זהבי: "בדרך שהייתה לא היינו מעפילים לטורניר גם עוד 400 שנה"

ערן זהבי
ערן זהבי | עדי אבישי

חלוץ גוואנגז'ו ר.פ התייצב למסיבת עיתונאים לקראת מוקדמות יורו 2020, כחצי שנה לאחר ששב לסגל זכר להשלכת סרט הקפטן בחיפה, אצטדיון אליו יחזור בחמישי נגד סלובניה: "אני צריך לדאוג? רוצה לחשוב שלא יקללו"

(גודל טקסט)

יממה לאחר מסיבת העיתונאים של ווילי רוטנשטיינר ואנדי הרצוג ואימון הבכורה של נבחרת ישראל לקראת משחקי מוקדמות יורו 2020 נגד סלובניה (יום חמישי) ואוסטריה (ראשון), הבוקר התייצב מול התקשורת ערן זהבי, כוכב גוואנגז'ו RF ששב לסגל הלאומי במהלך קמפיין ליגת האומות.

זהבי חזר באוגוסט האחרון לנבחרת לאחר שפרש בעקבות שריקות הבוז שספג מיציעי סמי עופר בהפסד למקדוניה, שהובילו להשלכת סרט הקפטן. ביום חמישי הוא ישוב לאצטדיון בחיפה לראשונה מאז אותה תקרית. זהבי אמר על החזרה לסמי עופר בתחילת מסיבת העיתונאים: "חוזרים לחיפה, משחק נבחרת ראשון בקמפיין, אני חושב שעברו הרבה מים בנהר מאז המקרה. אני חושב שכולם הבינו את הטעויות ובראש ובראשונה אני. כולם בכדורגל הישראלי קיבלו סטירה. אני רוצה להיות חיובי ולחשוב שזה לא יקרה שוב, אבל אני לא שולט בזה. תפקידי הוא להתעסק בכדורגל ואני מאמין שהכל יעבור כמו שצריך".

האם הוא מודאג מהחזרה לחיפה: "לא, להיפך. אני רוצה שיגיעו כמה שיותר אוהדים. למה אני צריך לדאוג? כששיחקנו בנתניה קיבלו אותי באהבה גדולה והכינו לי שלטים. יש אנשים שמאוד רוצים לראות אותי על המגרש ואין שום בעיה".

על כך ששחקני הרכב לא משחקים בקבוצות שלהם: "כל שחקן זה לגופו. אני חושב שהדבר הכי חשוב זה ששחקנים לא פצועים ומתאמנים זמן רב בקבוצות טובות ומקצועניות. הם בכושר משחק וזה תפקידו של המאמן לענות על שאלות כאלה. הוא מזמן והוא קובע את ההרכב. יש אימונים בסופו של דבר ומי שירשים הוא זה שיקבל את המקום".


"למה אני צריך לדאוג מהחזרה לסמי עופר?" (עדי אבישי)

הצוות האוסטרי: "קשה להשוות בין נבחרות, השיטה כרגע והגישה שונות. בכל נבחרת ונבחרת היו שחקנים מוכשרים והרבה תקווה וכולנו יודעים איך זה נגמר. יצא לי לעבור את כל הנבחרות וגם היום אני כאן, אני חושב שאי אפשר להשוואת כי כל קמפיין הוא לגופו. אנחנו מצפים להמשיך בדרך שהתחלנו בליגת האומות. אני חושב שיש רוח אחרת, יותר תעוזה ומשהו שונה בנבחרת הזו. בוא נראה, אנחנו בתחילת קמפיין וזו נבחרת די חדשה. אף אחד מאיתנו לא באמת יודע לאיזה כיוון זה יילך, ואולי זה דבר טוב".


שיתוף פעולה עם דור מיכה
: "אתם יודעים את דעתי לגביו. הוא שחקן מצוין ואני מאוד אוהב לשחק איתו, אבל אני לא המאמן ואני לא מחליט מי משחק ומי לא. המאמן עושה את הזימונים ואת ההרכבים ותפקידו להחליט מה טוב עבורו ומי צריך להיות על המגרש".


הדברים שאמר אחרי משחקו האחרון בסמי עופר:
"המשפט כמו שניסחתי אותו הוא נכון לגבי התנהלות השחקנים. מקצועית וניהולית. אם זה היה נשאר כך, לא היינו עולים לטורניר גם עוד 400 שנה, לא 40. כרגע יש דרך חדשה וכולם מתייחסים אחרת. אני לא יכול להעביר את זה במילים, כי אני לא בטוח שאתם יודעים מה קורה בתוך הנבחרת ואיך אנחנו מתנהלים. אני מאמין שאפשר לעשות דברים אחרת – גם אם לא בקמפיין הקרוב, אז בזה שאחריו. בדרך הזו, אני בטוח שאפשר להעפיל. בדרך שהייתה, אני לא רואה את זה קורה גם עוד 400 שנה".


"ככה לא היינו מעפילים גם עוד 400 שנה" (עדי אבישי)

כושרו הנוכחי: "אני מרגיש מצוין מבחינת פיזית. פתחתי עם שלושה שערים ושני משחקים בסין ואני צריך להביא את זה לידי ביטוי במגרש. אני טרי כי רק התחלתי את העונה ואני מקווה להביא את היכולת שלי גם לנבחרת כי זה שונה מהקבוצה".

היריבות בבית: "מדובר בשתי נבחרות איכותיות. לא יודע אם אתם מכירים את הסלובנים, שיחקתי עם כמה מהם באיטליה והם ברמה מאוד גבוהה. על אוסטריה אין צורך להרחיב, זו נבחרת מצוינת ובוא נגיד שאנחנו לא נבוא להתבטל מול אף אחת מהן. נבוא עם הרוח שלנו ונצטרך לחפות על היכולת שלנו בדברים אחרים. כרגע אנחנו רוצים להסתכל ממשחק למשחק. קודם כל לעבור את סלובניה עם ניצחון ואחר נחשוב על המשחק הקשה נגד אוסטריה. השחקנים והצוות לקחו החלטה לא לסמן מטרות ארוכות".


ההשתלבות של דיא סבע בסין:
"נכנס לעניינים מהר בסין והוא עושה עבודה טובה. התקשורת פרגנה לו אחרי המשחק האחרון והוא צריך לבנות את השם שלו שם. ככל שהוא יהיה יותר טוב, אז הוא יקבל יותר הכרה והערכה. הוא רק התחיל ומבחינתי הוא עושה עבודה מצוינת והוא התאקלם מהר מאוד".


שיטת המשחק של הרצוג:
"המאמן קובע את שיטת המשחק ואני חושב שהוא מאוד ברור בדרך שהוא הולך ולא משנה אותה ממשחק למשחק. אני מעריך את זה שיש לו ראייה מסוימת וראו שזה הלך לא רע במשחקים האחרונים. מבחינתי, אישית, אתאים את עצמי לכל שיטה ולכל דרישה שהמאמן ידרוש ממני. בקמפיינים קודמים לפעמים שיחקתי לא בתפקיד שהכי נוח לי ואף פעם לא התלוננתי. יש מאמן והוא קובע את הדרך ואת הכל".


"ראו שזה הולך לא רע". זהבי באימון הראשון אמש (דני מרון)

קצב מכירת הכרטיסים: "ההסבר הוא בתוצאות שהשגנו בשנים האחרונות. אנחנו לא הולכים להאשים את הקהל, נצטרך להרוויח אותו בחזרה. אם הם לא מגיע לאצטדיון, גם אנחנו צריכים לעשות בדק בית ולהבין שלא היינו מספק טובים. אני רוצה להביא את הנבחרת למצב שאנשים יילחמו על כרטיסים. אם לפעמים צריך להזיז את המשחק לאצטדיון של 15,000 בשביל שיהיה מפוצץ, אז זה מה שצריך לעשות ואז אולי גם סמי עופר יהיה מפוצץ. נצטרך להביא יכולת על המגרש ואז הקהל יחזור".

ההחמצות הרבות במשחק הליגה האחרון: "אני במצב מצוין. משהו קרה בחדות? הבקעתי שלושה שערים בשני משחקים ואני מאוד רגוע בהקשר הזה. היה לי קצת חוסר מזל ונכנסתי ללחץ, אבל בסוף הגיעו השערים. לאורך כל הקריירה שלי חשוב לי להגיע למצבים ולא להפסיק לנסות. יש תקופות בכדורגל ולפעמים פס ממטר יוצא החוצה. לפעמים לא כל כדור נכנס ואי אפשר להבקיע עשרה שערים במשחק".

ההתנהלות לפני עידן רוטנשטיינר והרצוג: "הדרך שהייתה, וזה נוגע לכולם, לא הייתה מספיק מקצועית ולא כך הייתי רוצה לראות את הנבחרת. אם שחקנים מגיעים מאנגליה ומרגישים שההתנהלות היא פחות מהקבוצה – זה פוגע. התקרית בחיפה לא הייתה בגלל זה. ברור שבשיחות כשהייתי צריך להגיד מה אני חושב אז אמרתי מה צריך לשפר. לא בגללי שיפרו את הנבחרת, לא הייתי חלק מהתהליך, צריך לתת מילה לטובה לאנדי ולווילי ואל תבואו ותשפטו אותם אחרי שנה. זה תהליך ארוך וקשה שצריך להשקיע בו כסף, זמן וידע".


"תהליך ארוך וקשה שצריך להשקיע בו כסף, זמן וידע" (עדי אבישי)


המשחק נגד סלובניה
: "פייבוריטים? אני לא אוהב לומר את זה. אולי אנחנו חושבים כך, אם תשאל בעולם יגידו לך אחרת. האם אנחנו צריכים לנצח? כן. בשביל לעשות משהו ולנסות להעפיל, אנחנו צריכים לנצח את סלובניה בבית. אם לא, זה סימן שאי אפשר לעלות. נצטרך להראות על המגרש שאנחנו פייבוריטים ולא לדבר. בנבחרת אנחנו משחקים נגד יריבות הרבה יותר טובות. במכבי תל אביב שיחקתי בקבוצה פייבוריטית ובנבחרת ישראל זה לא קורה, אבל גם נגד באזל לא היינו דומיננטיים וזה משהו שיכול לקרות וזו גם הציפייה שלי בנבחרת. אני צריך להבקיע יותר בנבחרת וזו אחת המטרות שלי ורק אני אחראי על זה – בשביל זה מביאים אותי".


על יאן אובלק, שוער סלובניה
: "הוא מקבל גולים גם בליגה הספרדית. ברור שהוא מצוין ולא נמעיט בערכו, אבל אני חושב שהיו שוערים גדולים שהבקעתי להם בעבר וגם מולו זה אפשרי. זו מטרה שלי ובוא נראה מה יהיה תוך כדי המשחק".

המספרים שלו בנבחרת והחשיבות להיות בסגל: "יש לי תשוקה מאוד גדולה להבקיע כמה שיותר ולעזור לנבחרת כמה שיותר. זה חלום שלא הגשמתי, לעלות עם הנבחרת לטורניר גדול. אני רוצה לעשות משהו גדול בשביל המדינה וזו הסיבה שחזרתי מפרישה. זו אחת המטרות המרכזיות שלי בקריירה כרגע. החלום הכי גדול של כל כדורגלן מאז שהוא ילד, זה לייצג את המדינה ולהצליח. הגדולה זה לתת הכל גם כשאין הצלחות. גם הקהל צריך להבין שגם אם אין הצלחות, אז תומכים בנבחרת שלנו. תמיד קל לבוא כשהכל מצליח. גם אם יש נבחרת שהיא פחות אטרקטיבית מבחינתם, הם עדיין צריכים לבוא ולאהוב את הנבחרת. הם צריכים לאהוב את הנבחרת ולא את מי שמשחק על המגרש".


"הנבחרת היא מטרה מרכזית בקריירה כרגע" (עדי אבישי)


יחסי הכוחות בבית:
"הבית מאוד מטעה ומאוד קל להתבלבל. לא קיבלנו את איטליה וספרד, על הניר קיבלנו יריבות פחות אטרקטיביות, אבל אם תסתכלו לדרגים הנמוכים, זה המפתח. אסור לנו לאבד שם נקודות ובשביל להעפיל לטורניר גדול אתה צריך לעשות גם הפתעה אחת או שתיים. אסור גם לרדת בדרג והמשחקים מול היריבות שמתחת זה המפתח. אני בטוח שאנחנו יכולים לעשות איזו הפתעה, אבל קודם כל בואו נגיע לכמות נקודות מסוימת".

זהבי כבש בשני מחזורי הפתיחה בליגה הסינית, שרק החלה בתחילת החודש, כשתחילה כבש נגד קבוצתו של ג'ורדי קרויף ושבוע לאחר מכן כבש צמד, כולל שוויון דרמטי, ב-3:3 מול דליאן ייפאנג – משחק בו גם חברו לקבוצה ולנבחרת, דיא סבע, כבש לראשונה בסין. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי