בן שהר בריאיון מיוחד: "מדרבן אותי להוכיח את עצמי כל פעם מחדש"

בן שהר
בן שהר | דני מרון

למלך שערי הליגה יש דקות בליגות הבכירות באירופה ושלוש אליפויות ברצף, אך הוא עדיין מרגיש כמו אחד שצריך להוכיח. כוכב הפועל ב"ש על הציפיות, התקופה ביציע והחלוצים הזרים שמגיעים להתחרות ומוחלפים בזה אחר זה

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

ספק אם יש שחקן ישראלי בליגת העל שמתקרב לרזומה של בן שהר. בגיל 17 הוא כבר התאמן תחת ז'וזה מוריניו בצ'לסי, מה שגם זיכה אותו בזימון יוקרתי לנבחרת ישראל – במדיה כבש והפך לצעיר ביותר במדים הלאומיים עם צמד מול אסטוניה במוקדמות יורו 2008. למרות זאת, עדיין יש כאלה שיבקרו אותו. יגידו שהקריירה שלו הייתה אמורה להיות היום במקום אחר ויחפשו נקודות שליליות לגביו. ושהר, שנמצא תחת זכוכית מגדלת מבחינה תקשורתית כבר 13 שנה, ישתמש באותה הביקורת כדי לתדלק את המוטיבציה שלו מחדש, במטרה לגורם לאותם מבקרים לאכול את הכובע.

"לא קל להתמודד עם ציפיות כל כך גבוהות כשאתה ילד", אומר בן שהר בפתיחת הריאיון הבלעדי לספורט1, "כשאתה מקבל את כל הבום הזה בגיל 17, אין לך את הכלים והניסיון להתמודד עם זה. הגיוני שיהיו ממני ציפיות כל כך גבוהות אם הגעתי לצ'לסי ולנבחרת בגיל 17".

לאחר שצ'לסי השאילה אותו לכמה קבוצות באנגליה כדי שיצבור דקות משחק, שהר החליט לעזוב את הכחולים לונדון ודילג בין מספר תחנות בליגות הבכירות באירופה כשעבר בין ספרד (אספניול), גרמניה (הרטה ברלין), צרפת (אוסר) והולנד (דה חראפשחאפ), בטרם חזר לישראל וחתם בהפועל באר שבע בקיץ 2015.

"מאותה נקודה, אם אתה עובר לקבוצה שהיא פחות גדולה מצ'לסי או שפחות תשחק בנבחרת, זה אוטומטית יתפרש כחוסר הצלחה. אם אתה מסתכל על איפה הייתי בגיל 17, זה נכון שיכולתי אולי להיות היום במקום אחר, אז ברור שיש דברים שאני יותר מרוצה מהם ויש דברים שאני פחות מרוצה מהם, אבל בסופו של דבר אני שמח על הקריירה שעשיתי וכמובן שיש לי עוד כמה שנים טובות לשחק ואפשר יהיה להשיג דברים נוספים".


שהר במדי הבלוז. "התפרש אוטומטית כחוסר הצלחה" (CHRIS YOUNG/AFP/Getty Images)

כידוע, תחת ברק בכר הוא הפך לבורג מרכזי בזכייה של הפועל באר שבע בשלוש אליפויות רצופות, כשבשלוש העונות האחרונות שלו בבאר שבע (מתוך הארבע שסגר במדי האדומים מהנגב) הוא סיים ככובש המצטיין של הקבוצה, כולל זכייה בתואר מלך השערים של הליגה (15 שערים) בעונה החולפת.

מה הסיבה שלאחר כל כך הרבה מעברים בקריירה, החלטת להשתקע בבאר שבע?
"כשהייתי צעיר והגעתי למועדון גדול כמו צ'לסי, אז התחיל עניין ההשאלות לקבוצות אחרות וזה לא משהו שתלוי רק בי. לכל מועדון גדול יש שחקנים צעירים שמושאלים לקבוצות אחרות כדי שיצברו דקות משחק. אתה מוצא את עצמך עובר כמה וכמה קבוצות בגיל מאוד צעיר. בשנים שהייתי יותר צעיר, הייתה לי פחות סבלנות ותמיד רציתי לשחק. בגיל 20 חתמתי באספניול לארבע שנים ושותפתי בלא מעט משחקים, אבל היה חשוב לי להיות שחקן הרכב מפני שגם סומן ככזה, ובתקופה ההיא הייתה לי פחות סבלנות ומשם התחילו כל המעברים. כשהגעתי לגיל מסוים שבו הבנתי שאני צריך מקום שמבחינתי יהיה בית, הגעתי לבאר שבע. זה מקום ששיחקתי בו הרבה לאורך העונות ואני מרגיש פה טוב".

אתה מרגיש שמספיק מעריכים אותך בארץ?
"אם שואלים אנשי מקצוע ומאמנים ששיחקתי תחתיהם, אני חושב שמעריכים אותי מאוד. הם יודעים מי אני ומה אני יכול לתת לקבוצה שלהם. כמובן שיש כאלה שמסתכלים מהצד ואולי חושבים שלכבוש גולים זה דבר קל. אנשים צריכים להבין שלא קל להבקיע שערים בליגה שלנו ויש חלוצים טובים שהגיעו לישראל מחו"ל, לא רק להפועל באר שבע, שלא הצליחו בארץ. צריך לשפוט אותי לפי תוצאות וסטטיסטיקה. ברור לי שאני צריך להוכיח את עצמי כל פעם מחדש וזה מדרבן אותי".

גיחה נוספת לאירופה זה משהו שאתה לוקח בחשבון?
"יכול להיות שכן, אבל כרגע טוב לי בהפועל באר שבע. המקום הזה טוב למשפחה שלי והבת שלי למעשה כבר באר שבעית. לאורך התקופה שלי בבאר שבע הגיעו הצעות מחו"ל, אבל החלטתי שאני לא הולך להרפתקה מסוימת, אלא רק למשהו שאני ירגיש שיכול להתאים לי ולמשפחה שלי".


מוותר על הרפתקאות בשלב זה של הקריירה (דני מרון)

"מאמין בעצמי ויודע מה אני שווה"
בעונה החולפת מבחינת הפועל באר שבע ובן שהר, היו מגמות מנוגדות. מצד אחד ברמה הקבוצתית, אין ספק שזו הייתה עונה מאכזבת. לאחר שלוש אליפויות רצופות, הפועל באר שבע איבדה את כתר האליפות וסיימה במרחק של יותר מ-30 נקודות מהאלופה, מכבי תל אביב. מנגד, שהר עצמו הצליח לסיים כמלך השערים של ליגת העל.

"כקבוצה לא הצלחנו להגיע למטרות שהצבנו לעצמנו בתחילת העונה. עברו עלינו הרבה דברים בעונה שעברה, נעשו שינויים תוך כדי תנועה, הקבוצה לא הייתה כל כך מחוברת והתוצאות לא היו מספיק טובות. אמנם, במהלך העונה היו פה ושם כמה משחקים טובים, אבל לא שמרנו על יציבות וכל פעם שעשינו משחק טוב, לאחר מכן הגיעה נפילה. מבחינה אישית שמחתי שהשגנו את תואר מלך השערים. יכולתי לכבוש הרבה יותר, אבל עדיין, לסיים כמלך השערים בעונה כזו כשהקבוצה פחות טובה, אני יכול להגדיר את זה ברמה האישית כעונה טובה".

שהר כאמור סיים את העונה החולפת כמלך שערי הליגה, אך בתחילת העונה הוא מצא עצמו בעין הסערה כשבמועדון בדקו אפשרות להעביר אותו לקבוצות אחרות. רק מכיוון שהתעקש להישאר בבירת הנגב, שהר המשיך ללבוש את החולצה האדומה. "בתחילת שנה שעברה היו כל מני בעיות מחוץ למגרש. תמיד האמנתי שאם אני אתן את המקסימום באימונים, אז אקבל צ'אנס נוסף ולשמחתי זה הגיע לאחר כמה מחזורים. משם השאר זה היסטוריה", הוא אומר.


עם אנסטיס וסטו, שניים שכבר עזבו. "היו בעיות מחוץ למגרש" (מאיר אבן חיים)

שהר הוא מהשרידים הבודדים מהאליפות הראשונה בעידן ברק בכר לפני חמש עונות. למרות השינויים הרבים שנעשו בסגל מאז והעובדה כי מדי עונה מצרפים לקבוצה חלוצים, בין אם זרים או ישראלים שמתמודדים מולו על מקום בהרכב, שהר מצליח לשמור על יציבות ומדי עונה לכבוש כמות דו ספרתית של שערים.

"זו התמודדות לא קלה ואני זוקף את זה לזכותי. הפועל באר שבע מציבה לעצמה מטרה להיות בטופ של הכדורגל הישראלי ובגלל זה מנסים לחזק את הסגל כל שנה עם שחקנים חדשים. אבל אני תמיד מאמין בעצמי ויודע מה אני שווה. גם אם אני לא כובש או לא משחק, אני אדם שמאוד מחויב ותמיד נותן את המקסימום בכל אימון ובכל משחק.

"אין לי בעיה שיביאו בעמדה שלי כל שחקן. אני פה ואני ידע להתמודד ולהתחרות", מבהיר שהר, "בסך הכל תחרות זה דבר טוב, גם בשבילי וגם בשביל הקבוצה, מפני שכל שחקן שיגיע ויעזור להפועל באר שבע, זה מבורך. הביאו לפה הרבה חלוצים מצוינים שפורחים במקומות אחרים ופחות הצליחו פה. זה מקום עם רמת דרישות גבוהה ולא קל להצליח כאן כחלוץ, כי הרף מאוד גבוה בהתאם לכך שמדובר בקבוצת צמרת", מוסיף שהר.


"לא קל להצליח כאן". שהר עם בן בסט ואלו, שניים שעזבו גם כן (דני מרון)

אז למה מתכוונים כשאומרים שחלוץ צריך ביטחון?
"חלוץ צריך לשחק. ברגע שחלוץ נמצא על המגרש משחק אחרי משחק והוא נכנס לכושר, אז הוא יהיה יותר חד מול השער. חלוץ זה תפקיד קצת שונה מבלם או קשר, מפני שחלוץ חייב להיות קר רוח מול השער. ברגע שהוא מרגיש שיש לו את כל הביטחון שהוא צריך מהקבוצה ומאמינים בו, הוא יהיה יותר חד מול השער ורואים את זה עם חלוצים בכל העולם".

מה השתנה בקבוצה ביחס לעונה שעברה?
"האווירה הרבה יותר טובה בחדר ההלבשה. אתה רואה מהאימון הראשון שהגיעו שחקנים רעבים שנלחמים ורוצים לשחק בשביל הפועל באר שבע. יש תחרות בריאה ואנרגיה טובה בחדר ההלבשה. יש כאן לא רק שחקנים טובים אלא גם אנשים עם אופי חיובי וזה מאוד חשוב בקבוצת כדורגל".

את העונה הנוכחית הפועל באר שבע פתחה מאוד מוקדם, כשהתמודדה מול לאצ'י האלבנית בשלב הראשון של מוקדמות הליגה האירופית. לאחר שעברה בהצלחה את האלבנים הצליחה להתגבר במפגשים כפולים גם על קייראט מקזחסטן ונורשפינג השבדית, אך הודחה בשלב הפלייאוף מול פיינורד, קבוצת הפאר ההולנדית שגברה על באר שבע 0:3 בכל אחד מהמפגשים.

איך היית מסכם את הקמפיין האירופי העונה?
"עשינו קמפיין טוב לאור העבודה שהקבוצה עברה בקיץ הרבה שינויים ושבועיים אחר שחזרנו לאימונים כבר היה לנו משחק באירופה. עברנו קבוצות טובות וחזקות ובפלייאוף נפגשנו מול קבוצה חזקה ואיכותית. גם נגד פיינורד היו לנו הזדמנויות לכבוש ואולי אז התוצאות היו שונות. ברמות האלה אם אתה לא כובש אתה מקבל וזה מה שקרה. בגדול, זה היה קמפיין טוב ומעודד לקראת המשך העונה".

אז אפשר לדבר העונה על אליפות?
"הפועל באר שבע תמיד שואפת להגיע הכי רחוק שאפשר. כמובן שאנחנו רוצים לזכות בתואר, אבל יש יריבות טובות וחזקות. בשנה שעברה מכבי תל אביב הייתה עדיפה עלינו בפער של הרבה נקודות ולהצהיר עכשיו שאנחנו רצים לאליפות זה קצת מוקדם. צריכים לעשות את זה בצעדים קטנים מאוד. יש פה בסיס טוב, אבל הסגל עוד צריך להתחבר ולרוץ יחד כמה משחקים ואני מאמין שהתוצאות יגיעו בהתאם".


"קצת מוקדם להצהיר עכשיו על אליפות" (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי