האיש למשימות מיוחדות: כך אבי ריקן הפך למנהיג החדש של מכבי ת"א

אבי ריקן
אבי ריקן | מאור אלקסלסי

ההשתלבות במערך של איביץ', התרומה בחדר ההלבשה, הנאמנות לאותו סוכן והתפקיד שקיבל מיואב זיו. לקראת המפגש עם בית"ר, רענן ברנובסקי על הקשר בעל האישיות המיוחדת

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

יומיים אחרי ההפסד המביך של מכבי תל אביב להפועל אום אל פאחם בגביע, נערכה מסיבת עיתונאים לקראת משחק הליגה נגד בני יהודה. המאמן ולדימיר איביץ' והדובר עופר רונן, החליטו בלי היסוס, שהשחקן שיישב לצידו של המאמן מול העיתונאים, יהיה הקשר אבי ריקן, האיש של הצהובים למשימות מיוחדות. בניגוד לשחקנים שלא אוהבים לצאת לתקשורת אחרי הפסדים, ריקן הוא אחד מאלה שלעולם לא מהססים לעמוד מול המצלמות והשאלות הקשות אחרי מפלות.

"אבי זה אחד שכולם אוהבים", מספר אחד השחקנים במכבי, "הוא דמות חיובית שתמיד לוקח הכל בפרופורציה. הוא מסוג השחקנים שמאחדים סביבו את חדר ההלבשה שלנו. זה בכלל לא משנה אם הוא משחק או לא, תמיד רוצה בהצלחת הקבוצה. מקצוען אמיתי שכל מאמן וכל קבוצה ישמחו שיהיה להם אחד כזה", הוסיף השחקן.

ריקן, 31, מסיים את חוזהו בסיום העונה ואחרי חמש שנים במדים הצהובים, ברור לכולם שמכבי תממש את האופציה בחוזהו והוא צפוי להישאר בקבוצה מספר שנים נוספות. מעבר לתרומה המקצועית שלו על המגרש והעובדה שהפך לאחרונה לשחקן הרכב קבוע, במערך של איביץ', ריקן הוא דמות מרכזית בתוך חדר ההלבשה של הצהובים ואפשר לומר שהוא גם מאוד מוערך בקרב ראשי המועדון ושאר אנשי הצוות בקרית שלום.


"אבי ריקן זה אחד שכולם אוהבים" (דני מרון)

אחת הדוגמאות למעמדו החזק מאוד של הקשר בתוך הקבוצה, היא העובדה שהוא זה שאחראי על נושא הכרטיסים למשחקים, לשחקני הקבוצה ובני משפחותיהם. בעבר זה היה תפקידו של יואב זיו, ואחרי שהאחרון פרש ממשחק והפך למנהל הקבוצה, ריקן החליף אותו בתפקיד והפך בשנים האחרונות, לסוג של איש קשר של השחקנים אל מול ההנהלה.

ריקן מקבל לידיו את כל ההזמנות ותווי החנייה ודואג לחלק אותם לפי הצורך, בין כל שחקן ושחקן. לא פעם דואג הקשר להקצאה נוספת, או כרטיס נוסף לבן משפחה כזה או אחר, כשהוא מקבל גיבוי מוחלט מכל השחקנים המובילים בקבוצה. תפקיד נוסף שהופקד בידיו של הקשר, הוא איסוף הקנסות שספגו השחקנים, כאשר על פי הסיכום מול המאמן איביץ' וראשי המועדון, שחקן שמקבל קנס על איחור, או כל הפרת משמעת אחרת, מעביר אותו במזומן לידיו של ריקן וזה דואג לאסוף את הכסף לקופה משותפת, שמשמשת את הקבוצה לפעילויות חברתיות וארוחות משותפות.

השבוע סיפר גורם במועדון שמעטים מחוץ למכבי יודעים, אבל ריקן גם קיבל החלטה שחלק מהכספים שנאספים מהקנסות, מועברים לתרומה לבתי חולים לילדים, או ארגונים אחרים שזקוקים לתמיכה כלכלית ומיותר לציין שההחלטה זכתה לגיבוי מוחלט של כל שחקני הקבוצה. ריקן הוא מנהיג ואישיות ודמות חיובית בחדר ההלבשה, אך לכולם ברור שכדי להיות גורם מרכזי במועדון הכי גדול בארץ, אתה חייב להיות שחקן טוב, אחרת אין טעם לכל הדברים מסביב.


האיש למשימות מיוחדות. אבי ריקן (אודי ציטיאט)

מאמן הנבחרת לשעבר, אלי גוטמן מנתח את היכולות של ריקן: "כרגע איביץ' מעדיף את ריקן על דור מיכה משתי סיבות. קודם כל דור מיכה לא בכושר וזו תקופה כזו וזה קורה. הסיבה השנייה היא שאבי ריקן הוא 'Hard worker', ואיביץ' כרגע רוצה במרכז השדה שלו שחקנים שעובדים, וריקן מתאים לו בול לסגנון והשיטה. המשולש של הקישור בנוי מדן גלזר, אייל גולסה ואבי ריקן שמצטרף קדימה ומוכיח פעם אחרי פעם שאיביץ' צודק. ריקן יודע להוביל כדור, לשחרר את הקבוצה ממצבי לחץ במגרש והדבר הכי בולט אצלו לאחרונה, זה ההצטרפות לרחבה מקו שני, וזה מצרך מאוד מאוד מבוקש, אצל כל מאמן".

גוטמן נזכר, איך כשהיה מאמן הנבחרת, הוא טס לציריך, לעקוב מקרוב אחרי ריקן ונפגש לארוחת ערב עם הנשיא של המועדון השוויצרי אנסילו קאנפה שאמר לו: "הנחיצות של אבי ריקן, הבחור הזה מישראל, לחדר ההלבשה שלנו, היא קריטית וחשובה לקבוצה שלנו".

גוטמן יודע את חשיבותו של ריקן לחדר ההלבשה במכבי אומר: "אבי ריקן, בגלל מבנה האישיות שלו, ובגלל הנוכחות שלו בחדר ההלבשה, הוא מסוג השחקנים שישתלבו בכל מקום בו הם ידרכו. קבוצות אלופות, אלה קבוצות שיודעות להביא למעלה משלושה שחקנים לחדר ההלבשה, שידעו להשפיע ולעשות את ההבדל, דווקא ברגעים שפחות הולך. לדוגמה כמו אחרי ההפסד לאום אל פאחם".


אבי ריקן הוא 'Hard worker'. אלי גוטמן מפגרן לקשר (ערן לוף)

"אבי ריקן הוא אחד כזה ומזה הכל מתחיל. אבי ריקן הוא מאלה, שגם אם הוא לא משחק, הוא תמיד יהיה שם בשביל הקבוצה בחדר ההלבשה, באימונים ובמשחקים וזה דבר מדהים. צריך לדעת להעריך את זה שהוא עושה את זה במועדון כמו מכבי תל אביב, מועדון גדול עם דרישות, מועדון עם לחץ וצריך לדעת להתמודד עם רגעי משבר והסיפור של אבי ריקן זה קודם כל האישיות שלו".

בניגוד לשחקנים אחרים, שמחליפים סוכנים מדי פעם, ריקן נאמן מגיל 17 ועד היום, לסוכן מאיר ריפמן, שמלווה אותו מהחוזה הראשון בבוגרים של מכבי הרצליה ואח"כ בהפועל פתח תקווה ועד להסכם בבוגרים של בית"ר ירושלים, המעבר בפ.צ. ציריך וכמובן החוזה הגדול מול ג'ורדי קרויף ומכבי תל אביב.

ריפמן ממעט להתראיין ורק הסכים להגיד בקצרה: "אנחנו יחד כמעט 15 שנה וזה מראה הרבה על האופי והנאמנות שלו. זה לא מקרי שכל המאמנים שהגיעו בשנים האחרונות למכבי תל אביב, אוהבים אותו ומעריכים אותו. אין הרבה שחקנים עם אישיות כמו שלו, זה באמת דבר נדיר. זה האופי, המנטליות ואינטיליגנצית המשחק שלו שעושים את ההבדל. בשביל להיות במועדון גדול כמו מכבי תל אביב, אתה צריך שתהיה לך קודם כל האישיות המתאימה. לאבי ריקן יש את ה-DNA של מכבי ומהרגע הראשון גם הקהל התמגנט אליו".


במכבי תל אביב יודעים שניצחון נוסף על בית"ר יוציא אותה ממאבק האליפות (מאור אלקסלסי)

הערב (שני, 20:15) תשחק מכבי תל אביב, נגד בית"ר ירושלים בסמי עופר ואיביץ' צפוי לשמור על אותו הרכב של המשחקים האחרונים. אחרי המשחק המטורף נגד מכבי חיפה, גם ריקן וגם שאר השחקנים, מודעים לחשיבות המשחק הזה. אחרי שהפועל באר שבע כבר נשרה ממאבק האליפות, במכבי ת"א מבינים שהניצחון מול חניכיו של רוני לוי, יפתח פער של 13 נקודות בינם לבית"ר ולמעשה יוציא עוד קבוצה מהמאבק על הכתר. אם מכבי תל אביב תיראה כמו במחצית הראשונה נגד חיפה, המשחק יוכרע באופן חד צדדי וריקן וחבריו יעשו צעד משמעותי נוסף לעבר אליפות שנייה ברציפות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי