הג'וקר: כך הפך דולב חזיזה לשחקן המוביל במהפכה של מכבי חיפה

דולב חזיזה
דולב חזיזה | ספורט1

מהרגע שהחל את הקריירה היה ברור שמדובר בכישרון עם מנהיגות ואופי שאין לאחרים, אבל גם בעונת הפריצה בבני יהודה, ההשוואות לשועה ולאשכנזי לא עזבו אותו. איציק יצחקי על הדרך של הקשר להצלחה בירוק - ולנבחרת

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

יש משהו בו, אומרים בבני יהודה על דולב חזיזה, שגורם לך כל הזמן להתעסק במשוואות. וכדי לאזן את הצד השני של המשוואה, שמים תכונות אופי, כשרון, משרטטים גרף מלאכותי ושואלים את השאלות הנכונות, כדי להגיע לאותן מסקנות שהיית מגיע אליהן אם היית עושה את אותה השוואה כשהם שיחקו יחד בקבוצת הנוער. "הו הו, אם רק היו לירדן שועה את התכונות של חזיזה. לאיפה הוא היה מגיע", משרטט לנו אלון מזרחי, נציג הבעלים באותה תקופה בבני יהודה, את הקווים לדמותה של השלישייה הזאת, שועה-אשכנזי-חזיזה, שנמכרו בזה אחר זה למכבי חיפה. "מהשלושה האלה, שועה הוא המוכשר ביותר, אבל דולב מקצוען ברמה אחרת לגמרי ולכן הוא יגיע רחוק. יובל אשכנזי הוא הכי יציב מבחינת השקעה. אם לירדן היה את האופי של שניהם, הוא היה קופץ מזמן לגבהים חדשים. אבל אולי זה ישתנה".

"לא ראית ילד שלא מפחד ככה"
מזרחי יודע דבר או שניים על חזיזה. בתקופה בה ניהל את המועדון, חזיזה היה פצוע, "והיינו צריכים לשקם אותו דרך הפה. דיברנו המון, בעיקר שיחות כדי לשנות לו את המחשבה", הוא משחזר. "גרמנו לו להאמין שהוא מסוגל לחזור, ובגדול. מה שיצא ממנו היום, זה מדהים".

חזיזה בסך הכל בן 24, קו התפר בין שועה המוכשר (20) לאשכנזי (אוטוטו הילד בן 28), אבל גם הקריירה נעה בתוך ההשוואה הבלתי פוסקת בין רמת עבודה והמסירות לכישרון הגדול שלו. אז הוצאנו לרגע את אשכנזי ושועה מהמשוואה, כדי לענות על שאלות חשובות יותר – איך זה ומיהו בכלל הילד, עמוס הכישרון – היחיד מבין השלושה שזומן בינתיים לסגל של אנדי הרצוג. לפי המספרים שהוא מספק בתחילת העונה הנוכחית – הסיפור הזה בהחלט מתחיל להתאזן – חזיזה הופך מסתם שחקן חרוץ לשחקן יעיל.

חזיזה במדי הנבחרת. היחיד מהשלישייה שזומן (דני מרון)
חזיזה במדי הנבחרת. היחיד מהשלישייה שזומן (דני מרון)

רק בן 24, אבל הקריירה עמוסת סיפורים. הוא החל את דרכו בנס ציונה, משם נקנה בנזיד עדשים על ידי בני יהודה בקיץ 2014 ("30 אלף שקל, כלום כסף", נזכר אחד ממקורביו), שזיהתה את הפוטנציאל. הבכורה, איך לא, נגד מכבי חיפה. ביולי 2016 הוא קרע את הרצועה הצולבת וגמר את העונה מהר מהצפוי, בתחילת העונה שאחריה הוא חתם על חוזה לשנתיים בבני יהודה, אבל הושאל להפועל רמת גן כדי לצבור דקות בלאומית. ופתאום, בעונה שעברה, יוסי אבוקסיס הפך אותו לשחקן חשוב במערך שלו. עונת פריצה שהסתיימה עם דובדבן – זכיה בגביע המדינה וחוזה במכבי חיפה. תוך שנתיים, משחקן שרואה אימונים על קביים, הוא הפך לאס המרכזי במערך של מרקו בלבול.

את הדרך למעלה הוא התחיל בזכות אחד, כפיר אדרי. פעם הוא שיחק בעמדה שלו, אחר כך הוסב למגן, אבל טלפון אחד למנכ"ל בני יהודה הוביל אותו לאימון נס ציונה של עופר טלקר. "אפשר לומר שאני זה שגיליתי את חזיזה", משחזר אדרי את השבוע ההוא שבו הקריירה של הקשר החלה לנסוק. "אמרו לי שיש שחקן אחד בנס ציונה וטלקר אימן אותו. צלצלתי לטלקר, השאר היסטוריה".

"אני זוכר בדיוק מה היה", משחזר טלקר. "בני יהודה בדקה, המלצתי עליו ליוסי אבוקסיס וכפיר אדרי כי מהזווית של העין ראיתי בו דברים מיוחדים. אני רק רוצה שתבין, הילד רק סיים גיל נערים, היה אמור להיות בנוער, אבל מיד הבנתי שהוא שייך לבוגרים. לא ראית ילד שלא מפחד ככה. משהו מדהים. אם יהיה פנדל, הוא ירצה לבעוט אותו, את הפאול הוא לוקח לבד. כל קרן הוא ניגש לבעוט. זאת, בעיניי, מנהיגות. לא בפה, בשפת הגוף ובניהול המשחק. סלח לי, כן? אבל יש לו ביצים, מה זה ביצים, אין לו פחד לילד הזה".

בבני יהודה.
בבני יהודה. "יש לו ביצים, מה זה ביצים" (מאור אלקסלסי)

"וזה קטע", משחזר אדרי. "כי ברגע שדמאיו אמר לי לנסוע לשם, תוך משחק שניים הבנתי שזה זה. הוא הרשים מאוד והשארנו אותו. אחר כך הפציעה קטעה את הרצף הזה". אותו קיץ 2016 היה יכול להיזכר לדיראון עולם. אבל לא אצל חזיזה, שנדמה שהפציעה דווקא חישלה אותו. "אני זוכר שהוא דיבר עם אבוקסיס וביקש ממנו ללכת לשחק. אחרי הפועל רמת גן הוא חזר טוב יותר", משחזר אדרי. אפשר לומר שגיליתי אותו, אבל זה שטויות, כי הרוב בזכותו. יש הרבה כישרונות, לא כולם יודעים להוציא את המקסימום. נכון שגילינו אותו באמת בתחילת הדרך, אבל את ההתקדמות הוא עשה בזכות עצמו. השיפור המשמעותי ביותר הוא החלק הפיזי".

חזיזה עבד קשה אחרי הפציעה. הוא העלה יותר מעשרה קילו בעבודה על מסת השריר. "הוא היה ממש רזה. היום הוא רק נראה צנום, אבל הוא חזק מאוד", אדרי מסכם. תכונת האופי, מספרים במכבי חיפה, הפכו אותו לשחקן שכולם רוצים להיות סביבו בחדר ההלבשה. "אתה לא מבין מה הוא עושה לנו", מספר אחד משחקני מכבי חיפה. "מהרגע שהוא נכנס חדר ההלבשה זורח. כל היום אתה שומע רק אותו. כזה ליצן, אבל במובן הטוב של המילה. נעים להיות לידו". גם לבלבול נעים מאוד. שישה שערים ו-11 בישולים בעונה שעברה הובילו אותו למהפכה הירוקה שהוא מנסה להנהיג העונה. ומה יותר טוב, אומרים במועדון, מאשר לצרף את השחקן שעושה הכי הרבה ספרינטים בליגה, אחד מהחמישייה המובילה במדד הריצות.

"הוא השחקן הכי בולט בליגה, זאת עובדה"
על התפקוד שלו במגרש יש מחלוקת קטנה. חלק מהמאמנים אוהבים למקם אותו בכנף, אחרים מאחורי החלוץ. במכבי חיפה הוא עושה גם וגם, בהתאם ליריבה ולמגן שמשחק מולו. התכונות החזקות, כמובן – טאצ' בכדור, מהירות ודריבל. על הפיזיות הוא ממשיך לעבוד. "לדעתי הוא שחקן כנף יוצא מן הכלל", אומר האווירון. "יש לו אחד על אחד שאין להרבה שחקנים, אבל בעיקר – קבלת ההחלטות שלו נכונה. תריץ את התקציר של המשחק מול אשדוד, קדימה ואחורה, תראה כמה הוא גדול בכל אחד משני הבישולים. מכבי חיפה תהנה ממנו גם בשנים הקרובות".

חזיזה חוגג במדי מכבי חיפה.
חזיזה חוגג במדי מכבי חיפה. "דומיננטי בכל קבוצה בה שיחק" (מאור אלקסלסי)

כדי להרחיב על היכולות המקצועיות שלו, חזרנו אחורה, לאיש היחיד שאימן אותו בשתי קבוצות שונות. בני יהודה והפועל רמת גן. שני הרומנים עם המועדונים היו קצרים, אבל די בהחלטה שקיבל, להביא אותו לקבוצה הבאה שבה הוא אימן, כדי להבין שאריק בנאדו זיהה את הפוטנציאל הרבה קודם. "הוא זריז, מהיר, ועושה דברים יפים עם הכדור שלא כל אחד יודע לעשות. עכשיו, במכבי חיפה, זה משתלב עם הסטטיסטיקה בגולים ובישולים. ההבדל הגדול – במכבי חיפה הפעולות שלו הפכו להיות משמעותיות", מסביר מאמן הנוער, "הוא בתהליך של בגרות, כי את הכישרון תמיד היה לו וזה לא היה מוטל בספק. התכונה השנייה ששיפר – הוא הפך להרבה יותר פיזי. בעבר הוא היה יותר פציע, היום הוא שחקן יותר פרודוקטיבי בשליש האחרון – יותר בישולים, הגעה למצבי הבקעה".

אחת התכונות שהפכו אותו למה שהוא היום, מספרים במכבי חיפה, היא שינוי בקו המחשבה. בעבר הדריבל שלו היה רחוק מאוד מהשער, היום חזיזה מבין איפה לעשות את הפעולות של היכולת האישית. "הוא השחקן הכי בולט בליגה מתחילת העונה, זאת עובדה", ממשיך בנאדו. "אם אתה רוצה סיכום שלו בחדר ההלבשה, אז הנה: הוא מצחיק מאוד, עושה שטויות אבל בקטע טוב. הוא מאוד דומיננטי בכל קבוצה שבה הוא שיחק. לצערי, הוא נפצע באימון השלישי שלנו יחד. לגבי הוויכוח היכן ישחק? אישית, השתמשתי בו כשחקן מאחורי החלוץ וגם בכנף. הוא מאוד טוב עם הכדור, יכול לשחק גם וגם. אין הרבה שחקנים מהירים שיש להם אחד על אחד. אתה צריך להבין שבעבר הוא לא היה מביא מספרים מהכנף. אבל כששחקן הופך מגוון, הוא יכול לאיים יותר. היום, לדעתי – הוא הרבה יותר מסוכן מהקו. אבוקסיס בנה יותר על משחקי מעבר בבני יהודה, ולכן העדיף אותו באמצע. עכשיו ברור למה הבאתי אותו מבני יהודה לרמת גן?".

ברור לגמרי, אבל השאלה היא בכלל לאן יגיע הילד המוכשר הזה בעוד שנתיים. מבירור שערכנו עולה כי לחזיזה, כמעט לא שמענו על כך, יש דרכון צרפתי. הדרך הזו, מספר סוכנו אדם קידן, יכולה לסייע לו בתחנה הבאה אחרי שמכבי חיפה תחליט למכור אותו. "דולב עוד יגיע לאירופה, אין לי ספק", הוא מסכם. "יש סיפור מעניין סביב הדרכון הצרפתי שלו. בעונה שעברה הגיע סקאוט מקורטרייק לראות אותו בבני יהודה והתרשם. העונה, כשעקב לראות מה מצבו, הוא שפשף את עיניו כשהבין שהוא בהרכב מכבי חיפה וזומן לנבחרת. אין לי ספק – אם ימשיך ביכולת הזאת, הדרך לאירופה תהיה קצרה". שפשוף נעים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי