האישיות של בלבול היא הסוד לפתיחת העונה של מכבי חיפה

מרקו בלבול
מרקו בלבול | מאור אלקסלסי

מאז תחילת העשור לא הציגו הירוקים מספרים כאלה, והקרדיט נזקף לזכות האופי המיוחד של המאמן. בחירת הזרים, הקשר עם השחקנים והסבלנות האינסופית הם רק חלק מהסיבות לאופטימיות. האם זה יסתיים בתואר?

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

אומרים עליו שהוא אדיש, קוראים לו מנותק, אבל לדבר אחד אי אפשר להתכחש: מרקו בלבול מוביל את מכבי חיפה לפתיחת העונה הטובה ביותר שלה מזה שמונה שנים.

מי שאינו מעורה בהתנהלות היומיומית של הקבוצה מהכרמל יתקשה להבין שדווקא הדרך של בלבול היא זו שהצליחה למחוק שנים של כישלונות, ועד עכשיו להביא את הירוקים להצלחה גדולה. ביום ראשון תפגוש מכבי חיפה את בית"ר ירושלים למשחק ענק, שניצחון בו עשוי להצדיק את ההשוואות לקבוצה האחרונה שהביאה את האליפות הביתה, אל הכרמל.

עד סוף הקיץ נדע את התשובה
קצת מספרים. את עונת האליפות האחרונה שלה, 2010/11, מכבי חיפה פתחה עם חמישה ניצחונות, שלוש תוצאות תיקו והפסד בודד, שהקנו לה בסיום המחזור התשיעי את המקום הרביעי, עם 18 נקודות. העונה היא מדורגת שנייה (מקדימה את הפועל ב"ש בהפרש שערים) עם 20 נקודות. למעשה, רק בעונת 2009/10, העונה בה השיגו הירוקים את אחוז ההצלחה הגבוה בתולדות ליגת העל (אך לא זכו באליפות), רשמה חיפה מאזן טוב יותר בתום תשעה משחקים, כשניצחה למעשה בכולם.

שחקני מכבי חיפה חוגגים. מספרים יותר טובים מבעונת האליפות (דני מרון)
שחקני מכבי חיפה חוגגים. מספרים יותר טובים מבעונת האליפות (דני מרון)

אלא שמאז הנפת צלחת האליפות האחרונה, שבעו בכרמל בעיקר מרורים. לשם השוואה, בעונות שחלפו חצתה מכבי חיפה את רף 20 הנקודות בין מחזורים 11 ל-16, ובשתי העונות האחרונות עשתה זאת רק במחזור ה-19, עמוק בתוך הסיבוב השני.

בינואר האחרון הגיע בלבול לקדנציה שנייה במכבי חיפה. הראשונה הייתה קצרה, באמצע עונת 2014/15, אז סייע לקבוצה לסיים במקום החמישי ועזב בתום העונה. משם הוא המשיך לנבחרת ישראל עד גיל 21. בתקופה זו הוא זכה לכמה הצעות מקבוצות ליגת העל, אך סירב לכולן – עד שהגיע הטלפון השני מיענקל'ה שחר, שביקש להיפגש עמו.

בפגישה ביניהם שטח בלבול בפני הנשיא את תוכניתו לבנות מחדש את המועדון בארבעה שלבים: שינויים נקודתיים בחודש ינואר (אז הוחתמו מקסים פלקושצ'נקו, ירדן שועה וקארים פריי), שינויים נוספים בקיץ (לא פחות משבעה שחקני רכש שהגיעו לכפר גלים), המשך התחזקות בחודש ינואר 2020 וסיום התהליך בקיץ הבא. בלבול אף העביר רשימה של שחקנים צעירים תוצרת בית עליהם יתבסס המועדון בשנים הקרובות, וביקש להחתימם על חוזים ארוכי טווח. "השלד יהיה ישראלי וחזק, ועליו נוסיף זרים טובים", הבטיח בלבול – וקיים. "הוא התעקש על יובל אשכנזי ודולב חזיזה", סיפרו השבוע בחיפה, "וגם היה נחוש להחתים את צ'רון שרי, טרנט סיינסבורי וז'אנדו פוקס".

בלבול עם גל אלברמן. השאיר את אחד מאנשי סודו (אודי ציטיאט)
בלבול עם גל אלברמן. השאיר את אחד מאנשי סודו (אודי ציטיאט)

כמו בבניית הקבוצה, גם הצוות המקצועי של הירוקים עבר שינוי גדול. לאחר עזיבתם של עוזר המאמן איתי מרדכי ומאמן הכושר ערן שאדו, החליט בלבול כי בכוונתו לבנות סגל מקצועי רחב, והדגיש את רצונו באנשי מקצוע מחו"ל. בנוסף העדיף המאמן להשאיר במערכת את גל אלברמן, שפרש ממשחק פעיל והפך לעוזרו של בלבול ואחד מאנשי סודו. "בלבול אוהב להתייעץ עם אנשי הצוות שלו. הוא לא דיקטטור, אבל הוא תמיד מקבל את ההחלטה הסופית בעצמו", אמר השבוע אחד מאנשי הצוות המקצועי, "הוא יודע לכבד את הסביבה שלו ולא חושש גם מגורמים בכירים במערכת".

סודות מחדר ההלבשה
העונה לא נפתחה בצורה חלקה עבור בלבול, ולצד ההצלחות נרשמו גם לא מעט רגעי משבר עם פוטנציאל הרסני במיוחד. בלבול, מספרים הסובבים אותו, יודע להרגיע את המערכת גם כשהרוחות מסביב סוערות. "האופי שלו, החולמני לכאורה, הוא דווקא היתרון הגדול שלו", הסביר אחד ממקורביו, "הוא לא נלחץ מכלום. גם כשיש ביקורת, מהקהל או מהתקשורת, הוא מקשיב, הכל עובר דרגו, אבל שום דבר לא מכניס אותו להיסטריה".

במחזור הראשון של העונה הגיעה הפועל רעננה לסמי עופר. לכאורה יריבה נוחה בדרך לשלוש נקודות בטוחות במשחק הפתיחה, אבל בדקה ה-24 כבר הייתה התוצאה 0:2 לאורחת. האוהדים היו בהלם, אבל מכבי חיפה ידעה לחזור ולהשוות ל-2:2 עד הירידה להפסקה. דווקא אז הפתיע בלבול, ובמקום להשתולל דיבר עם השחקנים בקול שקט ואמר להם משפט אחד: "אני מאמין בכם. תעלו בחזרה ותנצחו". המשחק הסתים ב-3:4 בלתי נשכח, שאולי נתן עדות ראשונה לאופי הגדול שמגלה הקבוצה העונה.

בניצחון על רעננה. בלבול לא השתולל במחצית (מאור אלקסלסי)
בניצחון על רעננה. בלבול לא השתולל במחצית (מאור אלקסלסי)

דוגמה נוספת הייתה אותו בילוי של החלוץ ירדן שועה, שחגג במסעדה עד שעת לילה מאוחרת ערב המשחק מול מכבי נתניה. התקשורת עשתה מהסיפור מטעמים, אבל מעבר להחלטה להוציא את השחקן מהסגל למשחק, בלבול סירב להתעסק בסיפור. "הוא פשוט התעלם מזה, והניצחון השכיח את העניין לחלוטין", אמרו במועדון.

במועדון מספרים על קשר מיוחד שבנה בלבול עם שחקניו, מה שתורם לאווירה החיובית בחדר ההלבשה. ותיקי השחקנים מספרים שאת התכונה הזו לקח בלבול מחברו הקרוב אברם גרנט, עמו שיתף פעולה בווסטהאם ובפרטיזן בלגרד. "הוא מדבר איתנו גם על דברים שלא קשורים לכדורגל", סיפר השבוע אחד השחקנים, "הוא יודע איך להגיע ללב של השחקן". השבוע בבלומפילד, כשחיפה ירדה להפסקה בפיגור 1:0 מול הפועל ת"א, העדיף בלבול להרגיע את השחקנים במקום "לשטוף" אותם. התוצאה: שער שוויון כעבור חמש דקות בלבד במחצית השנייה – בדרך לניצחון 1:2 דרמטי בדקה ה-92.

שחקן העבר זאהי ארמלי, הנושא כיום בתואר שגריר הכבוד של מכבי חיפה, מפרגן לבלבול: "אני חושב שההצלחה שלו בחיפה היא בלתי רגילה. הוא הצליח קבוצה צעירה עם זרים איכותיים, ואחרי שנים יש סוף סוף הרגשה טובה בקהל. הוא מנסה להטמיע את השיטה שלו אצל השחקנים, וברגע שהיא תעבוד בצורה מושלמת, נראה כאן כדורגל אדיר".

בלבול. קשר מיוחד עם שחקניו (מרקו בלבול)
בלבול. קשר מיוחד עם שחקניו (מרקו בלבול)

"גם בלבול למד ושינה דברים במהלך העונה", אומר חלוץ העבר אלון מזרחי, "בהתחלה הוא שיחק עם שלושה בלמים וזה היה פחות מוצלח. הוא שינה שיטה, והקבוצה מצליחה הרבה יותר. כל ההתנהלות סביב הקבוצה היא טובה, ולהבדיל משנים קודמות, העונה יש שם שקט. גם זה ייאמר לזכותו של בלבול, שנותן את השקט למערכת. אני מעריך שמכבי חיפה תילחם על כל התארים העונה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי