשא עדיין לא הונח. תמונת מצב נוכחית מהמתקן המשודרג

קבוצות: הפועל תל אביב
(גודל טקסט)

ימים נותרו עד פתיחת עונת 2019/20 בליגת העל, וככל שחולפים הימים נראה כי עיריית תל אביב תצליח – תוך מאמצים כבירים – לעמוד בתאריך היעד ולפתוח את שערי בלומפילד ב-24 באוגוסט.

בינתיים, עיריית תל אביב והקבוצות המשחקות בבלומפילד – בעיקר מכבי ת"א והפועל ת"א – מעבירות מצד לצד את האחריות למתן פיתרון תחבורתי, נוכח דרישות המשטרה לקבל פתרונות כאלה כתנאי לאישור בלומפילד לקליטת קהל.

בישיבות היערכות שהתקיימו בשבועות האחרונים לקראת פתיחתו המיוחדת של בלומפילד המחודש עלו כמה וכמה מספרי קהל אותם תתיר המשטרה לכניסה, החל מ-10,000 צופים ועד ל-20,000. בשום שלב לא עלה המספר 29,000 אלף, כמות המושבים באצטדיון, אבל המספר שעלה הכי הרבה בשיחות בין הגורמים המעורבים הוא 14,000.

הדמיית האצטדיון החדש. נראה שיעמדו בתאריך היעד (צילום הדמיה באדיבות מנספלד קהת אדריכלים)
הדמיית האצטדיון החדש. נראה שיעמדו בתאריך היעד (צילום הדמיה באדיבות מנספלד קהת אדריכלים)

מדוע 14,000? כי זו הייתה כמות הצופים של בלומפילד הישן, לפני השיפוץ, ומבחינת משטרת ישראל, לא הורחבו הפתרונות התחבורתיים מאז – ואף הורעו. כך שאם בלומפילד יהיה מוכן, עדיין לא תותר בו כניסה מסיבית, אלא מוגבלת.

יתרה מכך, כדי להתארגן במסגרת המגבלות הקיימות ולשנות אותן, התבקשה מנהלת הליגה לשבץ משחקים פחות מושכי קהל – שלא בין חמש הגדולות – במחזורי הפתיחה. ולכן, אף שבשנים האחרונות שובצו משחקים רבים בין הגדולות במחזורים הראשונים, לרוב אף במחזור הפתיחה עצמו – הפעם המינון נמוך יותר, ולמעשה בלומפילד לא יארח משחק עם פוטנציאל של 20 אלף צופים ומעלה, עד ל-23 בספטמבר, אז תארח מכבי ת"א את מכבי חיפה. מנהלת הליגה התבקשה גם לשבץ את משחקי התל אביביות במחזורי הפתיחה בשבתות, כדי לנצל את הפעילות התחבורתית המועטת בסופי השבוע, ולהימנע מצרות.

מועד השקת הקו האדום של הרכבת הקלה הוא אוקטובר 2021, ולמרות הקמת בלומפילד, לא הוכשרו – בגלל מצוקה אורבנית – מגרשי חניה חדשים סביב האצטדיון. לכן הפתרון התחבורתי היחיד בשנתיים וחצי הקרובות יהיו שאטלים המוניים, שרובם ייצאו מנמל תל אביב. בקרב הגורמים המעורבים מדברים על 200 הסעות לפחות, בשיטת מלא וסע, כדי להוביל 10,000- 11,000 צופים לבלומפילד, אך השאלה שנשאלת היא מי יממן. בסוף מאי היה מקרה דומה סביב אירוח אתלטיקו מדריד באצטדיון טדי. המשטרה הגבילה את כמות הצופים, האמרגנים ניהלו קרב מאסף מול העירייה סביב מימון השאטלים, ולבסוף העירייה הייתה זו שמימנה.

אוהדי בית
אוהדי בית"ר ירושלים נגד אתלטיקו מדריד. המשטרה דאגה לשאטלים (דני מרון)

"העירייה שפכה ים של כספים כדי לעמוד בהבטחות שלה לקבוצות על מועד הפתיחה, ולכן לא תתעקש דווקא על עניין ההסעות", אמר אתמול גורם המעורה בפרויקט בלומפילד. ההערכה היא כי אם וכאשר האצטדיון ייפתח בזמן, יהוו שלושת מחזורי הפתיחה פיילוט לאם כל הפיילוטים: המשחק בין מכבי תל אביב למכבי חיפה. עד אז ייבחנו ענייני השאטלים והבעיות הנוספות. בכל מקרה, לאור הביקוש הרב, ספק אם המשטרה תצליח לעמוד בלחץ להרחבת ההיתר כבר במחזור השני, בדרבי הקטן בין מכבי ת"א לבני יהודה.

ועוד בשורה רעה לנהגים: בשנה האחרונה עברה בוועדה האזורית לתכנון ובנייה תוכנית להפשרת השטחים המסחריים ממזרח לרחוב שלבים – בהם ממוקמים בעיקר מוסכים – להקמת אלפי יחידות דיור. כך שמי שנהג לנצל את שטחי החניה באיזור בתום יום המסחר, לא יוכל עוד לעשות זאת בעוד מספר שנים, כשהתוכנית תצא לפועל.

בינתיים, טרם הונח משטח הדשא ההיברידי שגודל במתחם באזור פארק דרום, ונכון לעכשיו קשה להעריך מתי יונח. הסיבה: לא ניתן להניח את הדשא עד שיפונו כל הכלים הכבדים, באמצעותם מתבצעות עבודות הגימור באתר. הגורם המעכב כרגע הוא התקנת שני מסכי הענק באצטדיון, עבודה שמצריכה הצבת מנופים ודוחה בינתיים את הנחת הדשא.

בלומפילד במצבו הנוכחי. המנופים דוחים את הנחת הדשא (דני מרון)
בלומפילד במצבו הנוכחי. המנופים דוחים את הנחת הדשא (דני מרון)

על פי הגורמים, קליטת דשא מוכן (אך ראשוני) אורכת כשלושה שבועות, על אף שניתן לשחק עליו כבר לאחר שבוע, והמשחק הראשון בבלומפילד יתקיים בעוד שלושה שבועות וחצי. ואם אוהדי הקבוצות התל אביביות ממש יתגעגעו לאצטדיונים בנתניה ובפתח תקווה, אז גם בדשא הזה יידרש שזרוע חורף, כך שהמשטח יהיה מושבת במהלך פגרת השזרוע, החל מ-9 ועד 30 בנובמבר.

ממכבי ת"א נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב התחייבה לתאריך פתיחת האצטדיון, התחייבות הכוללת את כל האישורים הרלוונטיים מכל הגופים האמונים על הנפקת אישורים כאלה, לרבות אישורה של תוכנית התנועה. אנו בטוחים כי ההנהלה החדשה של חברת היכלי הספורט תעמוד בכל הבטחות העירייה".

בכל מקרה, כשתסתיים סופית הבנייה ובלומפילד ייכנס לשגרת משחקים, יצטרכו גופי הביקורת לבדוק לעומק כמה באמת עלה לעירייה לעמוד בלוחות הזמנים הקשוחים שהעמידה לעצמה. כזכור, עלות הקמת האצטדיון שוערכה מלכתחילה בכ-600 מיליון שקל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי