תחנה אחרונה: איתן טיבי שב להיות הבלם הישראלי הטוב ביותר

איתן טיבי
איתן טיבי | אודי ציטיאט, ליטא

לאחר שאיבד את אמונו של איביץ' וחוזהו לא חודש, שחקן ההגנה התאמן שש פעמים בשבוע ועבד עם שלל אנשי מקצוע במטרה להגיע מוכן לעונה. ההפתעה שציפתה למכבי ת"א, העזרה מאלון חזן והרצון העז לשוב לנבחרת

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)
איתן טיבי התאכזב לגלות ששמו לא נכלל ברשימת השחקנים של אנדי הרצוג לצמד המשחקים נגד אוסטריה ולטביה. אחרי עונה שהוא בוודאי יעדיף לשכוח, הבלם מוביל את הגנת מכבי תל אביב לפתיחה נטולת ספיגות ומוגדר על ידי רבים בתור הבלם הישראלי הטוב ביותר כיום. לכן, למרות שבסופו של דבר זומן בעקבות פציעתו של אוראל דגני, ההחלטה הראשונית של המאמן האוסטרי סובבה לא מעט ראשים.


"אם לטיבי אין מקום בסגל נבחרת ישראל שמשחקת עם שלושה בלמים, אז כנראה שאנחנו לא מבינים בכדורגל", אמר בכעס גורם במכבי תל אביב. "איתן הוא הבלם הישראלי הטוב בארץ, שמוביל את חוליית ההגנה של קבוצה שטרם ספגה ומובילה את הטבלה. אם זה לא מקנה לו זימון, אז מה כן? כשמסתכלים על רשימת שחקני ההגנה שזומנו, עולים לא מעט סימני שאלה. מדובר בשני משחקים והנבחרת משחקת עם שלישייה במרכז ההגנה, כך שיש צורך לפחות בשישה בלמים – איתן טיבי הוא לא אחד מהם?", תהו בקריית שלום.


"טיבי תמיד היה שייך לסגל הרחב של הנבחרת", הבהיר עוזר המאמן אלון חזן בשיחה עם ספורט1. "בעונה שעברה הוא נעדר תקופה ארוכה ולא שיחק במכבי, אז הוא לא זומן. עם חזרתו לעניינים, הוא שב להיות חלק מסגל הנבחרת. הצוות המקצועי ישב לקבוע את הסגל להתכנסות הנוכחית ושמו של טיבי כמובן עלה, אך הייתה מגמה מצד הרצוג שרצה לתת קרדיט לשחקני ההגנה שהיו במפגשים האחרונים. טיבי בסגל כי הוא הוכיח שיש לו מקום וברגע שהוא איתנו, זה לא משנה מתי, איך ועל חשבון מי. מרגע זה המלחמה על ההרכב פתוחה בפני כולם", הוסיף חזן – לו חלק משמעותי בקאמבק המרשים של הבלם הוותיק.


על מנת לדבר על הקאמבק של טיבי, צריך לחזור למשחק המפורסם נגד סארפסבורג הנורבגית בשלב הפלייאוף של הליגה האירופית. הצהובים, יחד עם המאמן ולדימיר איביץ' שעשה את צעדיו הראשונים במועדון, הוליכו 0:2 בגומלין בנתניה והיו רחוקים דקות ספורות מעלייה לשלב הבתים, אך הבלם המנוסה איבד ריכוז וגרם לפנדל שטותי שהוביל להדחתה של מכבי תל אביב. מעבר לאכזבה המקצועית, הקבוצה איבדה הזדמנות להכניס סכום כספי שמן שהיה קריטי מאוד לאור המגבלות הכלכליות.



מצא את עצמו בסיטואציה לא מוכרת. איתן טיבי (דני מרון)


למרות ההדחה המביכה, מכבי תל אביב לא הסתכלה לאחור ורשמה את אחת האליפויות המרשימה שנראו בישראל ומי שלא היה חלק ממנה הוא טיבי – שאיבד לחלוטין את מקומו ברוטציה של איביץ'. הבלם קיבל הזדמנות אחת מול מכבי חיפה בשל אילוצים ובילה את מרבית השנה מחוץ לסגל, כאשר רק בפלייאוף, אחרי שהתואר הובטח, המאמן הקשוח החליט לשתף אותו במשחקים שנערכו לפרוטוקול בלבד. מעבר לקשיים ולאכזבה, טיבי שילם מחיר כפול כשלא זומן לסגל נבחרת ישראל אחרי שנים ארוכות ונאלץ לעודד את חבריו דרך מסך הטלוויזיה.


בקיץ האחרון, לאחר שחוזהו הסתיים, מכבי תל אביב לא מיהרה להחתימו וכך מצא את עצמו טיבי בסיטואציה שהוא אינו מכיר. שחקנים רבים היו מנצלים את התקופה לחופשה ומנוחה, אך לא טיבי. אחרי מנוחה קצרה בת שבועיים, הוא פנה לאלון חזן והחל לקיים איתו אימונים אישיים במטרה להדביק את הפערים ולהכין את עצמו לעונה שבפתח. "ישבתי עם הרצוג ורוטנשטיינר ודיברנו על הסיטואציה של כל אחד משחקני הסגל המורחב" נזכר חזן. "ראינו שאיתן נותר ללא קבוצה, אבל מבחינתנו הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו. לי ולו היכרות אישית והוא תמיד היה מתייעץ ונעזר בי. הוא פנה ושאל אם אני יכול לעבוד איתו. מיד באתי לווילי והסברתי לו את המצב, הוא הסכים ואמר שזה רעיון ומצוין וניתנה לי ברכת הדרך לעזור לו".


חזן קיבל את אישור ראשי הנבחרת והחל לעבוד עם טיבי, כשהשניים נפגשו לאימונים שכללו תרגילי טכניקה עם כדור, ראייה מרחבית ותנועה במגרש. הם היו מתאמנים בין שלוש לארבע פעמים בשבוע באצטדיון בנס ציונה ובמגרש בטירת שלום. בנוסף, טיבי פעל על פי תוכנית עבודה מסודרת של אימוני אתלטיקה קבועים ואימונים בחדר הכושר עם אחד ממאמני האתלטיקה בנבחרת הריצה של ישראל. אימוני הריצה נערכו על חופי הים בבת ים ובראשון לציון ואחרים התקיימו באצטדיונים של ראשון לציון ובת ים, שם ישנם מסלולי ריצה. כך, ללא מעטפת של מועדון, הבלם קיים לא פחות משישה אימונים בשבוע – לפעמים שניים ביום – בדיוק כמו שקבוצות עושות בתקופת טרום העונה. מלבד העבודה עם חזן ואימוני האתלטיקה, טיבי נעזר גם בליאור רביבו, מומחה לאימוני קואורדינציה, שליווה אותו כשבועיים.


"לא הכרתי את טיבי לפני שהוא הגיע לנבחרת", מספר חזן. "גיליתי בחור נחוש, רציני, שקט ומופנם שרוצה לעבוד ולא מחפש קיצורי דרך. בתחילת הדרך המשותפת שלנו הבהרתי לו שנצטרך לעבוד מוקדם בבוקר, הוא אפילו לא היסס. 'תגיד מתי ואיפה ואני אהיה שם', הוא אמר לי. עבדנו בבקרים ובחום כבד בשביל שלא יהיו פערים אם וכאשר תגיע קבוצה. היה לו חשוב להגיע מוכן. תבינו, לעבוד לבד זה הדבר הכי קשה שיש ואיתן לא עשה לעצמו שום הנחה. כשאתה לבד, אין מי שדוחף אותך קדימה ונותן לך מוטיבציה. למרות זאת, טיבי לא חיפש קיצורי דרך".



טיבי מול שועה. הגיע למכבי תל אביב בכושר שיא (דני מרון)
 

טיבי האמין לאורך כל הדרך כי תגיע ההצעה לה הוא חיכה והוא היה חדור מטרה. הבלם הבין כי זכוכית המגדלת תהיה עליו כפי שקורה למרבית השחקנים שמגיעים ללא הכנה מסודרת במסגרת קבוצתית ולוקח להם זמן רב להיכנס לכושר. טיבי דחה מספר הצעות במהלך הקיץ והשיקול לא היה רק כספי. הוא חיפש אתגר, מקום בו יוכל לקבל את הבמה ולשמחתו זה קרה מול מכבי תל אביב ובן מנספורד – שהחליטו להחתימו לשנתיים נוספות בקריית שלום.


"למכבי תל אביב ציפתה הפתעה גדולה ועל כך המחמאות לטיבי, שעשה כל שביכולתו כדי להגיע מוכן לפתיחת העונה", החמיא חזן. "הוא לא היה צריך להדביק את שאר השחקנים ועבד על דברים חשובים מעבר לכושר הגופני. אפשר לרוץ לבד כשאתה לא במסגרת קבוצתית, אבל לעבוד על חדות, תנועה, מסירה – זה אופרה אחרת ואני שמח בשביל טיבי שמכבי תל אביב קיבלה אותו בשיאו".


"אחרי לא מעט שנים כאן, אני נשאר בבית הצהוב ושמח על כך. עשיתי דרך יפה וארוכה עם לא מעט הישגים – ואני מקווה שיהיו לנו עוד הרבה הצלחות ביחד גם בעתיד", אמר טיבי אחרי שחתם על החוזה החדש במכבי תל אביב. אם מישהו ציפה שהבלם יסגור חשבון או אולי ירמוז לכך שנותר בו כעס על העונה שעברה, הוא כנראה לא מכיר את טיבי שידוע בתור ג'נטלמן אמיתי. למרות שלל הצעות, הבלם לא היה מוכן להתראיין במהלך הקיץ והעדיף להשאיר את התקופה הקשה מאחוריו כשפניו נשואות קדימה.


מאז הבכורה המחודשת שלו בחצי גמר גביע הטוטו בקריית שמונה, טיבי רשם שבעה משחקים מלאים רצופים בהרכב והפך לבאנקר של ולדימיר איביץ'. בקריית שלום מתמוגגים משיתוף הפעולה בינו לבין ז'איר אמאדור ונראה שהשניים משלימים זה את זה בצורה טובה. מחר (שבת ב-17:45, ספורט4) טיבי צפוי להוביל את הגנת מכבי תל אביב נגד הפועל חדרה בתקווה לרשום הופעה נוספת ללא ספיגה – שתהיה השישית ברציפות של האלופה העונה בליגה. לאחר מכן יתפנה הבלם לעזור לנבחרת ישראל, אליה הוא כל כך התגעגע בשנה האחרונה. 

 


הפנים תמיד קדימה. איתן טיבי (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי