יעקב שחר: "לבעלים של קבוצת כדורגל יש מחויבות לאלה שמאמינים בו"

ארז כלפון, יעקב שחר, משה חוגג
ארז כלפון, יעקב שחר, משה חוגג | עדי אבישי

לרגל פתיחת העונה, מנהלת הליגות ערכה פאנל בהשתתפות הבעלים של מכבי חיפה שאמר: "אם נעזוב, המועדונים יקרסו". בעלי בית"ר משה חוגג: "יש לי את היכולת להשפיע על ילדים ומבוגרים לראות את הכדורגל בצורה אחרת"

(גודל טקסט)

ליגת העל תצא לדרך בשבת עם משחק הפתיחה בין מכבי חיפה להפועל רעננה (17:55, שידור ישיר בספורט4), וההתרגשות בשיאה. מנהלת הליגות ערכה הבוקר (חמישי) אירוע גאלה לרגל פתיחת עונה, שכלל בין השאר פאנל מיוחד בהנחיית יו"ר ומנכ"ל הבורסה איתי בן זאב ובהשתתפות יו"ר המנהלת ארז כלפון ובעלי שתיים מקבוצות הכדורגל הגדולות בארץ: יעקב שחר ומשה חוגג.

כלפון סיפר בפתיחה על החזון והאסטרטגיה של המנהלת לאוהד הממוצע: "עשינו שינוי דרסטי, הבנו שאנחנו חייבים למלא את האצטדיונים במשפחות כי אנחנו מאבדים את כל הדור הצעיר שהיום לא מגיע למשחקים. הסיבה העיקרית היא השעות. הילד שצריך ללכת לבית ספר בבוקר והולף לישון בשעה תשע, כבר לא יאהד קבוצת כדורגל כי זה יפגוש אותו בגיל 40. המטרה היא שב-10 בלילה המשחק יסתיים, המשחקים בשבת יתחילו בשעות החורף בשלוש בצהריים כמו באנגליה. כדי שיגיעו, יהנו, יחזרו הביתה בזמן סביר. גם יהיה זמן לתת סיקור למשחק מרכזי, יהיה את הבמה והכבוד. אני לא מרוצה מכאלה שמחפשים דברים שליליים, כי יש הרבה דברים חיוביים. אם ניתן במה כזאת, הסיקור יהיה יותר גדול".

שחר הוסיף: "השנה עשינו מנוי למשפחות, למשחקים שיהיו בשעות הצהריים. זה התפתח בצורה יפה ומכרנו הרבה מנויים כאלה". בעלי מכבי חיפה המשיך ודיבר על המשמעות של להחזיק מועדון כדורגל בישראל: "הרווחים של קבוצות בעולם לא מגיעים מכרטיסים. הם מגיעים ממדיה ומחוזי פרסום שמשקיעים הרבה יותר. מה שאנחנו רואים מזה כאן בארץ יכול אולי להספיק לחודש אחד. לולא בעלים שמכניס את היד עמוק לכיס, הכדורגל הישראלי לא היה מתקיים".

כלפון.
כלפון. "יש הרבה דברים חיוביים בכדורגל הישראלי" (עדי אבישי)

"לפעמים עוברת לי בראש המחשבה למה אני צריך את זה", הודה שחר, "מכיוון שהכדורגל הוא כפוי טובה. לא אחת יש כפיות טובה משחקן כזה או אחר, מאוהדים, גם מעיתונאים. לפעמים עוסקים בדברים שלא קשורים לכדורגל, והרדיפה אחרי כותרת לא מביאה בחשבון את הנזק שזה יביא לקבוצה או לבעלים. אבל ברגע שאתה בונה מסגרת חיובית מצליחה, אתה מרגיש מחוייבות לאלה שמאמינים בך. אני מרגיש מחויבות כלפי הקהל, למרות שלא הגענו להישגים כבר כמה שנים. לצערי הרבה המסגרות התקציביות עולות משנה לשנה, וההכנסות לא עולות משנה לשנה. אבל לא חסרות דוגמאות למועדונים שאחרי שהבעלים עזב היתה מפולת. יש לנו מחויבות. אנחנו מרגישים אותה ואנחנו נשארים".

משה חוגג, שמתחיל את שנתו השנייה כבעלי בית"ר ירושלים, סיפר על תחילת דרכו: "מה שהניע אותי הוא מחויבות חברתית. אני אוהב כדורגל, חשוב ליהנות ממה שאתה עושה וזה קרוב אליי שנים. זה תחום שמאגד סביבו כמות מטורפת של אנשים. אני זוכר כילד כשגדלתי בבאר שבע, היינו מפסידים למכבי כל הזמן, וזה משליך וגורם לך לחשוב שאתה לא טוב. אני חושב שמה שאלונה עשתה בשנים האחרונות עשה הרבה טוב להרבה ילדים. היכולת להשפיע ולעזור גם לילדים וגם למבוגרים לראות את הכדורגל אחרת, זה מדבר אליי".

הביקורות כלפיו כבעלים: "מי שלא עושה לא טועה, זה משהו שכל ילד וכל אדם בוגר חייב להטמיע בראש. יש מקום שאחנו רוצים להגיע אליו בבית"ר, ואנחנו עושים תוכניות. מה שעשינו בשנה אחת הוא מרשים, הקבוצה הפכה למועדון גדול – גם שחקנים שלא רצו להגיע קודם הגיעו וזה לא רק בגלל השכר. יש טעויות, אבל אין שום דבר שלא יתלוננו עליו. גם אם הייתי מביא את מסי, היו שואלים למה לא הבאת את רונאלדו. אי אפשר לתת לזה להסיח את דעתך. מאוד ברור לי לאן אני רוצה לקחת את המועדון מבחינה מקצועית ולאן אני רוצה מבחינה תדמיתית כמועדון של עיר הבירה של מדינת ישראל".

משתתפי הפאנל.
משתתפי הפאנל. "אנחנו מרגישים את המחויבות" (עדי אבישי)

שחר סיפר על ההבדלים בין השוק כיום לשחקנים שהביא בשנות התשעים: "את רוב השחקנים הבאנו ממזרח אירופה, שהיתה בתקופה במצב קשה. אנחנו ניצלנו את זה. הבאנו שחקנים במחירים סבירים שמתאימים לעלויות בישראל. הדבר הזה נגמר כי כיום יש שם קבוצות מאוד עשירות, וגם שחקנים ממקומות אחרים באירופה נוהרים לכיוון שמשלמים יותר. הלכנו לדרום אמריקה וגם שם התחילו הכספים להיות ברמה אחרת. אפילו באפריקה המחירים עלו והדרישות של נציגי השחקנים לא תמיד במסגרות היכולת שלנו בישראל. ולכן היום קשה להביא שחקנים ואם אנחנו מסיבה כזו או אחרת מצליחים לשים יד על שחקן גדול, דיינו. אבל קשה להביא מספר שחקנים כמו בעבר".

"לא רק בישראל יש שחקנים טובים שלא מצליחים, לדוגמה איאן ראש שהיה במשך שנים מלך השערים באנגליה, עבר ליובנטוס ולא פגע. ברור שחקן שמגיע למועדון גדול נחשף לדברים שקודם לא השפיעו עליו, ואם הקבוצה הביאה שחקן מבחוץ הקהל רוצה לראות תוצאות. ולקהל אין סבלנות, הוא מתחיל להלחיץ, ואתה כשחקן מתקשה להראות את היכולת הרגילה שלך וזה לוקח זמן. לא לכל שחקן יש את היכולת הפנימית להתמודד עם זה. עלינו המועדונים למצוא את הרוגע".

חוגג סיפר על שחקני הבית: "אצלנו בבית"ר התחלתי להשקיע המון כספים במחלקת הנוער. יש לזה משמעות, יש לנו שחקן בן 16 וחצי שכבר מתאמן עם רוני והוא בהחלט שחקן לבוגרים. קלטינס נמכר לבאר שבע וראינו את התגובה של הקהל, ככה שזה מעבר למספרים. אפשר לראות את המחויבות שיש לשחקן כזה ומה שזה מסמל. אנחנו נשמח לראות כמות גדולה של שחקנים שמגיעים מהנוער. את מיכאל אוחנה רכשתי בשני מליון יורו על חצי כרטיס, וזה היה שחקן שהיה במחלקת הנוער של בית"ר. אם היו נותנים לו אז 300 אלף שקל, לא הייתי צריך לשלם עליו היום 8 מליון שקל. הסבלנות מרה אך פירותיה מתוקים".

חוגג.
חוגג. "אם הייתי מביא את מסי, היו אומרים למה לא הבאת את רונאלדו" (עדי אבישי)

שחר שפך אור על עוד הבדל מרכזי בין הכדורגל הישראלי לאירופי: "יש ערים באירופה שמספר התושבים שלהם דומה לכל מדינת ישראל. ניקח את הגרעין שממנו שואבים את השחקנים, יש שישה שבעה מיליון תושבים. זה מספר של עיר בחו"ל שיש לה שתי קבוצות, אולי עוד אחת בליגה נמוכה. אצלנו זה שישה מיליון על כמה ליגות. ברור שבמליונים רבים בחו"ל אפשר להוציא יותר טאלנטים. אתה יודע כמה מגרשי כדורגל יש בהולנד? יש מאות. ברור שכשיש תשתיות יש יותר משתתפים ויותר משחקים. היום חסר את מה שהי פעם, אז כולם היו משחקים ברחובות והיום כולם בבתים. אם היו תשתיות מתאימות יש להניח שחלק מהם היו יוצאים לשחק ואז היה קל למצוא מתוכם גם שחקנים מוכשרים. לכולנו יש מחקלות נוער וכולנו מוציאים הרבה כסף כדי להשקיע בשחקנים הללו".

ארז כלפון התייחס לחסות שהליגה מקבל מהבורסה והאם יהיה ניתן להנפיק קבוצות כפי שעושים במקומות נוספים בעולם: "אני מאמין, אמנם זה נראה חלום, שקבוצות גדולות שיש להן קהל אוהדים גדול, אם יצליחו במסגרות אירופאיות וכתוצאה מכך יגיעו למחזור כלכלי יותר גדול, ובעוד כמה שנים נגיע לשם, יש אפשרות שהקבוצות יוכלו להנפיק את עצמן גם בבורסה".

שחר היה פסימי יותר: "כדי להנפיק צריך יותר מקבוצת כדורגל. גם מגרשי הכדורגל שאנחנו מאמנים בהם את הנוער שייכים לעירייה. אני לא בא לבורסה כשאין לי בשר. אני צריך משהו כדי למכור לציבור ולהיסחר בבורסה. אני חשוב שזה רחוק, הייתי שמח אם היה אפשר לעשות את זה אבל זה עדיין לא כאן".

שחר עם בעלי קריית שמונה איזי שרצקי.
שחר עם בעלי קריית שמונה איזי שרצקי. "לכולנו מחלקות נוער וכולנו מוציאים הרבה כסף" (עדי אבישי)

חוגג הוסיף: "אני מאוד בעד, יש המון כיוונים. בבית"ר מדברים על כמות המנוייים, אתמול שברנו שיא מועדון במכירת מנויים. מצד שני, אנחנו הכי מעט מהקבוצות הגדולות. יש לנו כרטיס בית"ריסט, שם יש אוהדים שמשלמים סכום קבוע כל חודש. נושא הבעלים מאוד מורכב. מצד אחד אני הבעלים, אני מוציא את הכסף מהכיס. מצד שני אין בנאדם שיכול להיות לבד בעלים של קבוצה ששייכת לאוהדים. היכולת של אוהדים להשתתף היא המון. יש מודלים שאפשר לעשות".

"מה קורה לחברה בבורסה שכל כמה שנים מפסידה הרבה כסף? סוגרים אותה", אמר שחר, "קבוצת כדורגל בישראל, ואני מתייחס לקבוצות הגדולות כמו מכבי חיפה, מכבי ת"א, בית"ר ירושלים – אנחנו מזרימים מהכיס של הבעלים ים של כסף כל שנה. אנחנו לא חייבים לאף שחקן כלום, אני 27 שנה לא החסרתי אף תשלום לאף שחקן. אז יש הצעה לשתף את האוהדים ב-30%. הם גם ישתתפו בהפסדים?".

האחריות של הבעלים בהצלחה של הקבוצה: "אני יכול לעשות הכל בקבוצה, אבל את הפנדל אני לא בועט. אם שחקן שעלה שני מיליון בעט אותו החוצה ואני לא באירופה, לא יועילו כל התוכניות. נאמר שקבוצות שישתתפו באירופה יכניסו כספים, אבל השיטות החדשות מקשות על זה ובעתיד יהיה קשה הרבה יותר להשתתף באירופה. בתוכניות של אופ"א נותנים יותר ויותר מקומות קבועים כל שנה, ולכן התחרות של מדינות כמו ישראל מצטמצמת כי יש מעט מקומות שנגיע אליהם. אתה רוצה להתחזק ומשקיע הרבה כסף כדי להביא שחקן ואתה נשאר אחר כך עם חוב כי הוא לא רוצה לבוא לשנה ואז לא עונה על הציפיות, וזה לא מכוונות רעות. אנחנו מביאים שחקנים כי אנחנו מאמינים שהם שחקנים טובים".

שחר.
שחר. "אני יכול לעשות הכל בקבוצה, אבל את הפנדל לא אני בועט" (עיד אבישי)

"יש דימיון בין עולם העסקים לכדורגל. כשאתה מוכר רכב, הלקוח מבקש הנחה. כשאני מוכר שחקן, אני מבקש הנחה. עצם העובדה שאנחנו יושבים ומדברים פה מראה כמה הנושא חשוב. כולנו משתדלים, גם מנהלת וגם בקבוצות, לעשות הכל כדי שרמת האלימות במגרשים תרד לאפס, שנוכל להביא כמה שיותר צופים ליציעים, ושמגרש הכדורגל יהיה חוויה לבוא ולהשתתף. אני יכול לספר סיפור מצחיק – כשבאתי למכבי חיפה מכרו הרבה כרטיסים נגד מכבי ת"א, והמשטרה סגרה את האצטדיון ו-3,000 אוהדים נשארו בחוץ. ראיתי שמכרו 18,000 כרטיסים והיו רק 15,000 מקומות. חינכנו את הקהל לא להגיע ברגע האחרון, וסימנו את המושבים – מה שלא היה לפני כן. כל אמצעי המיגון והמצלמות, היום לא פשוט להיות שובב במגרש כדורגל. מיד מתבייתים עליך ומשם אתה למעצר. אנחנו מחנכים את הילדים בקבוצות הנוער, הפעילויות שעשינו הקטינו את המריבות".

כלפון סיים: "למרות שמדי פעם נוהגים להדגיש בעיות בין קבוצות, בין ישיבות המנהלת רואים את טובת הכדורגל הישראלי. פורשים ומביאים תוכניות יחד עם אנשי המנהלת, מביאים תוכניות לקידום הכדורגל. אני יכול להגיד שכולם בסופו של דבר באים באינטרס איך לקדם את הכדורגל. זאת המטרה של כולם וזה מה שקורה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי