Sport1 Banner

הניקוד, ההקלטות והקושי באירועי יד: יו"ר הוועדה עושה סדר

שי אליאס מורחק
שי אליאס מורחק | מאור אלקסלסי

לירן וקסברגר דיבר בתוכנית הספורט של 103FM והודה: "המחזור האחרון היה פחות טוב, אין על כך עוררין, אבל אין פסטיבל אחרי מחזור טוב ולא סקנדל אחרי מחזור פחות טוב"

(גודל טקסט)

לירן וקסברגר, יו"ר הוועדה המקצועית של איגוד השופטים, דיבר הערב (שלישי) בתוכנית הספורט של 103FM והבהיר: "אין עוררין על כך שהמחזור ה-19 בליגת העל היה פחות טוב, אך זה הגיע לאחר מספר מחזורים טובים מאוד. אין פסטיבל אחרי מחזור טוב ולא סקנדל אחרי מחזור פחות טוב. בסופו של דבר, כארגון, אנחנו צריכים להראות את ההתקדמות שלנו ואנחנו בהחלט מתקדמים".

על הרחקתו של שי אליאס מול מכבי חיפה: "איפה שחשבנו שטעינו, רשמנו את זה בדו"ח שפורסם. בשבוע שעבר היה אירוע בק"ש שאף אחד לא דיבר עליו ואנחנו ציינו אותו. אנחנו הכי שקופים. שי אליאס? אנחנו לא מתים על ההחלטה הזו, אבל השחקן קפץ עם שתי רגליים בצורה פראית ובוטה. עם זאת, יש יסודות לתמוך בהחלטה. זאת תורת שיפוט המסך. אני לא אומר שצהוב לאליאס זו טעות, זה מקרי גבולי שהוא בין לבין ולכן שופט המסך לא אמור להתערב. שופט המסך אמור להתערב רק כשזה מקרה ברור ו-ודאי. יחד עם זאת, אנחנו לא אוהבים את ההחלטה. במקרה של ההזדמנות הוודאית להבקעת שער של נס ציונה במחצית השנייה, שופט המסך היה צריך להתערב".

על כך שהמשחק נעצר לזמן רב על ידי השופטים: "כשהשופט מראה על האוזן, זה מראה שכרגע יש בדיקה של אירוע קריטי והמשחק נעצר. הזמן הזה נספר לתוך תוספת הזמן. אם שופט המסך אמר שהכל בסדר, השופט ממשיך את המשחק בלי לגשת למסך".

מדוע לא מפרסמים את ההקלטות בין שופט המסך לשופט המשחק: "המקרה היחיד שפרסמנו השנה זה היה עם נס ציונה, כשהיה אירוע עם זיו אדלר שהיה השופט הראשי ודוד פוקסמן שהיה שופט המסך. יצאה שמועה לא נכונה שפוקסמן כן המליץ ואדלר לא קיבל, משהו שסתר לחלוטין את האמת ולכן שחררנו את ההקלטה הזו. אין בהקלטות האלו סודות מדינה. אני לא רואה שום צורך לשחרר כל שבוע הקלטות, מדובר בכלי עבודה שלנו".


"אין בהקלטות סודות מדינה" (דני מרון)

על שיטת הניקוד: "כאשר שופט טעה במגרש ומשנה החלטה על סמך שופט המסך, הוא נפגע בניקוד. ראשית, אנחנו תחת אופ"א ואנחנו עם שיטת העבודה שלהם. דו"ח הביקורת במדינת ישראל הוא זהה לחלוטין לגמר ליגת האלופות. אין לנו שום זכות לשנות דו"ח ביקורת כאשר אנחנו תחת הפיקוח של אופ"א. שנית, שיפוט המסך לא אמור להחליף את איכות השיפוט של שופט במגרש. גם לפני העידן הזה, כאשר הקוון או השופט הרביעי היה קורא לשופט ואומר לו טעית תשנה את ההחלטה, הוא היה נפגע בניקוד. קודם כל איכות על המגרש. אנחנו לא רוצים שופטים שכל משחק יגיעו פעמיים-שלוש למסך".

על התנאים בהם עובדים שופטי המסך: "הם מחוברים לשידור המשחק בטלוויזיה, אך אינם שומעים את צוות השידור. טלפון פעיל? בשום אופן, אסור להם להכניס. אם הם שומעים את הפרשנים או לא, זה בכלל לא העניין. אנחנו שומעים את כל ההקלטות בסוף כל מחזור ואין שום השפעה לשום דבר. שופט המסך והעוזר עובדים לפי נהלי שיפוט המסך וקורה שהם טועים בהערכה שלהם לפעמים".

על כך שבאנגליה לא הולכים למסך: "הליגה האנגלית, במעמדה הרם, מרשה לעצמה דברים שאיגוד השופטים במדינת ישראל לא יכול להרשות לעצמו. אני לא חושב שזה עובד שם טוב באנגליה".

על השיבוצים: "כששמים שני שופטים צעירים גם במשחק וגם במסך, אומרים בצדק 'איך זה יכול להיות'. כשיש צעיר עם ותיק, אומרים שהוותיק לא יספור אותו. יש סגל לליגת העל ובו אנחנו משתמשים".


"אירועי יד הם מאוד מאוד קשים בעידן שיפוט המסך" (דני מרון)

על הקוון עידן ירקוני, שעבד במשחק בין מכבי נתניה להפועל ב"ש בגביע ו-48 שעות לאחר מכן במשחק בין הפועל חדרה למכבי תל אביב: "ירקוני הוא עוזר שופט בינלאומי והוא בצוות הקבוע של אוראל גרינפלד בליגת האלופות. הוא טעה ביום שבת במקרה לא פשוט ולמזלנו שופט המסך איתר את הטעות והשער של צ'יקו אופואדו אושר. ירוקני ביצע טעות, אבל תבחנו את הביצועים שלו לאורך כל העונה – הוא היה מצוין. שיתוף הפעולה עם שופט המסך היה מצוין והטעות תוקנה".

לסיום, וקסברגר התייחס לנקודות הבעייתיות: "נבדלים, בגלל הקו האלקרטוני, יש אירועים שלפני עידן ה-VAR היינו מנתחים אותם בצורה מסוימת. כשיש טכנולוגיה, חייבים להשתמש בה. מספיק שהברך היא 20 סנטימטר קדימה, זו עבירת נבדל. לגבי אירועי יד, זה מאוד מאוד קשה בעידן שיפוט המסך. יש אירועי יד קשים ואתה לא יודע אם להתערב או לא. אנחנו מנסים לחדד את זה".

 

עוד באותו נושא: איגוד השופטים, ליגת העל

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי