הרצוג: "לאנשים בישראל מותר לחלום על העפלה, יש תקווה"

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | מאור אלקסלסי

מאמן נבחרת ישראל התראיין לאתר פיפ"א וסיכם את שמונת החודשים הראשונים שלו בתפקיד: "כשהגעתי, כל הכותרות היו על ההיסטוריה האישית שלי. עבדתי קשה כדי להחזיר את הנבחרת למסלול. יורו? אני לא חולם על זה בלילה"

(גודל טקסט)

פחות מחודש עבר מאז הניצחון הענק על אוסטריה במוקדמות יורו 2020, וכעת מחכה נבחרת ישראל למפגש הבא נגד לטביה. בזמן שנשאר עד אז עוקב המאמן אנדי הרצוג אחרי השחקנים עליהם הוא בונה לחלון ביוני, אבל גם מוצא זמן לנוח ולהירגע מהתקופה האינטנסיבית שעבר בארץ. הרצוג העניק היום (חמישי) ראיון מויחד לאתר הרשמי של פיפ"א, וסיפר על חוויותיו בחודשים הראושנים כמאמן נבחרת ישראל.

"בהתחלה היו הרבה שאמרו שאני לא מנוסה מספיק כדי להיות מאמן ראשי של נבחרת", הוא הודה, "אבל ב-10 השנים האחרונות הייתי המאמן הראשי בנבחרת אוסטריה הצעירה ועוזר המאמן בבוגרת ביורו 2008 ובמונדיאל 2014. מי שלא צובר ניסיון בג'וב כזה הוא אידיוט".

הרצוג נחשב לגיבור לאומי באוסטריה, לאחר שהנהיג את הנבחרת בתור שחקן בשני מונדיאלים ואף שימש כקפטן. היתה תקופה, הוא מספר, בה חשב שזו תהיה הנבחרת הראשונה בה יקבל תפקיד של מאמן ראשי. "ארבע פעמים הייתי קרוב להתמנות", הוא אמר, "אבל תמיד מינו מישהו אחר ואמרתי 'הגיע הזמן לעשות משהו שונה'. קיבלתי הצעה מיורגן קלינסמן להיות עוזר המאמן שלו בנבחרת ארצות הברית והייתי שם חמש שנים, זה היה נהדר".

הרצוג.
הרצוג. "פילוסופיית האימון שלי מתרכזת בהתקפה" (מאור אלקסלסי)

בארצות הברית, קלינסמן פגש את הנבחרת בה כיכב כשהוגרל לאותו בית עם גרמניה. גם להרצוג זה קרה, כשכבר במשחק השני שלו כמאמן נבחרת ישראל הוא פגש את האוסטרים. "למדתי מיורגן איך לעשות את זה. הוא טיפל בסיטואציה במומחיות", אמר. אבל בעוד ארה"ב הפסידה 1:0 לגרמנים משער של תומאס מולר, הנבחרת בכחול לבן של הרצוג גברה 2:4 במשחק בלתי נשכח על האוסטרים.

"התחלנו לא טוב, ספגנו בבעיטה הראשונה שלהם. הצלחנו לחזור למשחק עם שוויון, אבל היו ארבע או חמש דקות בהן הם היו קרובים להבקיע שער שני בקלות. במחצית השנייה זרם לנו יותר חלק, התקפנו ויצרנו הרבה מצבים. בתור פליימייקר לשעבר זה תמיד כיף לראות את זה קורה, כי פילוסופיית האימון שלי מתרכזת בעיקר בהתקפה".

הניצחון, כזכור, העלה את ישראל למקום ה-84 בדירוג פיפ"א במה שהפך לקפיצה הגדולה ביותר של נבחרת בדירוג החדש. הרצוג לקח את הנבחרת אחרי תקופה ארוכה בה זו ניצחה רק משחק אחד – נגד ליכטנשטיין – והיה עליו לעבוד קשה כדי :להחזיר אותה למסלול", לדבריו.

חוגג את השער נגד ישראל במדי אוסטריה.
חוגג את השער נגד ישראל במדי אוסטריה. "אמרתי שאעשה הכל כדי להצליח כאן" (AFP)

הרצוג סיפר גם על התגובות שקיבל כשמונה, לאור ההיסטוריה האישית שלו כשחקן אוסטרי נגד ישראל: "אלה היו הכותרות הראשונות. זה לא עזר לי הרבה, כמובן. אבל במסיבת העיתונאים אמרתי 'עשיתי הכל למען המדינה שלי כקפטן ועכשיו אני מאמן את נבחרת ישראל, אז אני אעשה הכל כדי להצליח כאן'. ואז הפסדנו בשני המשחקים הראשונים, והביקורות התחילו להגיע. לי לא היה אכפת. היה חשוב לי יותר לנתח את הטעויות כדי להשתפר למשחק הבא".

מאז, כמובן, ישראל ניצחה בכל משחקיה מלבד התיקו מול סלובניה והרצוג מקבל מחמאות מכל כיוון. בעוד פחות מחודשיים מחכים לו שני משחקי חוץ קשים, בלבטיה ומיד לאחר מכן בפולין. על הנבחרת שכרגע מדורגת כצפוי במקום הראשון בבית הוא אמר: "פולין פייבוריטית, בלי ספק. אבל בבית הזה כל אחת יכולה לנצח כל אחת. אני לא חולם בלילה על ההעפלה. יש לנו שני משחקים חשובים בקרוב ועליהם אני חושב".

"האנשים בישראל יכולים לחלום, בגלל האופוריה. אנחנו בתקופה טובה, ואנחנו רוצים להמשיך כך, אבל אנחנו חייבים להיות מציאותיים. יש הרבה תקווה והרבה שמחה במדינה, ובשביל הישראלים להגדיל את המוניטין של הנבחרת שלהם יהיה הדבר הכי משמח בעולם".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי