קרויף, מאחוריך: בניון מתווה דרך חדשה בבית"ר ירושלים

יוסי בניון
יוסי בניון | דני מרון

התקופה בה למד הרבה מההולנדי במכבי ת"א, השיחה עם חוגג בתחילת העונה והבחירה ברוני לוי הדעתן ללא זכר למשקעי העבר. הצצה לתפקידו החדש של יוסי בקבוצה מהבירה

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

השיחה הראשונה בין רוני לוי ליוסי בניון תחת ההגדרה החדשה שלו כמנהל מקצועי לא הזכירה במאומה את התקרית מאוגוסט 2015. באותו יום, נזכרים במכבי חיפה, היה נראה שהם לא ישובו לדבר לעולם. בניון עזב את הירוקים בסוף השנה הקשה הזו, אחרי שהביא ללוי גביע, תואר ראשון אחרי שנים קשות. ובכל זאת, למרות שעבר לא מעט זמן מאז, האירוע הזה סיפק לא מעט עניין לתקשורת בקיץ האחרון: היה מי שסבר, נזכרים בבית"ר מה קרה אז, ששני האנשים הדעתניים לא יחזיקו יחד עד אחרי החגים.

כדי ללמוד על שיתוף הפעולה ביניהם ולהבין איך מתנהל מותג הכדורגל יוסי בניון בבית"ר ירושלים – מה הסמכויות שהוא מקבל מהבעלים, מהי הגדרת התפקיד שלו במועדון ואיך עובד שיתוף הפעולה עם שאר אנשי הצוות היום, צריך לחזור לאותו אירוע מכונן – הפגישה ההיא עם רוני לוי ומשה חוגג בתחילת העונה, בה הוחלט לסגור מעגל ולהחזיר את המאמן לקדנציה נוספת בבירה.

התורה של אנצ'לוטי, בניטס ו-ונגר

עוד לפני השיחה עם לוי, מעמד החתימה של בניון בבית"ר הוא זה שסלל את הדרך. במעמד החתימה שלו בקבוצה, המנהל המקצועי הודיע למשה חוגג כי הוא רוצה שיהיה לו SAY בקביעת המאמן ולמעשה דרש להיות החותמת האחרונה בנושא הזה. גם את העוזר, אמר בניון לחוגג, אני רוצה לקבוע. חוגג, שרצה מאוד את בניון בקבוצה, הסכים בשתיקה. הוא ידע שהוא עומד להביא מנהל מקצועי דעתן ולכן ביקש להיות שותף למחשבות שלו. "אני רוצה את רוני לוי", אמר לו בשיחה אחרת. חוגג לא מיהר. "זה בסדר גמור, אבל גם אם החלטת, תמיד כדאי לבדוק גם אופציות נוספות", השיב לו. ההתלבטות של בניון, סיפר מקורב אליו השבוע, יכלה להסתיים בצורה שונה לגמרי. "הוא היה מנהל מקצועי מתחיל, בא בלי ניסיון, ובדרך כלל מה עושים אלה שמגיעים בלי ניסיון? נכון, בוחרים מאמן שישמש כחותמת גומי. אתה יודע כמה מאמנים רצו להגיע לבית"ר ככאלה? עזוב כמה מאמנים, כמה אנשים שמוכנים שיקבעו להם לא רק את הרכש. והמבין יבין".


בניון עם חוגג ואוחנה. דרש "Say" ובחר ברוני לוי (דני מרון)

בניון לא רצה להיות חותמת גומי. הוא הכיר את אלישע לוי ויוסי אבוקסיס מהעבודה המשותפת שלהם בנבחרת, שמר על קשר עם ברק בכר, אבל הפור נפל על רוני לוי. "כשהוא החתים אותו, שאלתי את עצמי איך זה מסתדר. שני אנשים שאוהבים לשלוט על כל פרט יעבדו יחד? הייתי בטוח שייקח מאמן ברמה של הליגה הלאומית, אבל מי שמכיר את יוסי מבין שהוא יודע בדיוק איך לתכנן את הדברים", אמר לנו גורם בבית"ר השבוע. בניון נפגש עם לוי והודיע לו על ההחלטה ("גם אני וגם אוחנה שותפים לה", הדגיש) ולוי השיב: "זאת מחמאה עבורי". המאמן ידע היטב על מה הוא מדבר. גם בניון. השתיקה הופרה כאשר הם עברו לשיחה הבאה שלהם. שם, אמר לו לוי, אצטרך את עזרתך.

העזרה שאותה ביקש לוי נובעת מתוך הניסיון של בניון בקבוצות הבכירות באירופה. לפעמים, אמר לו לוי בשיחה, אני יוצא להשתלמות של שבוע וחוזר עם כלים מהמאמנים הבכירים באירופה. אבל אתה היית שם. הוא ביקש פירוט של האסיפה הטקטית של קרלו אנצ'לוטי, של האימונים אצל ארסן ונגר, של חדר ההלבשה בליברפול ומעט אור על ההתנהלות של רפא בניטס. את הטיפים האלה, הוא הבטיח לבניון, ננסה ליישם בבית"ר.

המטרה: מאבק על אירופה
השאלה הבאה היא האם המנהל המקצועי, שהרומן בינו לבין לוי נמשך בינתיים, עומד במטרות. כרגע זה הספיק למקום הרביעי אחרי שליש ראשון, עם מאזן זהה לזה של ברק בכר שבמקום השלישי. מספיק טוב? תלוי את מי שואלים. בניון החל את הקדנציה בבית"ר עם הצהרה של חוגג שרמזה לאליפות. אחרי קיץ קשה ופציעה של שני השחקנים הבכירים שלו בהתקפה, מיכאל אוחנה ועידן ורד, וההחלטה לא להתחזק בחלוץ – החלו דיבורים בתוך המערכת לפיהן השניים מודעים לעובדה שלא יצליחו לעמוד בהצהרות הללו. המסרים עברו לחוגג, וגם לתקשורת, ומהר מאוד יצאה מזה הצהרה חדשה – חוגג הבהיר כי המטרה של בית"ר איננה אליפות, בניון תמך בגישה הזו, אבל האוהדים דרשו לדעת לאן הלכו 80 מיליון שקלים, התקשורת המקומית לחצה. פתאום, המנהל המקצועי ולוי נותרו עם כוכבית. אין שום הצדקה, אמר לאחרונה בניון למקורביו, להגדיר את בית"ר כמועמד בכירה לאליפות. יחד עם לוי ואוחנה, השלישייה ביקשה לשרטט את המטרות על פי תקציב שכר השחקנים של המועדון, שלדברי גורמים במועדון נמצא חמישי בליגה. יחד עם זאת, לאור ההתפתחויות והליגה החלשה, חוגג מצפה שבניון ולוי יתחרו על כרטיס לאירופה דרך המקום השלישי או הרביעי. בבית"ר מבהירים שהתקציב עדיין לא חצה את רף 80 מיליון השקלים, בניגוד לשמועות כמובן, אבל כך או כך – נראה שבעונה הבאה התקציב יירד כתוצאה מתשלום חד פעמי עבור עסקאות לטווח ארוך. חוגג, מספרים מקורבים, הוא יזם בנשמתו. הוא מעדיף לרכוש שחקנים עם פוטנציאל, להשביח ולמכור. רק בעוד שנתיים, הוא מאמין, בית"ר תתחיל לקצור את הפירות.


בניון ולוי אין זכר למשקעים מ-2015 (דני מרון)

אחרי שהבנו את המטרות, בואו ניכנס רגע לתוך התפקיד והתפקוד של בניון בתוך המערכת הלחוצה שנקראת בית"ר. "אם צריך להגדיר מה יוסי עושה במועדון, כלומר איזה סוג של מנהל מקצועי הוא – אפשר להצביע על מי שמילא תפקיד דומה מאוד בקבוצה אחרת – ג'ורדי קרויף", אמר מקורב למנהל המקצועי. בניון, מתברר, למד לא מעט מקרויף במהלך התקופה במכבי תל אביב. המנג'ר, שהפך במהלך העונה למאמן זמני בין הקדנציה של שוטה ארבלדזה לליטו וידיגאל, היה קרוב מאוד לקשר נבחרת ישראל לשעבר.

"יוסי הבין לא מעט דברים דרך העבודה של ג'ורדי", הסביר אותו מקורב. "הוא הבין איך המערכת עובדת ומה התפקיד של קרויף בתוכה. קרויף לעולם לא קבע הרכב. אבל הוא היה מעורב מאוד בהבאת שחקנים, בדיוק כמו שיוסי רוצה. יחד עם זאת, הוא היה תמיד מיידע את הבעלים לפני ההחתמה. בתקופת פאולו סוזה, קרויף נתקל בבעיות רבות, משום שהמאמן התנגד להנחית שחקנים מסוימים. מה עשה קרויף? הנחית חלק מהשחקנים שרצה לפני שהחתים מאמנים. במקרה הזה, יוסי ורוני עובדים בתיאום מוחלט. את רוב השחקנים והזרים הם בחרו בתיאום, הם התייעצו ביניהם עוד לפני שרוני מונה לתפקיד".

גם בניון עצמו התוודה בפני חבריו כי קרויף הוא אחד המודלים שלו לאיך מנהל מקצועי צריך להתנהל. "יוסי אינטנסיבי מאוד בכל מה שקשור לרכש. הוא לא מסתפק בלראות קטעים של שחקנים. הוא יושב בבית, רואה משחקים שלמים של כל שחקן. לוקח משחקים טובים ופחות טובים שלו ומנתח. כל שחקן שהוא מביא, זוכה למעקב תקופה ארוכה. אין שליפות מהמותן", העיד גורם בקבוצה. שחקנים בקבוצה סיפרו כי הזמינות שלו אליהם אבסולוטית. "הוא זמין כמעט 24 שעות", הסביר אחד מהם. "הוא יכול לשבת עם תמיר עדי על הפציעה, לדבר עם לירן רוטמן לפני שהוא נכנס להרכב, להדריך צעירים וגם להעיר כשצריך. אם יש דברים שלא מקובלים עליו, הוא לוקח את השחקן ומעביר את המסר בצורה ברורה".

ג'ורדי קרויף. המודל של בניון (אודי ציטיאט)

בניון מתגורר עדיין ברמת השרון. בין הנסיעה דרומה לנסיעה חזרה למרכז, הוא מנתח את המשחק האחרון באמצעות דוחות סטטיסטיים, למרות שלעתים נדמה שהוא לא ממש צריך אותם. "אתה נותן דוח סטטיסטי לבניון, והוא מצליח לפגוע במספרים לפני שהוא פותח אותו, זה מדהים", סיפרו השבוע במועדון. "כמה עלי מוחמד רץ, מה עשה דן איינבינדר. אלה נתונים שהוא משנן מתוך שינה, עוד לפני שהמשחק התחיל". כרגע, לפחות, חדר ההלבשה יציב ובניון לא מתמודד עם בעיות משמעת ("לא נראה שמישהו ירצה להתעסק עם רוני ולהגיע אליו", אמר אחד השחקנים השבוע), אבל זה נובע בכלל מסיבה אחרת: בבית"ר אין היררכיה בעת הזו, כששניים מהכוכבים פצועים והסגל די מאוזן. כשיתחילו להגיע לכאן כוכבים בקיץ, מספרים במועדון, נראה שעבודה בעניין הזה תהיה הרבה יותר קשה.

דופק על השולחן
נחזור לפגישה בין בניון לחוגג, בה הבהיר לו שירצה לקבוע את זהות המאמן ועוזרו. הפגישה הזאת חשובה, בעיקר בגלל שמועה שהרגישה את אנשי בית"ר בתחילת העונה. אז החלו שמועות לפיהן העוזר, חיים שאבו, הגיע ללוי כ"הנחתה מלמעלה" ("שמועות מרושעות", הגדיר זאת בניון בשיחות עם מקורביו בתחילת העונה). הסיפור הזה, מסבירים מקורבים לשניים, משולל כל יסוד. "יוסי הבהיר לרוני כי יש מספר מועמדים לתפקיד. השלישייה שהגיעה לגמר: שני מועמדים שהציעו המנהל הספורטיבי, חיים שאבו וליאור זדה, ואחד מטעם המאמן – עידן טל", הם מספרים. המינוי של האחרון, חוזר בתשובה, היה מעט בעייתי עבור שני הצדדים. הוא השאיר את הבחירה בידי לוי והודיע לו כי אם יטיל וטו, הם ינסו למצוא מאמן אחר. לוי נפגש תחילת עם שאבו כי זה האיש שהוא רוצה לתפקיד, בעיקר על רקע העבודה המשלימה שהוא מסוגל לבצע כעוזר. אם תהיתם, אז כן, לוי משתף את בניון בהרכב. "אם הוא מתייעץ עם שאבו, אז בניון לא ישמע ממנו מה התוכניות?", אמר מקורב לשניים השבוע. "יוסי לא מחליט לו שום דבר ומי שאומר אחרת, לא מכיר אותו. רוני מרגיש מספיק נוח לספר לו מה הוא הולך לעשות".

בימים האחרונים בניון חזר למחשב. הוא מריץ עוד ועוד שחקני רכש, למרות שחוגג יאשר סופית את נושא הרכש רק בעוד מספר ימים. בדיוק כמו שעשה כשחקן, אומרים בבית"ר, בניון יידע לדפוק על השולחן של חוגג כשצריך ולבקש אישור לשחקן נוסף. בינתיים בין עוד טלפון לספרד ועוד שיחה עם סוכן ישראלי מוכר, בניון עורך שיחה עם רוני לוי כדי לשמוע ממנו האם זה השחקן שהוא מחפש. אחרי הכל, הם אומרים, הוא זה שצריך לעמוד במבחן התוצאה: סביבת עבודה טובה ומקום ריאלי בליגה.


שחקני בית"ר ירושלים. בניון משנן נתונים מתוך שינה (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי