תפור על ה-DNA של מכבי חיפה: הכירו את טיירון שרי

טיירון שרי
טיירון שרי | Dean Mouhtaropoulos/Getty Images

ההיסטוריה הירוקה מלאה במספרי 10 וירטואוזיים, והרכש האחרון, שבעבר סירב למכבי ת"א, עשוי להתעלות על רבים. אחרי שלא הגשים את חלומותיו, ענבל מנור עם סיפורו של הקשר שבחר באורח חיים מודרני ושכר גבוה בכרמל

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

ביום שני השבוע התייצב נשיא קייסריספור, ארול בדיר, מול כתבים מקומיים וחשף בפניהם שיחת וידאו שקיים עם טיירון שרי: "הוא אמר לי שזו הייתה חוויה מצוינת בשבילו והוא רוצה להישאר", טען הנשיא. "התרומה שלו הייתה חשובה ואנחנו רוצים שימשיך. הבעיה שהוא לא מוצא בתי הספר לילדים. הוא אמר לי שידבר עם אשתו והמשפחה ויחזור אליי עם תשובה סופית היום או מחר". מה הייתה התשובה אתם כבר מבינים. שלושה ימים מאוחר יותר, הוא הספיק לנחות ולסכם במכבי חיפה.

אצל שרי, המשפחה מעל הכל. בשביל לפרנס ולדאוג לעתיד משפחתו, עזב במפתיע את ק.פ.ר לטובת משכורת עתק בסין. כך שאין מה להיות מופתעים מההחלטה לא להמשיך בטורקיה אחרי עונה מוצלחת כי בתי הספר לא היו ראויים מבחינתו. שלוש שנים וחצי אחרי שדחה את ג'ורדי קרויף ופיטר בוס, הקשר ההולנדי נוחת בגיל 31 בישראל, והוא בוודאי אחד הזרים המסקרנים שהגיעו לכאן הקיץ.

כדורגל למען חיים טובים יותר
כדי להבין מה מניע את שרי ככדורגלן וכאדם, צריך לחזור לסיפור ילדותו הקשה. כשהיה בן שלוש, עזב אביו את הבית. אמו ושני אחיו הגדולים נדדו בין בתי מחסה עד שהתמקמו באנסחדה. האחים רוני וטייארק עבדו כדי להביא כסף הביתה ועל הדרך גידלו את הילד ודאגו להסיע אותו לאימוני כדורגל ולתמוך בו כשניסה להתקבל לאקדמיה של טוונטה. רוני, המבוגר ממנו בתשע שנים, שימש לו כדמות אב ולמעשה היה הגבר בבית.


"אמרו שלא אגיע לטופ, הוכחתי את ההיפך" (STR/AFP/Getty Images)

את אביו הביולוגי טיירון לא ראה מאז שזה נטש את המשפחה, אבל נוכחותו הורגשה והקשתה את החיים על המשפחה: "מדי פעם אבא ניסה למצוא אותנו, אבל היחסים עם אמא לא היו טובים. הוא רצה לראות אותה והיא לא רצתה לראות אותו. היא ברחה כדי להתחמק ממנו ולפעמים זה יצר בעיות גדולות", גולל את סיפור חייו המרתק בראיון ל"אינדיפנדנט" הבריטי. 

"המשפחה חשובה לי מאוד. כשגדלתי, לא היה לנו כלום. ידעתי שאם אהיה כדורגלן, לכולם יהיו חיים קלים וטובים יותר. ידעתי שאני חייב להצליח. זו המוטיבציה היחידה שלי", המשיך. המוטיבציה עליה הוא מדבר, הדרייב שמניע אותו, הוא להשיג כל מה שלא היה לו בילדות: יציבות, ביטחון, נוחות וכסף. כיום, הוא דואג לאמו ולאחיו, אבל גם כמובן לאשתו וילדיו.

הקשיים הפכו אותו לאדם חזק. הוא לא נשבר כשאמרו שהוא נמוך מדי (1.71), חלש פיזית, כששיחק בתפקיד שלא אהב בכנף וכשהפריצה האמיתית הגיעה בגיל יחסית מאוחר. "אף אחד לא יכול להגיד לי כלום או לשבור אותי. אף אחד לא יכול להגיד לי 'אתה נמוך' או 'אתה חרא'. כולם אמרו עליי 'הוא שחקן טוב שלא יגיע לטופ'. תמיד הוכחתי לכולם את ההיפך".


סיפור חיים מרתק. שרי (VI-Images / Contributor)

פליטת הפה של רוטן והפריצה המיוחלת
שרי לא קיבל הזדמנות בטוונטה. הוא אמנם היה חלק מהזכייה של קבוצת הנוער באליפות ב-2007, אבל לא כשחקן משמעותי. שנה לאחר מכן, חגג שוב אליפות עם קבוצת המילואים. ההופעה היחידה שלו בבוגרים הייתה כמחליף בתוספת הזמן בניצחון על ויטסה באוקטובר 2008. אחרי עונה וחצי של השאלות בקמבור וברוזנדאל מהליגה השנייה, עזב סופית וחתם באמן, גם היא מליגת המשנה.

בגיל 23, נחת לראשונה בליגה הבכירה בהולנד כשחתם בדן האח, במדיה כבש את השער השני הכי מהיר בהיסטוריה של הליגה ההולנדית עד אז – אחרי תשע שניות. שנתיים טובות שלחו אותו לתחנה הבאה – קבוצה בכירה יותר בהולנד. כרונינגן שאלה אותו עם התחייבות לרכישה. שם הגיעה הפריצה המיוחלת. שרי שעבד קשה על הגוף והתחזק, קיבל מהמאמן אדווין ואן דר לוי (כיום מאמן הנבחרת הצעירה של הולנד) את תפקיד הפליימייקר. מספר 10. המספרים השתפרו בהתאם.

שרי כבש 10 שערים בעונה הראשונה ובשנייה קפץ ל-15 ו-10 בישולים. זו הייתה עונת שיא בה נבחר לשחקן העונה של הקבוצה. רק ממפיס דפאי רשם באותה עונה יותר איומים ממנו בליגה ההולנדית. בשלהי העונה, כבש הקשר שער בבעיטה חופשית ב-1:1 מול פיינורד. על הקווים של פיינורד עמד אחד פרד רוטן, שהכיר היטב את הקשר מטוונטה. אפילו נהג לכנות אותו בחיבה "הפרחח הקטן".

"בועט כדורים חופשיים כזה יכול היה לשחק אצלנו", נפל רוטן בלשונו בסיום אותו משחק. זו הייתה ביקורת ברורה נגד ההנהלה או יותר נכון נגד המנהל הספורטיבי מרטין ואן חייל, שסירב לשלם בינואר לכרונינגן את סעיף השחרור. לטענת כלי התקשורת בהולנד, זו אחת הסיבות לכך שרוטן הודיע כבר לפני תום אותה עונה שאין בכוונתו להמשיך בפיינורד. שרי מצדו היה יותר ממוכן לצעד הבא. בתקשורת ההולנדית דווח על התעניינות מלאציו, ורדר ברמן, גלאסטראיי, פאוק סלוניקי וקבוצות מהמפרץ. הקשר נחת בסופו של דבר בלונדון. בק.פ.ר ששילמה תמורתו שני מיליון ליש"ט.


קיבל את תפקיד הפלימייקר, המספרים עלו והביקוש גבר (VI-Images / Contributor)

החלום התנפץ והכסף הגדול נכנס
זה קרה לא לפני שחוס הידינק זימן אותו למחנה אימון לפני משחקה של הולנד מול לטביה במוקדמות יורו 2016. "הזמנתי אותו כי הוא שחקן אטרקטיבי. אני עוקב אחריו במשך העונה וטוב שהוא כאן לכמה ימים. אין דבר טוב יותר משחקנים שדופקים על הדלת ומחזקים את הסגל", אמר אז הידינק, אבל כעבור כמה ימים החליט לחתוך את שרי מהסגל הסופי שטס למשחק. שרי הבין שזה הזמן להגשים חלום. ללכת למקום בו לא יוכלו עוד להתעלם ממנו – לפרמיירליג. אבל מכיוון שהצעות מהפרמיירליג לא ממש היו לו, הוא בחר בקבוצה איתה האמין שאפשר לעלות במהרה.

בצ'מפיונשיפ נתקל שרי בקצב משחק שלא הכיר ובמאמן, כריס רמזי, שהחזיר אותו לכנף. הוא גם הבין מהר מאוד שק.פ.ר תתקשה להיאבק על עלייה וזה תסכל אותו. באחד ממשחקיו הראשונים, הוחלף בדקה ה-35 כשהקבוצה פיגרה 3:0 מול פולהאם, ירד מיד לחדר ההלבשה וביצע תנועת ביטול לעבר האוהדים. הוא התנצל מיד לאחר המשחק ולא נענש. רמזי פוטר בנובמבר ובמקומו הגיע ג'ימי פלויד האסלביינק. שרי קיבל את העמדה האהובה עליו וסיים עונה מוצלחת עם 10 שערים. "בשנה הבאה אני רוצה 15", ביקש ממנו חלוץ העבר האגדי.

"הוא כוכב של קבוצה ללא כוכבים", כתב עליו ג'ף פיט ברוק באינדיפנדנט. "אבל הוא לא מרוצה, נואש לשחק בפרמיירליג ורוצה לגרור את ק.פ.ר איתו לשם". זה לא קרה. ק.פ.ר נגררה לתחתית, האסלביינק פוטר ואיאן הולואיי מונה במקומו. שרי שינה גישה. הוא דרש מההנהלה שדרוג משמעותי בחוזה חדש, אבל כשבעיצומו של המו"מ הגיעה ההצעה מגוויז'ו הנגפנג הסינית, דרש להימכר.

הולואיי שידוע בפה הגדול שלו השתולל: "הוא בן 28 וכשאתה בן 28, אתה צריך חוזה גדול מאוד. לפעמים, עדיף לשחק עם שחקנים שממש רוצים להיות בקבוצה. הוא הגיע אלינו עם תקוות גדולות שנגיע לפלייאוף, אבל אם ניתן לו חוזה חדש הוא ירגיש יותר מדי בנוח? כמה הוא רוצה את זה? בן כמה הוא יהיה בסיום החוזה? זה מה שאנחנו רוצים? הוא קיבל את ההחלטה במקומי כשביקש לעזוב. דיברנו על האפשרות שיחתום על חוזה חדש, אבל הוא שמע על סין והחליט שהוא צריך להרוויח עבור משפחתו כמה שיותר כל עוד הוא יכול. הוא רצה לעזוב".


חלם על הפרמיירליג ובסוף עזב. במדי ק.פ.ר (Ian Walton/Getty Images)

תפור על מכבי חיפה, אבל גם יוצר מבחן עם וילדסחוט
שרי נטש את חלום המקצועי בשביל לדאוג למשפחה. החוויה בסין לא הייתה מוצלחת במיוחד עבורו ובקיץ שעבר הושאל לקייסריספור. אחרי שכבש תשעה שערים ב-33 משחקי ליגה, הטורקים רצו מאוד להשאירו. גם איסטנבול בשאקשהיר, גוזטפה ודניזליספור היו בעקבותיו ואפילו דווח על אופציית חזרה לטוונטה, אבל בגיל 31, שרי חושב גם על נוחות. מכבי חיפה הציעה לו שילוב מצוין של אורח חיים מודרני ומשכורת גבוהה.

זו כמובן לא הפעם הראשונה בה שרי מוזכר כמועמד להגיע לישראל. בינואר 2016, הגיעה ההצעה המדוברת ממכבי תל אביב. ג'ורדי קרויף לחץ, פיטר בוס ניסה לשכנע, אבל שרי סירב: "לא הייתי מוכן לעבור למכבי ת"א, לא הרגשתי שסיימתי בק.פ.ר. אני לא אחד שאומר 'אני לא משחק חודשיים, אז להתראות'. ידעתי שאם אתאמן כמו שצריך, אחזור לשחק וזה מה שקרה. אני לוחם", סיפר לימים.

באנגליה הגדירו אותו כקשר עם רגל שמאל וטאצ' של מספר 10 קלאסי, אבל עם סיבולת של קשר רחבה לרחבה. הוא אוהב לשחק במרכז, אבל ורסטילי באופן יחסי ובעבר שיחק במגוון תפקידים בקישור ובהתקפה. הוא חי על חופש פעולה ושטחים, נייד, טכני, מרבה לאיים על השער מכל טווח, נחשב מומחה במצבים נייחים וסיפק מספרים מוכחים בהולנד, אנגליה וטורקיה. אם בק.פ.ר הוגדר ככוכב של קבוצה בלי כוכבים, במכבי חיפה זה יקרה הלכה למעשה.

על פניו, שרי תפור על ה-DNA של מכבי חיפה. ההיסטוריה של הירוקים מלאה ב'מספרי 10' קטנים, ערמומיים, וירטואוזיים. קוסמים. פריי שבה את לב הקהל (וחלק משחקני העבר המקיפים את הקבוצה) בניצוץ שיצא לו מהרגל. שרי אמור להיכנס לאותה משבצת. מבחינת איכות, הוא כנראה עולה על המקור. "טיפשי ככל שזה נשמע, הוא לא בנבחרת הולנד כי הוא משחק בצ'מפיונשיפ", אמר עליו בזמנו האסלביינק. "מבחינת יכולות יש לו מספיק. הוא אחד שלוקח את הכדור ומייצר, מוסיף חופש ודמיון בחלק הקדמי".

עם החתמת יאניק וילדסחוט, נכתב כאן שמכבי חיפה תצטרך לעשות את ההתאמות אליו. במשחקים באירופה ובגביע הטוטו, וילדסחוט עוד לא הוכנס לעניינים, אבל ההחתמה של שרי מעלה כעת סימן שאלה כיצד יתמרן מרקו בלבול בין הזרים שלו. איך ישלב שחקן שדורש חופש פעולה במרכז עם שחקן כנף שמתאים למערך ללא 'מספר 10'. בכלל, זה יהיה מבחן מעניין עבור המאמן. האיש שבא על חשבון ההולנדים יצטרך לדעת לתפעל קבוצה הולנדית.


שרי במדים הירוקים. תפור על ה-DNA הירוק (ספורט1)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי