אדון לגורלו: טרנט סיינסבורי מגיע למכבי חיפה רעב לאתגר חדש

טרנט סיינסבורי
טרנט סיינסבורי | Robert Cianflone/Getty Images

הוא לבש את מדי אינטר, שיחק בליגת האלופות עם איינדהובן והוביל את נבחרתו למונדיאל - אז מה הוביל את הבלם האוסטרלי המצטיין לנסות לעזור לבלבול להחזיר את הירוקים לצמרת בישראל? מיכאל יוכין מסביר

(גודל טקסט)

אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחת פרויקט הוא האמונה של אנשי הצוות. האם שחקני מכבי חיפה סבורים שאפשר לחולל את המפנה המיוחל? החתמתו של טרנט סיינסבורי מלמדת כי לפחות חברו לנבחרת אוסטרליה, ניקיטה רוקאביציה, אופטימי. רק המלצה חמה מצד האוסטרלי שמכיר את המועדון מבפנים עשויה היתה לשכנע את הבלם בן ה-27 להגיע לכרמל בדמותו מקבלים הירוקים חיזוק משמעותי מאוד לעורף.

מדובר בשחקן עם ניסיון בינלאומי עשיר, גם אם העובדה כי ברזומה שלו מופיעות קדנציות במועדוני פאר כמו אינטר ואיינדהובן מחמיאה לו יתר על המידה. הוא לא שייך לרמות הגבוהות ביותר, אך גם לא שחקן בינוני שצריך לחפש פרנסה בליגת העל בשיא הקריירה. האמת נמצאת באמצע, ומבחינת מכבי חיפה זה בהחלט מצוין. בהשוואה לפתרונות הקודמים, זהו ללא שדרוג. לא כל יום נוחת בישראל שחקן שהיה שחקן הרכב נבחרתו במונדיאל, ענד את סרט הקפטן שלה ונחשב לאחד הכוכבים הבולטים במולדתו.

על זרועו של סיינסבורי מופיע הקעקוע: "I am the master of my own fate", כלומר "אני אדון לגורלי". זו השקפת עולמו, והוא משתדל לפעול לפיה. אם בחר להגיע למכבי חיפה, פירוש הדבר הוא שהוא שקל את האלטרנטיבות והעדיף דווקא את המועדון של יעקב שחר. ייתכן שזה מתאים לו בעיקר מבחינת סגנון חיים, כי – כמעט כמו כל אוסטרלי – הוא מאוהב בים. את ילדותו הוא בילה על החוף במערב אוסטרליה, ולאחר מכן, כאשר כיכב בסנטרל קוסט מרינרס בתחילת העשור, התגורר בעיירה השלווה גוספורד, מעט צפונית לסידני. "אני לא אוהב המולה. מתאים לי חיים בקצב איטי", הוא אמר פעם. לא יהיה קשה למצוא באיזור חיפה בית שיענה על ההגדרה.

סיינסבורי.
סיינסבורי. "מתאים לי חיים בקצב איטי" (Chris Hyde/Getty Images)

התקופה בסנטרל קוסט מרינרס היתה טובה אליו מכל הבחינות. שם הוא צמח והשתדרג ככדורגלן וביסס את מעמדו כאחד הבלמים הטובים באוסטרליה. שם הוא פגש את אישתו אליסה – הבת של מאמנו גרג ארנולד, אשר היה לפי וידויו האחרון שידע על הרומן. שם הוא גם זכה באליפות ב-2013, וקיבל זימון ראשון לנבחרת. אלא שהיו לו גם חלומות גדולים הרבה יותר. סיינסבורי הצהיר פומבית על רצונו לשחק באירופה, להגיע לליגת האלופות וליטול חלק במונדיאל. בשנים שחלפו מאז הוא עמד בכל היעדים, למרות המכשולים אשר חלקם כלל לא היו תלויים בו.

כי הרי יש אירוניה גדולה מאוד כאשר אדם שמקעקע על זרועו כי הוא "אדון לגורלו" נופל קורבן לאחת הפציעות הביזאריות בתולדות הכדורגל. כבר במשחק הבכורה שלו במדי זוולה ההולנדית, בפברואר 2014, הוא נתקל בממטרה שלא היתה מותקנת כראוי, נפצע קשה בברכו, סיים את העונה – וגם הנסיעה לגביע העולם בברזיל נמנעה ממנו. הבלם שקל לתבוע את אוטרכט, אשר באיצטדיונה התרחש המחדל, והביע זעם עצום על כך שאיש אפילו לא טרח להתנצל בפניו, אבל התגבר על המכה באופן מעורר הערכה. כבר באוגוסט הוא היה שוב על המגרש, וסייע לזוולה לשמור על רשת נקיה מול אייאקס בסופר-קאפ ההולנדי בדרך לתואר היסטורי. הוא עצר את ארקדיוש מיליק וזכה לשבחים בתקשורת ההולנדית.

ההצלחה בהולנד סייעה לו לתקוע יתד גם בהרכב אוסטרליה, ובתחילת 2015 חגג סיינסבורי את אחד ההישגים החשובים בקריירה – זכיה באליפות אסיה. האוסטרלים הציגו יכולת הגנתית משובחת לאורך הטורניר, ושם נוצרה ההתעניינות הראשונית של מועדונים סיניים בהחתמתו. סיינסבורי סירב תחילה לשכר עתק כי רצה להמשיך להתקדם מקצועית באירופה, אך שינה את דעתו בחלוף שנה. הוא הבין ששחקן בסדר גודל שלו לא צריך לסרב בעקביות לשכר שעולה על מיליון יורו לשנה, והגיע לשורות ג'יאנגסו סונינג. בדיעבד, המעבר הזה פתח עבורו דלתות לא צפויות, כי הקונצרן ששולט במועדון רכש גם את אינטר.

מארק ואן בומל. אהב לעבוד איתו (AFP)
מארק ואן בומל. אהב לעבוד איתו (AFP)

העיתוי היה מופלא עבור האוסטרלי, כי בשלב זה אף קיבלה הליגה הסינית החלטה לצמצם את מספר הזרים מחמישה לשלושה. לג'אנגסו לפתע לא היה מה לעשות איתו, אבל מאמן אינטר סטפאנו פיולי התבקש לצפות בביצועיו והסכים להחתימו בהשאלה על תקן גיבוי. ואולי סיינסבורי לא מתאים ברמתו למועדון צמרת באיטליה, ושיחק רק 17 דקות בסן סירו, אבל הניסיון שצבר באימונים בהחלט תרם לו – וגם קורות החיים השתדרגו. אחרי הכל, הספסל של אינטר עדיף את ההרכב של זוולה מבחינת המעסיקים העתידיים ומבחינת האוהדים במולדת.

ובכל הקשור לנבחרת, סיינסבורי עשה חיים משוגעים. הוא כיכב בכל 3 המשחקים בגביע הקונפדרציות ברוסיה בקיץ 2017, הפך לאחד השחקנים הדומיננטיים בחדר ההלבשה ולקראת גביע העולם בקיץ שעבר כבר היה סגן הקפטן. כאשר מילה ידינאק הפצוע נעדר ממשחק ההכנה מול צ'כיה, קיבל סיינסבורי את הסרט. בטורניר עצמו ידינאק כבר היה כשיר, אבל סיינסבורי לא הודאג מכך. הוא היה הבאנקר בעורף מבחינת המאמן ההולנדי ברט ואן מרווייק, ועשה עבודה טובה במיוחד מול אנטואן גריזמן במשחק הראשון נגד צרפת, גם אם הוא הסתיים בהפסד 2:1 והאוסטרלים הודחו בסופו של דבר עם נקודה אחת בלבד.

הטורניר החיובי פתח עבור סיינסבורי גם הזדמנות מצוינת נוספת, כי מארק ואן בומל – חתנו של ואן מרווייק ועוזרו במונדיאל – התמנה למאמן איינדהובן. קשר העבר ההולנדי אהב לעבוד עם האוסטרלי וניצל את העובדה כי היה שחקן חופשי אחרי ששוחרר מסין כדי להחתימו. "טרנט לא היה אמור להיות שחקן הרכב, אבל באיינדהובן ראו בו גיבוי מנוסה וטוב", אומר העיתונאי חרט בקרס.

מול איקרדי במדי איינדהובן. קלקל לאקסית את העונה (MARCO BERTORELLO/AFP/Getty Images)
מול איקרדי במדי איינדהובן. קלקל לאקסית את העונה (MARCO BERTORELLO/AFP/Getty Images)

ואכן, סיינסבורי לא צבר דקות משחק רבות יותר בעונה שעברה – הוא שותף בחמישה משחקי ליגה בלבד. עם זאת, הוא הספיק ליטול חלק פעיל בליגת האלופות וכך לסמן "וי" על הגשמת חלום מתוק חדש. באופן משעשע, שתי הופעותיו קילקלו את העונה האירופית דווקא לאקסית אינטר. תחילה נכנס סיינסבורי כמחליף בקרב נגד טוטנהאם בוומבלי, והכדור של הארי קיין פגע בו בדרכו לרשת כדי להעניק ניצחון לתרנגולים. הנקודות האלה היו חשובות עבור טוטנהאם, שהיתה זקוקה במחזור האחרון לתוצאה לא פחות טובה מהנראזורי כדי להמשיך לשמינית הגמר. הלונדונים סיימו בתיקו בקאמפ נואו נגד ברצלונה, ולכן אינטר היתה אמורה לעלות לו היתה מנצחת בסן סירו את איינדהובן. מי הפריע לה? סיינסבורי סיפק הצגה נהדרת בתיקו 1:1, ושלח את מאורו איקארדי ולוצ'אנו ספאלטי לליגה האירופית.

ההצטיינות ברגעים הגדולים – במונדיאל ובליגת האלופות – לא מפתיעה אם מקשיבים לארולנד. המאמן והחם קיבל לא פעם דיווחים מעמיתיו על כך שהבלם אדיש מדי ולא לוקח את מקצוע הכדורגל ברצינות. זו היתה, למשל, דעתו של הולגר אוסייק הגרמני שפגש אותו בנבחרת בתחילת דרכו. "טרנט לא אדיש אלא נינוח. הוא רציני, אבל רגוע. הוא צריך שידחפו אותו קדימה וידרבנו אותו. הוא זקוק לאתגרים גדולים. ככל שהאתגר משמעותי יותר, כך הוא יעשה מאמץ גדול יותר", אמר ארנולד. השאלה היא, לפיכך, אם מאבק האליפות האפשרי עם מכבי חיפה ייחשב לאתגר אמיתי עבור סיינסבורי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי