לאחר הערעור: שני משחקי רדיוס להפועל, בוטלה סגירת יציעי 10-11 למכבי

אוהדי הפועל תל אביב
אוהדי הפועל תל אביב | אריאל שלום

לאחר יום ארוך בבית הדין העליון, הוחלט על הקלה מינימלית בעונשים של התל אביביות: "זה נובע מהתחשבות בהשתדלותן לנקוט בצעדים כנגד אלימות במגרשים, אך לחובת כל אחת מהן הרשעות קודמות בעונה הנוכחית"

(גודל טקסט)

כבר שבוע שלם שיש דריכות שיא בהפועל תל אביב ומכבי תל אביב, מרגע קבלת העונש בשל התפרעות האוהדים בדרבי בארבעה בדצמבר. שתי הקבוצות הגיעו היום (רביעי) מלוות בפרקליטיהן לדיון הערעור שהגישו מול בית הדין העליון בראשות אמנון שטרסנוב, אסף הדסי ויניב ואקו, כשבסופו של יום, אחרי דיון ארוך, התקבלה ההחלטה הסופית.

לאדומים בוטל משחק רדיוס אחד מתוך שלושה שנגזרו עליהם בפסק הדין המקורי, כך שבנוסף הם ירצו סגירת יציעים 4-5 לשני משחקים נוספים וישלמו קנס של 50 אלף שקלים, בעוד עונש הרדיוס של משחק אחד לצהובים נותר בעינו, כמו גם קנס 25 אלף השקלים, כשההקלה היחידה הגיעה בדמות ביטול המשחק הנוסף בו נכפה עליהם לסגור את יציעי 10-11.

"העונשים שנגזרו לשתי הקבוצות נראים לנו הולמים וסבירים. כאן המקום לציין כי לחובתן של כל אחת מהקבוצות מספר ניכר של הרשעות קודמות בגין התפרעות אוהדים וכיוצ"ב, בעונת המשחקים הנוכחית", נימקו בבית הדין את הפסיקה הסופית, "אם החלטנו להקל, זה נובע מהתחשבות בהשתדלות שתי הקבוצות לנקוט בצעדים משמעותיים כנגד אלימות במגרשים, אך אין די בכך – מחובתן לנקוט בצעדים ממשיים-מניעתיים עוד טרם תחילת המשחק".


אוהדי הפועל תל אביב. המשחק נגד הפועל ב"ש ייערך בבלומפילד? (אריאל שלום)

עו"ד משה בן דת, פרקליט הפועל תל אביב, טען בתחילת הדיון כי האוהדים עשה את כל מה שאפשר כדי למנוע את ההתפרעויות במהלך המשחק והוסיף כי במועדון לא הסתפקו בזה: "מאז הדיון וההחלטה של הדיין שמעוני ועד היום – נעשו פעולות נוספות. כל הצילומים שנלקחו גם ממצלמות האצטדיון וגם ממצלמות האבטחה הפרטיות שהפועל תל אביב הזמינה – נלקחו על ידי משטרת ישראל שעצרה שלושה חשודים באמצעים פעולות מודיעיניות והם הורחקו ל-30 יום. ברגע שהמשטרה תמסור לנו את שמותיהם – נשלול להם את המנויים ונגיע תביעות כספיות. נעשה כל פעולה אפשרית בנושא".

עוד טען בן דת: "במשחק שנכחו בו אלפי צופים, 25 אלף צופים באצטדיון, ואת הפעולות העברייניות ביצעו שלושה-ארבעה אוהדים מכל צד, אז לא צריך להעמיד אותנו לדין בגלל אוהדים שרוצים לפגוע בכוונה בהנהלה. הם מגיעים לאצטדיון כדי לפגוע בהנהלה".

סטרשנוב הגיב מיד: "הכניסו 21 אבוקות לאצטדיון. לא ראיתי כאלה דברים בעבר במשחקים קודמים. היו גם פצועים משאיפות עשן, כך שאולי חברת האבטחה לא בסדר?", ובתגובה ענה בן דת: "אוהד קטין נכנס והחביא אבוקה במקום מוצנע בגוף, הוא נראה לחוץ אז ראו את זה ולקחו אותו. אנחנו לא רשאים להפשיט אוהדים, רק כאלה שחשודים".

אוהדי מכבי תל אביב בדרבי (אריאל שלום)

הדיון נמשך וסטרשנוב התייחס לכך שהאדומים מועמדים לדין לעתים תכופות: "להפועל תל אביב העונה יש כבר שמונה הרשעות, ובכל הפעמים הקבוצה ספגה קנס. זה קהל פרוע, לאחר אירוע כזה – כמה אפשר להתחשב?". בן דת הגיב" "עונש רדיוס לא יעזור. זה לא מפריע ולא מזיז למתפרעים הבודדים, אבל לאלפים עם המשפחות והילדים זה בהחלט מזיז". סטרשנוב עצר ושאל: "איזה עונש מתאים לדעתך?".

בהמשך בן דת טען שוב שיש מספר אוהדים של הפועל שמנסים לפגוע במועדון ואין מניעה הרמטית מצד המשטרה או האבטחה ולראייה גם המשחק של נבחרת ישראל נגד פולין כאשר פרחח פרץ למגרש ולא נבלם וציין כי עונש הרדיוס הוא פגיעה באלפי אוהדים שבאים ליהנות.

 

"עונש הרדיוס לא מתאים כאן. פסק הדין שניתן מוציאה את הרוח מהמפרשים של המועדון. אני שומע הצהרות של כל מיני אנשים, צריך להוציא את ההצהרות לפועל. הצהרות פופוליסטיות של שרת הספורט, מפכ"ל המשטרה, וההתאחדות. אבל אף אחד לא עוזר לנו. כלום. באנגליה הרשויות וגם המדינה נכנסו לעניין ולא השאירו את המועדונים לבד. זה מאבק של כולם". 

הדיין יניב ואקי: "אם המצב יישאר בלי רדיוס, יהיו באצטדיון אלפים שחשופים לשריפה ואבוקות. העונש הזה מגיע כדי להרתיע ולמנוע מקרי אלימות בעתיד". בזאת תם הדיון בנושא הפועל תל אביב שהציגה את טענותיה.


"בית הדין צריך להקל בעונש" (אריאל שלום)
 

עו"ד מורן מאירי המייצג את מכבי תל אביב אמר: "במצטבר מדובר ב-21 אבוקות, אבל בית הדין צריך להתייחס לכל קבוצה בנפרד ולבחון את מעשי כל קבוצה בנפרד. מבחינתנו בהאשמות שייוחסו למכבי תל אביב יש תשע אבוקות".

בהמשך הזכיר: "הייתה ישיבת בהנהלת התאחדות לפני שנתיים, ודיברו על תגמול קבוצות שישקיעו מאמצים ואף דובר על לזכות את הקבוצות שישקיעו מאמצים". עוד אמר מאירי: "התקנון תוקן בהתאם, בית הדין רשאי לחרוג מהעונשים ולהסתפק בקנסות כאשר כל הקבוצה נוקטת באמצעים – בית הדין צריך להקל בעונש".

 
בהמשך, כפי שנכתב בכתב הערעור, מאירי הציג לבית הדין פסק דין של בית"ר ירושלים שעמדה לדין על שישה אמצעי פירוטכניקה (אבוקות ורימונים) וטען שבית"ר ספגו רק 7,500 ש"ח קנס: "אני לא רואה הבדל בין שני רימונים וארבע אבוקות ל-9 האבוקות במקרה שלנו". מאירי הוסיף כי האלופה עמדה לדין 7 פעמים, כמו בית"ר, שאוהדיה שהתפרעו עדיין לא נתפסו".


"אני לא רואה הבדל בין שני רימונים וארבע אבוקות ל-9 האבוקות במקרה שלנו" (מאור אלקסלסי)

מאירי ציין שוב את כל הפעולות שעשה המועדון כדי למנוע את ההתפרעות: "אני לא זוכר אירוע שבו במשחק חוץ קבוצה מגיעה עם שש מצלמות ועוד צלם על חשבונה, מצלמים רק את הקומץ של האוהדים ובסוף הצילומים האלה גם הביאו תוצאות. יש בעיה בבלומפילד עם המצלמות. נפתחו בתוך הקהל שלנו גם רימוני עשן אדומים וירוקים ולא עצרו אף אחד". הדיין סטרשנוב התייחס להשוואה וענה לו – "ההבדל הוא שבמקרה שלכם –  הייתה פגיעה בגוף" (צלם הפועל תל אביב נפגע).
 

בתגובה אמר מאירי: "בעזרת המצלמות שלנו איתרנו אוהדים. המשטרה נעזרה במצלמות שלנו. מה זה ייתן עכשיו להסיע 30 אלף צופים לחיפה? כנראה שום דבר. אני מגיש תביעות נגד אוהדים שתפסתי. למה שבית הדין יעניש עכשיו 30 אלף אוהדים? מה נשיג בזה?". סטרשנוב ענה, בדומה לתגובתו להפועל תל אביב: "צריך לחנך את הקהל. בכל עונש משיגים משהו". מאירי השיב: "עונש הרדיוס כבר לא מקובל בכל העולם וקחו את גרמניה למשל. יש מחירון קנסות קבוע. אבוקה 1500 יורו, רימון עשן 3,500 יורו. הכל קבוע". ואקי ענה בתגובה: "לפי העונשים האלה – יצאתם בזול".

מאירי השיב בסיום: "לא דיברתי על הענישה הכספית. זו סנקציה שהיא כן הגיונית. אנחנו מדברים על סגירת היציעים והרדיוס. מה ההצדקה לסגור את שערים 10 ו-11 עכשיו? במשחק חוץ מגיעים אוהדים מכל היציעים". לאחר מכן הסתיים הדיון.


צלם הפועל שנפגע במהלך הדרבי (אריאל שלום)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי