עשרת משחקי הראש בראש הגדולים בהיסטוריה

יניב קטן, ולדימיר דבאלישווילי
יניב קטן, ולדימיר דבאלישווילי | דני מרון

החמישייה לרשת מכבי ת"א, הפנדל שהנציח את שליטת ב"ש, המשחק שסימן עשור ירוק, המהפך של הפועל ת"א, המחצית של דריקס, קלינגר ונמני והנוק-אאוט המרתק בהיסטוריה. עמיקם נזכר

(גודל טקסט)

לבחור את עשרת משחקי הראש בראש הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי זו משימה מטורפת, כיוון שראש בראש הוא לא רק מפגש בין שתי הגדולות, או משחק עונה על כל החגיגיות שלו – יש בחלק מהמקרים גם משחקים גדולים באמת.

למשל, הניצחון 2:3 ב-1964 של הפועל ר"ג על האלופה הנצחית הפועל פ"ת, אחרי פיגור, ניצחון שסימן לה אליפות חריגה והיסטורית; כמו הניצחון המרשים של הפועל ב"ש בימק"א, על בית"ר ירושלים, ב-1976 משערים של ברד ועובדיה צבי; כמו משחק העונה המרשים ב-1982 בין מכבי נתניה להפועל כפ"ס, בו ניצחה נתניה 2:5, עלתה לראש הפסגה רק כדי לשמוט אותה שבוע אחר כך ולאבד אליפות; כך גם הניצחון המהדהד של הפועל ת"א 0:3 באורווה על הפועל פ"ת בעונת הדאבל ב-2000, או ההצגה של וינסנט אניימה ויניב קטן ב-2009. כל אלה נשארו בחוץ. מי נשאר?

10.
26.2.94

מחזור 25/39. מכבי חיפה – מכבי ת"א 0:5
זו בהחלט ההצגה הגדולה ביותר בין משחקי הראש בראש, אך זה משחק שהתקיים עוד בטרם הסתיים הסיבוב השני בליגה שנמתחה כמו מסטיק, כך שהחשיבות שלו, על אף המהפך שנרשם בפסגה אחרי אותו משחק, היא פחותה בהשוואה למשחקים שיופיעו בהמשך. רק נזכיר: 0:3 במחצית (ברקוביץ', אלון מזרחי ועטר בשער מהמם) ועוד שני שערים של גצקו וגלאם שסגרו הצגת תכלית מהדהדת.


חגיגות ה-0:5 על מכבי תל אביב (עדי אבישי)

9.
1.4.17

מחזור 28/36. הפועל ב"ש – מכבי ת"א 0:1
את המשחק הזה הכריע פנדל שרבים יודו או יטענו כי לא היה, בו הכשיל לכאורה אלי דסה את מאור מליקסון ברחבה ובן שהר תרגם מהנקודה הלבנה, אבל חשיבות המשחק הייתה רבה. ב"ש הגיעה למשחק עם שלוש הפרש בפסגה, מול מכבי ת"א ששאפה להחזיר את תואר האליפות. הניצחון הזה של ב"ש הנציח שליטה שהלכה והתעצמה בעונה לאחר מכן, והביאה לשלוש אליפויות רצופות.


הפנדל שעשה את ההבדל. שהר חוגג על מכבי ת"א (דני מרון)

8.
26.4.10

מחזור 32/35. מכבי חיפה – הפועל ת"א 1:0
עונת הקיזוז. מכבי חיפה מגיעה למחזור האחרון בעונה הסדירה עם שש הפרש בפסגה, עונה מופלאה. אבל ההפרש מקוזז לשלוש. במשחק הזה היה מספיק לחיפה תיקו כדי להתקדם הלאה ולא למעוד פעמיים, אבל זה קרה לה דווקא במשחק הזה, עונה אחרי שיניב קטן נתן הצגה באותו מקום והביא לחיפה את האליפות השישית באותו עשור. אבל הפועל – הקבוצה הטובה בתולדות המועדון – הגיעה נחושה, חכמה ופרקטית ושער של מהראן לאלה, בדקה ה-58, הביא לה ניצחון ומקום ראשון. המיקום הנמוך יחסית של המשחק הזה נובע מכך שלא הוא הכריע את האליפות (השער של ערן זהבי בטדי דווקא כן כמו גם התיקו של חיפה בבלומפילד), אבל הוא בהחלט מחק את ההפרש.


המשחק שמחק את ההפרש. לאלה נגד הירוקים (דני מרון)

7.
4.4.98
מחזור 25/30. הפועל ת"א – בית"ר ירושלים 1:0

שוב, כמו במשחק הקודם, גם כאן הכריע משחק השרוכים, ארבעה שבועות לאחר מכן, את האליפות, אבל זה היה המשחק שהביא למהפך. הפועל הובילה טרם המשחק ביתרון של שלוש נקודות הפרש, אבל בית"ר שטפה את המגרש באותו יום, ואישטוון פישונט ניצל ריבאונד אחרי בעיטה של אישטוון האמר, כדי להכניע את שביט אלימלך. זה היה המשחק שבסופו כולם אמרו שלבית"ר הגיעה האליפות. הנסיבות, כאמור, דווקא דיברו אחרת.

פישונט. זה הסתיים באליפות של בית"ר ירושלים, אבל בנסיבות אחרות (עדי אבישי)

6.
9.3.02
מחזור 23/33 מכבי חיפה – הפועל ת"א 0:3

נכון, רחוק מדי מקביעת אלופה, אבל אין ספק שמשחק שהסביר מדוע מכבי חיפה הולכת לעשור מטורף. חיפה סיימה את הסיבוב השני ביתרון שתי נקודות על הפועל ת"א, אבל במחזור הראשון של הסיבוב השלישי, בו הראשונה פוגשת את האחרונה והשנייה את הלפני אחרונה וכן הלאה, נרשם מהפך מדהים. הפועל ניצחה את בית"ר ירושלים המדשדשת, חיפה כשלה בבית מול מכבי קרית גת והובסה 4:0, באחת ההפתעות – אם לא ה – הכי גדולות בתולדות הליגה.

אבל מחזור לאחר מכן הגיע משחק העונה, בקרית אליעזר, וטרף את כל הקלפים של הפועל ת"א, שהיתה בעיצומו של המסע הקסום באירופה, בין הניצחון המדהים בפארמה בשמינית גמר גביע אופ"א, ובין המפגש הראשון מול מילאן ברבע הגמר. ואליד באדיר גמר את המשחק הזה כבר בדקה השנייה, ננו פראליה סגר בצמד את הסיפור ב-20 הדקות האחרונות, אילן בכר הורחק בהפועל. נגמר 0:3.


רוסו ופראליה במשחק שסימן שעשור מטורף בדרך (עדי אבישי)

5.
20.4.96
מחזור 26/30 מכבי חיפה – מכבי ת"א 3:1

אלה היו שנות השיא במאבק בין שני המועדונים הגדולים בכדורגל הישראלי, השנה האחרונה בטרילוגיה של שנות ה-90. במחצית העונה עוד הסתמן מאבק בין ארבעה ראשים, אבל אחרי שבית"ר ירושלים והפועל חיפה התפוגגו, נותרו במאבק מכבי חיפה והאלופה, מכבי ת"א, שכבר הגדילה את יתרונה בפסגה לחמש נקודות. מחזור לפני המפגש הישיר ביניהן, בקרית אליעזר, הצטמצם הפער לשלוש, כשלמכבי חיפה שלושה שערי יתרון במקרה של שוויון. הסתמן מהפך, הריח מהפך, כמעט היה מהפך. רוני לוי העלה את חיפה ליתרון לפני המחצית, אלי דריקס השווה בדקה ה-53, קלינגר דחק 1:2 בדקה 62, ואבי נמני, במבצע מסוגנן, חתם את התוצאה. מכבי ת"א זכתה בסוף אפילו בדאבל.


ברקוביץ' ונמני בקריית אליעזר (עדי אבישי)

4.
21.4.79
מחזור 27/30. בית"ר ירושלים – מכבי ת"א 1:0

זו היתה עונה מתעתעת מצד שתי הקבוצות. מכבי ת"א פתחה טובה את העונה, הפסידה ביפו, ואיבדה את הפסגה. בית"ר של שמעון שנהר המנוח, עלתה לפסגה ועמדה בפני אליפות היסטורית, בוודאי כשאירחה את משחק העונה בימק"א הגועש ב-8,000 צופים (הרבה מעל הקיבולת שלו), כשהיא מוליכה בנקודה בפסגה. כדור שהרחיק גיורא שפיגל לעברו של ויקי פרץ, שדהר לבד, עוד לפני קו מחצית המגרש שלו, לעבר שערו של יוסי מזרחי. שלמה קירט, בגליץ' התאבדות, הרחיק לקרן. שפיגל העלה את הקרן, הכדור נהדף לבני טבק שירה את הכדור לחיבורים. בית"ר היתה צריכה לחכות עוד שמונה שנים ולצבור עוד כמה כישלונות, לפני שלקחה אליפות ראשונה.

3.
30.4.11
מחזור 32/35. מכבי חיפה – הפועל ת"א 0:2

נדמה שהמיקום הגבוה של המשחק הזה נובע גם מהרקע: זו היתה עונה שלישית ברציפות ששתי הקבוצות רצו ראש בראש על האליפות. עונה אחת הסתיימה בניצחון של יניב קטן על אניימה, בעונה השנייה ניצח לאלא את משחק העונה בחיפה, וערן זהבי לקח אליפות בטדי, גם העונה השלישית היתה עונת קיזוז, והיא הסתמנה כמו תעתיק של העונה קודם. חיפה סיימה את העונה הסדירה ביתרון חמש נקודות בפסגה, שהצטמצם ל-2 בגלל הקיזוז. במחזור הראשון של הפלייאוף חיפה מעדה בבית מול מכבי נתניה והפועל ת"א ניצחה את בני יהודה ועלתה לפסגה. מהפך שהושלם. בהפועל חשבו, שכמו בעונה שחלפה, גם הפעם הם יצליחו לחזור מקרית אליעזר עם אליפות מתהווה בכיס, אבל קטן, שוב קטן, בסיוע רפאלוב ובוקולי המצטיינים, עם שער נוסף של דבלאשווילי, קבעו ניצחון במשחק העונה, מהפך בפסגה, בדרך לאליפות האחרונה של המועדון.


קטן ודבלאשווילי. האליפות הירוקה האחרונה (דני מרון)

2.
2.6.56
מחזור 22/22. הפועל ת"א – מכבי ת"א 3:0

אחד משני משחקי הראש בראש של הרגע האחרון, הפחות ידוע, אם כי לא בטוח שהפחות מרשים. זה היה מאבק תלת ראשי בין הפועל פ"ת, האלופה, לבין שתי התל אביביות הגדולות. הפועל פ"ת הובילה את הטבלה 4 מחזורים לסוף, ביחס שערים על פני הפועל ת"א, כשמכבי ת"א נקודה אחריהן. במחזור ה-19 ניצחה הפועל ת"א בפתח תקווה, 1:2, והוציאה אותה ממאבק האליפות. הפועל הפסידה במפתיע בביתה למכבי יפו, ומכבי ת"א עקפה אותה. מחזור לסיום היה נקודה הפרש למכבי על הפועל, כשמחזור אחרון הפועל מארחת דרבי ב'באסה'. מכבי צריכה נקודה, הפועל חייבת לנצח.

15 אלף איש הגיעו לאצטדיון שיכול היה להכיל 8,000, אלף מהם התיישבו על מגדל המים (מאחרי שער 1 של היום). רפי לוי היה כוכב מכבי ת"א, וגם חייל. במקום שירותו הצבאי היה מפקד אוהד הפועל, שריתק אותו ערב המשחק לבסיס. לוי, חולוני מחוספס, לקח את הרגליים, ברח מהריתוק, התייצב ברגע האחרון למשחק, כבש צמד (נחמיאס כבש את השלישי) והביא למכבי אליפות בדרבי ראש בראש סנסציוני. אחרי המשחק חיכו לו מחוץ למגרש שוטרים צבאיים שלקחו אותו, אחר כבוד, לכלא הצבאי.

1.
24.5.86.
מחזור 30/30. הפועל ת"א – מכבי חיפה 0:1

משחק העונה הראשון בעידן הטלוויזיוני, תרתי משמע. משחק הליגה הראשון שהועבר בשידור חי. בשני המחזורים שלפני המשחק הזה הצטמצם קרב האליפות מארבע קבוצות לשתי קבוצות, בית"ר ירושלים נשרה ראשונה, מכבי ת"א נשרה בחיפה מחזור לסיום. נותרו מכבי חיפה, האלופה בשנתיים שקדמו לעונה הזו, במרחק נקודה מהפועל ת"א. כל משחקי הליגה הועברו לשעות הבוקר, הכל התנקז למשחק הזה בבלומפילד שגדש אז 20 אלף צופים, צפופים על טריבונות הבטון המיתולוגיות. זה היה המשחק הכי חלש מכל אלה שהוזכרו קודם, אלמלא הכריע אותו באלגנטיות גילי לנדאו, 4 דקות לסיום, כתוצאה מהגבהה של משה סיני, כשאלי יאני נמצא בעמדת נבדל, שהתפרשה אצל השופט המנוח, צבי שריר, והקוון המנוח, רחמים שאשו, כ'נבדל פסיבי', עוד לפני שהיה בו שימוש נרחב. זה הנוק אאוט הכי מרתק שזכור מכל משחקי הנוק אאוט שהכריעו תארים בישראל, אי פעם.


שער עיתון "מעריב" אחרי הנוק-אאוט הגדול מכולם (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי