עאיד חבשי בראיון: "עשו יותר מדי מפרשת קונטה"

עאיד חבשי
עאיד חבשי | עומרי שטיין

הבלם מרוצה מפתיחת העונה של מכבי חיפה, למרות הטעויות שעלו לו במקום בהרכב. הוא מספר שתפקיד סגן הקפטן הוא "כבוד עבורו ועבור המשפחה", מתחמק מהגדרת מטרות ומקווה להגיע לרמות של בנאדו וחרזי

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

מכבי חיפה תחזור ביום ראשון הבא מהפגרה כאשר תשחק בחוץ מול הפועל חדרה ותרצה לשמר את המומנטום הנהדר מתחילת העונה. לאחר מספר שנים של כישלון מקווים במועדון הירוק שהעונה דברים משתנים, ומעבר לציפייה לחזור ולהיות חלק משמעותי במאבק האליפות החליטו בחיפה על קו חדש – בניית שלד צעיר.

מי שנחשב לאחד העוגנים בבנייה הזאת הוא עאיד חבשי. הבלם בן ה-24 גדל אצל הירוקים אבל לאחר שהגיע לגיל בוגרים הושאל לבני סכנין, להפועל רעננה וגם לבני יהודה, שם עשה את הפריצה שגרמה לירוקים להחזירו לסגל. מאז הוא הפך לשחקן משמעותי בסגל של מרקו בלבול. בראיון מיוחד מדבר הבלם על פתיחת העונה המצוינת של קבוצתו, ההצלחה האישית, נבחרת ישראל, קריאות גזעניות וגם על החלום להפוך לאחד הסמלים של המועדון.

"יצאנו לפגרה אחרי רצף ניצחונות ונראינו טוב. פתיחת העונה הייתה כמו שרצינו, אנחנו צמודים למכבי ת"א וגם משחקים מצוין", אמר הבלם בגאווה לפני שנשאל על סוד ההצלחה העונה. "הסוד הוא חדר הלבשה שמח, שבו כולם עוזרים אחד לשני. זה הדבר הכי חשוב בקבוצת כדורגל. אנחנו בעיקר מדברים על המגרש ולא מחוצה לו ורואים את זה בתוצאות".


"אנחנו בעיקר מדברים על המגרש ולא מחוצה לו". עאיד חבשי (עומרי שטיין)

מה התרומה של בלבול להצלחה?
"הוא הצליח להחזיר להרבה שחקנים את הביטחון ונותן לנו גב. הוא גם עובד איתנו על הרבה דברים בפן המנטלי, כמו לא לעזוב את המשחק בשום שלב. מסביר שגם אם אנחנו בפיגור אז תמיד אפשר וצריך לחזור לנצח משחקים וכולם רואים את זה. בהרבה משחקים אנחנו נכנסים לפיגור ומנצחים".

הבנייה של בלבול הייתה על בסיס שלד שחקני בית. יש שחקני מספיק טובים במכבי חיפה?
"מאז שעליתי מהנוער הבנתי שהמועדון מאמין בזה וגם הקהל רוצה לראות שחקנים צעירים. גם מרקו מאמין בכישרונות ונותן להם גב. מאז שהוא הגיע אז הוא הצליח לשדרג הרבה צעירים ואני אחד מהם".


"מרקו בלבול מאמין בכישרונות ונותן להם גב" (עומרי שטיין)

יש שינוי גם מבחינת הקהל?
"מכבי חיפה זו קבוצה שמחה מאוד ואין שספק שמגיעה מילה טובה גם לקהל שמלווה אותנו בהמוניו גם במשחקי החוץ. מגיעות להם הרבה מחמאות, כי גם כשאנחנו בפיגור הם ממשיכים לעודד ולדחוף אותנו. אנחנו אוהבים לשמח אותם".

לא מעט דובר במהלך הפגרה על ירדן שועה. איך אתה רואה את הסוגיה הזאת?
"שועה הוא חלק בלתי נפרד בחדר ההלבשה שלנו. יש לו פוטנציאל אדיר ולנו יש חדר הלבשה בריא. אנחנו משתדלים לעזור לו כי הוא שחקן מצוין וילד נהדר".


"לירדן שועה יש פוטנציאל אדיר" (מאור אלקסלסי)

"נאתכו ראוי להיות קפטן"
מכבי חיפה הציגה העונה מספר שיטות. לעיתים עלתה למגרש עם שלושה בלמים ולעיתים הסתמכה על ארבעה שחקנים הגנה, אבל מבחינת הבלם חבשי לא נראה שיש שיטה עדיפה. "שיחקתי בשתי השיטות, אבל יש מאמן שקובע ומשחקים שמתאימים לשלושה בלמים או לארבעה שחקני הגנה. זה פחות רלוונטי מבחינתי, כי בכל מקרה צריך לבוא לכל משחק לתת את המקסימום".

חבשי איבד לאחרונה את המקום בהרכב, אבל הוא רחוק ממחשבות על מרד נגד המאמן או השיטה. "זאת החלטה של מאמן ואני מכבד אותה. במכבי חיפה הכל מקצועי נטו ותחרות זה חלק מהמקצוע שלנו. זה בריא לכל שחקן. ככה מרימים את הרמה. גם סיינסבורי וגם ארד תומכים, עוזרים ומכבדים את השני. גם כשלא שיחקתי שמחתי שהקבוצה ניצחה".

דובר שעשית לא מעט טעויות מאז פתיחת העונה.
"בסך הכל מאז שחזרתי למכבי חיפה אני בלם יציב. נכון שפתחתי את העונה עם 3:2 טעויות – וגם אני התאכזבתי מהן וחושב שהן לא מתאימות לי – אבל זה קורה. אני רואה בלמים אחרים, ברמה הגבוהה ביותר שנרכשים בהמון כסף, וגם הם עושים טעויות. זה חלק מהמקצוע ולא צריך להוריד את הראש אלא להמשיך לעבוד קשה. זה בדיוק מה שעשיתי בפגרה".


"אני רואה בלמים אחרים, ברמה הגבוהה ביותר שנרכשים בהמון כסף, וגם הם עושים טעויות" (מאור אלקסלסי)

כמו רבים אחרים, גם חבשי עבר דרך ארוכה בנבחרת הנוער ובנבחרת הצעירה של ישראל, בהן היה משחקני המפתח. לפני יותר משנה אף פתח בהרכב של הבוגרת מול אלבניה בליגת האומות, אך לאחר מכן לא זכה להזדמנות ממשית מאנדי הרצוג במהלך קמפיין היורו.

הופתעת שכמעט ולא שיחקת בקמפיין האחרון?
"בהתחלה זומנתי לליגת האומות ושיחקתי, אבל כמו שאמרתי קודם: צריך לקבל החלטה של מאמן. השאיפה שלי והחלום של כל שחקן הם לשחק בנבחרת ישראל".

מדברים על כך שהבעיה של הנבחרת היא במרכז ההגנה. אתה חושב שיש לך מקום שם?
"תמיד אני יכול לעזור, גם במכבי חיפה וגם בנבחרת. אני תמיד רוצה לקבל זימון ומבחינתי זה אושר גדול להיות שם. מקווה שאחזור בקרוב".


"עשו יותר מדי מפרשת קונטה" (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על ההשתלחות של טל בנין בקפטן ביברס נאתכו, על כך שאינו שר את התקווה?
"אני מכיר את נאתכו. הוא מקצוען ברמה הגבוהה ביותר ונותן הכל לנבחרת. מדובר באישיות מדהימה והוא ראוי להיות עם סרט הקפטן. למרות הכל".

דובר לאחרונה גם על הגזענות שחווה אנטואן קונטה, מגנה של בית"ר ירושלים.
"באופן כללי שומעים את הקריאות האלה ולא עושים מזה בלגן. גם במקרה של קונטה עשו מזה יותר מדי. לצערי, בהרבה מקומות בעולם יש קריאות גזעניות וזה חלק מהמשחק. צריך לא להקשיב לקריאות האלה אלא להתרכז במשחק עצמו".


"נאתכו ראוי להיות עם סרט הקפטן" (אודי ציטיאט)

"חלום לצאת מחיפה לאירופה"
לפני שלושה חודשים חתם חבשי על חוזה חדש במכבי חיפה, עד עונת 2023/2024 והוא צפוי להיות חלק מהשלד הישראלי של בלבול. המועדון אף החליט להעניק לו את סרט הקפטן כמחליפו של נטע לביא. ללא קשר, לאחרונה דובר בעיקר מצד נציגו של השחקן, שחר גרינברג, כי השחקן בוחן גם אופציות בחו"ל.

הסוכן שלך אמר לאחרונה שהוא עושה מהלכים לכיוון אירופה כבר בתקופה הקרובה. יש משהו רלוונטי?
"חתמתי בחיפה לחמש שנים כי המועדון מאמין בי, תומך בי ואוהב אותי. לא סתם החתימו אותי על חוזה ארוך טווח. בכל מקרה, זה חלום של כל שחקן לצאת לאירופה דרך מכבי חיפה".

מה הליגה שאתם חולם עליה?
"אני חולם לשחק בספרד, אבל שוב, אני קודם כל מרוכז במכבי חיפה. אם ייצא שאשחק בחו"ל – זה יקרה בזמן הנכון".


חולם לשחק בספרד. עאיד חבשי (עומרי שטיין)

לאורך השנים היו לא מעט סמלים ששיחקו בתפקיד הבלם במכבי חיפה כמו אלון חרזי, אריק בנאדו או דקל קינן. אתה רואה את עצמך הופך לאחד כזה?
"אני שמח ממה שאני עושה עד עכשיו אבל תמיד אפשר להשתפר ולהתקדם. אני בסך הכל בן 24. ניסיון זה חלק מהמשחק ואני עדיין לומד, אם זה מבנאדו בעבר או מאלון חרזי שעובד היום במועדון ותמיד נותן לנו טיפים. הלוואי שאהיה גם כמו הבלמים הגדולים האלה".

הקיץ מונית לקפטן משנה לנטע לביא. זה שינה משהו אצלך במגרש או בחדר ההלבשה?
"נטע הוא קפטן ראשון והוא עושה עבודה נהדרת. להיות קפטן שני זה כבוד בשבילי ובשביל המשפחה שלי. בעיניי זה יותר אחריות לעזור לשחקנים, להיות קרוב לצוות ולשחקנים. זה היה חלום שלי מגיל קטן אחרי שגם בנוער הייתי קפטן. זה מרגש אותי".


עדיין לומד מאלון חרזי (עדי אבישי)

מה ייחשב עבורך כהצלחה או ככישלון העונה?
"אנחנו אחרי פתיחת עונה טובה מאוד אבל לא רוצים לצאת בהצהרות. עדיף להיות קבוצה שעובדת במגרש ופחות מדברת, כדי שלא יעלה לנו שום דבר לראש. יש את מכבי ת"א, יש את הפועל באר שבע ויש את בית"ר ירושלים. ויש גם אותנו, שרוצים לרוץ עד הסוף וזה לא יהיה קל".

איפה יהיה אעיד חבשי בעוד שלוש שנים?
"חי ונושם".


לא מוכן לצאת בהצהרות. אעיד חבשי (עומרי שטיין)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי