בקעת הירדן: האם שועה באמת צריך לעזוב את מכבי חיפה?

ירדן שועה
ירדן שועה | מאור אלקסלסי

10 חודשים אחרי שהגיע בסכום שיא בעסקה סודית, החלוץ רשם רק שני משחקים מתחילתם עד סופם, לא התרגל לרוטציה ולא זכה למעמד לו ציפה. יחד עם שרון מימר וגילי לנדאו, מוטי חביב מנסה להבין מה צריך להיות הצעד הבא

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

דולב חזיזה כבש את שער השוויון. ניקיטה רוקאביצה דאג לשער היתרון. צ'רון שרי ביסס את הניצחון. אבל השם שהוזכר אתמול (שני) בכרמל יותר מכל האחרים, והוא בכלל לא שיחק, היה ירדן שועה, שסידר "סערה בממלכה" בעקבות הבקשה לעזוב את מכבי חיפה.

הרשתות החברתיות געשו משעות הבוקר, התגובות זרמו מכל כיוון אפשרי בכל אתר אינטרנט והיו כאלה שכבר הרחיקו לכת והזכירו שמות של קבוצות בליגת העל המעוניינת לקלוט את מי שהיה באמצע העונה שעברה מלך השערים של הליגה כולה, ובתום עשרה מחזורים העונה עדיין מחפש את שער הבכורה שלו.

"אני שמח מאוד שאחד השחקנים המבטיחים בליגה עובר אלינו. נעזור לו להתפתח ונאחל לו בהצלחה", אמר הבוס של מכבי חיפה, יעקב שחר, מיד לאחר החתימה לפני עשרה חודשים. שחר השקיע סכום לא מבוטל עבור שחקן ישראלי, שלף 1.4 מיליון יורו עבור 60 אחוזים מכרטיס השחקן שלו, כשיתרת 40 האחוזים נותרו בבני יהודה. מלבד זאת הוחתם שועה על חוזה לחמש שנים שמתחיל בשכר של 220 אלף דולר לעונה – ועולה בהדרגה. מכבי חיפה כולה, ובמיוחד שחר בשיתוף פעולה עם המנכ"ל אסף בן דוב, דאגו לסגור את העסקה בסודי סודות מאחר שברקע היו עוד קבוצות שהתעניינו בשחקן.

שועה עם שחר.
שועה עם שחר. "נעזור לו להתפתח" (מכבי חיפה, רשמי)

"שחקן כזה אסור לשחרר גם אם הוא מבקש", פסק אתמול המאמן שרון מימר והסביר: "ויתור עליו יהיה חיזוק לקבוצה אחרת, והרי במציאות שלנו ברור שאותה קבוצה אחרת היא אחת מהיריבות של מכבי חיפה. בכל מקרה הוא אפילו לא שנה במועדון. צריך סבלנות ועוד אפשר יהיה לקצור ממנו פירות".

שועה, בן 20, שותף העונה רק בשבעה מעשרת משחקי הליגה. בשלושה מקרים פתח בהרכב, בארבעה אחרים הוזנק מספסל המחליפים ובשום מקרה לא השלים את כל 90 הדקות. למעשה מאז נחת בכרמל שיחק ב-22 משחקי ליגה, אבל רק שניים התחיל וסיים. "צריך להבין", משתף אותנו גילי לנדאו בתחושותיו, "מדובר בילד שמאז התחיל לשחק בגיל 8 או 9 היה תמיד על תקן של כוכב. מעולם לא החליפו אותו והסיטואציה הזו חדשה עבורו. מה מצפים משחקן כזה, שיבין מה זו רוטציה? כשהתחיל לשחק המילה הזו לא הייתה קיימת עבורו".

"יכול להכריע גורל של משחק ברגע אחד"
פרסום הידיעה על בקשתו להשתחרר כאמור הכתה גלים, בשעה שהתגובות ממכבי חיפה היו מינוריות ופחות מתלהמות. לנדאו מבהיר כי "חשוב מאוד להדגיש שירדן שועה לא היה זה שיזם את השיחה עם מרקו בלבול ואמר לו 'בוא נשבור את הכלים'. בלבול הזמין את שועה לשיחה, כנראה על רקע אי שיתופו במשחק מול בית"ר ירושלים לאחר שכבר ערך תרגילי חימום, ובאותה שיחה באופן טבעי שועה אמר את מה שאמר. זוהי תופעה נורמלית לחלוטין. אני לא מבין על מה הסערה".

חוגג עם חבריו לקבוצה.
חוגג עם חבריו לקבוצה. "אסור לשחרר אותו בתכלית האיסור" (מאור אלקסלסי)

המקורבים למרקו בלבול, ששמעו ממנו את הגרסה המדויקת לשיחה, מספרים שהחלוץ לא בא בדרישה לעזוב את המועדון, אלא אמר למאמנו שאם הוא לא מתכוון לשתף אותו, אז הוא היה מעדיף לעבור לקבוצה אחרת. ההבדלים במקרה הזה הם בהחלט גדולים. "אני לא הייתי מוותר עליו", פוסק מימר ומדגיש: "בטח לא עכשיו. דווקא בזמן ניצחונות והישגים יפים צריך לחשוב על העתיד. מכבי חיפה צריכה סגל טוב והוא עוד יתרום לה. יכול להיות שעכשיו הכל נראה שחור, אבל צריך סבלנות, אסור ליפול לאמוציות. מועדון גדול כמו מכבי חיפה צריך לדעת לטפל בבעיה כזו. אחד היתרונות הגדולים שיש לירדן שועה הוא היותו ישראלי טוב. כמה חלוצים ישראלים מוכשרים כבר יש לנו?".

לנדאו: "לשחרר? אסור בתכלית האיסור. היכולת שלו לא מוטלת בספק. הוא פנטזיסט שיכול להכריע גורל של משחק ברגע אחד. גם כשנכנס בשלהי משחקים ראינו את שפת הגוף שלו. מה זה מעניין אותו ניקיטה, או מוחמד עוואד? הוא מת לשחק וזה מאה אחוז בסדר. אם ניקח לדוגמא את אלירן עטר, שגם יצא מבני יהודה והגיע לקבוצה כמו מכבי ת"א – גם לו היה קשה לקבל ישיבה על הספסל. מי שגדל כסופרסטאר, לא יודע לקבל את הישיבה על הספסל".

צריך לומר שהגלישה של שועה לתוך מכבי חיפה לא הייתה קלילה לחלוטין. הוא הגיע בחודש ינואר וכבש את השער הראשון שלו רק בחודש אפריל, בניצחון 1:2 על מכבי נתניה. מלבד זאת הוא גם "הסתבך" בכמה עבירות משמעת. פעם זה היה בילוי לילי לפני משחק, שגרם להוצאתו מההרכב, ופעם אחרת סירוב להתאמן בנפרד מחבריו. "בגילאים האלה, במעברים לקבוצות בסדר גודל הזה, עושים טעויות וזה מחליש את המעמד. מי שמכוון אותו צריך לומר לו 'קודם כל תירגע. תירגע'", אומר שרון מימר.

שועה בפעולה.
שועה בפעולה. "אפשר להגיד שמכבי חיפה קטנה עליו" (מאור אלקסלסי)

ואולי מכבי חיפה גדולה מדי למידותיו?
גילי לנדאו: "ממש לא. בבדיחות הדעת הייתי אומר לך שמכבי חיפה קטנה עליו. ירדן שועה הוא כוכב. נכון, הוא צריך לשחק, אבל גם מוחמד עוואד צריך לשחק ואני בכלל חושב שעוואד זה חתיכת שחקן, אבל מה לעשות – משחקים בשיטה עם חלוץ אחד וניקיטה מקבל עדיפות. אני דווקא ראיתי ששועה נכנס למשחקים מהספסל עם שמחה בלב ונפש חפצה. זה נער זהב, אסור לחשוב על שחרור".

שרון מימר: "הוא ברמה מספיק טובה בשביל מכבי חיפה, ולכן היא לא גדולה עליו. אולי לא ברמה המנטלית המתאימה, כי לא יודע איך להילחם על המקום בהרכב הראשון ולא מבין את המשמעות, אבל מועדון ענק כמו מכבי חיפה צריך להסביר לו את הכל. אני לא הייתי מוותר עליו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי