מתבלבל ונופל: הקריירה של ערן לוי עלולה להסתיים בטעם רע

ערן לוי
ערן לוי | אודי ציטיאט

בזכות עונה חלומית בנתניה הוא קיבל הצעה לחוזה חדש ואפילו שיחק בנבחרת, אך סדרת טעויות הובילה לסיום דרכו, גם בבית"ר ובקטמון הוא לא מצא את עצמו והצעה מליגה א' הוא דחה. כעת, דבר אחד בטוח: קבוצה עוד אין לו

קבוצות: מכבי נתניה
(גודל טקסט)

עונת 2017/18 הייתה חלומית עבור ערן לוי. עשרה שערים ו-12 בישולים במדי מכבי נתניה, פעולות וירטואוזיות שגרמו לצופים לחפש את נתניה על מסך הטלוויזיה, והשיא – מחצית היסטורית, בגיל 33, במדי נבחרת ישראל מול רומניה – המחצית המרעננת של הנבחרת זה שנים.

זה היה כאמור לפני יותר משנה. בעוד שבועיים ייסגר חלון ההעברות בישראל, וללוי אין קבוצה. אין גם הצעות. לוי נמצא בצומת הכי מסוכן בחיים שלו -צומת שאם לא יפנה בו נכון, או סתם יישאר תקוע, עלול להביא לחיסול הקריירה שלו. איך דבר כזה קורה? כנראה שבשביל זה צריך לקרוא לך ערן לוי.

דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד
לוי שיחק בקריירה שלו ב-11 קבוצות, לפעמים בשתי קדנציות. היכולת שלו לשרוד באותו מקום לא הייתה מהתכונות הבולטות אצלו, אבל בין 2013 ל-2018 הוא היה בקבוצה אחת, שאיתה הוא מזוהה יותר מכל – מכבי נתניה. אבל משכבש אותה, ואת לבבות אלפי אוהדיה, זז אצלו משהו.

חודשיים לפני סיום עונת 2017/18 התייצב לוי אצל המנכ"ל ניב גולדשטיין וביקש לפתוח את חוזהו. במכבי נתניה הרוויח לוי 120 אלף דולר בעונה, לא כולל בונוסים על הישגים קבוצתיים. דרש חוזה פיקס – קיבל. ההתאמות נעשו בגלל ערכו הסגולי. לוי שרד כמה מאמנים במכבי נתניה, ירד ועלה ליגה, ובעונה הזו היה השחקן הבולט בליגה, למרות הלעג המזמזם תמידית על חזותו העגלגלה.


למרות הלעג התמידי, הוא היה השחקן הבולט בליגה (אריאל שלום)

במחצית השנייה של העונה הוא כבר חוזר על ידי יואב כץ מהפועל חיפה והאחים ניסנוב מהפועל ת"א, במקביל לזימון לנבחרת. "ערן לוי התבלבל" היה משפט שחזר אצל כל מי שדיברנו איתו לטובת הכתבה הזו. לוי לא ידע כי הבעלים של מכבי נתניה, אייל סגל, אמר בכמה הזדמנויות כי הוא ראוי לחוזה לכל החיים במכבי נתניה, ולכן דרש רק חוזה רב שנתי ושיפור בשכר. קשה לומר שבנתניה דחו אותו על הסף. להפך. המאמן סלובודאן דראפיץ' לחץ על ראשי המועדון לשכור ללוי דירה. האור הירוק להחתמת לוי לחוזה רב שנתי כבר ניתן.

אלא שאז הגיע הניצחון 1:4 על בית"ר ירושלים. לוי בישל שני שערים במשחק המופלא הזה, ובעוד אוהדי ובעלי מכבי נתניה חוגגים, התייצב לוי מול המצלמות והכריז: "אם נתניה חושבים שאשאר בכל מחיר, הם טועים". במכבי נתניה נדהמו. סגל החליט באותו רגע להתעלם מלוי לחלוטין. דראפיץ' הפציר בבעלים להיפגש עמו כדי לטהר את האווירה, ובפגישה הבהיר סגל ללוי: "מה שקרה לא יכול לקרות שוב. לשחקן בקבוצה אסור להתנהל כך. האירוע הבא שיקרה איתך, יהיה האחרון שלך במכבי נתניה". לוי קיבל את הדברים, אך התקשה כנראה להפנים. אחד ממאמניו בעבר אמר עליו: "כמה שהוא בחור מדהים מחוץ למגרש, במגרש הוא חיה רעה".

דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד?
"הרבה יותר מזה".

הקש האחרון של דראפיץ'
לקראת פתיחת עונת 2018/19 יצאה מכבי נתניה למחנה אימונים בהונגריה, שם תקף לוי בצורה מילולית את הרכש הצעיר מחיפה, יניב בריק, וסירב להירגע. דראפיץ' הרחיק אותו מהאימון, ולוי, שהתנצל על התנהגותו, לא נכלל בהרכב במשחק האימון למחרת, וגם כאשר עלה לשחק, הפגין חוסר חשק בולט. בתרגילי השחרור שלאחר סיום המשחק הוא החליט על דעת עצמו לפרוש לחדר ההלבשה. מאמן הכושר יניב מדר ניגש לקרוא לו, אך לוי הוציא קיטור על דראפיץ' וסירב לחזור. מבחינת דראפיץ' זה היה הקש ששבר את גב הגמל.

דווקא סגל עוד ביקש לתת לעתיד של לוי צ'אנס נוסף, אך השחקן כבר העביר מסר לאוהדים שהסיפור שלו בנתניה הסתיים. "זה נקרא מנגנון הרס עצמי", אומרים היום בנתניה. בדיעבד, כמובן. למרות המסרים, לוי ביקש להיפגש שוב עם סגל ודרש כי הפגישה תתקיים יום למחרת משחק גביע הטוטו מול מכבי חיפה, בו נכנס כמחליף וכבש שער בדקה האחרונה. בפגישה נכחו גם המנכ"ל גולדשטיין והמאמנים דראפיץ' ושי ברדה. לוי הגיע טעון והתקשה לקבל את דברי התוכחה. כשהגיע תורו של סגל, הטיח בו לוי: "ממך אני לא רוצה לשמוע". זה הספיק לדראפיץ': "אני לא סומך עליך יותר ואני לא רוצה אותך בקבוצה שלי". "אם כך", ענה לוי, "לעולם לא ארצה להיות יותר במכבי נתניה".


גם לדראפיץ' נשבר בשלב מסוים (אודי ציטיאט)

בימים הבאים ניסה גולדשטיין למצוא ללוי קבוצה שתיקח על עצמה את עלות שכרו. הקשרים שנוצרו בין גולדשטיין ליו"ר בית"ר ירושלים אלי אוחנה עשו את שלהם, והבעלים החדש של בית"ר, משה חוגג, הוכנס לסוד העניינים. המאמן גיא לוזון סירב תחילה לקלוט את לוי, אבל לאחר מכן קיבל את ההנחתה. סוכם כי לוי ישחק בבית"ר, תמורת שכר זהה – קצת למעלה מ-40 אלף שקל בחודש. נטו.

בשבעת המחזורים של לוזון בקבוצה, לוי פתח רק פעם אחת בהרכב ובשאר הפעמים שולב כמחליף. ערב המחזור השביעי, לפני המשחק מול אשדוד, טען לוזון פומבית כי אחוזי השומן של לוי גבוהים מהנדרש והחליט שלא לכלול אותו בסגל. זה היה משחקו האחרון של לוזון בקבוצה.

לבית"ר הובא מהפועל חיפה ניר קלינגר. לוי לא היה זר לו – הוא היה זה שהביא את השחקן ממכבי חיפה למכבי ת"א בעונת 2004/5, וזה שהביא אותו מאשקלון להפועל ב"ש בעונת 2010/11. הוא גם היה זה ששחרר אותו משם. גם קלינגר לא אהב את העובדה שלוי חצה את רף 100 הקילוגרמים והטיל על תזונאי המועדון לקחת את השחקן כפרויקט. "מי שלא יהיה בסטנדרט לא יוכל לשחק", אמר לבוסים שלו.

קלינגר ניסה לטפל בלוי בכפפות של משי. אצלו כבר פתח בהרכב בשלושה משחקים, וכשנודע לו כי הוא מצפה להולדת בן בכור, שחרר אותו מאסיפות כדי לאפשר לו לתמוך בבת זוגו. אבל אז חזר לוי על אותה טעות שהוציאה את ראשי מכבי נתניה מכליהם – הוא התראיין. "אם לא אהיה שחקן מוביל בבית"ר, לא אשאר", אמר. העניין הרתיח את ראשי המועדון, שהחליטו לחתוך. קלינגר מיהר להפוך את לוי לשחקן משנה, ולעובדה כי הפך מהשחקן הטוב בישראל לשחקן ספסל בבית"ר ירושלים היו השלכות גם על התנהגותו. לחובתו של לוי נרשמו מספר תקריות, כמעט עם כל השחקנים הבכירים בקבוצה. "הוא השתגע מזה שהוא לא מלך חדר ההלבשה", סיפרו השבוע בבית"ר. ואז, אחרי אחד האימונים בבית וגן, פנה קלינגר ללוי והודיע לו: "אני לא בונה עליך".


קלינגר ולוי. מספר תקריות והדרך אל מחוץ לתוכניות הייתה קצרה (דני מרון)

יורד ללאומית
על לוי מספרים שהוא לעולם לא יהיה פסיבי ולא יחכה להצעה הבאה. אם צריך, הוא יפנה לקבוצות. כך היה כשפגש בינואר את אייל סגל, ביוזמתו, מתוך רצון לשוב למכבי נתניה, בתום חצי שנה בלבד בבית וגן. "לא אוכל לחוות אותך פעם נוספת", הבהיר סגל. אבל אז, ביום ירושלמי סגרירי, נקלע שי אהרון, המנהל המקצועי בהפועל קטמון ירושלים, להיכל הפיס הצמד לאצטדיון טדי, שם פגש בבית קפה את ערן לוי.

השיחה קלחה, והתארכה, וניתן היה להבין ממנה כי לוי במצוקה. הוא התרגל לקחת קבוצה על עצמו, נתקל בכוכבים מלאי אגו, המאמנים שברו אותו, ותיכף בת זוגו יולדת. "אני בודק את הקרקע", אמר אהרון, והרים מהדרך טלפונים למנכ"ל, לספונסרים ובסוף למאמן שלו, ליאור זדה. זה היה באמצע משבר אדיר בהפועל קטמון. הקבוצה הוליכה את הליגה הלאומית, וכבר היה נדמה שתהפוך לקבוצת האוהדים הראשונה בליגת העל. אבל התוצאות החלו לטפוח על פניה.

"יש לנו אפשרות להביא את ערן לוי", אמר אהרון לזדה, "יש מימון, הוא רוצה להגיע, זה שובר שוויון". לא בטוח שזדה חשב שלוי יציל לו את העלייה. הקבוצה לוחצת, רצה, לא מתאים לשנות שיטה – אבל זדה לא חשב חודשיים קדימה, הקרקע בערה לו מתחת לרגליים. מה שהיה חשוב לו זה המשחק הבא.

ערן לוי לא חיכה למוצא פיו של המאמן והחל להפציץ אותו בהודעות טקסט, באיחולי הצלחה לפני משחקים. קנה אותו. זדה עשה טלפונים למאמנים שעבדו עם לוי בעבר, קיבל מהם את התמונה, אך נשאר מהוסס. בינתיים עבר חודש מאז הפגישה ב"ארנה", והמצב בקטמון – וגם של זדה – רק החמיר. התכנסה ישיבה בין הצוות המקצועי לוועד המנהל, ממנה יצא ערן לוי כשחקן הפועל קטמון. ארגנו לו, בעזרה ממימון חיצוני, שכר של 50 אלף שקל בחודש לארבעה חודשים. אוחנה סגר מצדה של בית"ר פיצוי חד פעמי, ושנתיים אחרי שהעלה את מכבי נתניה לליגת העל, חזר לוי לליגה הלאומית במטרה לעשות זאת שוב. 


לחץ וזכה לקבל את מבוקשו (דני מרון)

ביום חמישי ערך אימון פתיחה, ביום שישי נעדר מהאימון כי בנו הבכור נולד, במוצאי שבת כבר הבינו בקטמון שהמצב לא מזהיר כשחשבו. למרות זאת, ביום ראשון כבר בישל לוי את שער הניצחון מול הפועל כפ"ס, וכך גם במשחק הבא אחריו, מול נס ציונה. נוצרה לה אגדה.

בעצם, לא בדיוק. אם כבר אגדה, הבעיה הייתה שחקן זר צעיר בשם ווילי אגאדה. לוי לא אהב את הרעיון לפיו שחקן המטרה שלו הוא ילד בן 19 מניגריה. השניים לא הסתדרו, בלשון המעטה. זהו ערן לוי – חברותי ומנהיג, וגם לא רואה אף אחד ממטר. מספרים שהיה מגיע מדי יום בשמונה וחצי בבוקר מאור עקיבא למתקן האימונים בעמק הארזים עמוס במגש פירות טריים. כל מגש כזה עלה לו 500 שקל, אבל הוא לא עשה חשבון. מספרים על נשמה טובה, על בחור לארג' – אבל בן אדם ללא עכבות. קטמון זו קבוצה מזן אחר, יש שיגידו "קבוצה של חנונים". ולוי חלף בה בסערה.

באותה תקופה החל לוי לסבול גם מבעיות אישיות. דברים ששאבו ממנו את שמחת החיים. הוא היה מרוסק, עלה במשקל, הגיע כעוס לאימונים והסתכסך עם ותיק אחר, הפעם קובי מויאל. מצד אחד רצה לוי להוכיח למאמניו הקודמים שטעו, מצד שני לא היה מסוגל. הוא הפסיד במאבקים, לא הצליח אפילו לעצור כדור בחזה, החמיץ פעמיים פנדל. "אם הוא מכניס את שני הפנדלים האלה, אנחנו בליגת העל", אמרו השבוע בקטמון. כשהבינו בקטמון כי לוי כבר לא יציל אותם, הם איבדו את הביטחון. זדה פוטר, ובמקומו הובא יוסי מזרחי. חלק מהסיבות שמזרחי הוחתם היו היכולת שלו להוציא מלוי את המיטב, כפי שהיה במכבי נתניה בעונת העלייה ב-2014. אבל גם המנטור לא האמין שמדובר באותו שחקן.


כבר לא היה אותו שחקן. ערן לוי בקטמון (אודי ציטיאט)

"אתה חושב שלא ידעתי מי זה ערן לוי?"
בקטמון מספרים כי לוי כבר היה קשה לא רק לאילוף, אלא גם לאימון. "קשה מאוד להכניס שחקן כזה לקבוצה באמצע עונה", אומרים שם. הוא לוקח למוליכי כדור את הכדור מהרגל, מחפים עליו כשהקבוצה לוחצת, והקצב באימון יורד. ברדה אמר להם בשיחות מוקדמות: "ערן זה נכס לכל קבוצה: מצד אחד חייבים לחבק ולנשק אותו, אבל מצד שני אם הוא מתנהג אחרת חייבים מיידית לקחת אותו לשיחה ולא להסס בעניין הזה".

ליוסי מזרחי יש תובנות ברורות. "להתמודד עם הצלחה הרבה יותר קשה מלהתמודד עם כישלון", ניתח השבוע, "הוא היה על גג העולם, עשה עונה פנטסטית, אבל קיבל החלטה לא טובה כשעזב את נתניה. המועדון הזה הוא אי של יציבות, ומשם הכל התבלבל לו. הוא מורכב מאוד. גם מבחינת האישיות שלו וגם מבחינת הפן הטקטי. לצערי הרב, אצלנו מחפשים הרבה יותר טקטיקה מאשר כדורגל והנפילה הזו – גם להתמודד איתו בפן המנטלי וגם מבחינה הטקטית – אנשים לא חזקים ולא דומיננטים בורחים מזה".

בנתניה הוא פרח אצלך
"אצלי הביא מספרים יפים מאוד, למעט שלושת החודשים שהייתי בקטמון, כי אז היה בשיא המשבר והיה קשה להוציא אותו מזה. היו לי הרבה פרויקטים כמאמן. אם אתה יודע להגיע נכון לראש של השחקן, תוכל להוציא מספרים ובכדורגל המספרים זה הדבר הכי חשוב. לשחקן הזה יש דברים שלהרבה שחקנים אין. קשה מאוד אצלנו למצוא שחקנים ברמה הזו. אתה חושב שלא ידעתי מי זה ערן לוי כשהבאתי אותו לנתניה? דבר ראשון נתתי לו את סרט הקפטן, כדי לשים לו יותר מחויבות על הכתפיים. זה הוציא ממנו הרבה דברים טובים, גם כשהייתי בנתניה וגם לאחר מכן".

אז איך נוצרת נפילה כזו?
"הוא היה במשבר, ולא רק מקצועית. היו שם עוד דברים. האדם לא היה נקי בראש, וכשהוא לא מאושר, אי אפשר להוציא ממנו דברים. גם שחקן גדול יכול לאבד ביטחון".

בשלב מסוים הבין לוי את הטעות וניסה שוב לחזר אחרי אנשי נתניה. ערב גמר הגביע בו נוצחה נתניה על ידי בני יהודה, יזם לוי פגישה עם דראפיץ'. לטענתו, הוא הבין מדראפיץ' שיש על מה לדבר, סלובו הכחיש. לוי לחץ על המנכ"ל גולדשטיין להיפגש, וגם ממנו סחט תשובה שלא הייתה חד משמעית. אבל הבעלים סגל שלח ללוי הודעת טקסט נחרצת: "אתה לא חוזר".


לוי וסגל בשיחה בשנה שעברה. בעלי נתניה הטיל וטו (תומר חבז)

לוי לא הרים ידיים וביקש להיפגש עם סגל. הפגישה נקבעה, אבל לוי היה חסר סבלנות וטלפן לסגל. הבעלים הבהיר לו שהוא נחרץ בסירובו, לוי עבר לטונים גבוהים, ואחרי שהסתיימה השיחה אף הוסיף הודעת טקסט בוטה. סגל שלח הודעה חוזרת ודרש מערן לוי למחוק את מספר הטלפון שלו. בכך הסתיים סופית פרק מכבי נתניה בקריירה של ערן לוי.

בשבועות האחרונים נעשים מאמצים למצוא ללוי קבוצה. סוכן השחקנים ירון גלעדי נכנס לתמונה ופנה להפועל רעננה. לטענתו, המאמן מנחם קורצקי נתן אור ירוק, אך הבעלים אשר אלון סירב. אפילו הפועל כפר שלם מליגה א', שהולכת העונה על השקעה מטורפת, הגישה לו הצעה חסרת תקדים מבחינתה – 32 אלף שקל בחודש, סכום שגדל ל-35 אלף (כ-80 אלף דולר בעונה). הבעלים-שחקן, איתן אהרון, גייס את העולם למשימה, אבל לוי התעקש: 100 אלף דולר. הצדדים ניתקו קשר, ולוי עדיין ללא קבוצה.

לכתבה הזו הוא סירב להתראיין. אחד האנשים שעמם שוחחנו סיכם השבוע: "למרות כל המורכבות שבו, אתה מחכה תמיד לרגעי הקסם של ערן לוי. הוא גם מחזיק יופי חדר הלבשה. הבעיה היא כשהוא מתבלבל לפעמים, וחושב שהוא מעל המועדון".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי