הסכנה תגיע מהדרגים הנמוכים: הכירו את יריבות ישראל במוקדמות

רוברט לבנדובסקי
רוברט לבנדובסקי | Gettyimages

הנבחרת קיבלה הגרלה סבירה באופן יחסי, אך דווקא הנבחרות שנחשבות "קטנות" עלולות לטרוף את הקלפים. יעקב זיו עורך לכם היכרות עם הנבחרות שמפרידות בין אנדי הרצוג לבין יורו 2020

(גודל טקסט)
אז נבחרת ישראל קיבלה את אחת ההגרלות היותר נוחות שהייתה יכולה לקבל במוקדמות יורו 2020. הנבחרות מהדרגים הגבוהים יותר, פולין ואוסטריה, אומנם לא חזקות מאוד בהשוואה לשמות כמו גרמניה, הולנד, צרפת, ספרד או איטליה, כשאת שתי האחרונות פגשה ישראל בקמפיין מוקדמות המונדיאל האחרון תחת אלישע לוי. עם זאת, המעידות עלולות להגיע דווקא מהיריבות שנחשבות "קטנות" על הנייר כמו סלובניה, מקדוניה ולטביה שיכולות לעשות בעיות לאנדי הרצוג ושחקניו.


פולין – תחת אדם נבאלקה, סבלה הנבחרת ממונדיאל זוועתי דווקא כשהגיעה אליו כמדורגת בראש בית, אבל סיימה אחרונה עם ניצחון אחד ושלוש נקודות אחרי שניצחה את יפן 0:1. מאז הוחלפו המאמנים כשנבאלקה פוטר ומונה לאחרונה למאמן לך פוזנאן ובמקומו קיבל את התפקיד יז'י בז'צ'ק שמכיר מעט את הכדורגל הישראלי לאחר ששיחק במכבי חיפה עונה אחת, אבל בינתיים לא מבריק כמאמן הנבחרת שעדיין לא הצליחה להתאושש מהכישלון ברוסיה וסיימה במקום האחרון בליגת האומות עם שתי נקודות בלבד וירדה לדרג ב', בבית שכלל את פורטוגל ואיטליה. מי שסבור שיהיה קל לעבור את הפולנים צריך לזכור שמדובר בנבחרת שסיימה ב-1:1 בבית נגד איטליה ובתוצאה זהה בחוץ נגד אלופת אירופה פורטוגל לה היא גם נכנעה 3:2 במשחק האחרון בבית.


בפולין אפשר למצוא כמה כוכבי על ובראש ובראשונה רוברט לבנדובסקי, המיוצג על ידי פיני זהבי הישראלי. "לווי" כבש עד כה 55 שערים ב-102 הופעות ונחשב לכוכב הגדול של באיירן מינכן. בנבחרת הוא נמצא במשבר ולא הבקיע כבר שבעה משחקים רצופים מאז תחילת המונדיאל. יחד עם זאת, לבנדובסקי הוא לא הנשחק היחיד שיש לפולנים בהתקפה שכוללת גם את כשישטוף פיונטק שמככב בגנואה וניצב בראש טבלת הכיבושים של הסרייה A עם עשרה שערים, ממש כמו כריסטיאנו רונאלדו. באופן כללי, סגל האדומים-לבנים רווי בלא מעט שמות בולטים מהליגה האיטלקית כמו שוער יובנטוס וויצ'ך שצ'סני ופיוטר ז'ילינסקי וארקדיוש מיליק מנאפולי. בחוליית ההגנה ניתן למצוא את בלם מונאקו קמיל גליק.



אחד השחקנים שבלטו במפתיע בליגת האומות הוא הקשר ההתקפי של לידס יונייטד, מתיאוש קליך, שאומנם נחשב לאלמוני בשנה שעברה ומרסלו ביילסה הפך אותו לשחקן הרכב ומאז הוא כובש שערים מרהיבים בבעיטות מרחוק. בשלהי שנות ה-90 פערי הרמות בין פולין לישראל לא היו גבוהים. בעבר כיכב במדי פולין בשנות השבעים והשמונים זבגנייב בונייק כוכב יובנטוס, שמונה לנשיא ההתאחדות. הישגי השיא שלה היו שסיימה במקום השלישי במונדיאלים ב-1974 וב-1982.


UEFA @UEFAEURO 2⃣0⃣2⃣0⃣ – the qualifying draw!

➡️ Group G
Poland
Austria
Israel
Slovenia
FYR Macedonia
Latvia#DasNationalteam#EURO2020#oefbpic.twitter.com/NhxQbGKHoy

— ÖFB – oefb.at (@oefb1904) December 2, 2018


אוסטריה – עוד נבחרת שסובלת מירידה ברמה לאחרונה והשמות הבולטים בה הם דויד אלאבה מבאיירן מינכן, חלוץ ווסטהאם מרקו ארנאוטוביץ' וכן מארק יאנקו בן ה-35 מלוגאנו. האוסטרים שיחקו ביורו 2016 בצרפת והודחו בשלב הבתים, כשבמונדיאל לעומת זאת הם לא לקחו חלק מאז 1998. בליגת האומות נבחרתו של פרנק פודה סיימה שנייה עם 7 נקודות בדרג ב', בבית שכלל את בוסניה-הרצוגובינה שסיימה ראשונה עם 10 נקודות וצפון אירלנד שסיימה ללא נקודות. המאמן הגרמני בן ה-52 שהחליף בתפקיד את מרסל קולר, שיחד עם וילי רוטנשטיינר החזיר את אוסטריה לטורניר גדול, יורו 2016 כאמור. קולר היה גם מועמד לאמן את נבחרת ישראל, אבל העדיף את אימון באזל שלא מצליחה בליגה השוויצרית. פודה התחרה גם על תפקיד מאמן הנבחרת עם לא אחר מאשר אנדי הרצוג, שכיום מאמן נבחרת ישראל, וגבר עליו בזכות העובדה שהיה מנוסה יותר אחרי שאימן את שטורם גראץ האוסטרית וקייזרסלאוטרן הגרמנית.


סלובניה – נבחרת שמגיע אומנם מהדרג הרביעי, אך עשויה להוות מוקש לא קטן עבור ישראל. בסלובניה משחקים שניים מהשוערים הטובים בעולם, יאן אובלק מאתלטיקו מדריד וסמיר הנדנוביץ' מאינטר. שוער הקולצ'ונרוס אובלק עורר מהומה בליגת האומות. סלובניה שיחקה אז רק בדרג השלישי וסיימה אחרונה בבית שכלל את נורבגיה, בולגריה וקפריסין של רן בן שמעון, שאולי יוכל לסייע להרצוג בהכנה למשחק.


מאמן סלובניה תומאש קאבצ'יץ' פוטר לאחר שטען כי למרות הפרסומים בתקשורת אף אחד לא התייעץ איתו בנוגע להחלטה המשותפת של אובלק ונשיא התאחדות שהשוער לא ישחק בתקופה הקרובה בנבחרת, והמאמן כינה את אובלק שקרן וטען שהוא לא היה פצוע כלל. "יאן לא דיבר איתי, אני מרגיש שהונו אותי. הוא משקר, אף אחד לא התקשר אליי. קיבלתי את ההודעה מנשיא ההתאחדות". בסלובניה החליטו שזה הספיק להם ופיטרו את המאמן, גם בגלל שהשוער יותר חשוב וגם בגלל התוצאות. במקומו מונה מטיאז' קק שכבר אימן את הנבחרת בעבר ובין היתר גם את מאריבור ורייקה הקרואטית.



אין ספק שלסלובנים יהיה מידע על ישראל מכיוון שמאריבור שיחקה פעמים רבות נגד יריבות ישראליות, כשבפעם האחרונה הדיחה את הפועל באר שבע מליגת האלופות. שחקנים נוספים שכדאי לשים לב אליהם הוא יוסיפ אילצ'יץ' ששיחק עם ערן זהבי בפאלרמו ומשמש כיום כקפטן הנבחרת, משחק באטאלנטה ונחשב לאחד הקשרים הטובים בסרייה A. כמו כן החלוץ הצעיר לוקה זהוביץ', בנו של זלאטקו, משחקניה הכי גדולים של סלובניה ורשם רק הופעה אחת בנבחרת. סלובניה שיחקה פעמיים במונדיאל 2002 וב-2010. 


1⃣6⃣ Robert Lewandowski holds the record for most goals in a single UEFA senior men's qualifying campaign ⚽ pic.twitter.com/X1dfjAjNZe

— UEFA EURO 2020 (@UEFAEURO) December 1, 2018


מקדוניה – מוכרת שמוכרת היטב לישראל, כשבמשחק האחרון בין השתיים באצטדיון סמי עופר ארעה תקרית סרט הקפטן המפורסמת של ערן זהבי בו מקדוניה גם ניצחה 0:1, כשבמוקדם יותר באותו טורניר מוקדמות שחקניו של אלישע לוי ניצחו 1:2. ישראל פגשה את מקדוניה גם במוקדמות יורו 2008 וניצחה אותה 1:2 ו-0:1. כוכב הנבחרת הוא ג'יאני אליוסקי שמשחק בלידס יונייטד ושם בולט נוסף הוא גוראן פאנדב בן ה-35 שזכה בעבר בטרבל עם אינטר ומשחק כיום בגנואה. רק שלושה שחקנים מהסגל האחרון של הנבחרת שיחקו בליגה המקדונית.



לטביה – שיחקה בדרג ד' בליגת האומות וסיימה רק במקום הרביעי בבית כלל את גיאורגיה, קזחסטן ואנדורה. המאמן הוא מיקסו פאטליינן הפיני, שהצטיין בעבר כחלוץ בליגה הסקוטית בעבר במדי דאנדי יונייטד ואברדין (בן 52). 12 שחקנים בסגל משחקים מחוץ לליגה הלטבית. ישראל פגשה את הלטבים במוקדמות מונדיאל 2010 כשסיימה נגדם ב-1:1 בחוץ והפסידה 1:0 בבית. במוקדמות יורו 2012 ניצחה ישראל פעמיים בתוצאה 1:2. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי