הרצוג: "אם נבוא ללטביה במנטליות לא נכונה, אני כנראה לא המאמן המתאים"

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | מאור אלקסלסי

זהבי ("שחקנים עם אישיות מקבלים החלטות מהירות"), האופוריה ("משהו מיוחד"), טוואטחה ("מאמן פרנקפורט אמר לי שאין לו סיכוי"). בראיון לספורט1 מאמן הנבחרת מדבר על הכל וחושף שיחות מאחורי הקלעים

(גודל טקסט)
"שמע סיפור", נדלק אנדי הרצוג כשהוא נשאל האם קל לאמן שחקן כמו ערן זהבי. "כשהוא חזר לנבחרת אחרי כל מה שהיה, לא ידעתי שהוא קיבל זריקה לפני האימון אחרי שנפצע באלבניה. הסתכלתי עליו באימון, אני תמיד מסתכל עליו, וראיתי מקצוען אמיתי. הוא מתחיל את החימום 10 דקות לפני כולם. אין לי בכלל מה להגיד עליו, הוא מקצוען. אני אפילו לא מדבר על היכולות שלו, השערים והסיומת".


אתה מקבל את מנטליות הסופרסטאר? 

"כן. אני רוצה הרבה סופרסטארים בנבחרת שלי כי הם מנצלים את החוזקות שלהם לנצח משחקים. אם יש שחקנים עם אגו גדול שעושים מה שהם רוצים וגורמים לשאר הקבוצה לסבול, אי אפשר לקבל את זה. אבל אני רוצה שחקנים עם אישיות כי הם מקבלים את ההחלטות המהירות על המגרש".


יום אחרי ה-2:4 על אוסטריה, הרצוג נרגש. הוא לא יודה בזה, אבל זה כנראה הרגע הספורטיבי הגדול בקריירת האימון שלו. הוא סתם הרבה פיות, גם באוסטריה וגם בישראל, והוא מרגיש שעבר את טבילת האש. בישראל כבר לא ידברו על 2001, עכשיו מסתכלים על 2020. אבל מצד שני, הרצוג מכיר את רכבת ההרים הרגשית ויודע שעכשיו מתחילה המשימה העיקרית – איך לנצח את האופוריה. בראיון לספורט1, הוא מדבר על הכל – הבעיות, הרגשות, הליגיונרים וגם חושף כמה שיחות מרתקות מאחורי הקלעים.


איך אתה מרגיש? 

"מצוין. אני מאוד גאה בשחקנים ואני חושב שכל המדינה צריכה להיות גאה בהם. זה מגיע להם אחרי שספגו המון ביקורות בשנים האחרונות. ברור שזה לא נגמר. זו התחלה טובה לקמפיין אחרי התיקו עם סלובניה. היה לנו מזל ברגעי מפתח, אבל שיחקנו בצורה מרשימה במחצית השנייה".



"זהבי מתחיל את החימום 10 דקות לפני כולם" (מאור אלקסלסי)


לפני פתיחת הקמפיין, קנית ארבע נקודות משני המשחקים הראשונים?

"חשבתי שיהיה קל יותר לנצח את סלובניה מאשר את אוסטריה. אחרי התיקו וההפסד של אוסטריה לפולין, האמנתי שהאוסטרים יבואו בגישה שגם הם חייבים שלוש נקודות. זו לא הייתה סיטואציה קלה בטח אחרי שהבעיטה הראשונה לשער נכנסה. אני תמיד אומר לשחקנים שאסור להם לוותר. אני רוצה לראות נבחרת בטוחה בעצמה שמנסה לחזור למשחק וזה מה שעשינו שוב. זה היה ערב נהדר".


זה לא היה משחק רגיל בשבילך. 

"זו סיטואציה מיוחדת, אבל ידעתי שאני צריך להתמודד איתה בצורה מקצוענית ולהתרכז בעבודת האימון שלי ולא בקטע הרגשי וההיסטורי שלי עם נבחרת אוסטריה. ניסיתי לחסום כל מה שלא קשור, אבל כן, אחרי המשחק… זה היה רגע מיוחד עבורי".


הייתה לך מוטיבציה מיוחדת לנצח? 

"קודם כל, היינו צריכים את הניצחון כדי לפתוח את הקמפיין בצורה טובה יותר. אבל ברור שזה שימח אותי. לא רציתי להוכיח משהו למישהו. אני מנסה להוכיח לעצמי שאני מקבל החלטות נכונות ממשחק למשחק וזה לא תמיד עובד. כן, הניצחון הזה היה רגע מיוחד כמו שאמרתי, אבל יותר חשוב שהשחקנים קיבלו את הקרדיט כי הם עבדו קשה. נתתי להם את הרעיונות איך לנצח והם סיפקו את הסחורה על המגרש".


ממי קיבלת הברכה הכי מרגשת ביממה האחרונה? 

 "יורגן קלינסמן. הוא היה הפרשן במשחק של גרמניה בהולנד וראה את השערים בטלוויזיה. הוא החמיא בענק לנבחרת ולעבודה שלי וזה עשה אותי מאושר".


אתה נמצא בישראל כבר תקופה. הצלחת להבין את רכבת ההרים הרגשית סביב נבחרת ישראל? ההבדל הקטן בין אופוריה לדיכאון? 

"בכל מקום יש רכבת הרים, אבל בישראל זה משהו מיוחד. יש הרבה אמוציות סביב הנבחרת. עכשיו כולם עפים גבוה ואנחנו צריכים לרדת לקרקע ולא לחכות להפסד שיוריד אותנו. נצטרך לעבוד קשה ולצאת למחנה אימונים כדי להיות מוכנים ללטביה ולפולין. אם השחקנים יחשבו: 'היי ניצחנו את אוסטריה, ננצח בוודאות', זה לא יעבוד".


ובכל זאת, זה קיצוני. אפילו רה"מ התקשר לערן זהבי ובירך אותו על הניצחון. זה לא משהו שהיה קורה בארה"ב. 

"מצד אחד, זה ענק. נחמד לקבל מחמאות וזה מגיע לערן ולשאר השחקנים, אבל מצד שני אסור לאבד את הפוקוס כי זה היה משחק אחד. זה המסר שלי לשחקנים – הייתה לנו הופעה מצוינת, היה לנו מזל ואתה צריך מזל נגד נבחרת כמו אוסטריה, תהנו, אבל נצטרך להיות מוכנים שוב למשחק הבא".



"יש אופוריה? זה מה שרצינו" (מאור אלקסלסי)


ועכשיו אתה צריך להתמודד נגד האופוריה. 

"זה דווקא טוב. אתה יודע, שיחקתי הרבה פעמים נגד ישראל, האצטדיון תמיד היה מלא והאווירה נהדרת. לא אהבתי לשחק כאן כי זה לא היה קל עם התמיכה המטורפת של הקהל. כשהגעתי, הבנתי שדעת הקהל על הנבחרת לא טובה וחשבתי שהצעד הראשון יהיה לעבוד קשה ולהשיג ניצחונות כדי להחזיר את הקהל. עכשיו יש אופוריה? זה מה שרצינו. אבל אם נסתובב כמו טיפשים ונחשוב שעשינו את זה, ניפול שוב ואני רוצה להימנע מזה".


קבל נתון שאולי לא תאהב. ישראל לא ניצחה משחק רשמי ביוני מאז 2011. אגב, אז זה היה בלטביה. 

"(צוחק), אני דווקא אוהב את הסטטיסטיקה הזו. אני לא יודע מה היה בעבר, אבל מבחינתי חיובי לשחק ביוני כי יהיה לנו הרבה זמן להתכונן. נצא למחנה אימונים ונעבוד על פיזיות וטקטיקה. מי שיחשוב שיבוא מהחופשה וישחק, טועה. אבהיר לכולם מה הציפיות ומי שלא יהיה מוכן, אקח שחקן אחר. וילי, הצוות ואני יודעים מתי כל שחקן מסיים את העונה. למשל, תומר חמד מסיים ב-5 במאי, אנחנו יודעים מתי כל אחד צריך לצאת לחופשה ומתי לחזור לאימונים. יש תכנית מדוקדקת לכל שחקן. מי שחושב שיגיע שלושה ימים לפני לטביה בלי אימונים וישחק, אין לו סיכוי. אני לא אקבל את זה".


בוא נדבר על בעיית הליגיונרים שלא משחקים. 

"גם לסלובניה יש אותה בעיה. אני מכיר את המאמן ואמרתי לו אחרי המשחק: 'זו הייתה הופעה טובה שלכם'. הוא ענה: 'כן, השחקנים שלא משחקים בליגות הגדולות'. אז ברוכים הבאים למועדון".


אם זה היה תלוי בך, היית רוצה לראות יותר שחקנים יוצאים מישראל? 

"כן, בהחלט. המפתח להצלחה של הנבחרת – ולא משנה אם זו אוסטריה, סלובניה, שבדיה או דנמרק – הוא שכל השחקנים הטובים צריכים לשחק בליגות הכי טובות. אמרתי את אותו דבר בארה"ב ורצו להרוג אותי. אתה מכיר את האמריקאים, הם חושבים שהם מספר אחת, אבל אמרתי שזה לא נכון. השחקנים צריכים לצאת לאירופה, לשחק בליגת האלופות ובליגה האירופית. זה נכון גם כאן. אני לא מבקר את המועדונים, אבל ברור שיש ליגות באירופה עם יותר איכויות ויותר אינטנסיביות. אם אנחנו רוצים להעפיל לטורניר גדול, השחקנים צריכים להיות יותר מוכנים להתמודד עם האינטנסיביות".


אז איך מתמודדים עם בעיית הליגיונרים? 

"זו בעיה. בעיה של רוב המאמנים הלאומיים. אם הם משחקים בליגות בכירות, זה אומר שיש להם איכויות, אבל אני תמיד בודק כמה זמן הם לא משחקים. לדוגמא, כיאל. הוא תמיד בסגל, זה אומר שהוא מתאמן כמו שצריך וגם משחק בגביע, אבל ברור שהוא לא משחק הרבה".



"מאמן פרנקפורט אמר לי שאין סיכוי לשנות את המצב של טוואטחה" (מאור אלקסלסי)


טוואטחה זה סיפור אחר. 

"אחר לגמרי. אני מכיר את המאמן של פרנקפורט, האוסטרי אדי הוטר. דיברתי איתו כמה פעמים. הוא אמר לי שהמצב של טאלב לא קל כי על העמדה שלו משחק קוסטיץ' שהוא שחקן נהדר בעונה מצוינת ואין סיכוי לשנות את המצב. אמרתי לו: 'אני מבין, אבל רק רוצה לשמוע ממך איך הולך לו כי אם הוא לא משחק ולא מתאמן כמו שצריך, אני לא רוצה שחקן כזה'. הוא הבטיח לי שהוא נותן הכל באימונים וזה גרם לי לחשוב אחרת. זה לא אומר שאתן להם (שחקנים שלא משחקים) לפתוח בכל משחק".


הסבר את ההחלטה לפתוח עם אריאל הרוש. 

"היה לי ברור שמגיע לו קרדיט אחרי שני המשחקים הקודמים. קלאוס מאמן השוערים ואני רצינו לראות אותו מתאמן. אחרי 40 דקות, קלאוס אמר לי: 'אנדי הוא נראה טוב. הוא בכושר טוב'. גם מרציאנו וג'ראפי נראו טוב, אבל למרות שלא מדובר בסיטואציה מושלמת, לא ראיתי סיבה לעשות שינוי".


אחרי התוצאות של אתמול, מסתמן שמדובר בבית טריקי וצמוד. 

"פולין היא הפייבוריטית הברורה אחרי ניצחון החוץ על אוסטריה. תמיד אמרתי שאוסטריה היא הנבחרת השנייה הטובה בבית ואני עדיין נותן לה קרדיט כי יש לה שחקנים איכותיים. יהיה קרב על המקום השני ואנחנו צריכים לעשות את העבודה הטובה ביותר ולא לחשוב על ההעפלה אלא רק על לטביה ופולין. אם נעשה הכנה טובה, יהיה לנו סיכוי מצוין. אם נבוא למשחק מהחופשה במנטליות לא נכונה, אני כנראה לא המאמן המתאים".


כמה נמאס לך מהשאלות על 2001? 

"מדברים על זה כל הזמן, כמו שפעם דיברו על כך שאוליבר קאן דחף אותי כששיחקנו בבאיירן. סגרתי את החשבון? אז עשיתי את הכל עבור הנבחרת שלי ועכשיו אני מאמן ישראל ואעשה הכל כדי להצליח". 



"כשעוד שחקנים ייצאו לליגת גדולות, יהיה לנו עתיד מזהיר" (מאור אלקסלסי)


על 1970 מדברים איתך? 

"מצחיק אותי לדבר על העבר. אני לא מדבר על הקריירה שלי כי זה לא עוזר לי בעבודה הנוכחית שלי. אין מה לדבר על 1970. אנחנו צריכים לעבוד כדי להשתפר כנבחרת, כמדינה ואז יום אחד יהיה לנו סיכוי להעפיל לטורניר גדול. אני חושב על העתיד. יונתן כהן, מנור סולומון וכל שאר הצעירים מתקדמים ומתפתחים איתנו באימונים. כשעוד שחקנים ייצאו לליגות גדולות, יהיה לנו עתיד מזהיר, אבל בלי עבודה קשה ובלי לסבול, אין לנו סיכוי".


אגב, סולומון וכהן, שילוב צעירים זה חלק מהמטרות בקמפיין? 

"כן. אמרתי במפורש שאני רוצה לפתח את הנבחרת וגם שחקנים צעירים. זה לא אומר שאשחק רק עם צעירים. אלה ילדים מיוחדים, כישרונות מיוחדים ואני רוצה אותם בסגל שלי. נתתי להם לשחקן נגד סלובניה והיו לשניהם דקות טובות".


דיברת על שחקנים שלא מתאימים לשיטה. דור מיכה הוא אחד מהם? 

"הוא מתאים. הוא יכול לשחק מתחת לשני חלוצים. אבל במחצית השנייה, ביתרון 1:3 הכנסתי את אלמוג כהן כי חשבתי שבמצב הזה צריך שחקן יותר הגנתי. אני יודע שמיכה לא מרוצה, אבל אני צריך לקבל את ההחלטות המקצועיות שאני רואה לנכון באותו רגע. אם מיכה היה משחק, אלמוג לא היה מרוצה".


עברת המון בקריירה, קפטן נבחרת, שיחקת באיירן מינכן, אימנת באוסטריה ובארה"ב. ישראל זה התפקיד הכי קשה ומאתגר שלך? 

"כל עבודה מאתגרת ובכל מקום יש אתגר אחר. רציתי את האתגר הזה. בבאיירן שיחקתי שנה אחת ואתה לא יכול לדמיין כמה קשה ומלחיץ זה היה. עכשיו אני מאמן, יש לי רעיונות, אני יודע מה לא עובד, מה יש לי, מה האיכויות של השחקנים. אני יודע מה קיבלתי ומה אני רוצה – קצת יותר אינטנסיביות במשחק המעבר. זה המפתח מבחינתי לעלייה ליורו". 




"יותר אינטנסיביות במשחק המעבר. זה המפתח מבחינתי לעלייה ליורו" (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי