הצד שלא הכרתם: המאמנים שבמאזן חיובי מול ולדימיר איביץ'

ולדימיר איביץ
ולדימיר איביץ' | דני מרון

הפסד ליגה אחד יש לסרבי שמוביל את מכבי ת"א לאליפות שנייה וגם הוא היה אחרי הזכייה, אבל מי הם יחידי הסגולה שניצחו אותו יותר פעמים מאשר הפסידו? רום טל דן עם הרשימה המפתיעה

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

גם בצל פרשת הקטינות, משבר הקורונה, מגבלות הפייר-פליי והיעדרם של מנכ"ל ומנהל מקצועי, מאמן מכבי תל אביב, ולדימיר איביץ', ממשיך לשלוט ללא עוררין בליגת העל, כשהוא בדרך לאליפות שנייה ברציפות שמתווספת לשורה סטטיסטית מדהימה: 83 אחוזי הצלחה יש לסרבי במסגרת הליגה מאז הגיע לישראל בקיץ 2019, 25 ספיגות ב-66 משחקים והנתון המרשים מכולם – מכבי תל אביב של איביץ' הפסידה רק פעם אחת בליגה וגם זה קרה במשחק חסר חשיבות נגד בני יהודה, אחרי שהקבוצה כבר הבטיחה זכייה באליפות.

נכון שמאמנים פחות מוצלחים ממנו בתקופת ג'ורדי קרויף העפילו לשלב בתים אירופי והגיעו רחוק יותר בגביע, אבל התקופה של איביץ' בצהוב תיזכר כיוצאת דופן, כי לא משנה מי יפתח, ייפצע או אפילו מי תהיה היריבה הבאה – מכבי תל אביב של השנתיים האחרונות רק מנצחת, וגם אם זה לא תמיד נראה טוב, ההיסטוריה לבסוף תטשטש זאת.

רגע לפני האליפות השנייה שלו בצהוב תיהיה רשמית ואולי לקראת עזיבתו ליעד חדש, כדאי להכיר את הצד האחר של איביץ' – "איביץ' המפסיד". זה לא קרה הרבה, כי גם לפני מכבי תל אביב למאמן הייתה קדנציה מצוינת בפאוק סלוניקי שסיימה במרחק של שש נקודות מאולימפיאקוס האלופה, אבל ביוון ובעיקר באירופה היו מאמנים שהצליחו לגבור על המשוכה הסרבית ללא קושי רב. אז מי היו המאמנים שלאורך הקריירה מחזיקים במאזן חיובי מול איביץ'? הרשימה המלאה לפניכם:


איביץ' לאחר ההפסד ברומניה בתחילת העונה (אודי ציטיאט)

דן פטרסקו (קלוז')
מאזן מול איביץ': ניצחון (0:1) ותיקו (2:2)
תאריכים: 24.7.19, 30.7.19
בכמה מילים: מכבי תל אביב פתחה את עונת 2019/20 עם שחר פיבן במרכז ההגנה, מאור קנדיל ואופיר דוידזאדה בעמדות המגנים ואפילו אלירן עטר וניק בלקמן עלו מהספסל, אבל זה יהיה לא נכון לדבר על ההרכב של מכבי תל אביב בסיבוב השני של מוקדמות ליגת האלופות מבלי להזכיר את אנדראס יאניוטיס. השוער היווני, שהגיע כמחליפו של פרדראג ראיקוביץ', לא היה בעניינים וספג בכל משחק שער באשמתו הישירה. באשר לקלוז', מאמנה דן פטרסקו הוביל אותה לשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית ומעט לפני פגרת הקורונה הודח על ידי סביליה רק בגלל הפרש שערים. בזירה המקומית, הקבוצה הרומנית בדרך לאליפות נוספת.


פטרסקו בנתניה. נעצר רק על ידי סביליה העונה (דני מרון)

מרקוס ויינצירל (שאלקה 04)
מאזן מול איביץ': ניצחון (0:3) ותיקו (1:1)
תאריכים: 16.2.17, 22.2.17
בכמה מילים: הכוכבית הגדולה של איביץ' בישראל היא הכישלון באירופה, אבל לפני המעבר למכבי תל אביב, הסרבי ניהל קמפיין שלא היה מבייש את אף אחד המאמנים שעברו בקריית שלום. בעונת 2016/17 פאוק הודחה בפלייאוף ליגת האלופות על ידי אייאקס (אליה נגיע בהמשך) ובליגה האירופית קיבלה את פיורנטינה (של פאולו סוזה), קרבאח וסלובן ליברץ. פאוק השיגה 10 נקודות ועלתה מהמקום השני, אבל קיבלה הגרלה קשה במיוחד – את שאלקה הגרמנית. המאמן מרקוס ויינצירל לא עשה הנחות ופתח עם נאלדו, סיאד קולשינאץ' ולאון גורצקה, בחוד של איביץ' מנגד פתח קלאוס, שבסוף אותה עונה יעבור למכבי חיפה. במשחק הראשון בסלוניקי, פאוק הובסה 3:0, משערים של מקס מאייר, גידו בורגשטאלר וקלאס יאן הונטלאר. בגלזנקירשן קלאוס כבר לא שותף ואיביץ' נפרד מאירופה עם 1:1.


זה לא היה כוחות. ויינצירל (Christian Kaspar-Bartke/Bongarts/Getty Images)

פטר בוס (אייאקס)
מאזן מול איביץ': תיקו (1:1) וניצחון (1:2)
תאריכים: 26.7.16, 3.8.16
בכמה מילים: זה לא יהיה מוגזם לומר ששני המפגשים מול אייאקס היו החשובים ביותר בקריירה של איביץ' ושאם היה מצליח לגבור עליה, ההגעה לישראל הייתה נראית בגדר חלום. מאמן פאוק בכלל לא חשב על מכבי תל אביב באותם ימים, בעוד יריבו, פטר בוס, בדיוק נפרד מהצהובים – מבלי שהותיר חותם – כדי להוביל את הקבוצה ההולנדית כמה שיותר רחוק באירופה. המשימה הראשונה של בוס הייתה ביוהאן קרויף ארנה, במסגרת הסיבוב השלישי של מוקדמות ליגת האלופות. הקבוצה היוונית השיגה את שער החוץ המיוחל בדקה ה-26 לאחר יצאה רעה של יאספר סילסן, בהמשך קאספר דולברג קבע 1:1 בזכות בעיטה אדירה מחוץ לרחבה.

במשחק המכריע בסלוניקי קלאוס כבש כבר בדקה הרביעית, אבל הוסיף בהמשך עוד מספר החמצות איומות. היתרון נמשך עד ה-45 כשניק וירגבר הוכשל ברחבה ודייבי קלאסן דייק מהנקודה הלבנה. פאוק לא רצתה הארכה והייתה ראויה לשער נוסף, אבל משום מקום, שלוש דקות לפני הזמן החוקי, קלאסן בעט כדור חזק מרחוק והדיח את הקבוצה של איביץ'. אייאקס של בוס לא הגיעה גם היא לליגת האלופות, בעקבות הפסד לרוסטוב, אך בליגה האירופית נעצרה רק בגמר על ידי מנצ'סטר יונייטד.


פטר בוס. אקס מכבי ת"א התגבר על איביץ', אבל בקושי (האתר הרשמי של אייאקס)

מנולו חימנס (א.א.ק. אתונה)
מאזן מול איביץ': שלושה ניצחונות (0:3, 0:1, 0:1) והפסד (2:1)
תאריכים: 12.3.17, 6.5.17, 14.5.17, 28.5.17
בכמה מילים: אפשר לומר שהמפגשים הישירים מול חימנס מנעו מפאוק אליפות היסטורית ויתרה מכך, חרצו את גורלו של איביץ'. פאוק הובסה 3:0 באתונה שישה מחזורים לפני סיום העונה ובשל שיטה יוצאת דופן, פאוק שסיימה במקום השני לא קיבלה את הכרטיס למפעל הבכיר ביבשת. באותה תקופה ביוון נערך פלייאוף מיוחד שאפילו אבי לוזון לא היה חושב עליו – לאפס את הנקודות של הקבוצות שסיימו בין המקומות 2-5 ולהעניק למנצחת בפלייאוף ביניהן את הכרטיס הנוסף לליגת האלופות.

איביץ' פספס את המקום הראשון לא.א.ק. אתונה בעקבות שני הפסדים נוספים לחימנס, שככל הנראה הובילו לפיטוריו, אבל למפגשים מול המנג'ר הספרדי, שמאמן כיום באיחוד האמירויות יש גם צד שמח – עוד לפני הפלייאוף היווני שתי הקבוצות נפגשו בגמר הגביע, שהסתיים בניצחון שחור לבן. אגב, בשער המפסידה עמד אקס הפועל באר שבע, יאניס אנסטיס.


חימנס. עזב לטובת הכסף הגדול של איחוד האמירויות (AFP via Getty Images)

גורבאן גורבאנוב (קרבאח)
מאזן מול איביץ': שני ניצחונות (0:2, 0:1)
תאריכים: 20.10.16, 3.11.16
בכמה מילים: באותו בית מדובר בליגה האירופית, פאוק הפסידה פעמיים בלבד וזה קרה נגד אותה קבוצה – אלפות אזרבייג'ן בשש השנים האחרונות, קרבאח. באגדם השיגה קרבאח 0:2 קליל במיוחד, וגם בסלוניקי עשתה את העבודה בזכות שער ניצחון של אקס מכבי חיפה, מיצ'ל שעלה מהספסל. עם זאת, אלו היו שני הניצחונות היחידים של קרבאח שנפרדה מהמפעל בשלב המוקדם. ומה עם גורבאן גורבאנוב? אחד המאמנים הכי יציבים בכדורגל האירופי ישלים בקרוב 12 שנים רצופות בקראח ונראה שהוא לא יילך לשום מקום אחר בקרוב.


גורבאנוב. ניצחון כפול על איביץ' ותו לא באותה עונה (האתר הרשמי של קרבאח)

ולדימיר צ'בורין (סודובה)

מאזן מול איביץ': שני ניצחונות (1:2, 1:2)
תאריכים: 8.8.19, 15.8.19
בכמה מילים: תחושת ההחמצה של מכבי תל אביב מההדחה לקלוז' התחלפה בייאוש מוחלט. אנריק סבוריט הציג בליטא את המשחק הכי חלש שלו מאז הגיע לישראל, יונתן כהן שסומן, כשחקן המוביל את הצהובים בחלק הקדמי, קיבל אדום מיותר ואפילו איביץ' איבד את קור הרוח שלו. הקבוצה של צ'בורין לא הציגה כדורגל מתוחכם מדי ובעיקר התגוננה, אבל כשנכנסים ארבעה שערים מתוך חמש בעיטות בלבד למסגרת בשני מפגשים, גם טובי המאמנים יתקשו למצוא פתרונות. איביץ' הבין שיש לו הרבה מה לתקן ובראש וראשונה חייבים לטפל בסוגיית אנדראס יאניוטיס, שירד מידית לספסל וצפה במחליפו דניאל טננבאום שובר כמעט כל שיא אפשרי בישראל. בסופו של דבר גם סודובה לא הגיעה לליגה האירופית בעקבות הפסד כפול לפרנצווארוש והמאמן צ'בורין עזב את התפקיד אחרי שזכה באליפות שלישית ברציפות.


מהניצחונות הגדולים שלו. צ'בורין (דני מרון)

מאמנים שפגשו את איביץ' פעם אחת בלבד וסיימו בניצחון: מרקו סילבה (אולימפיאקוס – פאוק 0:3), גאיורגיוס קורקאקיס (פאוק – אטרומיטוס 4:3), ניר ברקוביץ' (הפועל אום אל פאחם – מכבי תל אביב 2:3).

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי