מירי רגב: "לא נשמע ריאלי לחזור לאימונים תוך שבועיים. אולי נלך לטורניר"

ז'וסואה, עומר אצילי
ז'וסואה, עומר אצילי | דני מרון

שרת הספורט שיתפה את תוכנית האסטרטגיה לסיום העונה. נשקלת אפשרות של טורניר הכרעה בן שבועיים שלושה. המנכ"ל שרעבי: "נבנה נוסחת פיצוי כלכלי עבור הקבוצות"

(גודל טקסט)

מדינת ישראל עובדת על אסטרטגיית יציאה וחזרה הדרגתית לשגרה לאחר ההתמודדות עם נגיף הקורונה. דבר זה לא מדלג כמובן על הספורט הישראלי. האוהדים משתוקקים לכל ענפי הספורט. בימים האחרונים נחשפה התוכנית לחידוש הליגה. בתדרוך כתבים שערכה השרה מירי רגב, הערב (שבת), לגבי התכנית האסטרטגית ליציאה מהקורונה, התייחסה השרה לעתידו של הספורט הישראלי וכן לנושא עתידו של הכדורגל הישראלי והחזרה לשגרת אימונים.

"בפעם האחרונה שעשיתי שיחת זום, זה היה למדליקי המשואות", אמרה השרה רגב, בשיחה שבה השתתף גם המנכ"ל יוסי שרעבי. "הערב נציג בפניכם את התכנית שהוצגה למשרדי הספורט, האוצר, הבריאות והמל"ל. "האסטרטגיה מותאמת לאסטרטגיית היציאה מהמשק. צעדי המדיניות שהובילה הממשלה בראשות בנימין נתניהו הוכיחו את עצמם כנכונים. אנחנו מודים למערכת הבריאות שלנו. תחומי התרבות והספורט נפגעו והפעילות שלהם הופסקה כליל, זה גרם לנזק בל ישוער לענפים. על רקע הדיונים לגיבוש האסטרטגיה להחזרת המשק, גיבשנו אסטרטגיה כדי להחזיר את הפעילות באופן מדורג. תרומת התרבות והספורט לרווחה של הפרט מחייבת אותנו לנקוט בצעדים. התרבות והספורט מהווים מנוע צמיחה כלכלי שממנף תעשייה שלמה בהיקפים של מיליארדים".

השרה המשיכה: "אפשר להבין שכל שקל שהמשרד משקיע בתרבות והספורט, הוא מקבל פי שבעה. מחזור של עשרה מיליארד שקל למשק. צריך להבין שהתעשייה כולה מושבתת באופן מלא. כשמדברים על חזרה הדרגתית של אותם עסקים חיוניים, מדברים על כך שהתרבות והספורט זה דבר מחולל צמיחה. הוא צריך לחזור לפעילות כבר מהשלב הראשון שבו המשק חוזר. המתווה שלנו הוא חלק מהתכנית המתגבשת".

"עשינו צעד חריג והעברנו 40 אחוז מהתקציב ללא הצגת דו"חות והגשת דיווח לכל גופי הספורט. זה הציל אותם. הכנו מודל חדש שמתעלם מהדרישות ועוסק רק בהחזר הוצאות. אם בעבר החזרנו 20 אחוז מהתקציב עבור הנהלה, היום מחזירים 50 אחוז, כי אנחנו מבינים שהנהלת וכלליות משמרים ארגון. מי שזכה לתמיכה ב-2019, יקבל גם ב-2020, גם אם לא עמד בתנאי הסף. פנינו למחשב הכללי כדי לאסוף נתונים, לבנות נוסחת פיצויים. החשב העמיד קרן של 200 מיליון שקל, שחלק מהם יהיו עבור ספורט ותרבות. כל זה נעשה עד עכשיו".

מירי רגב (אודי ציטיאט)

החזרה לפעילות ספורטיבית: "השלב הראשון שאנחנו רוצים הוא להיות חלק מהחזרה ההדרגתית לפעילות – שלב שמדבר על פעילות יחידנית וקבוצתית של עד עשרה אנשים בספורט עממי ותחרותי, זו הגבלה של ריחוק פיזי, כמות מוגבלת של אנשים במרחב פיזי נתון, סיום התחרות בליגות השונות. פעילות גופנית של הליגה וריצה של עד חמישה אנשים וללא הגבלה של מרחק, מלבד שני מטר מאחד לאחד, ללא שימוש באביזרי אימון. אבל לא יוגבל המרחב. זה לא יקרה בפארקים, טיילת וחופים שמזמינים התקהלויות.

המחלוקת: "המחלוקת בינינו למשרד הבריאות, היא הרחבת המאה מטר ו-500 מטר. הדבר השני שמבקשים – פעילות קבוצתית של עשרה אנשים. קבוצת כדורגל תוכל לקחת מגרש, לחלק אותו למתחמים, ולחזור לאימונים. אותו דבר באולמות כדורסל. גם חדרי כושר – אנשים צריכים לחזור להתאמן. כל זה ישתנה ככל שנפתח יותר את המשק לפעילות".

רגב המשיכה: ""הדבר האחרון שמאוד קריטי – יש לחץ גדול של סיום הליגות הסדירות לעונת 2019/20 והיערכות לשנה הבאה. יש לחץ של האוהדים, שבעצם ליוו את הקבוצות ויש המון צפיפות ואמוציות. יש שאלות של מי תהיה אלופה, מי תרד ומי תעלה, מי תלך לאירופה. רוב הליגות נתקעו אבל לא הוכרעו. מעבר לחשיבות הספורטיבית יש חשיבות כלכלית עצומה. יש כאן נזק כלכלי גדול מאוד. מצד שני, גם פיב"א ואופ"א העבירו מסר שהליגה תוכרע על מהגרש".

שחקני הפועל תל אביב מתאמנים (דוברות הפועל תל אביב)

הפתרונות: "אנחנו פועלים מול משרד הבריאות כדי לייצר טורניר הכרעה, מחנה אימונים מבודד לשבועיים, כדי לאפשר הכרעת הליגה. הנושא הוא באחריות בלעדית של המנהלת ואני רוצה לאפשר להם את מרחב האופציות והן יכריעו. אם נתון ללכת לטורניר, או לא. בכדורסל רוב הזרים לא נמצאים, בכדורגל רוב הישראלים נמצאים. ההחלטות הן מקצועיות של המנהלת, אנחנו נעשה את כל מה שניתן כדי לאפשר מרחב האופציות – טורניר או הקפאת מצב שזה עניין בעייתי. אנחנו בקשר יומיומי עם ארז חסון ופרנקל. נפעל מול משרד הבריאות כדי לאפשר טורניר וכדי שההכרעה תהיה על המגרש. אין ספק שהליגה חייבת להיפתח באוגוסט או ספטמבר, אחרת תהיה קריסה טוטאלית של הספורט. ברור כי התכנית הזאת היא תהיה תכנית נושמת, שתתואם למציאות ולהחלטות הממשלה באשר לחזרה לשגרה הדרגתית של כל המשק. בכל חזרה של המשק, אנחנו מחויבים להחזיר את הספורט ואת התרבות".

על העובדה שבאירופה מדווחים כי יש צורך במאות אנשים באיצטדיון על מנת לקיים משחק כדורגל, אמרה השרה: "עדיין לא התחלנו לדבר על משחקים. כשנגיע לזה, נדבר על זה. בכל הפקה של מחלקת חדשות יש אנשי הפקה. אנחנו, כרגע, לא מדברים על מגע בין האנשים. התכנית של הממשלה עדיין לא מגיעה למצב של מגע – ספרים, קוסמטיקאים וכו'"

עוד אמרה רגב על האפשרות שהליגה תגיע לסיומה דרך טורניר: "אנחנו רוצים לסכם את עניין הליגות של 2019/20 עוד היום. שהמנהלת תקבל החלטה – ללכת לטורניר או ביטול הליגה. אנחנו מבינים שאופ"א ממליצה לסיים את הליגות. צריך לעשות החלטה – הקפאה או הפרדה של הליגה. אנחנו מדברים על פתיחת הליגה הבאה בסוף אוגוסט או בתחילת ספטמבר. יש מחשבות להגדיל את הליגה, אבל עדיין לא הוחלט.

שחקני מכבי חיפה. כולם יצטרכו להיכנס לבידוד של שבועיים (מאור אלקסלסי)

 

רגב המשיכה: ""והיה והתאחדות הכדורגל תחליט ללכת על טורניר, ולא משנה באיזה סוג, הם יהיו חייבים להיות בבידוד של שבועיים, השחקנים והמעטפת של הקבוצה", הוסיפה רגב. "אנחנו מדברים על כך עם משרד הבריאות, לשם אנחנו מכוונים. אבל הכל תלוי בהחלטת המנהלת. זה כולל את צוותי השידור. אני חושבת שזה אפשרי, שזה לא נורא אם רוצים להכריע את הליגה על המגרש".

"כרגע, אם אצליח לאשר את נושא הריצה וההליכה ל-500 מטר, זה יהיה טוב. ביקשנו שלא תהיה הגבלת מרחק. דיברנו על מתעמל לכל חמישה מטר בפילאטיס, פיזור מכשירים במרחק של מטר וחצי. זה לא אושר, זה מה שביקשנו. אני מאמינה שהיום נצליח לאשר שינוי לגבי מרחק הליכה והריצה, אבל בשבוע הבא נקיים דיון עם הגורמים הרלוונטיים.

 

הזמן לו זקוקים כדי לקיים טורניר: "אני לא יודעת אם קיום טורניר בכדורגל הוא ריאלי, אבל בסופו של יום אופ"א אומרת שנכון להכריע על המגרש ואני מעריכה שהמספר עבר. אורן חסון מכיר את זה. כל טורניר יצטרך להיות בהתאם להנחיות של משרד הבריאות. אם לא יספיקו שבועיים לקיום טורניר, אז נבקש שלושה. בסופו של יום, טורניר, אם יתקיים, ייערך רק בתנאים מבודדים. רק לפי כללי בידוד ותנאי משרד הבריאות. נעשה את זה רק אם מנהלת הכדורגל תאמר שזה מה שהיא רוצה".

אצילי וכהן חוגגים נגד מכבי חיפה. הליגה תוכרע בטורניר? (דני מרון)

האם יש מנגנון לפיצוי הקבוצות: "אנחנו המשרד הראשון שפנינו לחשב הכללי. יש קרן של 200 מיליון שקל שתיתן מענה לקבוצות. עשינו את הכל, מהרגע הראשון כדי למנוע קריסה של קבוצות, למנוע קריסה של ענפי הספורט. ברור לנו שהליגות יחזרו בקיץ, יהיו אימונים לקראת האולימפיאדה שנדחתה בשנה".

על העובדה שבמסגרת המו"מ הקואליציוני היא לא צפויה להמשיך כשרת הספורט אמרה: "המשרד הוא לא המשרד שקיבלתי, אנחנו במשא ומתן וראש הממשלה חותר להגיע לאחדות. המשרד שקיבלתי הוא לא המשרד שאני עוזבת, הוא משרד עוצמתי עם יכולת השפעה וסמכויות. אנחנו לא נשענים על הטוטו. פרנקל התנגד למהלך הזה. יש היום בסיס של 800 מיליון, זה דבר מדהים. לכן אני אומרת, המשרד הוא עוצמתי, משרד הוא עם יכולת קבלת החלטות. אני לא הולכת לאף מקום. נשארת לדאוג לכם גם מרחוק. אני שבעת רצון מהמשרד שאני משאירה".
 

על דברי יו"ר המנהלת שרוצה להחזיר את הליגה לאימונים מלאים, ללא תנאים, במהלך תחילת מאי, אמרה: "אני מאמינה שנוכל לדון על זה אחרי שנראה מה קורה. זה לא נשמע ריאלי. בריאות הציבור היא מעל הכל, משחקי כדורגל עם או בלי קהל, מחייב בידוד. זה יקשה מאוד על הקבוצות. נעשה הכל כדי לחזור לאימונים בכוחות מצומצמים. לחלק את המתחם לכמה מתחמים, עד עשרה בכל מתחם. אם נבין מכלפון שהטורניר מעניין אותו, נעשה זאת. עד תחילת העונה הבאה צריכים לסכם את הליגה הזאת. ברגע שיגידו שיש רצון לטורניר, נבחן את זה ונמצא את אותו מקום מבודד". 

המנכ"ל שרעבי הוסיף: "נתונים שקיבלנו עוזרים לבנות נוסחת פיצויים לקבוצות, היא תכלול את כל הפעילות העונה". על האפשרות לטורניר: "הצד הארגוני של להביא 200 אנשים למלון, זה לא משהו בלתי אפשרי". רגב הוסיפה: "זה בהחלט אפשרי. יש לנו פתרון יצירתי להכל, כולל למכוני הכושר. יש ערך חשוב לספורט, למצב הרוח של האנשים. אנשים יושבים בבית, אוכלים כל היום. יש השמנה בקרב ילדים ונערים. הספורט מעלה את מצב הרוח ומאפשר לאנשים להיות יותר יעילים ושמחים".

במנהלת הגיבו: "ראשית אנו מבקשים לברך את השרה מירי רגב על הודעתה לעניין הקמת קרן פיצוי לקבוצות המקצועניות הנמצאות במשבר כלכלי כבד, ועל ההבנה כי העונה חייבת להסתיים בצורה ספורטיבית ועל כר הדשא. אנו עומדים בקשר רציף עם פרופ' גרוטו לעניין ההיתר לחזרה לאימונים קבוצתיים מלאים, כאשר למשרד הבריאות מובן כי החלטתם בנושא זה, חייבת להתקבל עד תחילת חודש מאי.


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי