אלמוג כהן: "זה צ'אנס אחרון, נילחם על היורו כמו אריות"

ערן זהבי, אלמוג כהן
ערן זהבי, אלמוג כהן | מאור אלקסלסי

זהבי ("לא זוכר שראיתי אותו עושה הגנה בצורה כזו"), הרצוג ("העיניים שלו נקיות"), הטרגדיה שעבר ("הכי חשוב עבור אמא היה שאשחק בנבחרת"), עתידו ("הציעו לי להיות סקאוט ראשי, אבל התמונה השתנתה"). הקשר בראיון

(גודל טקסט)

ביממה שלאחר הניצחון הגדול של נבחרת ישראל 2:4 על אוסטריה, אלמוג כהן לא שינה שום דבר בשגרה שלו. "אני בתפילת מנחה בשעה הקרובה", הוא אמר לי. מיד שסיים, העניק ראיון מיוחד לספורט1. עבור הקשר זה לא היה ניצחון רגיל. הוא גבר על השחקנים שהוא פוגש מדי שבוע, או יותר נכון אלו ששיחק נגדם בבונדסליגה. "אני מכיר את כולם ושיחקתי כמעט נגד כל השחקנים שם. כיף לחזור לגרמניה, האחות הגדולה של אוסטריה עם חזה בחוץ ולהיות גאה בנבחרת ישראל. אין הרגשה כיפית מזאת. לחזור לגרמניה ולדעת שייצגנו את המדינה בכבוד. המאמן שלי באינגולשטאט, עוזר המאמן וגם הבעלים ראו את המשחק ופרגנו. הם אמרו שהם שמחים בשבילי ומאושרים מכך ששיחקתי".

כהן היה שם בכל הקמפיינים האחרונים ובחלקם שימש כשחקן מוביל. דווקא בליגת האומות הוא היה פצוע ונעדר, אך לקמפיין הזה הוא חזר, גם אם לא לדקות רבות: "אני חושב שהתחושות שונות כי התוצאות שונות. הנבחרת משחקת בצורת משחק שונה והגישה אחרת. אי אפשר להגיד שזו הבלחה כי זו תקופה ארוכה. זה התחיל באלבניה והמשיך גם בסקוטלנד בבית ובחוץ. ראו את זה נגד גוואטמולה וגם מול סלובניה. רואים נבחרת פייטרית, שלא מוותרת גם בפיגור, הקהל מתחבר לזה כי זה מה שהוא רצה לראות הרבה זמן".

מה השתנה בננבחרת?
"אני חושב שזו קודם כל השיטה. היא מעניקה לנו יתרון מספרי בהגנה ועם מגנים כמו שלנו, שתוקפים, זה מייצר יתרון בחלק הקדמי. אני חושב שאנדי בא בלי קלישאות, בלי להכיר ומי שהכי טוב משחק. אני אומר את זה בתור שחקן שבא מהליגה השנייה בגרמניה, שם אני קפטן, ובנבחרת לא פתחתי בהרכב. הוא מסתכל בעיניים נקיות ומאמין בדרך שלו".

זו הנבחרת הכי טובה שהיית בה?
"אני לא אוהב לדבר על נבחרות ישראל קודמות. מה זה הכי טובה? זה יפגע בשחקנים קודמים. אני חושב שבכל קמפיין הייתה נבחרת טובה, אבל אנדי והאנרגיות עשו את ההבדל וכאמור גם השיטה שהיא מושלמת עבורנו".


"אין קלישאות, מי שטוב משחק ואני אומר את זה בתור אחד שפתח על הספסל" (מאור אלקסלסי)

במה המצב כיום שונה? אני לוקח אותך לקמפיין של גוטמן – ניצחון על בוסניה, אותה אופוריה, אותן מחשבות על עלייה.
"אוסטריה זו נבחרת שהיא לפי דעתי מעל בוסניה. אחרי הניצחון על בוסניה הגיעה ווילס וכולם יודעים מה היה. אני חושב שהפעם רואים דרך. זה כבר שישה או שבעה משחקים שרואים נבחרת שעומדת טוב, שיש לה שיטה ומסלול".


הפעם נראה סוף שונה?

"אני חושב שאנחנו כבר בעיצומו של שינוי. אני לא יודע מה יהיה בעתיד אלא מה קורה עכשיו. שני המשחקים האחרונים שלנו היו מאוד חשובים וידעתי שאם אנחנו רוצים להמשיך את התהליך שעשינו מול אלבניה וסקוטלנד, אז סלובניה ואוסטריה זה מבחן שלשמחתי עברנו בהצלחה. אנחנו לא יכולים להגיד שעשינו כמה מבחנים טובים וזהו, עכשיו זה נגמר. כל מבחן שיבוא יכול להחזיר את הקהל. אני חושב שהאהדה לנבחרת חזרה בצורה מלאה ואני חושב שכבר לא אומרים: "במשחק הבא הם יתפרקו". אנשים מאמינים בנו עכשיו. הם יודעים שהנבחרת תראה טוב, תשחק מסודר ולא תוותר גם כשהיא בפיגור".

אין פחד מהציפיות? אנחנו רגילים לראות כדורגלנים ישראלים נחנקים ברגע האמת.
"לא. יש פה הרבה שחקנים שאולי זה הקמפיין האחרון שלהם. חמד, זהבי, הרוש ועוד. יש לנו הרבה שחקנים מנוסים שעברו המון ביחד. זה קמפיין שלישי או רביעי שלנו. זה הגיל המושלם עבורנו ואנחנו צריכים לקחת את זה למקום חיובי וטוב. אם יהיה סוף שונה? אני מאוד מקווה".


מה זה אומר ששחקנים ישראלים עמדו בצורה טובה מול שחקני בונדסליגה?

"זה מראה שאם יש לך דרך ואנחנו יכולים להפתיע נבחרת שהיא הרבה יותר טובה. אנדי מביא סוג של ווינריות, אמונה ושיטה מושלמת בשבילנו. חמישה בהגנה זו שיטה שנותנת לנו יתרונות בתור אנדרדוג. השחקנים מרגישים היום שזו ההזדמנות האחרונה שלהם ונותנים הכל בקמפיין הזה. יש הרגשה שזה הצ'אנס האחרון שלנו ואנחנו נילחם עליו כמו אריות. אין לנו יותר את האופציה להגיד 'לא נורא' יש את הקמפיין הבא'. אין קמפיין הבא, עבורנו הוא האחרון".


" יש הרגשה שזה הצ'אנס האחרון של חלק משחקני הנבחרת" (מאור אלקסלסי)

מה זה אומר על השחקנים הישראלים? הם שווים יותר?
"אם אנחנו רוצים הנבחרת תגיע לטורנירים גדולים, אנחנו צריכים שיהיה לנו מבחר רחב בבונדסליגה, באנגליה, בשווייץ, באוסטריה וכו'. ברגע שיהיה לנו מבחר, נצליח יותר ולא יהיו הבלחות. המשחקים האלה יכולים לעזור מאוד לשחקנים הישראלים. אם נמשיך ככה, אני בטוח שבשנה הבאה יהיו עוד שלושה או ארבעה שחקנים שיגיעו לאירופה".

איך אנדי והצוות דירבנו אתכם לפני המשחק?
"אמרו לנו שאנחנו יכולים לעשות את זה ושאוסטריה באה בלחץ גדול אחרי ההפסד במשחק הראשון בפולין. הם הסבירו לנו שיש מאוסטריה ציפיות גדולות ויש להם רק מה להפסיד. עובדה שכך היה".

הרגשתם שהניצחון חשוב במיוחד לצוות האוסטרי?
"את האמת שלא. לא הרגשתי שהם התכוננו למשחק בצורה אחרת. כל משחק אנדי מכין אותנו במטרה לנצח ונותן לנו ביטחון. בוא נגיד את האמת – הוא לא דיבר על העוצמות של אוסטריה. הוא דיבר עלינו והדגיש שאנחנו יכולים לעשות את זה. הוא נתן לנו את הרושם שעליהם לא צריך לדבר".

מה אתה חושב על ההופעה של זהבי?
"ערן ווינר ענק ונשק קטלני מבחינה התקפית, אבל הוא נתן הכל בשביל שהנבחרת תנצח וזה מה שאני הכי אוהב אצלו. אני לא זוכר שראיתי אותו עושה הגנה בצורה כזאת. נבחרת ישראל צריכה שגם שחקני ההתקפה שלה יעשו הגנה. גם מואנס השתתף במשחק ההגנה".


"זהבי נתן הכל בשביל שננצח – זה מה שאני הכי אוהב אצלו" (מאור אלקסלסי)

בתור דובר גרמנית, איך מערכת היחסים שלך עם הרצוג?
"מאוד טובה. עם הניסיון, אתה מבין שנבחרת זה דבר מורכב וחשוב. צריך לדעת להביא אנרגיות חיוביות, גם אם אני לא משחק וזו לא קלישאה. אם אכנס לרבע שעה, אתן את כל כולי. גם אם לא הייתי משחק נגד אוסטריה, הייתי מאוד שמח בשביל השחקנים. בסופו של דבר, נבחרת זה מהשחקן הראשון ועד השחקן ה-25 בסגל. ברגע שלכולם יש את אותה מטרה בראש, הנבחרת תצליח".

היו לא מעט ביקורות על כך ששחקנים שלא מקבלים דקות פתחו בהרכב.
"אני שמח בשביל נאתכו, טאלב ובירם. הם מנוסים ומתאמנים בקצב וברמה גבוהה. גם הקפטן של אוסטריה לא שחקן הרכב קבוע בלברקוזן. אנדי רוצה לבנות קבוצה חזקה שהוא מאמין בה. גם אריאל הרוש נתן משחק אדיר. ב-1:1 הם האוסטרים היו יכולים לעלות ליתרון והמשחק היה משתנה. אני שמח שהבחירות של הצוות השתלמו".

יצא לך לדבר עם שחקנים אוסטרים? מה הם חשבו על ההופעה שלכם?
"במהלך המשחק ולאחריו שוחחתי עם הקפטן יוליאן באומגרטלינר. הם היו מאוד מאוכזבים וציפו לנצח. מצד שני, הוא פרגן לנו והחמיא לקהל. אני לא חושב שהוא הופתע. הם לא חשבו שהם ינצחו בקלות. הם יודעים שהשחקן הישראלי מאוד מסוכן, חכם וביום נתון אנחנו יכולים לאתגר כל נבחרת. אם מסתכלים על הסגל, אנחנו מגרדים שני שחקנים בקושי בליגות החזקות והם מחזיקים סגל כ-70 שחקנים בליגות הגדולות. יחסי הכוחות ברורים. אולי הם חשבו שאחרי הגול יהיה להם קל, אבל אנחנו מרגישים שגם בפיגור אנחנו יכולים לחזור ולהילחם".


לקראת סיום המשחק אתה כיוונת את כולם כמו קפטן.

"אני קפטן בקבוצה שלי, דבר שהוא לא מובן מאליו. אני לא זוכר שחקן ישראלי שהיה קפטן קבוע בחו"ל. זה חלק מהיכולות שלי, להיכנס במצבים שקצת קשה וצריך לדחוף ולהגיד מילים טובות. בתור שחקן הרכב קבוע בגרמניה, אני יודע כמה זה חשוב להביא אנרגיות ולחימה מהספסל. השחקנים היו גמורים ורציתי לדרבן ולתת את האקסטרה כי נשאר קצת זמן. לא רצינו שיהיה 3:4 משום מקום ויתרחשו דברים שקרו בעבר. אנדי יודע מה זו הליגה השנייה בגרמניה וידעתי שאני אכנס ואוכל את הדשא".

אחרי התקופה האחרונה שעברת, האובדן של אמא והסערה האנטישמית, היה למשחק משמעות מיוחדת?
"כשאמא שלי הייתה בחיים, הכי חשוב עבורה היה שאשחק בנבחרת ישראל. היא לא פספסה שום משחק של הנבחרת. לעלות על הדשא ולנצח את האוסטרים זה היה גם בשבילה. היא תמיד חינכה אותי שלשמח את העם זו מעלה ומתנה שקיבלתי מבורא עולם. הייתה לנו את הזכות לשמח הרבה אנשים במדינה. אני מנסה להמשיך את מה שאמא שלי השרישה בי".


"אני יודע כמה זה חשוב להביא אנרגיות ולחימה מהספסל" (מאור אלקסלסי)

צוטטת לאחרונה בהקשר של חזרה לליגת העל.
"מה שאמרתי הוצא מהקשרו. לפני שאמא שלי נפטרה, אני יכול לספר שדיברתי עם אינגולשטאט על חוזה חדש, שבסופו אשאר לעבוד במועדון. להיות סקאוט ראשי או ואחרי זה להתקדם בקבוצת הנוער וכו'. אלא שמאז התמונה קצת השתנתה. אני בתקופה מבולבלת ולא אקבל שום החלטה כרגע. כדורגל זה דבר נזיל ונראה בקיץ מה יהיה. זה לא אומר שאחזור לארץ ולא אומר שאשאר. הקשר שלי עם המועדון מאוד מיוחד ואני מקבל שם אהבה גדולה. לעזוב את זה ולחזור לארץ זה יכאיב לי מאוד ואני לא יודע אם אני מסוגל לזה. אני צריך לחשוב על אבא שלי, המשפחה וגם על המשפחה השנייה שזו אינגולשטאט. אני רוצה להישאר שם ולתת לעניינים להירגע ובסופו של דבר אני מקווה ומאמין שכן אמשיך בגרמניה".

קיבלת גב גדול אחרי הציוץ האנטישמי.
"אני שמח שזה קיבל הד ענק וההתאחדות וכל האנשים שעוטפים את הכדורגל הגרמני גינו את זה. מבחינתי זה מה שהיה צריך להיעשות ואני שמח שזה אכן נעשה".

לסיום, איך מצאתם את עצמכם מועמדים בכירים לירידת ליגה?
"אני וכריסטיאן טראש, שני הקפטנים למעשה, נפצענו. קרעתי את רצועת הקרסול והוא את הצולבת. יומיים לפני זה, נמכר השוער הראשון שלנו. אמרו שהסגל טוב. ניצחנו את גלדבאך ולברקוזן בהכנה ופתחנו טוב. פתאום, בשבוע וחצי, שלושה שחקנים חשובים לא היו בסגל יותר. הפסדנו את המשחק הראשון ולא הצלחנו להתרומם. אחרי פגרת החורף ניצחנו כמה פעמים ברצף, אבל גם היריבות והכל צפוף. יש לנו שני משחקים חשובים שנהיה חייבים לנצח. אני מאמין ובטוח שנישאר בליגה. אני לא רואה אופציה שנרד כי אנחנו קבוצה מצוינת. "אם נשפר את ניצול המצבים, נוכל לנצח את כל המשחקים שנותרו, אבל גם ארבעה או חמישה ניצחונות יספיקו. אם נרד החוזה שלי לא יהיה תקף יותר, אבל אחראי שאחשוב על הדברים בצורה שקולה אז אני מאמין שבכל מקרה אשאר בגרמניה".


"מאמין שבכל מקרה אשאר בגרמניה" (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי