בדרך שלו: ברק אברמוב מוביל את בני יהודה בשקט ומנצח

ברק אברמוב
ברק אברמוב | דני מרון

רגע לפני עוד פגישה עם הנשיא בגמר הגביע, רענן ברנובסקי מנתח את אחת הדמויות המעניינות ביותר בכדורגל הישראלי. הקשר עם אבוקסיס, עסקת ירדן שועה והטרגדיה האישית שעבר לאחרונה. סיכום שלוש שנות אברמוב

קבוצות: בני יהודה
(גודל טקסט)

ברק אברמוב, הבעלים של בני יהודה, יצפה הערב בקבוצתו נלחמת על גביע המדינה נגד מכבי נתניה באצטדיון סמי עופר, ויוכל לרשום לעצמו רגע נדיר של אושר בסיום אחת התקופות הקשות ביותר בחייו.

לפני שבועיים, איבד אברמוב את אביו, אשר אברמוב ז"ל, שנפטר לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. את התקופה האחרונה בילה הבעלים של בני יהודה, צמוד למיטת אביו, כשהוא סועד אותו ומנסה בחודשים האחרונים, להקל ככל שאפשר על הכאב וההתמודדות עם המחלה עד הסוף המר.

כשאיש העסקים המחזיק ברשת ג'פניקה נכנס לכדורגל הישראלי לפני 3 שנים, רבים פקפקו בדרכו. אך לאחר 3 שנות אברמוב, קשה להתווכח עם הצלחה, לפחות בפן המקצועי. הקבוצה משכונת התקווה הגיעה פעמיים לגמר גביע המדינה, השיגה ניצחון היסטורי על זניט סנט פטרסבורג בזירה האירופית ובהנהגתו של יוסי אבוקסיס, חברו הטוב של הבעלים, הפכה לחברה קבועה בצמרת הטבלה וכבר נמצאת עונה שנייה ברציפות בפלייאוף העליון.


בני יהודה חוגגת. כבר לא מראה נדיר (אריאל שלום)

הקיץ האחרון וההכנות לעונה, היו לא פשוטים עבור בני יהודה, בלשון המעטה. כזכור, באמצע חודש יולי, בבוקר ההמראה של הקבוצה למחנה אימון בבולגריה, הותר לפרסום מעצרו של אברמוב, שנחקר ביחידה הארצית לפשיעה חמורה ובינלאומית, בחשד למעורבות לכאורה, בעבירות של קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות מס, עבירות על פי חוק מע"מ וכן הלבנת הון.

אחרי מעצר של 10 ימים, הוא שוחרר למעצר בית, דבר שפגע כמובן בהכנות הקבוצה ושיתק לחלוטין את כל נושא החתמות השחקנים. הכתומים המריאו לבולגריה ללא אף שחקן רכש וכל הפרשנים ניבאו לקבוצה עונה קשה ומאבקי תחתית.

"היו על ברק לחצים גדולים מאוד לעזוב את הקבוצה, בגלל כל הרעש והבלגן שהיה אחרי המעצר", מספר אחד ממקורביו של אברמוב. "החברים והמשפחה ממש ניסו לשכנע אותו לעזוב את הכדורגל. היה ברור שאם הוא לא היה בפרונט של הכדורגל, הוא כנראה גם לא היה נעצר. אפילו במשטרה היו גורמים שהודו בכך מאחורי הקלעים. אני יכול לספר לך שברק ממש התלבט לגבי העניין הזה ושקל ברצינות לעזוב כדי לחזור לעסקים הפרטיים שלו ולהתמקד רק בהם. בסופו של דבר, ברק אמר לנו שהוא יודע שהוא חף מפשע ולכן אין שום סיבה שיעזוב ויוותר על המשחק שהוא אוהב".

איש העסקים הרגיש באותה תקופה, ששמו השתרבב לפרשיות הפליליות, רק בגלל שהוא התפרסם והפך לדמות מובילה בעין הציבורית. ולמרות כל מה שקרה, הוא קיבל החלטה להישאר. מיד עם החזרה ממחנה האימון בבולגריה, נפגשו אברמוב והמאמן יוסי אבוקסיס והחלו בהרכבת הסגל לקראת העונה שכבר עמדה בפתח.


"היו עליו לחצים גדולים לעזוב את בני יהודה" (אריאל שלום)

עסקת מכירתו של מאור קנדיל למכבי תל אביב, היתה למעשה יריית הפתיחה, בבניית הסגל, כאשר בתמורה לקנדיל, התעקש אברמוב לקבל ארבעה שחקנים, הפעם לא בהשאלה מלאה, אלא במתווה שונה של קבלת חצי מהבעלות על הכרטיסים של סוהיל ארמלי (שעבר בינואר לסכנין), החלוץ המצוין מאוויס צ'יבוטה, שיעזוב בסיום העונה ללודוגורץ, דור ג'אן המוכשר ושגיב יחזקאל, שמאז כבר הספיק לעזוב לאשדוד.

מאוחר יותר נסגרה גם העברתו של מתן בלטקסה והסגל החל לקבל צורה, אם כי אז, נראה היה שמדובר בקבוצה אפורה או בינונית לכל היותר וגם התלונות והלחץ מהאוהדים החלו להישמע. "אפשר בהחלט לומר שההתחלה לא נראתה טוב", סיפר גורם במועדון. "אף אחד לא האמין שנרד ליגה, אבל בטח שלא חשבנו או האמנו, שתהיה לנו עונה כל כך טובה. עד המחזור החמישי צריך לזכור שהיינו בלי נצחון. היה לנו הפסד במחזור הפתיחה לאשדוד ואחריו ארבע תוצאות תיקו. הלחץ הלך והתגבר וברור שזו לא היתה פתיחת עונה אידיאלית או כזאת שמבשרת טובות למועדון".

לזכותו של אברמוב, כבר אז, ניתן לציין את אורך הרוח והסבלנות שהיתה לו, כלפי הצוות המקצועי בראשותו של יוסי אבוקסיס, כאשר גם כשהתבטא פה ושם בתקשורת, הוא הקפיד לתת גיבוי מלא ואמיתי למאמן שלו. "מי חשב שכל רכש העונה יהיה בינגו?", תיאר גורם במועדון את בניית הסגל בתחילת העונה.


""כל רכש היה בינגו" (דני מרון)

"היה לנו המון מזל, כי מי חשב שאחרי קנדיל בעונה שעברה, גם שי קונסטנטין יהיה בינגו? מי הכיר את בלטקסה וחזיזה? מי דמיין שסורו ואשכנזי ירכיבו את אחת מחוליות הקישור האחורי הכי טובות בארץ? ומי חלם שצ'יבוטה וירדן שועה יפרקו את כל ההגנות בליגת העל בחלק הראשון של העונה? חשבנו שנפגע עם שחקן או שניים, אולי שלושה. אבל לא תיארנו לעצמנו שהכל יתחבר בכזאת הרמוניה. יש כאן הרבה צעירים שרעבים להצלחה, בלי פוזה ובלי אגו וזה הסוד שלנו. כולם עובדים בשביל כולם וזה הצליח" סיכם בצורה מושלמת גורם בכיר במועדון.

אי אפשר לדבר על העונה של בני יהודה, מבלי להתעכב על מערכת היחסים המאוד מיוחדת, בין הבעלים למאמן. השניים הכירו לפני המון שנים, דרך חבר משותף שלא היה קשור לכדורגל. ביום שאברמוב רכש את בני יהודה, היה לו ברור שהוא רוצה לראות על הקווים רק מאמן אחד, יוסי אבוקסיס. "אם ברק לא היה יודע שאבוקסיס יהיה איתו בשלב כזה או אחר בבני יהודה, יש מצב שהוא בכלל לא רוכש את המועדון".

סיפר אחד מאנשי סודו של אברמוב "אבוקסיס הבטיח כבר אז לברק שהוא יבוא לאמן אצלו ואם זה לא יסתדר בעונה הראשונה, הוא הבטיח לו בכל מקרה להגיע בשנה שאחרי זה והשאר היסטוריה", חשף המקורב. "בעונה הראשונה עשיתי כמה טעויות של בעלים טירון", סיפר אברמוב לפני שנתיים בפגישה של חברי ההנהלה. "הקשבתי לכל מיני אנשים, שחשבתי שרוצים בטובתי ובטובת המועדון, אך למדתי מהר מאוד שאנשים הם אינטרסנטים וחושבים קודם כל על עצמם".


"עשיתי טעויות של טירון" ברק אברמוב בעונתו הראשונה עם יצחק שום ואלון מזרחי (דני מרון)

אחת הטעויות של אברמוב הייתה המינוי של אריק בנאדו למאמן הקבוצה. שחקן העבר, שמאמן כיום את מחלקת הנוער של מכבי חיפה, לא ממש השתלב בשכונת התקווה, בנה סגל חלש מאוד ואברמוב חסר הניסיון לא התערב כדי לעצור בזמן את הנפילה. בחודשים הראשונים שלו בתפקיד, אברמוב היה בטוח שהוא מבין בכדורגל ויודע איך לנהל מועדון, אך מהר מאוד התברר לו, שמה שנראה קל מבחוץ, הרבה יותר קשה בפנים.

מחודש ינואר של עונתו הראשונה, החליט אברמוב להיות מעורב יותר, להקשיב פחות לאנשים בסביבת הכדורגל הישראלי ודברים החלו להתיישר. הוא הרגיש שאנשי הצוות שהביא בעונה הראשונה, לא עבדו כראוי ורק חיכה ליום שיוכל להחתים את אבוקסיס, שאז עוד אימן בבני סכנין. בשתי העונות האחרונות, אברמוב ואבוקסיס עובדים בשיתוף פעולה עיוור.

הם מדברים בטלפון שש או שבע פעמים ביום ונמצאים בקשר הדוק. ההחלטות מתקבלות באופן משותף וכמובן שהמאמן אוחז במושכות בכל הנוגע לפן המקצועי. לכן אף אחד לא הרים גבה כשהמאמן האריך את חחוזהו ל-5 שנים בשכר של 300 אלף יורו בעונה. אברמוב דאג שהפיתוי כספי לא יהווה שיקול עבור אבוקסיס במחשבות על עתידו וסעיף השחרור של המאמן, העומד על חצי מיליון יורו, סכום לא שגרתי במחוזות הכדורגל הישראלי, רק מוכיח את זה.


קשר הדוק עם יוסי אבוקסיס (דני מרון)

גם במערכת היחסים המושלמת של אברמוב ואבוקסיס היו רגעים של משבר. בתחילת ינואר, כשהקבוצה ניצבה במקום השני והציגה כדורגל התקפי שובה עין, יצאה במפתיע ההודעה הרשמית על מכירתו של החלוץ ירדן שועה, אז מלך השערים של ליגת העל, למכבי חיפה באופן מיידי. גם אם לא הודה בכך בפה מלא ושידר עסקים כרגיל, אבוקסיס היה נגד המכירה, אך נאלץ ליישר קו בעקבות הסכום האסטרונומי.

"כשמועדון כמו בני יהודה מקבל סכום של קרוב מיליון יורו וחצי, עבור שחקן כל כך צעיר, בסך הכל בן 19, הוא לא יכול לסרב", הודה גורם במועדון. "בני יהודה לא יכול לסרב להצעה כזאת, שגם מקנה לה אחוזים ממכירה עתידית, דבר שאפשרי בהחלט"

מכירתו של שועה, פתחה את האות למחאה גדולה וחריפה של אוהדי הקבוצה, שבמשך תקופה ארוכה, הגיעו למשחקים והתמקדו בקללות כלפי הבעלים, משפחתו ואנשי הקבוצה האחרים. כלפי חוץ שידר אברמוב עסקים כרגיל, אך בתוך תוכו, הוא בהחלט סבל מכל האירועים והמחאות, מה גם שהרגיש שזה פוגע בקבוצה ובמועדון עצמו.


העסקה שגרמה למשבר (צילום: מכבי חיפה, רשמי)

אלה היו ימים קשים מאוד עבור אברמוב שידע שקבוצת כדורגל לא יכולה להתקיים בלי קהל ובטח לא עם קהל שיוצא נגד הקבוצה ומנסה לפגוע בדרכים שונות, כמו השלכת חפצים למגרש ומעשים של קריאות גזעניות ונהמות. הקש ששבר את קו הגמל היה התקריות המצערות במשחק נגד בית"ר ירושלים, שנגרמו רק כדי להביא את הבעלים לבית הדין ולגרום לו לנזקים כספיים ותדמיתיים.

באותה העת המצב הפך לבלתי נסבל ודווקא בימים של הצלחה מקצועית ונצחונות מרשימים, הקהל התהפך על הבעלים ויצר כאוס גדול מאוד בעיקר במשחקי הבית של המועדון. בסופו של דבר, הבינו גם אברמוב וגם האוהדים שבמלחמה הזו אף אחד לא ינצח ומי שנפגעים בסופו של דבר הם הקבוצה והשחקנים. לאחר שבועות של עבודה מאחורי הקלעים ופגישות עם חלק מראשי האוהדים, הושגה התקרבות ונרשמה אותה סולחה מפורסמת.

אברמוב היה מספיק חכם להבין שבני יהודה זה מועדון משפחתי שבו האוהדים והקבוצה הולכים יחד. הוא חשב להביא סטנדרטיים אירופאיים ולהרחיק את הקהל מהשחקנים, אך הבין בסופו של דבר שהקבוצה היא גם של האוהדים. בסופו של דבר גם מכירתו של שועה, לא העיבה על היחסים המצויינים בין הבעלים, למאמן שלו, שהבהיר שלמרות החיזורים הרבים מקבוצות צמרת, יוביל את הכתומים גם בעונה הבאה.


ברק אברמוב וירדן שועה. הצליחו להתגבר על ירדן שועה (עדי אבישי)

אברמוב כבר מכין את עצמו לקראת קיץ עמוס והרכבת הסגל כמעט מחדש. עזיבתם של צ'יבוטה וסילבסטר, והעובדה שגם שי קונסטנטין, דולב חזיזה ואיסמעילה סורו, שהיו מצויינים העונה, מבוקשים בקבוצות רבות ועשויים לעזוב, תחייב את המועדון להכניס את היד לכיס כדי לצרף ארבעה-חמישה ישראלים וכנראה גם שניים או שלושה זרים חדשים שישדרגו את הסגל.

בכל מקרה בבני יהודה דחו את כל ההכנות וההתעסקות בסגל עד לאחר הגמר וכל מי שפנה לאברמוב והתעניין לגבי שחקן כזה או אחר בקבוצה, קיבל את אותה תשובה: "דברו איתי רק אחרי הגמר".

משימה נוספת שהבעלים הציב לעצמו, היא להחזיר את האוהדים ליציעים והוא מקווה שהחזרה לבלומפילד בעונה הבאה, בתוספת לצעדים שיווקיים שמתוכננים לקראת העונה הבאה, תגדיל את כמות האוהדים, לפחות במשחקי הבית. אברמוב רואה את עצמו חלק מבני יהודה לעוד שנים רבות, אם כי בכדורגל כבר למדנו, שדברים קורים ותוכניות משתנות. "כל עוד אבוקסיס איתי, אני לא הולך לשום מקום".

הוא אמר באחד הראיונות האחרונים שנתן. הבעלים מרגיש שבני יהודה, היא המקום הנכון עבור אבוקסיס ולכן הוא גם נותן לו את המושכות לבניית הקבוצה לשנים הקרובות. גם במידה ויושג הכרטיס לאירופה או שהזהובים יזכו הערב בגביע, התקציב לא יגדל וישאר סביב ה-20 מיליון ₪, אך בעונה הבאה ולאחר שחובות העבר נמחקו, יגדל תקציב שכר השחקנים, דבר שיאפשר גמישות עבור המאמן בבחירת הרכש.


"כל עוד אבוקסיס איתי, אני לא הולך לשום מקום". (דני מרון)

הערב העונה של בני יהודה תגיע לשיאה. אחרי החודשים הקשים שעברו על משפחת אברמוב, ועל ברק בפרט, בהתמודדות עם מחלת אביו. באותה תקופה הוא הזניח לגמרי את עסקיו הפרטיים בתחום המזון וכמעט לא עבד. כשהגיע לאימונים בשכונת התקווה או למשחק הקבוצה, קשה היה לזהות על פניו את הקושי והכאב שחש בתוכו. למרות מעמד השיא, ובזמן שקבוצתו במרחק פסיעה מנשיא המדינה, הבעלים בחר לא להתראיין בשל האבל הפרטי בו הוא שרוי וכדי לא לגנוב את 'הפוקוס' בהכנות למשחק הכי חשוב של הענונה. 

לאחר 3 שנים של מאבקים, עליות וירידות, בני יהודה כבר לא מפחדת מאף קבוצה בישראל. בדיוק כמו הבעלים, היא הולכת בדרך שלה ומנצחת. על המגרש ומחוצה לו. את האחות הגדולה והצהובה מתל אביב היא הדיחה בחצי גמר גביע המדינה, וחודש לאחר מכן הצליחה לעצור את אחת הריצות המרשימות ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי.

בשכונת התקווה כמעט ולא נותרו קולות נגד הבעלים. מהצוות הניהולי, לצוות המקצועי, שחקני עבר והווה ועד לאחרון האוהדים. כולם יישרו קו. כולם הולכים בדרך של ברק אברמוב, ובצדק. בכדורגל הישראלי אין מספיק אנשים כמוהו. לא כל יום קם איש עסקים שמוכן לתרום מזמנו ומכספו ללא מטרת רווח, בטח לא עבור 'מועדון קטן' כמו בני יהודה. לכן הערב, כל מי שלובש כתום יודע: ללא ברק אברמוב, בני יהודה לא הייתה מגיעה למעמד הזה בפעם השנייה בתוך 3 שנים. השחקנים ינסו לנצח בשבילו, וברק ינסה להמשיך לנצח בשביל אבא. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי